Relacja świetna, tylko się fotki nie otwierają!!!
Nano-opis lotów z mojej wyprawy na Grenlandię w lipcu 2009, z pico-zdjęciami. Spędziłem 15 dni na Grenlandii, plus 3 w Islandii, zrobiwszy ponad 10.000 zdjęć, z których do reportażu poszło prawie 3.000 na 33 stronach-tasiemcach, ale gdzie indziej, w innym języku, i bynajmniej nie o profilu lotniczym.
Nie nadaję się do pisania raportów lotniczych, tym bardziej po polsku, więc nie wiedziałem czy coś w ogóle tu powinienem pisać. W końcu wybrałem 36 zdjęć o tematyce lotniczej, plus 8 widoczków, wszystko oczywiście poddane miniaturyzacji. Spróbuję raz, pierwszy i pewnie ostatni... Enjoy
-------------------------
Gryplan
Trasa 2009/07/02-2009/07/20:
- SK | OSL-CPH
- GL | CPH-SFJ-JAV-JQA-UMD-(BGUT)-UMD-JQA-JAV
- GL | JNS-UAK
- RC | UAK-RKV
- FI | KEF-CPH
- SK | CPH-OSL
Pomiędzy JAV a JNS płynąłem statkiem flagowym Grenlandii, transportowo-pocztowo-pasażersko-promowym Arctic Umiaq.
Dyliżansy:
- 1x A321 | SK
- 2x 757 | FI, GL
- 3x Dash-7 | GL
- 4x Bell 212 | GL
- 1x Sikorsky S-61N | GL
- 1x 737 | SK
-------------------------
Tam i z powrotem, w skrócie więcej niż telegraficznym
Jeśli obrazki z Google Picasa się nie ładują, proszę zajrzeć do albumu stworzonego wyłącznie na potrzeby tego wpisu:
http://picasaweb.google.com/lofoten.GL/GL2009
CPH | GL Boeing 757-200
Bilety rezerwować zacząłem w listopadzie 2008, pięć miesięcy po powrocie z pierwszej wyprawy na Grenlandię. Rezerwacje skończyłem w marcu 2009. SAS sprawił sobie nowe betonowe buty, zaczął tonąć, po czym na przełomie roku skasował mój poranny lot 3/VII OSL-CPH, zmuszając mnie do przebukowania na dzień wcześniej i co za tym idzie, spania na lotnisku. Niecały miesiąc później
skasował połączenie CPH-SFJ w ramach Core SAS. Na szczęście to SAS a nie jakiś tam Fizz Air, więc zostałem automatycznie przebukowany na lot Air Greenland tego samego dnia. Latem są dwa rejsy dziennie, jeden wykonywany A330, drugi zaś 757. Mogłem w ogóle nie polecieć, ponieważ mowa była o uziemieniu Airbusów po katastrofie Air France nad Atlantykiem. Jak się okazało, to był fałszywy alarm, a poza tym południowy lot odbywał się 757-200. Na dwa tygodnie przed wyprawą cabin crew Air Greenland zaczęło straszyć strajkiem. Groziło to uziemieniem wszystkich lotów GL poza helikopterami lokalnymi. Na stronie Air Greenland mogłem poczytać, że jeśli im się nie uda dojść do porozumienia, to mogę sobie wszystkie moje bilety w ramki oprawić. Na tydzień przed wylotem strajk odwołano. Alleluja.
CPH-SFJ | GL783 | obiadek
Po nocy spędzonej w barach Kopenhagi wróciłem na lotnisko, po czym musiałem się handryczyć przy odprawie. Baba Jaga zmusiła mnie do przepakowania mojego 80-litrowego terkuma, i przeniesienia 3kg (miałem w sumie 23) do bagażu podręcznego. Suszony pemmican z łosia powędrował więc do plecaczka. 757 stary, odrapany, z monitorami z XIX wieku wiszącymi co kilka miejsc. W dodatki jakieś romansidło z Meg Ryan nie zachęcało do oglądania. Czas spędziłem gawędząc z sąsiadem Niemcem, którego wiekowa lepsza połówka co jakiś czas dawała mu
kuksańce, żeby się co prędzej zamknął. 10 lat bez wyroku, tak chyba musiałem wyglądać dla poczciwej staruszki Obiadek pyszny. Poprawiłem kawą z czymś mocniejszym, ponieważ nieprzespana noc dawała mi się we znaki. Lot do Kangerlussuaq trwa około 4 godzin. Trasę znam już na pamięć
SFJ | GL Boeing 757-200 | silnik pozuje do zdjęć
Na lotnisku trzaskałem zdjęcia, jedno za drugim, wspominając pierwszą ekspedycję na lądolód przez tundrę i bezdroża.
Kangerlussuaq | SFJ | GL Bombardier Dash-6 Twin Otter 300 | w starym malowaniu
Pokrzepiwszy się hamburgerem z piżmowca, zasnąłem na magicznej, czarnej sofie w terminalu. Ostrzegam -- kto usiądzie, ten nie ma żadnych szans.
Kangerlussuaq | SFJ | GL Sikorsky S-61N | w starym malowaniu
Następnego lotu nie przespałem, ponieważ opóźnił się o 3 godziny.
SFJ-JAV | GL1514 | GL Dash-7 100 | ujęcie lodowego fjordu Ilulissat Kangerlua do zatoki Disko
Lot z Kangerlussuaq do Ilulissat niósł mnie w nieznane. Lecąc nad morzem brzemiennym w góry lodowe zastanawiałem się, czy znając siebie, moje 56 GB pamięci wystarczy na zdjęcia, które planowałem zrobić. Na szczęście wyrobiłem się w 46...
Ilulissat | JAV | GL Dash-7 100 | Na imię ma Minniki
W Ilulissat spędziłem tylko jedną noc nad brzegiem zatoki Disko. Następny lot miałem nieco przed południem 4/VII, lecąc dalej i dalej na północ.
Ilulissat | JAV | NY Dash-8 106 | Air Iceland, lot dzień po inauguracji trasy KEF-JAV
Gdybym wiedział w listopadzie, że Air Iceland otworzy połączenie do Ilulissat, zaoszczędziłbym sobie zachodu, pieniędzy, i czasu na telepanie się przez Kopenhagę i Kangerlussuaq.
Ilulissat | JAV | GL Sikorsky S-61N | A witamy, witamy
Air Greenland zarabia głównie na trasie CPH-SFJ, i rozwożeniu pasażerów z Kangerlussuaq do Nuuk i Ilulissat, dwóch 'metropolii' Grenlandii. Na trasie SFJ-JAV można tylko nabyć bilety flex.
JAV-JQA | GL1110 | Jezioro Sarqap Tassersuaq w sercu półwyspu Nuussuaq
Półwysep Nuussuaq, jeden z największych w Grenlandii, oddziela zatokę Disko od systemu fjordów Uummannaq. W połowie pokryty lodowcami, jest praktycznie zamieszkany. Kilka miiaturowych osad na wybrzeżach tonie w masie dzikiej północnej przyrody. Kiedyś się wybiorę na słynny trawers półwyspu. Ekspedycja, z której bardzo łatwo można nie wrócić...
Qaarsut | JQA | Terminal
Lotnisko w Qaarsut wybudowano tylko dlatego, że na Uummannaq, stolica północnej Grenlandii, jest położony na skalistych zboczach ogromnej góry, i można tam z powietrza dostać się wyłącznie helikopterem. Mimo, że we wszelakich dokumentach występuje jako JQA, Qaarsut Airport, wliczając w to bilety, na samym terminalu przylepili napis: Uummannaq. Wyłącznie na pożytek tzw. paczkiersonów, czyli 'package tourists', którzy podrózują luksusowymi statkami, śpią w hotelach, i
wodzeni są za nos przez przewodników typu "Gubałówka".
JQA-UMD | GL670 | Góry lodowe, Uummannaq Fjord
Góry lodowe są mniejsze w Uummannaq Fjord, ale za to widzę je z góry, lecąc helikopterem, zresztą pierwszy raz w życiu.
