• 10 Post By Pavulon_
  • 1 Post By Pavulon_

Wątek: POZ-FRA-SIN-DPS-LOP-DPS-SIN-MUC-POZ czyli lajtowe wakacje w Azji

Domyślnie POZ-FRA-SIN-DPS-LOP-DPS-SIN-MUC-POZ czyli lajtowe wakacje w Azji

Pierwszy raz w Azji Południowo – Wschodniej byłem jakieś 6 lat temu i zawsze chciałem wrócić, przez te lata pojawiały się różne inne „bardziej pilne” wyjazdy, dzieciak i inne przygody i dopiero teraz pojawiła się taka możliwość. Wybór padł na wyspy w Indonezji, znaną Bali i mniej znaną Lombok oraz krótki stopover w Singapurze. Zapraszam zatem na krótką relację z tych krótkich wakacji.

Z racji tego że przespałem kwietniowe promo LH do SIN, w normalnych cenach wolałem wybrać inną linię, warunkiem był sojusz *A, wiadomo, zawsze to kilka mil wpadnie. Padło na Singapore Airlines. Bilety kupione na stronie lot.com, wszystkie odcinki w taryfie eco W.

Na poznańskiej Ławicy zawitaliśmy trochę wcześniej, nie było żadnych kolejek ani do check-in ani do security więc mieliśmy po odprawie jakieś trzy kwadranse do zagospodarowania. Boarding passy otrzymaliśmy na lot do SIN. Taryfa W została zamieniona na taryfę SQ – K czyli mile x 0,5, niestety niczego innego spodziewać się nie mogłem.

Znający poznańskie lotnisko wiedzą że do roboty nie ma tam praktycznie nic więc wbiliśmy się do saloniku BEL (wejście na kartę DC). Mimo zakazu wprowadzania dzieci uprzejma pani spokojnie nas wpuściła z 2,5 letnią córką. W sumie nic dziwnego, w saloniku nie było nikogo poza nami J. Dwa szybkie drinki i czas zleciał. Salonik ogólnie wyposażony dobrze jeśli chodzi o napoje bezalkoholowe, jest tego sporo, wybór alkoholi mizerny ale obłożenie nie jest zbyt duże więc nie ma czego zbytnio się spodziewać. Niestety papier ścierny w toalecie to spory obciach

Pierwszy odcinek 1 września z POZ do FRA odbył się o godz. 13.05, rejs obsługiwany przez Eurolot i jego ATR-42, reg SP-EDF. Nigdy wcześniej nie leciałem 42ką ale stwierdzam że to mały przytulny samolocik. Wybrałem miejsca 7 ABC i okazało się że to praktycznie w połowie samolotu. Lot w miarę ok, podczas podejścia spore turbulencje a tak to nawet zdziwiłem się że ATR był w miarę cichy Winko na pokładzie smakuje całkiem dobrze, kanapka hmm… mogło by jej nie być.

Na lotnisku we Frankfurcie byłem tylko kilka razy z krótkimi przesiadkami ale teraz to się pogubiliśmy wyśmienicie. Nie będę się zbytnio rozpisywał, stwierdzam że lotnisko do przesiadek jest beznadziejne. Czasu mieliśmy całą masę więc również uderzyliśmy do saloniku, akurat była pora obiadowa. Diners Club ma umowy z dwoma salonikami we FRA: Luxxlounge oraz Sky Lounge. Wybraliśmy ten drugi jednakże operacja wymagała zmiany terminala z 1 na 2. Sky Lounge to salonik Sky team oraz ma umowy z Priority Pass i wspomnianym DC. Około godziny 16.00 w sobotę był praktycznie pusty, oprócz nas może ze dwie osoby a przestrzeni naprawdę sporo. Salonik zaopatrzony w kilka rodzajów kanapek oraz całą masę snacków. Na ciepło były jedynie parówki. Spory wybór alkoholi oraz napojów bezalkoholowych. Po około dwóch godzinach, trzech drinkach stwierdziliśmy że czas na ewakuację zwłaszcza że córka się obudziła po krótkiej drzemce w średnim nastroju a salonik się zapełniał przed lotami Korean i China Airlines.

W oczekiwaniu na lot SQ325 mający się planowo odbyć o 22.00 pstrykałem samoloty dokujące przy sąsiadujących gate’ach. Boarding miał rozpocząć się o 21.00 a nasz B777-300ER przybył dopiero około 20.20 i zaczął „rozpakowywać” pasażerów. Mimo to wszystko poszło gładko i o czasie wystartowaliśmy w 12 godzinny rejs. B777 w konfiguracji 3 klasowej, F, C oraz Y. Sam samolot sprawia bardzo dobre wrażenie, w środku czysto, schludnie, CC w bardzo ciekawych strojach, zawsze uśmiechnięci i bardzo mili. Zajęliśmy miejsca 32 ABC, jeden rząd za awaryjnym w pierwszej kabinie za klasą biznes. Nasza młoda zachowywała się wzorowo, niestety pech chciał że przed nami w środkowym rzędzie leciała laska z dzieciakiem około 5-tego miesiąca i koleś wył przez 2/3 lotu. Czasem mam ochotę wstać, podejść i dać takiej lekcję. Dzieciak wyje a ona ani razu nie wstała z nim pochodzić tylko trzyma go ubranego w polarowe śpiochy i jeszcze w bluze z kapturem też z polara, no mi było gorąco na sam widok. No cóż zdarzają się i takie przypadki.

