Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
Like Tree18Likes

Wątek: WAW-KRK-BZG-KRK-WAW, czyli dzień z 788 PLL LOT

  1. #1
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie WAW-KRK-BZG-KRK-WAW, czyli dzień z 788 PLL LOT


    Polecamy

    Przy okazji przygotowywania materiału dla Kaleidoscope miałem okazję przyjrzeć się z bliska Dreamlinerowi PLL LOT w locie. Cztery segmenty, cztery starty i lądowania dały mi szansę zapoznać się nieco bliżej z nowym nabytkiem we flocie LOT, a przy okazji porozmawiać z personelem lotniczym i pokładowym o ich wrażeniach z lotu.


    Spotykamy się w piątkowy śnieżny poranek na lotnisku w Warszawie. Dzisiaj poleci z nami dwóch kapitanów, kapitan instruktor z Boeinga, oraz inżynierowie z firmy Monarch. W kabinie po raz pierwszy mam przyjemność lecieć aż z pięcioma instruktorami personelu pokładowego.


    Przygotowania przed startem

    Mając do dyspozycji cały samolot na początek postanawiam zapoznać się z klasą biznes. Fotele są zdecydowanie szersze, bardzo wygodne, no i przede wszystkim rozkładają się do pozycji leżącej. Bez problemu można też dobrać sobie odpowiednią pozycję do odpoczynku. 15-calowy monitor przed oczami i pilot pod ręką sprawią, że lot raczej dłużył się nie będzie. Mam jedynie nadzieję, że zawartość IFE będzie atrakcyjna, również dla pasażerów tranzytowych, a lista językowa będzie opierała się na analizie narodowości pax.


    Kabina klasy biznes 'Elite Club'

    Briefing przed startem

    Po pojawieniu się wszystkich członków załogi możemy przygotowywać się do startu. Najpierw briefing a kapitanami, którzy przekazują podstawowe informacje na temat dzisiejszego przelotu, a później instruktorzy zapoznają się z panelem sterowania kabiną, dzięki czemu mam okazję przyjrzeć się ustawieniom dostępnym z tego poziomu. Z pewnością porównując z 767 jest to olbrzymi skok technologiczny. Kabina podzielona jest na cztery sekcje: biznes, premium eco, przednia sekcja eco i tylna sekcja eco. Sekcje możemy ustawiać indywidualnie, bądź łącznie w dowolnej konfiguracji. Z poziomu panela można również:


    - ściemniać bądź rozjaśniać okna, oraz blokować możliwość manipulowania jasnością z poziomu fotela
    - ustawiać temperaturę
    - ustawiać kolor i natężenie światła w kabinie


    Boeing przewidział kilkanaście ustawień oświetlenia kabiny z uwzględnieniem każdego praktycznie etapu lotu. Osobne ustawienia dla boardingu/deboardingu, podczas posiłku, podczas wschodu słońca, etc. Wszystko to ma na celu jak najbardziej zwiększyć komfort pasażera w rejsie dalekodystansowym.


    Wreszcie odkołowujemy na stanowisko odladzania. Z racji rozmiaru samolotu trwa to dobrą chwilę. Na szczęście zdążyliśmy podjechać tuż przed MD-11. Z racji tego, że samolot jest dość lekki startujemy z pasa 29. Co zwraca uwagę, to cisza w kabinie. Silniki słychać nieco ciszej niż zwykle, ale praktycznie nie słychać odgłosów chowania podwozia, czy klap. Kolejną rzeczą unikalną dla 787 jest bardzo charakterystyczne wygięcie skrzydeł, które przy starcie wygląda niezwykle efektownie.


    Wingflex 787
    Po wzbiciu się ponad chmury można zwiedzić kabinę. Zaczynam od tylnego bufetu i kabiny wypoczynkowej. W tylnej sekcji znajduje się sześć leżanek, a przy każdej jest gniazdko elektryczne, nawiew, indywidualne oświetlenie. Znajdują się również dwa wyjścia ewakuacyjne - do tylnego bufetu i na kabinę. Analogicznie jest w przypadku łóżek wypoczynkowych dla personelu kokpitowego. Jednak dzięki takiemu rozwiązaniu w kabinie klasy biznes nie ma schowków bagażowych nad środkowym rzędem foteli. Jednak przy tak dużej dostępnej ilości miejsca nie powinno być problemu z ulokowaniem bagażu podręcznego.


    Tak jak sygnalizowała ANA - w 787 okna elektrofotochromatyczne nie ściemniają się w 100%, co sprawia, że przy rejsach dziennych w kabinie będzie panował półmrok.


    Okna ściemnione i rozjaśnione na wysokości przelotowej
    W kabinie ekonomicznej również widać dużą zmianę. Liczba miejsc i ich rozmieszczenie są zgodne z tym, co oferują inni przewoźnicy, natomiast same fotele wydają się być dość wygodne. Trudno to ocenić podczas 40 minutowego odcinka, jednak uwagę zwracają ruchome siedziska, które wysuwają się do przodu w momencie odchylenia fotela do tyłu, oraz oczywiście ekrany IFE z umieszczonym obok portem USB, z którego można podładować swoje urządzenie przenośne. Mając wolne miejsce obok można się spokojnie i komfortowo wyciągnąć. Wszystkie podłokietniki, oprócz tych z rzędów przy wyjściach awaryjnych się podnoszą, co również wpływa na komfort lotu. Jedyne co mnie nieco martwi to wrażenie delikatności foteli i półek bagażowych, które obawiam się, mogą źle znieść siłowe podejście co bardziej krewkich pax




    Kabina ekonomiczna i IFE w rzędzie przy wyjściu awaryjnym
    Kabina klasy ekonomicznej - tylna sekcja,
    Środkowa sekcja klasy ekonomicznej


    Panom Kapitanom Instruktorom nie przeszkadzałem - miałem możliwość przyjrzenia się krótko ich pracy, ale na tak krótkich odcinkach trudno było dłużej porozmawiać, więc o wrażeniach z pilotażu będzie innym razem


    Przed startem


    Jeżeli macie jakiekolwiek pytania - z chęcią na nie odpowiem.
    Lukasz, dyziojr, Tom_EPKK and 8 others like this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  2. #2
    Awatar Corsarz

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Wczoraj rozmawiałem z bratem, który podróżuje samolotami dość dużo - szczególnie naszej krajowej linii i wspomniał o tym, że widział zdjęcia wnętrza Dreamlinera i ... zupełnie nie ma pojęcia czym ludzie tak się zachwycają. Wnętrze wyglądem i funkcjonalnością nie odbiega od innych samolotów długodystansowych.

    Najbardziej jednak był rozbawiony podkreślaniem niesamowitej "nowości" w Dreamlinerze a mianowicie złącza USB.
    Podobno (cytuję bo sam nie wiem) takie złącze w innych systemach multimedialnych jest już od dawna (np Lufthansa).
    To samo dotyczy wysuwanych i regulowanych ekranów LCD w wyższych klasach.

    Co do relacji ... nie obraź się ale to raczej pobieżne ogarnięcie tego co można w rozwiniętej formie poczytać w innych relacjach.

    Co do pytań to jedno mi się nasunęło - nowatorskie rozwiązanie tzw. HUD - ciekaw jestem czy piloci szkolący się na 787 korzystają z tego rozwiązania - czy okazało się przełomem w pilotowaniu samolotu pasażerskiego i jak w ogóle oceniają jego funkcjonalność?

    Jak wiadomo przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka i czasem trudno się przełamać aby zmienić swoje podejście.

    Pozdrawiam
    tomo and lipa673 like this.
    „Amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kompozycje, a artysta o światło.”

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Jeśli dobrze widzę, to LOT wprowadza w 788 nowy wzór safety card. Czyżby dotychczasowy składany "folder" odchodził do lamusa?

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Lufa to moja linia drugiego wyboru i jakoś na longhaulu złącz USB za bardzo to ja tam nie widziałem Ale może źle patrzyłem.

    Co do relacji - dzięki za uwagę, każdy szuka czegoś innego - dla mnie najważniejszy jest punkt widzenia pasażera, plus lekkie smaczki 'branżowe'. Dysertacji naukowych przy okazji lotu samolotem nie miałem zamiaru przygotowywać, zwłaszcza że nie miałem okazji porozmawiać z kapitanami. Parametry techniczne też są raczej ogólnodostępne.

    Jeżeli pominiemy całą koncepcję 'sky interior', oraz wyższe ciśnienie w kabinie, oraz oderwiemy 787 od obecnie eksploatowanych typów samolotów, to... faktycznie nie ma się czym zachwycać Ale porównując dotychczasowy produkt z tym, co jest teraz to zmiana jest co najmniej bardzo zauważalna. Oczywiście każdy może mieć własne zdanie.

    EDIT: Faktycznie w 388 i 748i są złącza USB w podłokietnikach.
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 11-12-2012 o 11:21
    Corsarz likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W jakim celu inżynierowie z Monarch brali udział w tym locie?

  6. #6
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lukiluk Zobacz posta
    Jeśli dobrze widzę, to LOT wprowadza w 788 nowy wzór safety card. Czyżby dotychczasowy składany "folder" odchodził do lamusa?
    Tak, teraz safety card jest jednostronnicowa.

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    W jakim celu inżynierowie z Monarch brali udział w tym locie?
    Standardowo latają w pierwszych lotach technicznych obserwując samolot.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  7. #7
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Corsarz Zobacz posta
    Wczoraj rozmawiałem z bratem, który podróżuje samolotami dość dużo - szczególnie naszej krajowej linii i wspomniał o tym, że widział zdjęcia wnętrza Dreamlinera i ... zupełnie nie ma pojęcia czym ludzie tak się zachwycają. Wnętrze wyglądem i funkcjonalnością nie odbiega od innych samolotów długodystansowych.
    Bo nie ma, to jest samolot bardziej dla linii niż dla pasażerów, choć i dla nich znajdzie się parę udogodnień. Różnice z konkurencją zawsze będą, wspomniana LH ma więcej samolotów bez IFE w Y niż z USB w Y, a ekran IFE w C/Y+ LOT jest wyższej klasy niż w większości samolotów LH w F.

    Pozytywnym zaskoczeniem są dla mnie dostępne gniazdka przy każdym fotelu, mało przewoźników to oferuje w Y.

  8. #8

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Szczęściarz! Chętnie zobaczyłbym inne zdjęcia z tylnej sekcji, między innymi rzędów ze ścianą zamiast okna

  9. #9
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Shiver: nie ma problemu - wieczorem postaram się wrzucić więcej zdjęć.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  10. #10
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    A tak z ciekawości, ilu jeszcze dodatkowych pasażerów znajduje się na pokładzie poza Tobą?

    ps. Jeszcze jedno a propos braku schowków w środkowym rzędzie C: Air India również posiada OCR w przedniej części, a schowki są przez całą długość biznesu. Wiesz może jaka jest zależność?



  11. #11
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    W sumie było 15 osób o ile dobrze policzyłem więc bardzo kameralnie.
    A to mnie zdziwiłeś z Air India, bo byłem przekonany, że OCR wyklucza schowki ze względu właśnie na otwór ewakuacyjny.
    Ale postaram się dowiedzieć od czego to zależy.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  12. #12
    Awatar Herhor

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydzi

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Faktycznie w 388 i 748i są złącza USB w podłokietnikach.
    W 773 Turkish też ma USB przy LCD. Generalnie układ IFE w oparciach foteli w 773 jest bardzo podobny do tego w 788.
    Ostatnio edytowane przez Herhor ; 11-12-2012 o 13:05
    Pozdrawiam!

    Mariusz

    Codziennie na torach, wakacje w chmurach...

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Wyposażenie samolotu nie ma tu nic do rzeczy, prawie wiekszość samolotów można wyposażyć niemal dowolnie.
    A to że zarząd LOTu się tym podnieca bo do tej pory 767 wewnątrz były daleko w tyle za konkurencją.
    Wiem Ameryki nie odkryłem, więc przewaga tego samolotu to jedynie względy technologiczne samego samolotu a nie wyposażenia wewnątrz.

  14. #14
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Herhor Zobacz posta
    W 773 Turkish też ma USB przy LCD. Generalnie układ IFE w oparciach foteli w 773 jest bardzo podobny do tego w 788.
    Bo to są pewnie te same fotele, podobnie jak Y+ i C.

  15. #15
    Awatar tygrysm

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Gdzieś czytałem, że LOT ma mieć w każdym fotelu eco gniazdko prądowe (nie USB). Ile w tym prawdy?

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tygrysm Zobacz posta
    Gdzieś czytałem, że LOT ma mieć w każdym fotelu eco gniazdko prądowe (nie USB). Ile w tym prawdy?
    ale tak jest, w kazdym fotelu prąd i usb

  17. #17
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    jednak uwagę zwracają ruchome siedziska, które wysuwają się do przodu w momencie odchylenia fotela do tyłu,
    Możesz to lepiej opisać? W 787 ANA to wysunięcie do przodu to totalna porażka, bo miejsca na nogi pozostaje niewiele, dodatkowo odchyla się tylko oparcie bez zagłówka. Jak jest w tych LOTowskich fotelach - dobrze podejrzewam, że fotel odchyla się do tyłu "normalnie" (zabierając trochę miejsca paxowi z tyłu), ale jednocześnie trochę do przodu wysuwa się siedzisko? Masz jakąś fotkę?

  18. #18
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Odchylając fotel siedzisko podnosi się lekko do góry i wyjeżdża do przodu - wrażenie podobne jak w Recaro Swissa.

    kaspric likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  19. #19
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    ^^ ok, to akurat brzmi wygodnie, nie będzie efekty zsuwania się z fotela.

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie wiem, czy to kwestia tych kolorowych pokrowców na zagłówki czy czegoś innego, ale jakoś "tanio" wygląda to wnętrze Y...

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •