C-549/07 Wallentin-Herrmann v. Alitalia, dictum podtrzymane w mocy w C-402/07 i C-432/07 Sturgeon & Boeck
Witam! Moja historie przypominam ponizej. Zlozylem jednak reklamacje i po dluuugim oczekiwaniu... uzyskalem 300 euro od lufthansy . Odpisali w ten sposob:
Ze wzgledu na fakt, ze doskonale rozumiemy sytuacje, w jakiej sie Pan znalazl, na zasadzie ex gratia, przekazemy Panu ryczaltowe odszkodowanie w wysokoÊci 300 EUR, tj. 1.173 PLN.
Ww. kwota zostanie przekazana na podany przez Pana numer konta zlotówkowego w czasie do 14 dni roboczych. Prosimy jednak o wyrozumialosc, ze nie mozemy zadosçuczyniç w pelni Pana roszczeniu, gdyz powstale zdarzenie bylo konsekwencjà nieregularnoÊci w przebiegu rejsu z Warszawy do Moanchium (486 mil). Wyjasniamy równiez, ze linie lotnicze nie pokrywajà kosztów wtórnych i strat moralnych wynik∏ych z komplikacji w podró˝y. Dziekujemy za zrozumienie naszego stanowiska.
uwazacie ze mam szanse walczac w ULC o pozostale 300 euro?
I jeszcze historia nie zwiazana z powyzsza, z prosba o Wasza pomoc --
lecialem na bilecie LH na trasie WAW-FRA-EZE, a nastepnie na kolejnym bilecie (wystawionym przez Aerolineas Argentinas) z EZE-VVI (lotnisko Viru-Viru w Santa Cruz). Lufthansa zaproponowala w wawie odprawienie bagazu do konca, co tez zrobilismy.. w efekcie nie dolecial, i dostalismy go tydzien pozniej, juz w Argentynie, na lotnisku SLA, z ktorego wracalismy do EZE.
Pytanie pierwsze - kto odpowiada za taka sytuacje? (prawdopodobnie nie zdazyli przeladowac w EZE, a potem sie juz zupelnie z nim pogubili). Na miejscu oczywiscie lokalni szli w zaparte ze lufthansa, z kolei pytalem po powrocie na okeciu i LH twierdzi ze ostatni przewoznik... jakie mam szanse przy zlozeniu skargi do Lufthansy?
I drugie - mamy potwierdzenia/rachunki za to za co sie dalo, ale sa tez koszty ktorych nie udowodnimy (codzienne telefony zeby wyjasnic, taxi na lotnisko z nadzieja ze juz jest itp.) - czy jest szansa na odzyskanie takich kosztow?
Argentyna@ Z Art. 36 ust. 3 Konwencji Montrealskiej wynika, że za zgubienie odpowiadają solidarnie Lufthansa i ostatni przewoźnik, tzn pisz reklamacje do obu niezależnie, z powołaniem się na art. 36 ust. 3 Koszty nie do udowodnienia są nieegzekwowalne (co nie znaczy, że przewoźnik w ramach reklamacji ich nie uzna, choć szanse nikłe)
SFO@ Kwestia opóźnienia odlotu pierwszego z szeregu lotów stanowiących część jednej podróży "tam" i jego konsekwencji jest niejasna - za jakiś czas kwestię tę będzie rozstrzygał TS UE w sprawie Folkerts (C-11/11).
Ale próbuj pisać skargę do ULC - w sumie na skutek znacznie opóźnionego odlotu miałeś opóźnienie w przewozie prawie jedną dobę...
Wyżywienie w praktyce nie będzie przysługiwało (przysługuje w adekwatnych ilościach, jeśli jest wyprzedzenie trzytygodniowe w zawiadomieniu o odwołaniu, to moim zdaniem opieka nie musi przybierać aż takich rozmiarów jak w ostatniej chwili - i tak coś musisz jeść, i tak, a zakupy wyżywienia na ten okres nie będą się odbywały w warunkach wymuszonych, lecz wcześniej zaplanowanych). Opieka w formie wyżywienia jest uzasadniona w sytuacjach, gdy pasażer jest zmuszony godzinami wyczekiwać w strefie, w której usługi gastronomiczne są droższe niż przeciętnie (np. lotniska właśnie). Tutaj elementu oczekiwania nie będzie.
Co do hotelu - moim zdaniem przysługuje, choć niektórzy przewoźnicy uważają, że nie w porcie rozpoczęcia podróży. Ja uważam, że hotel przy lotnisku przysługuje bez względu na domicyl pasażera.
Witam,
W marcu 2011 miałam loty na trasie Kalkuta-Dubaj-Monachium-Poznań. Kalkuta-Dubaj i Dubaj-Monachium liniami Emirates, Monachium-Poznań LOTem, wszystko na jednym bilecie. Będąc w Dubaju sprawdziłam skrzynkę i miałam maila od expedii (gdzie kupowałam bilet) wysłanego 30 minut wcześniej, że proszą o szybki kontakt, bo mój plan podróży uległ zmianie na trasie Monachium-Poznań. I nic więcej. Po godzinie na telefonie dowiedziałam się, że ostatni lot (wylot z Monachium o 21:10) został odwołany (ale nie znam przyczyn) i telefonicznie zmieniłam rezerwację na następny dzień na 11:05. Już w Monachium postarałam się o darmowy hotel. Jednak nigdzie nie otrzymałam żadnych informacji o przyszługujących mi prawach do odszkodowania itp.
Czy w powyższej sytuacji mogę starać się o odszkodowanie 250 euro? Jeśli tak to czy skargę do LOTu wysłać mailowo czy normalną pocztą? I czy skargę składa się na jakimś formularzu czy istnieje dowolność pisania? Pytam ponieważ w internecie znalazłam taki oto formularz: http://ec.europa.eu/transport/passen...ts_form_pl.pdf
Z góry dzięki za pomoc!
Tutaj znajdziesz więcej informacji: Europejskie Centrum Konsumenckie - Podróże samolotem
Pozdrawiam
Konradeck
Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.
@ piccola
Wg mnie przysługuje Ci 600 euro odszkodowania, jeśli wszystko było na jednym bilecie.
Przysługuje Ci odszkodowanie w kwocie 250 EUR, skargę wysyłaj mailowo, pisz dowolnie, w zasadzie krótko: powołaj się na numer rezerwacji lub biletu, stwierdź odwołanie, podaj godziny odlotu lotów odwołanego i nowego (razem z datą i numerem) i zażądaj odszkodowania w kwocie 250 EUR, zastrzeż, że w razie odmowy jego wypłaty skierujesz skargę do niemieckiego urzędu lotnictwa cywilnego.
Stoarn@ ok 1,5 m-ca temu pisaliśmy na temat braku zwrotu opłaty paliwowej przez Lufthansa. napisałem do nich powoływując się na rozporządzenie 1008/2008 ( nie można nazywać kary umownej opłatą paliwową, a wszystko co przepada a nie ma pokrycia w faktycznych kosztach jest karą umowną.) I dostałem taką odpowiedź :
Uprzejmie wyjaśniamy, że zgodnie z otrzymaną informacją z działu rozliczeń
Lufthansy, wysokość zwrotu kosztów za zakupiony bilet dyktują postanowienia i
warunki taryfy danego biletu, które Pasażer akceptuje przy jego nabyciu. Pan wybrał
taryfę, które zezwalała wyłącznie na zwrot podatków i opłat lotniskowych.
Lufthansa wprowadziła w dniu 08.03.2010r. zmiany w procedurze zwrotu za bilety
lotnicze. Zwrot za podatek paliwowy jest zatem zależny od wybranej przez klienta
taryfy biletu. Obowiązuje ogólna zasada przy nabyciu biletu, im korzystniejsza cena,
tym mniej elastyczne warunki.
Przy zakupie biletu lotniczego Pasażer jest informowany o podatkach, opłatach i
dopłatach, które nie są zawarte w cenie biletu lotniczego, ale dodatkowo
wyszczególnione na dokumencie podróży. Informujemy, że wszelkie podatki, opłaty i
inne daniny pobierane są przez urzędy państwowe, samorządowe i inne lub przez
przedsiębiorstwa zarządzające portami lotniczymi.
Procedura zwrotu kosztów biletów lotniczych odbywa się według obowiązujących w danej
taryfie warunków i zasad.
Z poważaniem,
hmmm i to chyba tyle w tym temacie ??? czy można coś wskurać jeszcze ???
oczywiście chodzi o rezygnacje z lotu i zwrot podatków
hmmm myślę że chyba sie w to można troszkę "pobawić" , ale zacznę pisać w następnym tygodniu, postaram się informować na bieżąco o.. postępach.
mialem wracac z Lizbony we wtorek (03.05) TAP-em bezposrednio. Okazalo sie podczas check-in ze nie moga mi wydrukowac karty pokladowej bo jest "update systemu" (potem sie oczywiscie okazalo ze sprzedali wiecej biletow ale jednak wszyscy sie stawili i mieli problem). Kilka Polakow w tym i ja nie zostalismy wpuszczeni na poklad. TAP jednak przebookowal bilety ("stety z przesiadka" - w sumie spoko bo nowy bilet byl w M wiec LOT- dal 1250mil a TAP 750) i odrazu odszkodowanie 400 euro w formie karty prepaid visa z ktorej odrazu na lotnisku mozna bylo wyplacic pieniadze. TAP sumarycznie zachowal sie profesjonalnie i rzetelnie ale wiekszosc linii bazuje na tym ze 90% ludzie nie zna przepisow i odszkodowan jakie im przysluguja (bylo ze mna kilka osob i byli "milo" zaskoczeni rekompensata w postaci 400 euro).
Witam szanowne towarzystwo. Będę wdzięczny za podpowiedź. Dziś miałem sobie lecieć tak:
LH2009 DUS-MUC 12:50 - 14:00
LH1614 MUC-WAW 14:45 - 16:15
Lot DUS-MUC miał być opóźniony 20 minut. Pomyślałem, że w Monachium nie zdążę na przesiadkę, więc zapytałem, czy nie mogliby mnie przebukować na jakieś inne połączenie. Helga popatrzyła w komputer i powiedziała, że MUC-WAW będzie opóźniony o pół godziny, więc na pewno zdążę. Ale nie zdążyłem. Przebukowali mnie na LOT z Monachium o 18:45, czyli wyleciałem z Monachium 4 godziny później, niż przewidywał plan podróży. Czy w takim przypadku mogę domagać się od Lufy jakiejś rekompensaty, a jeśli tak, to w jakiej wysokości i na jakie przepisy powinienem się powołać? Lot DUS-WAW był opóźniony, jak mówiły panie przy bramce, z powodu późnego przybycia maszyny. Dziś rano dużo było opóźnionych lotów, bo padł system komputerowy Lufy na całym świecie i był spory bałagan. Aha, ja przyleciałem, ale mój bagaż ze mną nie przyleciał, ale to chyba oddzielny temat.
Witam,
miałem zarezerwowany lot z Bydgoszczy do Warszawy na 28 maja i powrót z Warszawy do Bydgoszczy 29 maja. Sprawdzałem w serwisie internetowym Lotu, że niedzielny powrót został odwołany (nie poinformowano mnie dotychczas o tym w jakikolwiek inny sposób - mailem bądź telefonicznie). Tu moje pytanie - czego mogę się spodziewać ze strony Lotu a czego nie:
- wiem że odszkodowanie 250 Euro mi się NIE należy, bo zostało co najmniej 2 tygodnie do lotu
- czy mogę żądać, aby Lot przebukował mi bezpłatnie bilet na poniedziałek
- czy mogę żądać od Lotu, zgodnie z rozporządzeniem 261/2004, aby zapewnił mi opiekę (hotel + wyżywienie) w nocy z 29 na 30 maja, bo nie planowałem dłuższego pozostania w Warszawie, a powiedzmy że nie mam tam rodziny i nie mam się gdzie zatrzymać
- czy Lot może zmusić mnie do skorzystania z usług PKP bądź jakiegokolwiek innego środka transportu (o ile takie sytuacje się zgadzają), czy mogę też upierać się przy powrocie samolotem w najbliższym możliwym terminie
Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
max2000@ Masz prawo do przebukowania na lot w późniejszym terminie tobie pasujący, np. na poniedziałek, w miarę wolnych miejsc, ale ofertę lotów przedstawi Ci LOT.
Nie mają prawa Cię zmusić do skorzystania z pociągu zamiast, ale moim zdaniem będą mieli prawo odmówić Ci zwrotu kosztów noclegu, bo w Warszawie pozostałeś dłużej z własnej woli (mogłeś jechać pociągiem). Ale dochodzić w trybie reklamacji warto - niedokładna znajomość Rozporządzenia (WE) 261/2004 przez obsługę klienta czasem jest dla pasażera korzystna.
vfrider@ Odstawiając na bok kwestie bagażu (złożyłeś reklamację?), to z Rozporządzenia (WE) 261/2004 nie przysługuje Ci nic. Reklamacje warto pisać, bo Lufthansa jest chojna jeśli chodzi o gesty dobrej woli w sytuacjach Rozporządzeniem nie przewidzianych. Może voucherek, może jakieś mile...
Zakładki