Nasz ATR-42 SP-EDF

Business Executive Lounge w POZ

Sky Lounge - FRA

Kilka fotek samolotów we FRA

Nasz B777-300ER Singapore Airlines - FRA

Klasa biznes

Serwis, posiłek dla dziecka

i juz na płycie w SIN kilka samolotów SQ

Ogólnie lot przyjemny aczkolwiek sam samolot w klasie Y niczym szczególnym nie zachwyca. Miejsca na nogi tak samo jak w innych liniach, czyli dla mnie zawsze mało z uwagi na moje 190 cm wzrostu. Obsługa CC na medal, latałem w nocy kilka razy dopominając się o whiskey+coke , zawsze szybko podane, zawsze z uśmiechem na ustach. Gadget dla dzieciaka też się znalazł (kredki + rysowanki), podano również szczoteczki do zębów i pastę oraz skarpety które nie powiem przydały się. Wszystko opakowane w ładną saszetkę z napisem Givenchy . Jeśli chodzi o posiłki to również bez zastrzeżeń, dla dziecka zamówiony wcześniej był od razu podany.

Lądowanie w SIN o czasie, precyzja do bólu. Niestety samolot był tak ustawiony że nie zanotowałem rega. Lotnisko sprawia świetne wrażenie, kolorowe, wszędzie wykładziny, jak w hotelu. Szybki odbiór bagażu, odprawa paszportowa i zmieniamy terminal na 2 z którego odjeżdża nasz shuttle do hotelu. Z racji tego że następnego ranka czeka nas kolejny lot wybieramy hotel blisko lotniska. Po tej stronie Singapuru zbyt dużego wyboru nie ma. Na samym terminalu są hotele na godziny dla przesiadkowiczów tzw. Transit Hotels oraz Crowne Plaza za jakieś $250, kilka minut od lotniska jest jeszcze Changi Village Hotel w którym się zatrzymujemy. Cena za dwójkę ze śniadaniem jakieś 100 USD. Hotelik z zewnątrz sprawia lepsze wrażenie niż same pokoje ale jest OK, nie ma co narzekać. 100m od hotelu jest cała masa knajpek chyba z każdym rodzajem jedzenia z tej części świata gdzie od razu się udaliśmy na pierwszą azjatycką „ucztę”.

Changi Village Hotel w Singapurze

Jadłodajnia nieopodal hotelu

Następnego dnia rano o 7.00 siedzieliśmy już w hotelowym shuttle na lotnisko, dojazd trwa jakieś 15-20 minut. Air Asia operuje z terminala 1 na Changi, przy check-in krótka kolejka, mieliśmy lekki nadbagaż (opłacone 25kg), po zważeniu wyszło jakieś 27kg. Problemu nie było żadnego, zwłaszcza że jeszcze mieliśmy jeden podręczny, wózek dziecka, torbę na aparat, plecak dziecka, i torbę żony. Ogólnie cała masa „bambetli” a mimo to Air Asia przy check in nie stwarzała żadnych oznak potencjalnych problemów. Byliśmy zatem odprawieni na lot do DPS czyli lotnisko Ngurah Rai na wyspie Bali.

Pierwszy raz gościłem na lotnisku w SIN i ku mojemu zdziwieniu po check-in nie ma security tylko po prostu kontrola BP i przejście do hali odlotów. Żeby zabić czas udajemy się nieopodal naszego gate’u do saloniku SATS Rainforest Lounge. Jak sama nazwa wskazuje wystrój lounge’u nawiązuje do „leśnych” klimatów i jest mocno zielony. Zaopatrzenie w napoje bezalkoholowe, kawę itp. wyśmienite, to samo dotyczy posiłków, na ciepło chyba ze 3 dania do wyboru. Alkoholi nie widziałem nigdzie wystawionych, był jednakże taki mini bar z obsługą i całkiem możliwe że tam go serwowano. Z saloniku widok na płytę lotniska.

Rainforest Lounge

oraz kilka ustrzelonych samolotów w SIN

Cdn…

Awatar vader

Mar 2008
    Kraków

Jeśli wyleciałeś SQ325 1 września, a lądowałeś 2 września w SIN to był to 9V-SWN. Flightradar24.com - Live flight tracker!
    N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, Uniden UBC125XLT, PlanePlotter: mo i vo

Awatar Pawel_EPWR

Świetna relacja. Z niecierpliwością czekam na dalszą część, tym bardziej, że klimaty są mi znajome i wspomnienia powracają

Bardzo fajnie piszesz, kolejna relacja którą przyjemnie się czyta. SP-EDF wspominam bardzo dobrze w odróżnieniu do ostatniej podróży "większym bratem" AT7

Apr 2012

Mi też się bardzo spodobała ta relacja : ) Sam bym się chciał tam kiedyś wybrać , czekamy na 2 część

PL

dzięki za dobre słowa aktualnie przebywam już na wyspie Lombok a hotelowy net chodzi średnio, postaram się jeszcze dzisiaj uzupełnić kilka brakujących dni do dzisiaj.

Awatar tygrysm

Jan 2012

bardzo fajna relacja Czekam na więcej!