UUmmannaq | UMD | GL Bell 212 | Insekt!
Po dziesięciu latach marzeń, w końcu wylądowałem w najpiękniejszym miejscu na ziemi, moim prywatnym raju -- Uummannaq. Spędziłem tam 3 cudowne dni.
UMD-BGUT | GL9201 | Autoportret w polarze
Są cztery typy lotów oferowanych przez Air Greenland:
1. loty dużymi maszynami, CPH-SFJ i CPH-UAK
2. loty Dash-7 pomiędzy miastami, główna siatka
3. loty łąxcznikowe helikopterami, głównie dalekie południe i północ
4. loty do daleko położonych osad, tzw. settlement flights
UMD-BGUT | GL9201 | Pilot
O ile z rezerwacją 1-3 nie ma problemu, o tyle #4 to zupełnie inna para kaloszy. Zarezerwować lot z Uummannaq do Ukkusissat zarezerwowałem. Jak mnie jednak oświeciło przy odprawie w Uummannaq, settlement flights mają inne zasady...
Ukkusissat | BGUT | Rozładowywanie
A. Albo lot się odbędzie, albo nie
B. Jak lot się odbędzie, może się odbyć o dowolnej porze dnia, niezależnie od tego, co jest w planie
C. Jeśli nie może się odbyć danego dnia, odbędzie się jak najszybciej się da
D. Jeśli odbędzie się, trzeba być na helistopie 20 minut przed lądowaniem, niezależnie od tego, czy się wie, kiedy wyląduje, czy nie
Ukkusissat | BGUT | Mój terkum i walizka współpasazerki jadą traktorem-koparką do osady
Helistop jest na szcycie górki, więc traktor jedzie z prędkością 4km/h z naszymi betami. Poza mną leciała jedna Grenlandka, w odwiedziny do rodziny. Sama osada ma około 100 osób.
Ukkusissat | GL Bell 212 | Lekko do góry...
Wytrzaskałem w tym momencie ze 100 zdjęć. Oto jedno z nich.
Ukkusissat | GL Bell 212 | Ważka na tle lodowcowych gór
I odlatuje w przestworza... Mam nadzieję, ze dwa dni później po mnie jednak przyleci
Ukkusissat | BGUT | Dojechaliśmy pod górkę po głazach. Terkum na szufelce, Helikopter nadlatuje
Ukkusissat... tony cyfrowego papieru zapełniłem pisząc reportaże z 2 dni tam spędzonych. Przed samym wylotem zjadłem śniadanie z Grenlandczykami, szlifując mój kulejący Kalaallisut.
BGUT-UMD | GL9203 | Salleq, zatopiony szczyt
Przyleciał, jednak, trzy godziny przed czasem. W połowie lotu do Uummannaq zakręcilismy dwa kólka nad kaszalotem, którego było bardzo dobrze widać, ponieważ sunął sobie zaraz pod powierzchnią fjordu.
BGUT-UMD | GL9203 | Wschodnia ściana Uummannaq, czyli Góry Serca
Łażąc po tej cudownej górze przypominały mi się dawne tatrzańskie lata i zimy. Kilkaset zdjęć ścian Uummannaq Twin tu, kilkaset tam. Teraz mogłem ją podziwiać z powietrza.
Qaarsut | JQA | Wygramolilem sie właśnie po zakończeniu GL673 UMD-JQA
Za mną dwa, a przede mną jeszcze jeden lot tego dnia.
Qaarsut | JQA | GL Bell 212
Piękna maszyna.
Qaarsut | JQA | GL Bell 212
"Profil tylny".
Qaarsut | JQA | GL Dash-7 100 lecący z Aasiaat wlaśnie wylądował
Dzień ósmy wyprawy, a przede mną ostatni lot przed długa przerwą.
JQA-JAV | GL198 | Lodowce półwyspu Nuussuaq i ogromnej wyspy Qeqertarsuaq
Zimowy raj. Nie dla mnie teneryfy czy inne majorki...
Ilulissat | JAV | Beech SuperKing Air B200
Wynalazek z Islandii.
Narsaq | JNS | GL Sikorsky S-61N
Po tygodniu spędzonym łazikowaniem w jednym bucie nad lodowym fjordem Ilulissat Kangerlua (potwór świsnął mi moją scarpę pewnej nocy) i podróży statkiem flagowym wzdłuż zachodniego wybrzeża Grenlandii, znalazłem się na samym południu, w Narsaq, gdzie spędziłem jeszcze jeden dzień łażąc po górach.
JNS-UAK | GL Sikorsky S-61N | Usadowiłem sie na samym końcu
Wielki ten helikopter w porównaniu z Bell 212. Rzucało nim porządnie, wiatry w okolicach Narsarsuaq są dość mocne.
Narsarsuaq | UAK | Piper
Muchynek general aviation.
Narsarsuaq | UAK | Terminal
2009/07/17 to mój ostatni dzień na Grenlandii.
Narsarsuaq | UAK | Nanoq duty free
A co!
Narsarsuaq | UAK | RC Avro RJ85
Cienka ta linia. Mam do nich też pytanie -- jak mam jeść serwowane masło bez
pieczywa? Wyssać z pojemniczka?
UAK-RKV | RC406 | Nunataki na skraju lądolodu
Sermersuaq, stary przyjaciel.
Keflavik | KEF | Podoba mi sie ta... reklama
Na Islandii spędziłem 3 dni objeżdżając ją dookoła, i na wertepach serca wyspy, przez pustynię wulkaniczną i rzeki bez mostów. Z Keflavik wracałem Icelandair. Tragedia, naprawdę! Ostatni mój lot to CPH-OSl ze staruszkiem SAS-em. Oslo. Nareszcie w domu...
---------------------------------
Tak na okrasę...
Nie wypada tak zostawić bez niczego, więc poniżej 8 miniaturek nielotniczych.
Uummannaq
Uummannaq
Ciesnina Sarqarput
Uummannaq, gora serca, z koleby
Wyspa Saanerut, Morze Labrador
1.5-km sciany polwyspu Pellerfiup, Ukkkusissat
30-pietrowa gora lodowa, Ilulissat Kangerlua
Lodowy fjord Ilulissat Kangerlua
Zatoka Disko
Zachod slonca na Morzu Labrador
Mam nadzieję, że czytacze/oglądacze nie żałują spędzonego w tym wątku czasu
</>
Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 31-08-2009 o 10:09
Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll
Relacja świetna, tylko się fotki nie otwierają!!!
Gdzie można znaleźć resztę Twoich zdjęci ( niekoniecznie o tematyce lotniczej)
Widoki niesamowite
Nie mam słów, które mogłyby opisać moje wrażenia po przeczytaniu tego raportu! Pięknie! Brawo! I czekamy jednak na więcej!
Egzotyczny wręcz raport. Bardzo fajnie się czyta, jednak co do fotek, to nie widać nawet miniaturek. Początkowo kilka się pokazało, ale po wciśnięciu F5 już nie było żadnej. Dołączam się do prośby o jakiegoś linka. Przede wszystkim o te nielotnicze mi chodzi, ponieważ również nie zaliczam się do spotterskiej braci.
Zdjecia są na prywatnym serwerze, który spełnia kilka funkcji, przy czym jedna z głównych wyklucza pełny akces szerokiej publiki ze względów technicznych, w które nie warto wchodzić. To, że znajdują się tam też zdjęcia to nie tyle przypadek, co zwykłe moje lenistwo, a może też brak skłonności do autoreklamy. Nie wypada więc podawać odsyłaczy do czegoś, co większości 'działać' nie będzie
Dziękuję waszeci Może zachęci ten raport do podróży na kraniec świata, jakkolwiek krótki by nie był...
Ślicznie dziękuję! Zastanawiałem się 50 razy, zanim to napisałem, i miło mi, że się czytelnikom spodobało
Zdjęcia z mojego serwera zminiaturyzowałem, wrzuciłem na google picasa (czy jak się ta usługa nazywa − musiałem sobie u nich konto założyć) i hotlinkuję stamtąd. Zbiór miniaturek tutaj wrzucony można zobaczyć na tym googlowatym wynalazku:
Picasa Web Albums - lofoten.GL - GL2009
Jak wspominiałem na początku tego wpisu, nie mogę wklejać publicznie odnośników do zbyt wymagającej strony... Zapraszam na pm
Widzę, że jednak hotlinkowanie z google wielu nie działa... Przepraszam w ich imieniu Proszę spojrzeć bezpośrednio:
Picasa Web Albums - lofoten.GL - GL2009
Ostatnio edytowane przez lofoten ; 28-08-2009 o 22:26 Powód: one more reply
Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll
Przykro mi, nic na to już nie poradzę. Można w takim wypadku spróbować innej przeglądarki, albo narzekać w Google Inc.
"Moje" tereny Jakbym coś mógł pomóc w kwestiach grenlandzkich, to proszę pytać, chętnie odpowiem.
Ostrzegam jednakowoż przed uzależnieniem sięZamieszczone przez gretel_ehrlich
Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll
Rozumiem, jak najbardziej. Czego nie rozumiem, to tego jak doleciałeś do TOS żeby dalej polecieć na Svalbard − czy też 'analogowo' autobusem/pociągiem z Kiruny? Kiedyś był taki wynalazek jak Barents Airlink z trasą KRN-TOS, ale się z nią zwinęli.
Próbowałem używać flightmemory, ale się zniechęciłem − loty wpisane w przyszłość stawały się niewidoczne dopóki po odbytym już locie nie zmieniłem _czegokolwiek_ w szczegółach lotu, które to działanie przywracało lot z niebytu. Poza tym wolę swoje ręcznie pisane w SVG schematy lotów, są dużo bardziej czytelne niż ich bohomazy. Chociaż w przypadku siatki twoich lotów europejskich to chyba nawet "ręczny" software nie dał by rady
Z naciskiem na *fajne*
Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll
Oj, to była niezwykle "analogowa" wyprawa. Samochód z Gdańska do Tromso i takowyż powrót. Był to 1995 rok, my studenci, zatem o budżety trzeba był bardzo dbać. Rejsy OSl-LYR-OSL był zdecydowanie już poza naszymi możliwościami finansowymi ....
Właśnie twoje flightmemory było jednym z moich ulubionych....
No, benzyna w krainie wikingów też nie należy do najtańszych. Aczkolwiek warto się przejechać przez całą Norwegię. Jak mniemam, skróciliście sobie trasę jadąc przez szwedzkie lasy, lasy lasy, i lasy, lasy, lasy? Mam nadzieję, że nie...
Niestandardowe? Cóż, krew mnie zalała, i wywaliłem moje dane stamtąd. Z zamian oferuję okrojone zrzuty moich stron z obiektami SVG:
Noktowizor niezbędny do oglądania Rękodzieło zajmuje mnóstwo czasu, ale lepiej (moim zdaniem) wygląda, a poza tym można akwarele CSS stosować remotely, więc przemalowanie trwa sekundy.
Paris in the spring? Don't even think about it — the Arctic is where you really want to be.~ Etain O'Carroll
Tak, zależało nam na czasie, poza tym na tańszym paliwie, a Szwecja oferowała jednak to nam taniej niźli Norwegia (2 tankowania w Szwecji + 1 w Norwegii - to ostatnie przyprawiło nas o palpitacje serc).
Jechaliśmy z Nyneshamn przez Sztokholm, Uppsala, Gävle, Syndsvall, Umeå, aż do Boden, gdzie skręt na Kirunę, a potem w stronę Narwiku i dalej do Tromsø.
Noclegi pod namiotami w Örnsköldsvik i Kirunie. Do dziś pamiętam szybkość z jaka rozbili przez niebotyczne stada komarów. Rano zobaczyliśmy, że wbiliśmy w pospiechu śledzie w ... asfalt.
Zaryzykuję jednak.
Zakładki