Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Wątek: Pacific Northwest USA i Góry Skaliste Kanady na wakacje z dzieciakami

Oct 2011

Widzieliście już w mojej relacji wspaniałe krajobrazy, przyrodę i faunę. Co wy na to, że wam powiem, że najpiękniejsze jeszcze przed nami?
    Ta podróż to umożliwia, zwiedzamy naprawdę najwspanialsze miejsca północno-zachodniego wybrzeża Ameryki. Oczywiście według mojego subiektywnego wyboru
    Nie ma lekko, rano wstawanko, szybkie motelowe śniadanie i w trasę!

Dzisiaj czeka nas Redwoods National Park. Miejsce wspaniałych sekwoi, które żyją tylko w dwóch miejscach na świecie – w południowej Kalifornii , gdzie łatwo je namierzyć w Sequoia National Forest niedaleko Los Angeles i właśnie w północnej Kalifornii w Redwoods National Park.

Jedziemy słynną drogą US101 wzdłuż wybrzeża Pacyfiku i wjeżdżamy momentalnie między wysoki las. Droga wiję się mocno między drzewami. Czasami trzeba mocno zwolnić na ostrym zakręcie i uważać aby nie wjechać w wielkie pnie, które miejscami rosną przy samej krawędzi jezdni.

Według mnie najpiękniejszym miejscem jest Avenue of the Giants, 32 milowy odcinek przepięknej drogi pomiędzy gęsto rosnącymi tu sekwojami.

Co jakiś czas stajemy na parkingach i idziemy na trekking do lasu – ale jakiego!! Monstrualne sekwoje robią niesamowite wrażenie. Bardzo mało innych turystów więc większość czasu jesteśmy na szlakach sami.
    Zobaczcie ten wspaniały kawałek parku:

Skala:

Dzieci rano pytały, co może być fajnego w zwykłym lesie ale teraz są tak samo zachwycone jak my. Nie są to może największe okazy (te, np. General Sherman są w Parku Sekwoi bliżej Los Angeles) ale i tak robią wrażenie. Ścieżki spacerowe w parku umożliwiają spokoje podziwianie tych wielkich i wiekowych drzew, las sekwoi jest niesamowity!

Przejeżdżamy całą północną Kalifornię bardzo malowniczą trasą 101 i dojeżdżamy w końcu do Napa Valley (Sonoma Valley, Russian River Valley itp.) czyli kolebki amerykańskiego przemysłu winiarskiego.
    Po horyzont pojawiają się uprawy winorośli

Jedziemy zobaczyć winnicę Francisa Forda Coppolii, czyli jedną ze słynniejszych (jest też przy samej 101-ce więc łatwy dojazd).

Na miejscu poza oczywiście zakupem ichniego słynnego czerwonego Zinnfandela Director’s Cut istnieje możliwość degustacji – za jedyne 25USD (podrożało, jak byłem 5 lat temu to było tylko 20USD)

Zaopatrzeni na wieczór podjeżdżamy jak tylko blisko się da w pobliże Yosemite National Park. Tam im wcześniej się wiedzie tym większa szansa na dobry parking.
    Południowa Kalifornia wita nas upałem i suszą, wszędzie wiszą bannery upraszające o oszczędzanie wody, lokalne władze proszą m.in. o nie podlewanie ogródków – słabo bardzo z wodą….

Zwiedzanie Yosemite nazajutrz.

Stay tuned

Oct 2011

Nasz ostatni zaplanowany park to ulubieniec amerykanów – Yosemite National Park. Zlokalizowany na wschód od San Francisco oferuje zapierające dech krajobrazy i wspaniałe ścieżki wspinaczkowe.
    Po raz pierwszy odwiedziłem go 5 lat temu i postanowiłem sobie wrócić tam jeszcze nie raz – to trochę jak wracamy w Tatry, nigdy się nie nam znudzą.