PL

...Jak już wspomniałem na lotnisku Changi security jest przed samymi gate'ami, trzeba zatem wkalkulować kilka dodatkowych minut na ten proces. Chociaż security jest tak blisko rękawa że praktycznie "zlewa" się z procesem boardingu. Przy samym boardingu też nie było żadnego problemu z masą siatek i dodatkowych torebek mimo iż Air Asia to low cost i są zasady których należy się trzymać (carry on 7kg + torebka + torba na laptopa). Różnice przy security są takie że np. nie trzeba wyciągać urządzeń elektronicznych z bagażu np. laptopa co w Europie jest zawsze na porządku dziennym. Boarding sprawny, samolot Airbus A320 wypełniony może w 2/3. Lot ma trwać 2,5h. Na pokładzie dostajemy kanapkę i posiłek (lokalne danie) za które płaciłem jeszcze przy kupowaniu biletów. Koszt posiłku który był wyśmienity około 4,5 SGD, kanapka 3,5 SGD. Na pokładzie podają za free wodę, napoje typu cola, sok płatne. Około 2 SGD za sztukę. Ceny zatem znośne, bez zbędnego zdzierstwa.

Na lotnisku Ngurah Rai na Bali lądujemy o czasie, lotnisko pełne samolotów, zarówno lokalnych linii jak Wings Air, Lion Air czy Garuda ale także Singapore Airlines. Zresztą ląduje tu masa samolotów co widać potem z pobliskich plaż. Z międzynarodowych linii lata tutaj Thai, KLM, Quatar, wspomaniny SQ i to chyba nie koniec. Dojazd do terminala autobusem po czym stajemy w długiej kolejce po Visę tzw. Visa on Arrival, koszt 25USD na głowę. Kolejka długaśna, stoimy około 30 minut, dzieciak nasz oraz inne już mocno niecierpliwe. Wystrój lotniska woła o pomstę do nieba jak na tak turystyczną wyspę jest słabo ale... nowy terminal jest własnie w budowie i ma być ukończony w przyszłym roku. Transport z lotniska mam zapewniony dzięki kuzynce która pracowała kiedyś na Bali przez dwa lata i nagrała nam zaufanego driver'a Stacjonujemy na Balangan Beach na południe od lotniska na zachodniej stronie półwyspu. Zwykle po Azji podróżowaliśmy budżetowo, teraz jednak ze względu na 2,5 letnią córkę zdecydowaliśmy sie na nieco wyższy standard noclegów. Mimo to zawsze jadamy w lokalnych knajpach a nie w tych hotelowych, głównie ze względu na ceny oraz na różnorodność lokalnych potraw.

wnętrze A320 Air Asia

Lotnisko Ngurah Rai na południe od Denpasar (DPS)

Nasz bungalow na Balangan Beach

Balangan Beach - piękna plaża, mnóstwo knajpek, szkół surfingu oraz mega fale !

Na Bali z założenia pojechaliśmy aby bardziej zobaczyć wyspę niż leżeć plackiem na plaży, tak też robiliśmy, praktycznie codziennie robiliśmy wypad z naszej "bazy". I tak widzieliśmy świątynię Tanah Lot, przepiękne miasteczko Ubud - stolica folkloru i kultury Bali, świątynię Ulu Watu na południu wyspy oraz bardziej znane kurorty Seminyak i Kuta tak bardziej zakupowo i spacerowo. Ze względu na córkę i jej nie przychylność do dłuższych podróży samochodem po krętych uliczkach nie zdecydowaliśmy się na wypad aby zobaczyć wulkan Batur oraz pobliskie świątynie, cóż zawsze będzie powód żeby wrócić. Bali jest wyjątkiem w Indonezji jeśli chodzi o religię, wyznają tutaj hinduizm z elementami buddyzmu i wyznania chrześcijańskiego co sprawia że religia ta jest bardzo pozywytna i przyjazna dla ludzi. Wszystko co robią, obchody, ceremonie są kolorowe i bardzo pozytywne, składają ofiary w podziękowaniu za dobrobyt. Dużo bardziej mi to pasuje niż to co jest w Europie, u nas wszystko jest "na smutno". Ludzie na wyspie są niezwykle przyjaźni, córka która ma włosy blond była w centrum zainteresowania. W Indonezji jak się dowiedzieliśmy panuje najwyższa korupcja ze wszystkich krajów na całym świecie. Prawo jazdy zdaje się wręczając łapówkę w wysokości około 35 USD na Policji. Nikt tu nie zdaje prawa jazdy, zresztą zasady na drodze są bardzo zbliżone do tych które panują np. w Kambodży czyli prawie ich brak Nie ma takiego dramatu jak np. w Indiach gdzie obowiązuje zasada "no rulez" Przed wyjazdem martwiłem się czy będzie opcja wynajęcia samochodu który miałby fotelik dla dziecka jak szybko się okazało producenci tego typu gadgetów kasy tutaj nie zarobią raz nawet widziałem kobietę która karmiła piersią .. prowadząc motocykl Dziennie na Bali rejestruje się 5000 nowych motocykli / skuterów. Każda rodzina ma minimum 3 sztuki. Widać to wszędzie, to tak jak w Chinach rower, chociaż piszę tak ze względu na stereotyp bo nigdy tam nie byłem.

Na Bali spędziliśmy 6 dni po czym mieliśmy udać się samolotem oczywiście na pobliską wyspę Lombok. W tym wątku Rezerwacja / kupno biletu - Garuda Indonesia pytałem o możliwości zakupu biletów przez internet na rejsy Garuda Indonesia. Zakupy polskimi kartami na stronie Garudy kończą się fiaskiem, próbowałem też przez agenta ale przed zakupem na ich stronie pojawił się komunikat że nie przyjmują płatności kartami. Za radą kilku kolegów w w/w wątku postanowiłem zakupić bilety na miejscu. Podczas pobytu na Bali udaliśmy się do biura Garudy aby je zakupić. Na stronie Garudy jeden bilet RT z DPS do LOP kosztuje 600.000 IDR czyli około 60 USD, na Expedii i innych zachodnich serwisach już 135 USD, nie chciałem przepłacać i dlatego nie kupiłem ich wcześniej. Garuda ma zwykle jeden rejs dziennie na podanej trasie, 4 dni przed wylotem okazało się że jest jeszcze jeden i to w lepszych godzinach (wylot z DPS jakoś o 12.40). Co się okazało że rejs ten obsługuje Airbus A330-200 !!! Trasa która ma 100 kilka kilometrów (była już opisywana na tym forum ale na stare lotnisko AMI na Lomboku). Ucieszyłem się zwłaszcza że nigdy nie leciałem A330 a bilet w biurze Garudy kosztował 577.000 IDR czyli niespełna 60 USD !!!

Poniżej jeszcze trochę zdjęć z Bali, natępnie opiszę już sam wylot to LOP.

Świątynia Tanah Lot

Ludzie czekający na falę nieopodal świątyni

Jadłodajnia w Carrefourze w Denpasar

Krewetki, cena 3,5 usd

Ulice Denpasar

Zatrzymujemy się zjeść pieczone bataty, mniam !!

Ubud

Ofiara dla bogów - wg wierzeń bogowie mają wdychać zapachy po czym miejscowi zjadają to co przygotowali co daje im siłę

Owoce drzewa bochenkowego

Targ rybny na plaży w Jimbaran

Tubylcy z dzieciakami

opary, vader, kaspric and 7 others like this.

PL

Długo nie mogłem się zebrać i dokończyć relacji, aktualnie siedzę w SIN na Changi oczekując na rejs SQ328 do Monachium o godz. 23.10 więc mam jeszcze jakieś 5h

Ale do rzeczy... domestic terminal na Ngurah Rai napakowany po brzegi, lotnisko jak już wspominałem leciwe, taki wczesny Gierek, hala odlotów może większa od Ławicy w POZ tak ze 3 razy, saloników naliczyłem chyba siedem . Wszyscy pasażerowie muszą opłacić jeszcze tylko "passenger service charge" (bardzo popularne w Azji) w wysokości 40 tys. IDR czyli około 4 USD. Przelot z Bali (DPS) na Lombok (LOP) trwał zaledwie kilkanaście minut a lot Garuda Indonesia obsługiwał A332 (reg. PK-GPJ) Prawdopodobnie jest to tylko przystanek na dłuższej trasie tego samolotu gdyż nie znalazłem rejsu powrotnego tą maszyną. A332 Garudy sprawiał początkowo wrażenie zużytego, siedzenia były raz z ciemnego materiału a raz z jaśniejszego. Początkowo mysłalem że je wymieniali ale raczej to kwestia tego że fotele w rzędzie od alejki miały kolor ciemniejszy a te w środku jaśniejszy.

Klasa Biznes

Klasa eco

Nowe lotnisko LOP na wyspie Lombok jest już zbliżone do standardów europejskich, mimo że tubylcy bardzo narzekają że mało przyjezdza tutaj turystów (bo wszyscy ciągną na Bali) to lotów jest więcej niż na poznańskiej Ławicy, jednakże same krajówki oraz tylko jeden rejs międzynarodowy Silk Air do SIN. W oczekiwaniu na transport do hotelu córka bawiła się telefonem grając w jakąś gierkę, zleciało się nagle cała masa lokalnych dzieciaków

W hotelu w którym mieszkaliśmy akurat w dniu naszego przylotu odbywał się ślub ...

Podziwiający zachód słońca

I trochę widoczków na wyspie oraz pobliskiej wysepce Gili Trawangan

Tubylcy sprzedający lokalne specjały

Wycieczka na Gili Trawangan, malutką wysepkę (jedną z trzech Gilis) która słynie z pięknych plaż i świetnego nurkowania. Ogólnie pomysł z wypadem średni bo wynajęta motorówka to "łupina" która prawie sie rozleciała na falach :/ i pół godziny katorgi na falach, młoda sie popłakała ale dopłynęliśmy. Powrót już większą łajbą ale jak zgłosiłem chęć wynajęcia łodzi aby popłynąć na ląd lokales najpierw spojrzał na morze czy czasem nie ma fal po czym stwierdził że możemy płynąć ... bujało strasznie a łajba też z tych bardziej azjatyckich ... Tak czy siak na te małe wyspepki popłynąć warto, najlepiej zatrzmać się tam na dwa, trzy dni, dłużej jak ktoś chce nurkować.

