Elegancko. Nykoping jest bardzo fajne, też tam byłem na swojej pierwszej taniej wyprawie
W zimę zrodził się pomysł wyskoczenia gdzieś na jeden dzień, pod uwagę brałem GDN oraz (w mniejszym stopniu) WMI. Wówczas cenowo dobrze wypadało MMX, choć nie do końca wszystko mi się podobało (zbyt mało czasu pomiędzy przylotem a odlotem, żeby coś sensownie zobaczyć). Na wiosnę W6 ogłosił dodanie 5 maszyny do bazy w Gdańsku, zwiększając tym samym oferowanie na kilku trasach. Do Sztokholmu w obecnym sezonie letnim Wizz oferuje 11 lotów tygodniowo, można więc bez większego trudu zmontować jakąś jednodniówkę, ceny też bardzo przystępne (każdy odcinek kosztował 39 zł). Bilety dla 4 osób zarezerwowałem na początku lipca. Na lotnisku pojawiamy się po godz. 4, lecimy tylko z małym bagażem podręcznym, więc od razu kierujemy się w stronę kontroli bezpieczeństwa.
Samolot i właściciel
Airport - TerminalLotnisko
Poland: Gdansk - Lech Walesa Rebiechowo(GDN EPGD)Data /REG / CN
13.08.2014 / EPGD /Autor
Filip Danielczyk
Oprócz odwołanej WAW nie ma żadnych większych opóźnień w odlotach.
Samolot i właściciel
Airport - TerminalLotnisko
Poland: Gdansk - Lech Walesa Rebiechowo(GDN EPGD)Data /REG / CN
13.08.2014 / EPGD /Autor
Filip Danielczyk
Ludzi na lotnisku sporo, ale co się dziwić, poranna fala odlotów robi swoje. Po małych zakupach przechodzimy na stary terminal w oczekiwaniu na boarding, który rozpoczyna się chwilę przed 5:50.
Pakujemy się do HA-LWG, wiek samolotu to nieco ponad 4 lata.
Początkowo nasze okno nie nadaje się do robienia zdjęć, ale podczas rozbiegu sytuacja stanie się bardziej klarowna. LF bardzo wysoki, śmiem twierdzić, że ponad 90%. Startujemy z pasa 29 o godz. 6:20.
Chwilę po starcie:
Samolot i właściciel
Airbus A320-232
Wizz AirLotnisko
Poland: In flight( )Data /REG / CN
13.08.2014 / HA-LWG / 4308Autor
Filip Danielczyk
Łeba oraz towarzyszące jej jeziora – Sarbsko oraz Łebsko.
Po 20 minutach wchodzimy na FL360, na przelotówce znajdujemy się całe 3 minuty, potem łagodnie w dół.
Samolot i właściciel
Airbus A320-232
Wizz AirLotnisko
Sweden: In flight( )Data /REG / CN
13.08.2014 / HA-LWG / 4308Autor
Filip Danielczyk
Widoczne szwedzkie wybrzeże szkierowe
Na Skavsta lądujemy 10 minut przed czasem, na nieco „dziurawym” już pasie. Długi backtrack, potem krótkie kołowanie i jesteśmy.
Samolot i właściciel
Airbus A320-232
Wizz AirLotnisko
Sweden: Stockholm ( Nykoping ) - Skavsta(NYO ESKN)Data /REG / CN
13.08.2014 / HA-LWG / 4308Autor
Filip Danielczyk
Skavsta to właściwie tylko Franca i Landryna, czasami jakiś czarter się zdarzy.
Samolot i właściciel
Airport - TerminalLotnisko
Sweden: Stockholm ( Nykoping ) - Skavsta(NYO ESKN)Data /REG / CN
13.08.2014 / ESKN /Autor
Filip Danielczyk
Nie spieszymy się z wysiadaniem, bo autobus do Nykoping już nam uciekł, a następny dopiero za godzinę. Terminal na tym lotnisku jest malutki, ale czysty. Przed wyjściem znajdują się darmowe mapki Nykoping i Sztokholmu oraz informacje o tych miastach w 3 językach (SE, EN, DE). Jest także kasa biletowa na Flygbussarne oraz lokalne autobusy do Nykoping. Bilet normalny kosztuje 26 SEK, a osoby mające do 20 lat włącznie zapłacą 13 SEK w jedną stronę (załapaliśmy się jeszcze na te tańsze). Kilka minut przed rozkładową godziną odjazdu podjeżdża autobus 515, kupujemy bilety u kierowcy (płatność tylko kartą), wszystko przebiega bez żadnych problemów (płaska debetówka VISA Electron). Po około 15 minutach docieramy do centrum Nykoping, gdzie mamy 6 godzin czasu na zwiedzanie. Udajemy się w kierunku rzeki Nyköpingsĺn, następnie kierujemy się w stronę zamku Nyköpingshus.
Kolejnym celem jest port, który wygląda na dopiero co odremontowany, choć zacumowanych jednostek jak na lekarstwo.
Klucz – symbol miasta
Pokręciliśmy się tam trochę, po czym stwierdziliśmy, że wracamy zobaczyć centrum. Ścisłe centrum, to kilka uliczek wyłożonych kostką ze sklepami i punktami usługowymi. Zdarza się, że niewielkie centra handlowe są schowane w głębi budynków, z zewnątrz budynek niczym nie różni się od pozostałej zabudowy mieszkalnej/użytkowej. Należy zwrócić uwagę, że publiczne toalety są płatne (5 SEK).
Jedzenie na mieście stosunkowo drogie, za coś sensownego trzeba dać co najmniej 80-90 koron, dlatego wybieramy się do McDonalda na obrzeżach miasta (20 minut drogi z centrum). Ceny przystępne (np. hamburger 10SEK), oprócz tego darmowe toalety oraz Wi-Fi. Po powrocie do centrum wchodzimy do jakiegoś „marketu”, który przypominał te z Egiptu czy Tunezji (nawet napisy na konserwach były po arabsku). Potem jeszcze weszliśmy do marketów Matxtra i Lidl. Na lotnisko odjeżdżamy o 14:10 (jest jeszcze autobus o 14:50, ale nie chciało nam się już dalej chodzić, a lepiej być na lotnisku wcześniej, skoro i tak mamy siedzieć i nic nie robić).
Na lotnisku jesteśmy 2 godziny przed odlotem, ludzi zdecydowanie więcej niż rano, ale na brak wolnych miejsc w części ogólnodostępnej nie można narzekać, trochę gorzej jest w duty free.
Strefa ogólnodostępna
Na lotnisku jest podobno darmowe Wi-Fi, ale gdy prosiło mnie o zalogowanie się do niego, to wywalało mi stronę gdańskiego Live & Travel. Na płycie pustki, 2x 738 FR.
Samolot i właściciel
Boeing 737-8AS
RyanairLotnisko
Sweden: Stockholm ( Nykoping ) - Skavsta(NYO ESKN)Data /REG / CN
13.08.2014 / EI-EVM / 40296Autor
Filip Danielczyk
O 16:00 przylatuje landryna, tym razem to HA-LPF, najstarsza maszyna we flocie węgierskiego przewoźnika, swoją przygodę z lataniem zaczęła 12 lat temu w USA, wg planespotters samolot wkrótce ma trafić do British Airways.
Boarding zaczyna się 10 minut przed planowaną godziną odlotu. Priority grzecznie sobie idzie do przodu, a my wsiadamy tyłem.
Po 45 minutach spędzonych na ziemi HA-LPF odrywa się od pasa. Po starcie zakręt o 90 stopni i już bezpośrednio na Gdańsk.
Chwilę po starcie
Tym razem lot na przelotówce (FL370) trwa 3 razy dłużej. Podczas zniżania lekko nami potrzęsło, samolot również w znacznej części wypełniony.
Po przyziemieniu na pasie 11 szybkie hamowanie, standardowe kołowanie, shutdown i… koniec. Obok nas stoi HA-LYD, miałem ogromną chęć na przelećkę tym sharkletem, no ale zamiast najnowszego samolotu w bazie trafił się ten najstarszy. Może następnym razem się uda.
Samolot i właściciel
Airbus A320-233
Wizz AirLotnisko
Poland: Gdansk - Lech Walesa Rebiechowo(GDN EPGD)Data /REG / CN
13.08.2014 / HA-LPF / 1834Autor
Filip Danielczyk
Teraz pozostało tylko wrócić do domu, najpierw jedziemy napchanym po dach 210 na dworzec…
…ale za to potem supernowoczesnym sprzętem ze stajni PKS Grudziądz do Grudziądza.
Z niewielkim opóźnieniem dojeżdżamy do miasta o godzinie 22:15. Podsumowując, pierwszy raz przeleciałem się czymś innym niż czarter, w czasie wyprawy nie było żadnych zwrotów akcji, wszystko odbyło się punktualnie, zgodnie ze wcześniej założonym planem. Jak na pierwszy raz to jestem zadowolony, miejsce pewnie oklepane, ale od czegoś trzeba zacząć, choć wyprawa FighterMana do Islandii pokazuje, że można od razu iść na głęboką wodę .
Koszty:
GDN-NYO-GDN za 78 zł
NYO - Nykoping - NYO za 26 SEK (ok. 13 zł)
Dojazd z lotniska na dworzec PKS - 1,50 zł
PKS z Gdańska do Grudziądza - 15,40 zł
Koszta związane z podwózką autem na lotnisko w Gdańsku przed odlotem na osobę - 25 zł
Bardzo fajna relacja, super zdjęcia - bardzo dobrze się czytało. Prosimy o więcej
czy te dzieci płakały cały lot? Jak leciałam Wizzair'em do Lubeki w 2008r. to też padła komenda ,,proszę zapiąć dziecko'' chwile przed lądowaniem
Zakładki