• 5 Post By kudak

Wątek: Krótki wypad do Nyköping :)

Awatar kudak

Jul 2009
    Grudziądz

Domyślnie Krótki wypad do Nyköping :)

W zimę zrodził się pomysł wyskoczenia gdzieś na jeden dzień, pod uwagę brałem GDN oraz (w mniejszym stopniu) WMI. Wówczas cenowo dobrze wypadało MMX, choć nie do końca wszystko mi się podobało (zbyt mało czasu pomiędzy przylotem a odlotem, żeby coś sensownie zobaczyć). Na wiosnę W6 ogłosił dodanie 5 maszyny do bazy w Gdańsku, zwiększając tym samym oferowanie na kilku trasach. Do Sztokholmu w obecnym sezonie letnim Wizz oferuje 11 lotów tygodniowo, można więc bez większego trudu zmontować jakąś jednodniówkę, ceny też bardzo przystępne (każdy odcinek kosztował 39 zł). Bilety dla 4 osób zarezerwowałem na początku lipca. Na lotnisku pojawiamy się po godz. 4, lecimy tylko z małym bagażem podręcznym, więc od razu kierujemy się w stronę kontroli bezpieczeństwa.

13.08.2014 / EPGD /
    Filip Danielczyk

Oprócz odwołanej WAW nie ma żadnych większych opóźnień w odlotach.

13.08.2014 / EPGD /
    Filip Danielczyk

Ludzi na lotnisku sporo, ale co się dziwić, poranna fala odlotów robi swoje. Po małych zakupach przechodzimy na stary terminal w oczekiwaniu na boarding, który rozpoczyna się chwilę przed 5:50.

Pakujemy się do HA-LWG, wiek samolotu to nieco ponad 4 lata.

Początkowo nasze okno nie nadaje się do robienia zdjęć, ale podczas rozbiegu sytuacja stanie się bardziej klarowna. LF bardzo wysoki, śmiem twierdzić, że ponad 90%. Startujemy z pasa 29 o godz. 6:20.

Chwilę po starcie:

Poland: In flight( )
    Filip Danielczyk

Łeba oraz towarzyszące jej jeziora – Sarbsko oraz Łebsko.

Po 20 minutach wchodzimy na FL360, na przelotówce znajdujemy się całe 3 minuty, potem łagodnie w dół.

Sweden: In flight( )

Widoczne szwedzkie wybrzeże szkierowe

Na Skavsta lądujemy 10 minut przed czasem, na nieco „dziurawym” już pasie. Długi backtrack, potem krótkie kołowanie i jesteśmy.

Filip Danielczyk

Skavsta to właściwie tylko Franca i Landryna, czasami jakiś czarter się zdarzy.

13.08.2014 / ESKN /
    Filip Danielczyk

Nie spieszymy się z wysiadaniem, bo autobus do Nykoping już nam uciekł, a następny dopiero za godzinę. Terminal na tym lotnisku jest malutki, ale czysty. Przed wyjściem znajdują się darmowe mapki Nykoping i Sztokholmu oraz informacje o tych miastach w 3 językach (SE, EN, DE). Jest także kasa biletowa na Flygbussarne oraz lokalne autobusy do Nykoping. Bilet normalny kosztuje 26 SEK, a osoby mające do 20 lat włącznie zapłacą 13 SEK w jedną stronę (załapaliśmy się jeszcze na te tańsze). Kilka minut przed rozkładową godziną odjazdu podjeżdża autobus 515, kupujemy bilety u kierowcy (płatność tylko kartą), wszystko przebiega bez żadnych problemów (płaska debetówka VISA Electron). Po około 15 minutach docieramy do centrum Nykoping, gdzie mamy 6 godzin czasu na zwiedzanie. Udajemy się w kierunku rzeki Nyköpingsĺn, następnie kierujemy się w stronę zamku Nyköpingshus.

Kolejnym celem jest port, który wygląda na dopiero co odremontowany, choć zacumowanych jednostek jak na lekarstwo.

Klucz – symbol miasta

Pokręciliśmy się tam trochę, po czym stwierdziliśmy, że wracamy zobaczyć centrum. Ścisłe centrum, to kilka uliczek wyłożonych kostką ze sklepami i punktami usługowymi. Zdarza się, że niewielkie centra handlowe są schowane w głębi budynków, z zewnątrz budynek niczym nie różni się od pozostałej zabudowy mieszkalnej/użytkowej. Należy zwrócić uwagę, że publiczne toalety są płatne (5 SEK).

Jedzenie na mieście stosunkowo drogie, za coś sensownego trzeba dać co najmniej 80-90 koron, dlatego wybieramy się do McDonalda na obrzeżach miasta (20 minut drogi z centrum). Ceny przystępne (np. hamburger 10SEK), oprócz tego darmowe toalety oraz Wi-Fi. Po powrocie do centrum wchodzimy do jakiegoś „marketu”, który przypominał te z Egiptu czy Tunezji (nawet napisy na konserwach były po arabsku). Potem jeszcze weszliśmy do marketów Matxtra i Lidl. Na lotnisko odjeżdżamy o 14:10 (jest jeszcze autobus o 14:50, ale nie chciało nam się już dalej chodzić, a lepiej być na lotnisku wcześniej, skoro i tak mamy siedzieć i nic nie robić).

Na lotnisku jesteśmy 2 godziny przed odlotem, ludzi zdecydowanie więcej niż rano, ale na brak wolnych miejsc w części ogólnodostępnej nie można narzekać, trochę gorzej jest w duty free.
    Strefa ogólnodostępna

Na lotnisku jest podobno darmowe Wi-Fi, ale gdy prosiło mnie o zalogowanie się do niego, to wywalało mi stronę gdańskiego Live & Travel. Na płycie pustki, 2x 738 FR.

Boeing 737-8AS
    Ryanair
    13.08.2014 / EI-EVM / 40296
    Filip Danielczyk

O 16:00 przylatuje landryna, tym razem to HA-LPF, najstarsza maszyna we flocie węgierskiego przewoźnika, swoją przygodę z lataniem zaczęła 12 lat temu w USA, wg planespotters samolot wkrótce ma trafić do British Airways.

Boarding zaczyna się 10 minut przed planowaną godziną odlotu. Priority grzecznie sobie idzie do przodu, a my wsiadamy tyłem.

Po 45 minutach spędzonych na ziemi HA-LPF odrywa się od pasa. Po starcie zakręt o 90 stopni i już bezpośrednio na Gdańsk.

Chwilę po starcie

Tym razem lot na przelotówce (FL370) trwa 3 razy dłużej. Podczas zniżania lekko nami potrzęsło, samolot również w znacznej części wypełniony.

Po przyziemieniu na pasie 11 szybkie hamowanie, standardowe kołowanie, shutdown i… koniec. Obok nas stoi HA-LYD, miałem ogromną chęć na przelećkę tym sharkletem, no ale zamiast najnowszego samolotu w bazie trafił się ten najstarszy. Może następnym razem się uda.

Airbus A320-233
    13.08.2014 / HA-LPF / 1834
    Filip Danielczyk

Teraz pozostało tylko wrócić do domu, najpierw jedziemy napchanym po dach 210 na dworzec…

…ale za to potem supernowoczesnym sprzętem ze stajni PKS Grudziądz do Grudziądza.

Z niewielkim opóźnieniem dojeżdżamy do miasta o godzinie 22:15. Podsumowując, pierwszy raz przeleciałem się czymś innym niż czarter, w czasie wyprawy nie było żadnych zwrotów akcji, wszystko odbyło się punktualnie, zgodnie ze wcześniej założonym planem. Jak na pierwszy raz to jestem zadowolony, miejsce pewnie oklepane, ale od czegoś trzeba zacząć, choć wyprawa FighterMana do Islandii pokazuje, że można od razu iść na głęboką wodę .

Koszty:

GDN-NYO-GDN za 78 zł
    NYO - Nykoping - NYO za 26 SEK (ok. 13 zł)
    Dojazd z lotniska na dworzec PKS - 1,50 zł
    PKS z Gdańska do Grudziądza - 15,40 zł
    Koszta związane z podwózką autem na lotnisko w Gdańsku przed odlotem na osobę - 25 zł
    Wamo, Patryk95, Itts and 2 others like this.

Elegancko. Nykoping jest bardzo fajne, też tam byłem na swojej pierwszej taniej wyprawie

Awatar EMB175

Jul 2010
    Kraków

Bardzo fajna relacja, super zdjęcia - bardzo dobrze się czytało. Prosimy o więcej

czy te dzieci płakały cały lot? Jak leciałam Wizzair'em do Lubeki w 2008r. to też padła komenda ,,proszę zapiąć dziecko'' chwile przed lądowaniem

Awatar kudak

Jul 2009
    Grudziądz

W czasie lotu było spokojnie, płakać zaczynają zazwyczaj dopiero w końcowej fazie lotu, zmiana ciśnień itp.