Ogólnie nie jeździlismy zbytnio po wyspie jak na Bali gdyż z założenia miał to być raczej stacjonarny odpoczynek. Powrót mieliśmy również liniami Garuda z LOP na DPS ale rejs już obsługiwał B737-800NG (reg. PK-GMF) Jak wyżej pisałem lotnisko LOP nowe, sporo krajowych rejsów ale nie radzą sobie z odprawami. Check in dopiero 2h przed wylotem, wcześniej nie da rady się odprawić. Opłata za wylot 25.000 IDR czyli 2,5 USD. Przed naszym rejsem był lot do Jakarty na A332 który opóźniony był chyba ze 40 minut, jak rozpoczęli boarding to wyglądało to jak otwarcie sklepów z wyprzedażami

Boarding A332 do Jakarty

Niestety to wszystkie zdjęcia jakie mam akurat ogarnięte na kompie, resztę relacji dokończę już na pokładzie samolotu i wrzucę jutro.
    Pozdrawaim
    BigSki, shiver, mgab and 2 others like this.

Lezajsk

Świetna relacja !
    Możesz z grubsza przedstawić wycenę takiej podróży?
    Czy braliście dodatkowe szczepienia przed wyjazdem, szczególnie czy córeczka brała?

Awatar NCC-1701D

UK

Przeczytałem z zainteresowaniem relację. Na Bali byłem 6 dni i niestety, nie było czasu, aby zaliczyć Lombok. Na pewno są promy, a raczej większe łodzie z Bali na Lombok i taki rejs trwa ładnych kilka godzin, jeśli nie kilkanaście. Jeśli chodzi o opłatę lotniskową to w lutym było to 150.000 rupii, czyli ok 15 euro. Płaci się przed wylotem. Nie wiedziałem o tym i wydałem wszystkie rupie na ostatnie drobiazgi i pamiątki. A potem musiałem biegać jak szalony za bankomatem. Jedyny w hali odlotów był akurat serwisowany przez fachowców, a do drugiego biegłem ponad 150m, za halę odlotów. A tam długa kolejka. Byłem trochę spanikowany, bo do odlotu do Perth miałem mniej niż godzinę. Szybka wymiana zdań z Niemcami przed bankomatem, Entschuldigung bitte, etc,etc i wpuścili mnie. I za chwilę bieg do hali odlotów. Zapłaciłem te 150 tysięcy rupii i już byłem spokojny.

Jeśli chodzi o opłatę za wizę wjazdową, to przyjmowana jest tylko lokalna gotówka. Przed kontrolą paszportową jest kantor i nie ma problemu z wymianą walut. Jest również bankomat, ale uwaga: wyłącznie karty Mastercard ! Visa dopiero za bramkami. Chyba, że dogadamy się z panami mundurowymi i wpuszczą nas za bramkę, aby wybrać gotówkę

Prawo jazdy: Oficjalnie trzeba mieć międzynarodowe oraz swoje krajowe. Same tylko prawa jazdy z innych krajów nie wystarczą. 99% zagranicznych turystów nie ma tego International Driving Permit. Policjanci doskonale wiedzą o tym i wieczorami czyhają na białych na skuterkach. Ja zapłaciłem 200.000 rupii, czyli 20 euro. Policjant na Bali zarabia 150 dolarów miesięcznie, więc pokusa dodatkowego zarobku jest duża. Rozmowa zaczyna się od 500.000 rupii, ale wg porad Rosjan, miałem przy sobie te 200.000 aby zadowolić policjanta. Po wręczeniu gotówki policjant pochwalił mi się fotkami żony, dzieci i odjechał

Wypożyczenie skuterka to 6 euro/doba. Litr benzyny 1.60 zł. Personel w McDonald's zarabia 100 dolarów/mies, więc można szybko przeliczyć, jak tam jest z finansami...Wiele osób w ogóle nie ma pracy, więc aż tak wesoło tam nie jest.

Na drogach nie jest tak źle. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że panuje tam totalny chaos. Ale po kilku godzinach treningu na uliczkach Denpasar czułem się jak tubylec. Przestrzegają świateł i znaków. Ruch oczywiście lewostronny ! Pomimo wielkiej ilości skuterków i minimalnych odległości (czasami dosłownie na styk) nie widziałem ani jednego wypadku czy nawet zahaczenia. Biały na skuterku tak różni się od tubylców, że od razu go widzą i są jeszcze ostrożniejsi. No i wszyscy się uśmiechają
    STYRO likes this.

Awatar Arthur1975

Dec 2007
    Belfast

Dla mnie wygral bungalow. Swietny
    Come on Arsenal--))

PL

... coś nie mogłem zebrać się żeby dokończyć ... odnośnie kosztów to zrobię też krótkie podsumowanie jak to wygląda lub może wyglądać.

... zakończyłem na boardingu B738 Garudy z LOP do DPS. Lot wieczorny około godz. 19.00 po to aby spędzić tylko szybką nockę przy lotnisku na Bali i rano dalej wylot do Singapuru. Nasz B738 był w konfiguracji 2 klasowej C oraz Y. Z tym że C to "prawdziwa" C nie taka jaką widuje się w wąskichkadłubach w Europie. Dodatkowo co też jest rzadkością u nas samolot dysponował systemem rozrywki umiejscowionym w zagłówkach, mimo krótkiego lotu w całości był dostępny do samego podjazdu pod terminal. Wysokość przelotowa 2500 metrów, czas trwania lotu 20 minut, ciut dłużej niż do LOP. Na obu lotach Garudy serwis obejmował cukierki oraz soki w kartonikach. Inaczej nie zdążyli by tego obsłużyć. Ogólnie loty Garudą oceniam na plus, samoloty czyste, bogato wyposażone, obsługa bardzo miła (wizualnie też na plus ), loty o czasie, cena bardzo przystępna równorzędna z innymi przewoźnikami typu Merpati czy Wings Air.

Na lotnisku LOP

Hala odlotów już za security

B737-800 NG Garuda Indonesia

Na Bali lądujemy i długo czekamy na bagaże oraz wózek córki. Pracownik hotelu już na nas czeka, ładujemy bagażu do auta i za 5 minut już je rozładowywujemy, zaliczamy szybkiego overnighta i o 7 rano meldujemy się ponownie na lotnisku Ngurah Rai DPS. O 9.10 mamy lot do SIN ponownie Air Asia. Przy wejściu na lotnisko security check, potem odprawa i opłata za wylot, bez zmian jak wyżej kolega pisał 150.000 IDR czyli około 15 USD, wiedziałem o tym wcześniej z przewodnika i taką dokładnie kwotę sobie już wcześniej zostawiłem w portfelu. Do wylotu mamy około 1,5h, szybki zakup dodatkowych gadgetów, kawa, cygara (drogo niestety) czyli wszystko to czego zapomnieliśmy kupić podczas samego pobytu.

Hotel mieliśmy bez śniadania więc gazem lecimy do saloników coś wrzucić na ruszt przed wylotem. DC ma umowy z dwoma salonikami na DPS, Prada Lounge i Premier Lounge. Wybieramy ten drugi, bardzo przestronny, z pełnym cateringiem, masażem dla chętnych za dodatkową opłatą. Wifi również płatne 5USD ale są komputery stacjonarne z dostępem do netu. Azjatyckie saloniki pod względem ciepłego "papu" są nieocenione, pełne śniadanie spokojnie można zjeść i tak też czynimy.

Premier lounge zlokalizowany jest przy Gate 1 i 2 - akurat tak się składa że z gate 1 odlatuje nasz A320 (rego PK-AXF) do SIN. Przechodzimy przez security i lądujemy w zatłoczonej poczekalni, zatłoczonej z uwagi na to że dzielimy ją z gate'em 2 z którego odlatuje również Air Asia do Perth a lot ten opóźniony jest okolo 40 minut. Nasz samolot też nie przylatywał i jak się okazuje spóźnienie też sięga około 20 minut. Sam lot bez żadnych zakłóceń i po szybkich 2,5h jesteśmy już na Changi w SIN. A tutaj oczywiście wszystko jak w zegarku, odprawa i pieczątka w paszporcie szybko, bagaż już na nasz czeka i dalej do metra. Hotel mamy w Chinatown więc dojezdzamy zieloną trasą MRT, koszty metra w SIN bardzo OK, przejazd z lotniska 3 SGD i jeszcze 1 SGD zwrotu za późniejszy zwrot biletu do automatu. Ogólnie nie opłaca się tutaj używać innych środków lokomocji, no chyba że konieczna jest jazda autobusem którą raz też zaliczyliśmy jadąc na Sentosa Island.

W Singapurze byłem pierwszy raz. Miasto moim zdaniem rewelacyjne, jest co robić, mnóstwo atrakcji, wszystko zorganizowane perfekcyjnie. Minusy są dwa: jest drogo, żeby nie powiedzieć bardzo drogo oraz wilgotność - 30 stopni to luzik ale jak dokładasz do tego 80% wilgotności to trudno jest egzystować. Chociaż po powrocie do kraju przezylem lekki kryzys i przez pierwsze dwa dni miałem lekką depresję związaną z tym że było mi non stop zimno.

Singapore !!!

Skypark na Marina Bay Sands

Do SIN przylecieliśmy w poniedziałek około południa a w środę o 23.10 mieliśmy lot do MUC. Zatem w środę lataliśmy jeszcze po mieście (park wodny na Sentosa Island) potem szybko do hotelu po bagaże i okolo 17tej byliśmy już na lotnisku. Jak można się łatwo domyśleć pierwsze czego potrzebowaliśmy to przysznic Nasz lot obsługiwany był z Terminala 3 a tam mogliśmy się ogarnąć w SATS Premiere Lounge który dysponował również właśnie prysznicami. Uuuf, to naprawdę był dobry pomysł Salonik również "na wypasie" więc na obiad było kilka dań do wyboru. Z racji tego że słabo sypiam w samolotach zaliczam na szybko kilka razy whiskey+coke aby proces ten był łatwiejszy

Boarding naszego B777-300ER (*A livery) zaczynał się około 22.10 i przebiegł bardzo sprawnie. Ogólnie lotnisko Changi to najlepsze lotnisko na jakim byłem, sama strefa przed boardingiem (jest na dwóch ostatnich zdjęciach) rewelacyjna, przytulna, z gadgetami dla dzieci itp. Córka jeszcze na pasie startowym zasnęła mimo że jeszcze 15 minut temu tryskała enegią Lot bardzo bardzo przyjemny, CC po raz kolejny na medal. Miejsca mielismy 41 ABC, samolot załadowany do pełna, widziałem tylko 1 miejsce wolne w naszej strefie. Zatem o przesiadce żeby córka spokojnie wyspała się na dwóch miejscach nie ma mowy. Mimo to zalicza 8 godzin snu a ja około 4 co uważam za bardzo dobry wynik. Do tego ze dwa filmy i lot zleciał W samolocie kupiłem butelkę JW double black za 30 eur / 1litr (w przeliczeniu z sgd) co wydawało mi się dobrą ceną ale cały czas zastanawiałem się czy nie będzie problemu z przesiadką... ostatecznie bagaż podręczny który mieliśmy przy sobie nadaliśmy wraz z flaszką w MUC podczas check-in gdyż w SIN nie dostaliśmy BP na lot MUC-POZ.

W MUC lądujemy o czasie, około 5:25 rano i mieliśmy 5h na przesiadkę. Jak się potem okazało prawie 6h z uwagi na opóźniony lot do POZ o około 45 minut. Podczas tych 5h decydujemy się na zmianę terminala na 1 żeby zaliczyć śniadania i kawę w Europa Lounge co potem zgodnie stwierdzamy było złym pomysłem, głównie z uwagi na czas przedostania się z T2 na T1 - piechotą około 25 minut + security + potem szukanie wyjścia z T1 i kolejne 25 minut z buta bo autobus na T2 uciekł :/ Sam Europa lounge też nic specjalnego (tez azjatyckie nas rozpieściły), ledwie można zrobić sobie kanapkę z serem i wrzucić na ruszt jakieś snacki.

Lot do POZ miał obsługiwać ATR42 ale jak się potem okazało nastąpiła podmianka na Q400. W Poznaniu przywitało nas słoneczko ale temperatura około 15 stopni to zbyt mało żeby mieć na nogach japonki I tak dobiegliśmy do końca... za chwilę jeszcze krótkie podsumowanie i oceny poszczególnych miejsc oraz ceny.
    Pawel_EPWR likes this.

Krótkie podsumowanie:

POZ - Poznań Ławica
    + zawsze mało ludzi do check in oraz security

- brak rękawów
    - strefa odlotów mogłaby być większa

POZ - lounge
    + dobrze że jest
    + bogaty wybór napojów bezalkoholowych
    + miła obsługa (wstęp z dzieckiem mimo że regulamin tego zabrania)

- papier ścierny w toalecie
    - słaby wybór alkoholi
    - do wyboru tylko snacki, brak chociażby kanapek

FRA - Flughafen Frankfurt
    + możliwa dość szybka zmiana terminali (w moim przypadku z 1 na 2 i na odwrót)
    + sporo samolotów do fotografowania
    + sprawny boarding
    + udogodnienia dla dzieci (kącik rozrywki) przy gate'ach

- chaos na terminalu 1 przy przejsciu do strefy odlotów (albo to my się pogubiliśmy a staralismy się uzywać raczej wind ze względu na wózek)
    - słaba strefa bezcłowa na terminalu 1

FRA - Sky Lounge T2
    + przestronność
    + Wifi
    + spory wybór napojów zarówno alco i non alco
    + brak kłopotów odnośnie wstępu dziecka

- przeciętny wybór jedzenia jak na FRA (kanapki i zimne parówki)

LOT SINGAPORE AIRLINES FRA-SIN oraz SIN-MUC --> B777-300ER
    + przemiła obsługa CC
    + stroje CC
    + system rozrywki
    + gadżety typu skarpety, szczoteczka + pasta
    + on-time

- spodziewałem się większej wygody
    - LF 100% (no ale trudno uznać to za wadę)
    - cena biletu vs klasa rezerwacyjna (około 3k PLN i 50% mil)

mniej więcej tak samo oceniam oba loty więc nie będę powielał.

SIN - Singapore Changi Airport
    + wystrój, wykładziny, design
    + bogata strefa duty-free na T1 i T3 (z T2 nie odlatywałem)
    + super sprawny check in Air Asia (oraz zero problemów z nadbagażem)
    + super sprawny boarding
    + skytrain między terminalami

- brak

SIN Lounge - Sats Rainforest Lounge T1
    + bogaty wybór dań
    + widok na płytę lotniska
    + wifi
    + brak opłaty za dziecko mimo że regulamin mówi 50% opłaty za wstęp dzieci poniżej 12 lat

- brak alkoholi (lub ja ich nie dostrzegłem)
    - mało przestronny

DPS - Ngurah Rai International Airport
    + sporo sklepów w strefie bezcłowej
    + sprawny boarding na terminalu domestic (pełne info o lotach itp)
    + na terminalu domestic spory wybór loungów dla korzystających

- domestic teminral przepełniony
    - na terminalu intl brak info o opóżnieniach, boarding Air Asia chaotyczny
    - ogólnie całe lotnisko przestarzałe, widać że mocno wysłużone
    - z parkingu na terminale trzeba przejść spory kawałek drogi (na domestic około 10 minut drogi), nie można podjechać autem pod terminal.

DPS - Premier Lounge
    + przestronność
    + bogaty wybór dań
    + masaże za dodatkową opłatą

- płatne wifi
    - z alkoholi tylko piwo

Loty Air Asia SIN-DPS i DPS-SIN
    + samoloty A320 OK, czyste i w miarę świeże
    + przystępne ceny na pokładzie
    + fajny interface strony Air Asia (kupno biletów, zmiany itp)
    + przyjemna obsługa
    + brak problemów z nadbagażem

- cena na naszej trasie średnia jak na LCC - 500-600 zł za 1 pax

LOP - Lombok Intl Airport
    + nowe lotnisko więc wystrój już ma standardy zachodnie
    + duża strefa odlotów (jak na taką wysepkę)

- check in dopiero 2h przed odlotem, wcześniej nie da rady
    - chaos przy boardingu
    - brak toalet po przejsciu przez security w strefie odlotów

Loty DPS-LOP na A332 oraz LOP-DPS na B738 by Garuda Indonesia
    + samoloty OK, bogato wyposażone
    + mimo krótkich lotów serwis na pokładzie
    + ceny biletów
    + miła, przyjazna obsługa CC

- nie zauważyłem większych wad

MUC - Franz Josef Strauss Intl Airport
    + Terminal 2 świetny do przesiadek
    + sprawny check in oraz boarding
    + duży sklep dla dzieciaków na T2
    + darmowa kawa/czekolada przy odległych gate'ach (nasz rejs obsługiwany był z gate 1)

- zmiana terminali bardzo czasochłonna

MUC - Europa Lounge T1
    + brak problemów z wstępem z dzieckiem

- brak osobnego wifi
    - słaby wybór dot. jedzenia a raczej jego brak
    - słaby wyboru alkoholi
    - brak toalety w samym saloniku, trzeba wyjsc na terminal
    STYRO likes this.

Jan 2011
    EPGD

Cytat Zamieszczone przez Pavulon_ Zobacz posta
    + miła obsługa (wstęp z dzieckiem mimo że regulamin tego zabrania)
    Czyj regulamin? Saloniku w POZ czy status M&M nie pozwala?

Cytat Zamieszczone przez nrm Zobacz posta
    zapomniałeś o kosztach
    heh, zgadza się a więc tak:

Lot
    - POZ-SIN-POZ by Singapore Airlines --> około 3200 PLN / pax - niestety przegapiłem promo LH która była w okolicach kwietnia i wtedy można było kupić bilet za 2400 PLN. Z innych miast np. WAW lub TXL też można było taniej ale ja podróżuje z 2,5 letnią córką i logistyka jest istotna.
    - SIN-DPS-SIN by Air Asia --> około 150 USD /pax
    - DPS-LOP-DPS by Garuda --> 60 USD / pax

Hotele
    - Bunaglow na Bali -> 120 USD, wiem, nie mało ale był naprawdę wart tej ceny, zresztą widać po fotkach. Bungalow maił też prywatny ogród. W niedalekiej odległości były też hotele gdzie bungalowy były po około 40-60 USD. Jak wracaliśmy z LOP do DPS i potem do SIN to przy lotnisku w DPS nocowaliśmy w hotelu niedalego lotniska za 50 USD - Hotel Harris przy DPS, pokoje czyste, fajne, jak najbardziej OK, knajpa droga, widać że odrabiają na tanich pokojach.
    - Lombok - mega fajny hotel na samej plaży Qunci Villas (na marginesie rewelacyjny, opinie na Tripadvisor to potwierdzają) - ceny od około 90 USD. Inne również o niezłych recenzjach można wyhaczyć taniej za około 60 USD ale tam akurat nie było wolnych miejsc np. Windy Beach Resort na plaży Mangsit.
    - SIN - Singapur to drogie miasto, porządny hotel to minimum 100 USD, totalnie podstawowe w okolicach 80 USD, można taniej np. w Little India, hostele po około 30-50 USD w zależności od miejsca.

Jedzenie
    Wszędzie w Azji, (w SIN również) bardzo tanio, normalne posiłki w graniach 3-5 USD, czasem można i za 2 USD a w hotelach już trochę drożej około 5-7 USD. Zwykle jadamy lokalnie, w hotelach tylko zapewnione w cenie śniadanie. Na Bali zdzierają na plaży Jimbaran i za seafood chcą około 40 USD za dwie osoby ale i tak warto raz pojechać na zachód słońca.

Wstępy
    - Na Bali jakiekolwiek wstępy to koszty rzędu 2-5 USD czyli bardzo niewiele
    - W Singapurze już sporo, wjazd na Marina Bay Sands 20 SGD, Singapore Flyer (diabelski młyn) 33 SGD, wycieczka po rzece 15 SGD. Metro tanie --> odleglość Changi - Chinatown 4 SGD (minus 1SGD za zwrot biletu).

Transport
    - Motorówka z Lomboku na Gili Trawangan --> 35 USD w jedną stronę. Zawsze można publiczną płynąć za kilka dolarów ale różne są opinie na ten temat.
    - Auto z kierowcą na cały dzień na Bali - 40 USD
    - Taxi na Lombok --> bardzo tanie, odległość 5-10 km to koszty rzędu 2-3 USD. Odległość Mangsit (Senggigi) - LOP (około 1h) koszt 15 USD

Opłaty na lotnisku
    - wylot z Bali 150.000 IDR / pax
    - wylot z Bali domestic 40.000 IDR / pax
    - wylot z Lobmok domestic 25.000 IDR / pax
    - wylot z SIN - brak opłat
    - Visa on arrival (przylot do Indonezji) 25 USD / pax

to tyle co tak na szybko pamiętam, jak ktoś chciałby coś szczegółowego to proszę pisać.
    nrm likes this.

Cytat Zamieszczone przez aisle seat Zobacz posta
    Czyj regulamin? Saloniku w POZ czy status M&M nie pozwala?
    regulamin saloniku w POZ

pkt 7

Cytat Zamieszczone przez burus Zobacz posta
    Świetna relacja !
    Możesz z grubsza przedstawić wycenę takiej podróży?
    Odnośnie szczepień to oprócz standardowych szczepień przeciwko zapaleniu wątroby typu A i B dodatkowo zrobiliśmy szczepienia na dur brzuszny, zarówno sobie jak i młodej.