Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree13Likes
  • 9 Post By Asta
  • 1 Post By Czterosilnik
  • 1 Post By Sansei6
  • 2 Post By Mateusz Janiec

Wątek: WAW - PRG - WAW czyli inauguracja 787

  1. #1
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie WAW - PRG - WAW czyli inauguracja 787


    Polecamy

    Cztery tygodnie po długo wyczekiwanym przylocie Boeinga 787 ze Stanów, wielu startach i lądowaniach na różnych lotniskach w Polsce oraz kilku prezentacjach dla prasy i miłośników lotnictwa, Dreamliner w końcu ruszył do pracy i rozpoczął swoje komercyjne loty. Inauguracyjnym lotem był LO523 z Warszawy do Pragi. Od początku bardzo chciałem znaleźć się na pokładzie tego pierwszego rejsu, jednak wysokie ceny nie pozwoliły mi kupić biletu. Na szczęście niespodziewanie udało mi się wygrać konkurs „Pierwsi w Europie” jako pierwszy najwyższy pasażer Dreamlinera i dzięki temu 3 dni przed lotem otrzymałem na swojego maila bilet na pierwszy lot. Na początku nie będę zanudzał informacjami technicznymi na temat samolotu. Tylko ktoś konsekwentnie i zdecydowanie unikający ostatnio kontaktu z mediami nie słyszał o tym samolocie wszystkiego co wiąże się z jego konstrukcją. Postarałem się opisać moje odczucia obiektywnie z punkty widzenia pasażera.

    WAW – PRG | LO523 | Boeing 787-8 SP-LRA

    Na lotnisko przybyłem krótko po godzinie 5, jest przeraźliwie zimno, a termometry wskazują minus 11 stopni. Terminal stroi wielki baner z Dreamlinerem, którego już za około 3 h miałem być pierwszym pasażerem – emocje rosną. Do odprawy naszego lotu były specjalne 3 stanowiska z informacją o inauguracyjnym locie.



    Udało mi się zmienić miejsce na wyjście awaryjne, choć niestety do Pragi nie przy oknie. Przy stanowiskach odprawy była zbiórka laureatów konkursu, którzy są w czymś pierwsi w Europie. Po bardzo miłym powitaniu otrzymaliśmy bardzo duże bilety na pierwszy lot wręczone przez załogę LOT-u (jak się okazało nie naszego rejsu ).





    Już od początku widać było duże zainteresowanie mediów czeskich, ponieważ na lotnisku wywiady przeprowadzał dziennikarz czeskiej telewizji publicznej. Oprócz niego obecni byli również dziennikarze Polsatu. Po przejściu kontroli bezpieczeństwa z drobnymi problemami (przy wejściu do kontroli włączył się jakiś alarm i kontrola została na chwile wstrzymana), poszliśmy do naszej bramki, gdzie akurat był ładowany catering na pokład. Było dosyć dużo pasażerów. Część z nich nie wiedziała w jakim wydarzeniu bierze udział i dziwiła się po przyjściu pod gate, jaki samolot pod nim stoi. Część pasażerów dostała upgrade’y i z lekkim poślizgiem rozpoczął się boarding. My, jako laureaci konkursu zostaliśmy poproszeni na pokład w ostatniej kolejności z racji kręcenia specjalnego filmu związanego z konkursem. Przy wejściu każdy z pasażerów otrzymał specjalny certyfikat zaświadczający obecność na pokładzie pierwszego komercyjnego lotu B787.



    Po wejściu na pokład zająłem swoje miejsce 20C. Okazało się, że nie mam co żałować tego, że nie mam miejsca przy oknie, bo… w tym rzędzie i tak okna nie ma. Miałem jednak dużo szczęścia, ponieważ dwie osoby za mną zmieniły miejsce i szybko udało mi się zająć miejsce przy oknie. Tutaj niestety ilość miejsca na nogi przy moim wzroście była zbyt mała i mogłem tam siedzieć tylko bokiem, mając nogi w miejscu dla pasażera z miejsca B. Po powitaniu przez szefową pokładu rozpoczęliśmy pushback i tutaj pierwsza niespodzianka – samolot wcale nie jest taki cichy i po uruchomieniu silników wydawał dosyć nieprzyjemny dźwięk, który po pewnym czasie zdecydowanie przycichł. Jednak mimo wszystko nawet podczas lotu nie czułem dużej różnicy pomiędzy głośnością w 787 i innych samolotów. Safety demo wyświetlane jest na monitorach (choć niestety nie było dźwięku podczas pierwszego lotu). Było efektowne odladzanie podczas którego w tle można było podziwiać wschód słońca. Po krótkim kołowaniu na pas rozpoczęliśmy start – co ciekawe w ogóle nie było czuć momentu oderwania się od ziemi. Skrzydło wygląda bardzo efektownie, choć nie widać bezpośrednio tego wyginania się do góry. Siedząc po lewej stronie i mając dosyć ostre wschodzące słońca spróbowałem nowego systemu zasłaniania okien i po maksymalnym zmniejszeniu jasności nadal dużo światła przechodziło przez okno. Jak się potem okazało system całkowitego ściemniania okien potrzebuje trochę czasu aby zadziałać i po osiągnięciu najwyższego poziomu już za dużo światła nie przechodzi.



    Po jakimś czasie po starcie zaczyna działać system rozrywki – wrażenia bardzo pozytywne. Jakość obrazu jest naprawdę dobra, a cały system nie działa z dużym opóźnieniem znanym z innych samolotów. Choć jeszcze zbyt dużo filmów w nim nie ma, to w pełnej wersji będzie on naprawdę dobry. Można w nim również wypełnić ankietę...






    Niesamowicie sympatyczna stewardessa, pracuje z prawdziwą pasją.
    Podczas lotu podawane były talarki krakowskie oraz napoje, a w klasie biznes pełne śniadanie. Lot minął bardzo szybko i rozpoczęliśmy w okolicach granicy zniżanie.



    Krótko po tym kapitan Jerzy Makula poinformował pasażerów o planowanym niskim (choć na ponad 300 metrach) przelocie nad pasem lotniska w Pradze na prośbę czeskiej kontroli. Powiem szczerze, że nawet nie wiedziałem w którym momencie przeszliśmy nad pasem, bo siedziałem z tej strony z której za pasem kończy się lotnisko.



    Po miękkim i spokojnym lądowaniu mogliśmy zobaczyć jakim ogromnym zainteresowaniem cieszy się przylot naszego Dreamlinera – wśród pracowników lotniska, którzy robili nam zdjęcia. Na płycie lotniska swoje stanowisko mieli także czescy spotterzy. Praskie lotnisko znam doskonale z punktu widzenia spottera ponieważ przez kilka lat spędzałem w Pradze wakacje. Obecność kolegów z LKPR Spotters jest wyjątkowa chociażby z tego powodu, że dotychczas ich stosunki z władzami lotniska nie układały się pozytywnie. Po zatrzymaniu się samolotu była bardzo ciekawa sytuacja – zwykle jak samolot jeszcze dobrze się nie zatrzyma, to zaczyna się rajd do wyjścia, tak tutaj przez głośniki załoga musiała zdecydowania prosić pasażerów o opuszczenie pokładu samolotu.

    Zapraszam do obejrzenia mojego filmu z pierwszego rejsu:



    Lotnisko w Pradze przygotowało miłą niespodziankę – oprócz banerów witających pierwszego Dreamlinera w Pradze był również stół z cateringiem oraz szampan.



    PRG – WAW | LO524 | Boeinga 787-8 SP-LRA

    Po około 30 minutowym pobycie na czeskiej ziemi rozpoczął się boarding na lot do Warszawy. Co ciekawe ponownie pasażerowie otrzymywali certyfikat odbycia pierwszego komercyjnego lotu tego samolotu. Tym razem leciałem na miejscu 5D, więc w klasie ekonomicznej plus lub w nomenklaturze LOT-u tzw. Premium club. Fotele są bardzo szerokie i naprawdę wygodne. Dosyć mocno można je położyć oraz rozłożyć dolną część fotela (choć to jest użyteczne tylko dla ludzi o niższym wzroście niż ja). Niestety przy rozłożonym fotelu nie mogłem skorzystać ze stolika, który jest trochę za niski. Na szczęście napoje można bez problemów postawić pomiędzy fotelami. Specjalnie ominąłem w pierwszej części relacji pewną rzecz, a więc zdecydowanie większe okna. Choć nie widziałem tego siedząc przy oknie w klasie ekonomicznej, to dopiero teraz siedząc w dokładnie środkowym fotelu widziałem jakie one są ogromne i jak dużo dają – po obu stronach miałem świetny widok na to co jest za oknem.