Nasz rozkład wyjazdu jest bardzo sztywny i zwiedzanie Yosemite wypadło na 31 lipca – niedzielę. Zdaję sobie sprawę, że będą tłumy niedzielnych turystów dlatego zanocowaliśmy w miarę blisko (1 godzina jazdy) od bram parku.

Przed wylotem poczytałem sobie dla relaksu jeszcze kilka aktualnych relacji na forach z wizyty w Yosemite i zamarłem!!!

Władze Parku wprowadziły ograniczenia wjazdu samochodem do Doliny Yosemite! Ale jak to? Jak zdobyć zezwolenie? Oblał mnie zimny pot bo już wszystko porezerwowane i nie mam możliwości dużych przesunięć. Zezwolenie obowiązuje na wjazd do Parku od godziny 6 rano do 16. Kosztuje raptem 2USD ale zdobycie go to wyczyn. Wyczytałem, że pierwsza pula na konkretne dni w wakacje rozchodzi się w kwietniu. Ratunkiem jest druga pula – 720 pozwoleń możliwa do zarezerwowania tylko 7 dni przez datą przyjazdu od 8 rano czasu lokalnego.

Ta data wypada mi dokładnie podczas poranku w hotelu w Calgary. Założyłem konto na recreation.gov i równo o godzinie otwarcia sprzedaży zacząłem klikać aby zdobyć to pozwolenie.

Ale jazda, klikam – info, że serwer przeciążony, odświeżam a tu liczba wolnych pozwoleń dramatycznie spada. 5 długich minut klikania i odświeżania i system mnie załapał jak zostało już 410 wjazdówek! Juppi - za 2USD dostaję oficjalne pozwolenie na wjazd do Yosemite Valley w moim terminie. Zakładam, że pozostałe znikły w mniej niż 10 minut.

Pamiętajcie o tym, kto obecnie chce tam wjechać musi mieć ten papier. Sprawdzają go bardzo dokładnie (oprócz normalnej wejściówki do parków amerykańskich) i zawracają samochody, które nieświadomie chcą wjechać bez tej rezerwacji. Byliśmy tego świadkiem przed bramą parku i widzieliśmy zdziwione miny turystów jak czytali wielki banner o tym wymaganym pozwoleniu.

Wprowadzenie limitów wjazdu skutkuje również lepiej dostępnymi parkingami i brakiem korków na trasie – więc to chyba dobry pomysł. Wjeżdżamy:

Wita nas El Capitan:

Rodzinka ogląda te pionowe ściany skalne w dolinie Yosemite z podziwem. Widoki naprawdę wspaniałe

Parkujemy bezproblemowo i na rozgrzewkę robimy trekking do Lower Yosemite Falls. Spacerek dla każdego. Woda ledwo ciurka taka jest susza w Kalifornii.

Trochę rozgrzani idziemy na prawdziwy szlak do Upper Yosemite Falls. Zamierzamy dotrzeć tylko do Columbia Rock ale już ten odcinek jest całkiem wymagający.

Widoczki przepiękne:

Yosemite Point

Nad Half Dome zbierają się chmury burzowe i grzmi już trochę z tamtej strony.

Dzieciaki dają radę, chociaż po ponad godzinnej wspinaczce są mocno zmęczone – hehe mniej komputera i telefonów więcej ruchu!!!

Po lunchu w restauracji w Yosemite Valley idziemy jeszcze do Mirror Lake. To już spokojny spacerek. Grzmi w okolicy i się zachmurzyło ale na szczęście nie pada.

Mirror Lake jest przepiękne:

Aaaa – wprowadziłem Was w błąd. Powyższe zdjęcie Mirror Lake wykonałem w 2017 roku, zachwyciło mnie wtedy bo tak pięknie wyglądało. Tak prezentuje się już tylko w folderkach ale jest mocna susza i Mirror Lake dzisiaj wygląda tak!!!!!

Szok i niedowierzanie – porównajcie oba zdjęcia.

Rodzinka rozczarowana a na dokładkę zaczyna padać. Udaje nam się nie zmoknąć mocno przed dotarciem do samochodu.

Jest już mocno po południu, ruszamy w kierunku San Francisco. Wyjeżdżam z Yosemite Village i tuż za zabudowaniami wybiega mi przed maskę strażniczka parkowa zatrzymując mnie gwałtownie. Co się dzieje? Otóż tuż przed maską przebiega mi spory gryzzli!!!! Biegnie sobie skrajem Village asekurowany przez strażników, ludzie na chodnikach uciekają w popłochu. Akcja była szybka i nawet nie udało się nam zrobić fotek.

Dolina Yosemite żegna nas takimi widoczkami:

Jedziemy już na spokojnie do San Francisco.

Przepiękny zachód słońca po drodze:

Mamy motel na samej Lombard Street. To już koniec zwiedzania parków ale jeszcze nie koniec wycieczki!

Stay tuned.

Oct 2011

Nie będę już was zarzucał setką zdjęć z San Francisco. Robimy dość klasyczne rzeczy, czyli po niezłym śniadaniu wałęsamy się po Fisherman’s Wharf, podziwiamy widoczki a następnie wsiadamy do tramwaju aby przejechać się kawałek po mieście.

Ciekawiej robi się po południu jak postanawiam pojeździć samochodem po tych stromych uliczkach – ale mam frajdę – super to jest. Oczywiście zaczynam od przejechania stromego kawałka Lombard Street a potem już jest tylko fajniej. Mega zabawa – prawie jak w Bullit!

Oczywiście przejeżdżam sobie w obie strony Golden Gate łącznie z zaliczeniem Conzelman Road z ikonicznym widoczkiem na most, oglądamy Painted Ladies i jedziemy na stadion Golden Warriorsów.

Dzieci zachwycone a to najważniejsze. Oddajemy po południu samochód i pakujemy się na SFO do Boeinga 737 Southwest na godzinny lot do Las Vegas (bilet był po 100zł od osoby).

W Vegas tylko przystanek na lotnisku w drodze do Chicago. Polowałem na dobre ceny na lot bezpośredni do Chicago z San Francisco w American lub United ale ceny były zbyt wysokie a poza tym AA robił problemy z rezerwacją. Nie było też dostępności za Aviosy. No cóż – polecimy lowcostami z przesiadką na LAS.

Z Vegas na lotnisko Midway w Chicago zabiera nas Frontier na A320. To mój debiut w tej linii.

Ciasno jak w Ryanair ale dowozi na czas i miejsce w dobrej cenie.
    Kolejne dwa dni w Chicago jestem już służbowo. Zostawiam rodzinkę w hotelu, ma sobie sama zorganizować zwiedzanie Wietrznego Miasta. Ja tylko parę fotek z przerwy lunchowej:

Wracamy do Europy linią British Airways. Ponieważ miałem wybór przy rezerwacji wybrałem powrót Airbusem A380 – dzieci jeszcze nigdy nie leciały.
    Przy check-in pytam czy jest możliwość otrzymania miejsc na górnym pokładzie i…. Pani coś stuka w kompie i uśmiecha się – proszę bardzo – jest upper deck w A380
    Na lotnisku remont terminala i mega ciasnota – chcę zajrzeć do salonka (na PP przysługuje mi salonik Swiss) ale przy wejściu wita mnie nieprzyjemna kartka. No cóż, może next time. Idziemy za to do baru z małżonką na pożegnalny drink

Na pokładzie LF zaledwie 50% więc można się przespać na kilku fotelach. Catering w BA znośny:

W Londynie ustawiłem sobie 6 godzin przerwy na lot do Warszawy. Opuszczamy Heathrow i biorę z wypożyczalni na te parę godzin Forda Focusa. Zaplanowałem zwiedzanie Stonehenge, które jest w odległości prawie 100km od Londynu na zachód.
    Nie ma lekko na wyprawie i po nocy w samolocie pakuję rodzinkę do samochodu na ostatnią już objazdówkę.

Stonehenge jest dosłownie w szczerym polu. Z parkingu to prawie 30 minut polną drogą piechotą lub szybciej busem. Warto oczywiście – to niesamowite miejsce zbudowane w czasach piramid egipskich.

Wracamy na Heathrow a tam….. kosmiczna kolejka do kontroli bezpieczeństwa, no ponad godzina czekania. Jest nerwowo, obsługa próbuje ogarniać. My na szczęście mamy zapach 2 godzin. Przechodzimy w końcu na airside i idziemy na klasyczne fish&chips. Jak można się domyślić, w knajpie obsługa mówi głównie po polsku:

No to koniec tej wyprawy. Do Warszawy zabiera nas wypchany po dach Airbus 320 British Airways, o dziwo o czasie. Bagaże też nam wszystkie przeładowali.

Wracamy mega zmęczeni ale szczęśliwi. Udało się zrobić plan podstawowy i dorzucić kilka atrakcji więcej. Przejechałem prawie 5000km wynajmując samochód 4 razy. Codziennie spaliśmy w innym miejscu (oprócz Golden w Parku Yoho) i takie wakacje w drodze też mają swój niepowtarzalny urok.
    Żona oczywiście trochę narzekała na brak plaży i opalania. No cóż, kto przewidział, że w Kalifornii będzie tak zimno nad wybrzeżem.
    Dzieciaki jednak zachwycone i już rzucają propozycje na następny rok – tym razem w przeciwną stronę świata!

No ja tylko jeden dzień przerwy i pakuję się na służbowy wyjazd do Japonii…

Jan 2011

miło się czytało i oglądało
    myślę że w imieniu wszystkich dziękujemy za relacje..
    hiszpan2007 likes this.

Awatar maciass

Wrocław

Relacja petarda, wielkie dzięki Szacun że po tylu godzinach w podróży miałeś jeszcze siłę i chęć jechać do Stonehenge, ale pomysł bardzo fajny na wykorzystanie dłuższej przesiadki na LHR, muszę to zapamiętać
    hiszpan2007 and airgreenland like this.

Cytat Zamieszczone przez hiszpan2007 Zobacz posta
    AA robił problemy z rezerwacją
    Mianowicie?

PS. Ciekawy widok (z) tych tramwajów linowych - bo na "typowych" zdjęciach są nie tylko zatłoczone, ale i oblepione z zewnątrz...

%%%%%

Cytat Zamieszczone przez megaloman Zobacz posta
    Jeśli pojawisz się w USA bez certyfikatu szczepienia / testu i urzędnik immigracyjny to wykryje, to prawdopodobnie skończy się to dla Ciebie deportacją i anulowaniem aktualnej wizy/esty.
    Ciekawe co by zrobili z obywatelem amerykańskim (np. wracającym po jakiejś dłuższej nieobecności w swoim kraju).
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 19-08-2022 o 18:26

Mar 2013
    EGLL

Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Obywatela amerykańskiego nie mogą nie wpuścić, ale pewnie mogą wlepić mandat.

W UK za lądowanie bez testu był 500 GBP mandat dla pasażera i 5000 GBP dla linii lotniczej. Na miejscu tego raczej nie sprawdzali, bo i tak większość pasażerów szła przez automatyczne bramki paszportowe, dlatego zrobili to problemem linii lotczniej.
    Moje loty | Moje zdjęcia | oneworld: AA AB AS AT AY BA CX FJ IB JL JJ LA MH QF QR RJ S7 UL

Waverly, OH

Super relacja, dzięki wielkie!

Cytat Zamieszczone przez hiszpan2007 Zobacz posta
    Zdaje się że to jest tak, że w Sequoia NP są największe sekwoje w sensie objętości drzewa (czy może średnicy pnia), natomiast w Redwood NP są najwyższe.

Z redaktorskiego obowiązku: Redwood NP, nie Redwoods - liczba mnoga jest w "Redwood National and State Parks", bo tam właśnie taki konglomerat jest.

WAW/KRK

Wpis pod wpisem, ale odstęp czasu chyba wystarczający.

Żeby ktoś się ewentualnie nie naciął: Ze stron oficjalnych, zarówno PL jak i US, a także z mapki udostępnianej np. pod skyscanner.pl , wynika że do wjazdu do Stanów potrzebny jest (po wpisie Megalomana można dodać: dla nie-obywatela USA) certyfikat. Te źródła nie wspominają o teście. Hiszpan2007 też napisał że sprawdzali certyfikat (chociaż niby mogli i test).

Co ciekawe, powyższe strony int. piszą "można wjechać ale", i tu następuje wielo-linijkowe rozwinięcie owego "ale".

Nie wiem kto odprawia w check-inie np. LO (czy inne linie tzn. którymi można polecieć z przesiadką) - może trzeba by dzwonić do handlingowców właśnie, albo do lotniskowych wizowców (jeśli to drugie można uczynić z zewnątrz)? Bo oni konkretnie będą najbardziej (!) na bieżąco.

Sorry - ale to chyba nie jest tak całkiem OT.

Mar 2013
    EGLL

Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Wpis pod wpisem, ale odstęp czasu chyba wystarczający.

Sorry - ale to chyba nie jest tak całkiem OT.
    Tu masz, co timatic pisze:
    Kod:
    Passengers entering or transiting through the USA, must have a
    COVID-19 vaccination certificate showing that they were fully
    vaccinated at least 15 days (day of vaccination plus 14 days) before
    arrival. Passenger details (e.g., name and date of birth) in the
    certificate must match those stated in the passport/travel document.
    Vaccines accepted are: AstraZeneca (SK Bioscience), AstraZeneca
    (Vaxzevria), CanSinoBIO (Convidecia), Covaxin, Covishield, Covovax,
    Janssen, Moderna (Spikevax), Nuvaxovid (Novavax), Pfizer-BioNTech
    (Comirnaty), Sinopharm (BIBP) and Sinovac. A combination of these
    vaccines is accepted if administered at least 17 days apart.
    More details can be found at:
    This does not apply to passengers younger than 18.
    This does not apply to passengers with an immigrant visa.
    This does not apply to passengers with a letter of invitation or other
    official document, issued by the USA, by other government or by the
    United Nations, traveling on duty.
    Passengers must complete an attestation form before departure. The
    form can be found at
    This does not apply to passengers younger than 2 years.
    Passengers could be subject to self-isolation or self-quarantine.
    - This does not apply to:
    - passengers with a COVID-19 recovery certificate proving recovery in
    the past 90 days;
    - passengers with a COVID-19 vaccination certificate showing that they
    were fully vaccinated at least 15 days (day of vaccination plus 14
    days) before arrival. Passenger details (e.g., name and date of birth)
    in the certificate must match those stated in the passport/travel
    document.
    - Vaccines accepted are AstraZeneca (SK Bioscience), AstraZeneca
    (Vaxzevria), CanSinoBIO (Convidecia), Covaxin, Covishield, Covovax,
    Janssen, Moderna (Spikevax), Nuvaxovid (Novavax), Pfizer-BioNTech
    (Comirnaty), Sinopharm (BIBP) and Sinovac. A combination of these
    vaccines is accepted if administered at least 17 days apart.
    More details can be found at:
    Passengers are subject to COVID-19 measures set by the state/territory
    of their final destination. More information can be found at
    www.cdc.gov/publichealthgateway/healthdirectories/healthdepartments.html
    Z tego wynika, że musisz być zaszczepiony i mieć certyfikat szczepienia przy sobie oraz musisz wypełnić attestation form.

Osobiście polecam wydrukować 1-2 kopie i mieć pod reką pdf w telefonie.