    Sam lot był bardzo spokojny. Gdyby nie informacja od kapitana Makuli na temat usterki, nawet bym tego ani ja, ani zdecydowana większość pasażerów nie zauważyła, pomimo tego, że siedziałem z przodu samolotu. Kolejnym dowodem na duże zainteresowanie ze strony Czechów Dreamliner’em jest fakt, że podczas tego lotu na pokładzie było 15 dziennikarzy z czeskich mediów. Ten lot minął równie szybko i po około godzinie wylądowaliśmy na warszawskim lotnisku.





    Ze strony pasażera porównując B787 do innych samolotów, choćby B777 w Etihadzie to oprócz większych okien i innego kształtu skrzydła, różnic praktycznie nie ma. Ciężko po tak krótkim locie porównać mi jest jakość powietrza, choć do tej pory nie odczuwałem dużego dyskomfortu związanego z suchym powietrzem po długich lotach. Przede wszystkim powinniśmy jednak porównywać nowego 787 do swojego poprzednika a więc 767. Tutaj różnica jest niesamowita. Nowy samolot jest olbrzymim skokiem jakości w produkcie polskiego przewoźnika. Jak tylko upora się z chorobami wieku dziecięcego, to nowy 787 będzie potężnym atutem w walce o klienta latającego na trasach długodystansowych.

    Na koniec chciałbym pochwalić załogę samolotu, która była bardzo sympatyczna. Mam nadzieję, że będzie to standardem w kolejnych lotach Dreamlinera.
    tygrysm, Wamo, Corsarz and 6 others like this.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Moje odczucia i Twoje odczucia są podobne. 787 to dla pasażera zupełnie zwykły samolot.
    Wbrew temu co jednak Ty mówisz, ja twierdzę że w stosunku do 767 różnica jest minimalna, większe okna, bajer w postaci ściemniania to bardzo mało. Oczywiście PTV to jest coś, jednak dla zasadniczego pasażera LOTowskiego 787, czyli kultowych BzP telewizorek i większe okno różnicy nie zrobi.
    Niech chociaż dla linii lotniczych będzie tańszy w utrzymaniu.



  3. #3
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Wbrew temu co jednak Ty mówisz, ja twierdzę że w stosunku do 767 różnica jest minimalna, większe okna, bajer w postaci ściemniania to bardzo mało. Oczywiście PTV to jest coś, jednak dla zasadniczego pasażera LOTowskiego 787, czyli kultowych BzP telewizorek i większe okno różnicy nie zrobi.
    Fajnie widać różnicę na dwóch zdjęciach:


    Samolot i właściciel
    Boeing 787-85D Dreamliner
    LOT Polish Airlines
    Lotnisko
    Czech Republic: In flight( )
    Data /REG / CN
    14.12.2012 / SP-LRA / 35938
    Autor
    Mateusz Machulski (EPBY Spotting Team)


    JetPhotos.Net Photo

    Teraz zobaczyłem, że nawet pasażer w tym samym rzędzie po prawej miał zasłonięte/przyciemnione okno. Po spędzeniu około 11 h w drodze powrotnej z PEK w 767 uważam, że ten "telewizorek" to jednak duża różnica. Choć to już ma mniejsze znaczenie dla decyzji pasażera w wyborze linii to 787 jest też zdecydowanie bardziej przestronny.

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Wzrostu Ci nie zazdroszczę, ale super że się przydał Ja się cieszę na pierwszy lot 787 za niespełna miesiąc a od wczoraj moim marzeniem jest zaliczyć i LRA i LRB na locie tam - powrót Dzięki za relację!

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Asta Zobacz posta
    Skrzydło wygląda bardzo efektownie, choć nie widać bezpośrednio tego wyginania się do góry.
    No wlasnie, mam pytanie do Focących, a dokladniej do Filmujących: czy ktos ma juz, albo zrobi w czasie swojego lotu, film dokladnie w chwili oderwania samolotu od pasa, oraz/lub w chwili przyziemienia, po czym ten film udostepni na Forum, pls.? Z gory dzieki!

    PS. Oczywiscie to pod warunkiem, ze zaloga nie nakaze wyłączenia takze takiego urzadzenia elektronicznego, jakim jest aparat/kamera. Roznie to bywa w roznych liniach, a moze nawet u roznych załóg, no ale na pokladzie nie ma dyskusji!
    wiktor159 likes this.

  6. #6
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie WAW - PRG - WAW czyli inauguracja 787

    Wrzucę. Chodzi Ci o widok na skrzydło?
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  7. #7
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    No wlasnie, mam pytanie do Focących, a dokladniej do Filmujących: czy ktos ma juz, albo zrobi w czasie swojego lotu, film dokladnie w chwili oderwania samolotu od pasa, oraz/lub w chwili przyziemienia, po czym ten film udostepni na Forum, pls.? Z gory dzieki!

    PS. Oczywiscie to pod warunkiem, ze zaloga nie nakaze wyłączenia takze takiego urzadzenia elektronicznego, jakim jest aparat/kamera. Roznie to bywa w roznych liniach, a moze nawet u roznych załóg, no ale na pokladzie nie ma dyskusji!
    Widzę, że nie oglądałeś filmu, który jest w relacji. Obie te sytuacje są na nim widoczne.


  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Egon, dzieki za reakcję. Asta, dzieki za film. Przy lądowaniu troche lepiej widac ten ruch koncowki skrzydel. Ale rzeczywiscie, ogladany z wnetrza samolotu nie robi az takiego wrazenia jak z zewnatrz. Przynajmniej na filmie. Mam nadzieje przekonac sie wlasno-ocznie juz niedlugo.

  9. #9
    Awatar Corolla

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    BZG/BCN

    Domyślnie

    Dzięki za fajną, konkretną relację. Z tego wszystkiego najlepszy jest filmik Fajnie wyglądają Ci wszyscy ludzie na lotnisku robiący zdjęcia Aż się łezka w oku zakręciła, też by się chciało polecieć...

    A world without flying is like a world without oxygen...

  10. #10
    Awatar Sansei6

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie

    Nie no możliwość wyboru odpowiedzi w ankiecie po prostu powala.... jedyny słuszny kierunek co
    heriszeri likes this.
    Fanatyczny Fan Formuły 1

  11. #11
    Awatar Mateusz Janiec

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Coś w rodzaju - opisz swojego ulubionego bohatera historycznego i dlaczego jest nim Józef Stalin? ;-)
    egon.olsen and heriszeri like this.
    Audi RS7 '16 4.0 TFSI 720KM/800NM.
    Aer Lingus - Simply unbeatable!
    Aer Lingus - This is not just an airline, this is Aer Lingus!
    Aer Lingus - Reaching for new heights!

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPWA, choć bliżej do EPMO

    Domyślnie

    ^^ Ale Panowie, spokojnie Toż to żart jest
    -----
    Nienawidzę polskiego malkontenctwa.



  13. #13
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mastah Zobacz posta
    ^^ Ale Panowie, spokojnie Toż to żart jest
    Myślę, że biorąc pod uwagę " " w obu postach doskonale o tym wiedzą.

  14. #14
    Awatar Sansei6

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie

    Wiedza, wiedzą
    Fanatyczny Fan Formuły 1

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    Żędowice

    Domyślnie

    Bardzo fajna relacja i duży plus odemnie za U2 w filmiku
    Panasonic DMC-FZ45

  16. #16
    Awatar voyager747

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    ciekawe czy U2 po tantiemy się nie zgłosi

  17. #17
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez voyager747 Zobacz posta
    ciekawe czy U2 po tantiemy się nie zgłosi
    Na YT jest tak, że korzystając z ich piosenki to oni zamiast mnie zarabiają na reklamach.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •