Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree98Likes
  • 76 Post By Quantas
  • 11 Post By Don Corleone
  • 11 Post By KAWA

Wątek: Farewell MD 11 czyli pożegnalne loty cudownym McDonnellem Douglasem MD11.

  1. #1
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie Farewell MD 11 czyli pożegnalne loty cudownym McDonnellem Douglasem MD11.


    Polecamy

    Obecne lotnictwo w zakresie stylistyki i wyglądu samolotów sięga dna.
    Oczywiście my jako miłośnicy lotnictwa dostrzegamy bez problemu różnice między poszczególnymi modelami, my wiemy że 737 ma spłaszczone silniki, że 787 ma inne okna, a siódemki mają wyjątkowo wielkie silniki. Ale tak zwany „zwykły” człowiek dzieli odrzutowe samoloty pasażerskie na 3 modele. Te z dwoma silnikami, te z czterema oraz ten z garbem. I jeszcze wszystkie te ze śmigłami do jednego wora.
    I koniec. Smutny koniec.
    Gdzie te piękne klasyki. Constellation, Comet, Vickers, 62, 154, Concorde, DC9, DC10, Tristar oraz dziesiątki innych.
    Nie ma. Księgowy zawsze wygra z designerem. Klasyka z szaleństwem. Praktyczność i ekonomia z pięknem.
    Cieszmy się więc że jeszcze trochę perełek jest na niebie, starajmy się w miarę możliwości nimi przelecieć, je zaliczyć.

    I takie zaliczenie klasyka było nam dane w dniu 11 listopada w dniu naszego Święta Niepodległości.

    W owym dniu pożegnaliśmy ostatniego szerokokadłubowego trijeta McDonnell Douglasa MD 11.

    KLM był ostatnim na świecie użytkownikiem pasażerskich MD 11.
    Ale czas biegnie i czas na unowocześnianie floty.

    Holendrzy znani są z uwielbienia dla lotnictwa, to u nich najpewniej zrodził się spotting w który wielu z nas się bawi. Niech najlepiej o tym świadczy poniższy tekst ze strony Schiphol - historia lotniska. | Moja Holandia
    „W pewnym momencie pojawił się nawet plan zlikwidowania Schiphol. Czy nie byłoby sensowniej postawić na wielki port lotniczy, gdzieś w równej odległości od Amsterdamu, Rotterdamu i Hagi? Po naszym trupie, odpowiedzieli Amsterdamczycy i zaczęli masowo protestować. Chcą nam zabrać możliwość niedzielnych wypadów na Schiphol, gdzie przy kawie i ciastku patrzeć możemy z dziećmi na startujące samoloty? (Gezellig!) Nic z tego!
    Amsterdamczycy potrafią skutecznie protestować. I z planu się wycofano.”

    Dlatego tez Holendrzy takie pożegnania celebrują.
    16 września o godzinie 11:11 ruszyła sprzedaż biletów na trzy pożegnalne loty dookoła Holandii. Informację dzień wcześniej podał na naszym forum Gabec za co serdecznie dziękuje.
    Bilety się sprzedały w 4 minuty. Potem z racji odrzutów płatności z kart można było jeszcze przez pół godziny trafić pojedyncze bilety.
    Byłem w grupie szczęśliwców którym się udało.
    Miejsca na poszczególne loty były losowane (tak pisano w mailu), podobnie było z przydziałem miejsc. Każdy z naszej trójki leciał osobno, co oznaczało że na lotnichu będziemy bite 12 godzin. Niestety żaden z nas nie trafił miejsca przy oknie. Trochę szkoda bo było co podziwiać.
    W AMS byliśmy w poniedziałek rano (przylecieliśmy z SXF EZY 320 z shakrletami) lecz na spotting obiecaliśmy sobie przeznaczyć nie więcej niż dwie godziny. Udało się J
    Wieczorem połaziliśmy po mieście, wcześnie spać aby rano być pełni sił.

    11.11 o 8:30 pojawiamy się na check in i okazuje się że od razu można się odprawić na wszystkie loty.



    Pierwszy idzie do gejtu a w dwójkę pędzimy na miejscówkę. Starty są z 24 pełne słońce, więc wsiadamy w autobus i jedziemy na południową stronę Kaagbaanu. Zanim autobus ruszył przyszły chmury i mieliśmy zawiechę co robić. Jadąc wzdłuż cargo zobaczyliśmy że dwa eMDeki oraz DC3 stoją na płycie cargo na północy Kaagbaanu. Wyskoczyliśmy z autobusu na najbliższym przystanku i po kilometrze marszu jesteśmy pod płotem.
    Robimy kilka zdjęć, niestety z racji nowej siatki z małymi dziurami, robota jest znacznie utrudniona. Jedyne miejsce gdzie da się wcisnąć obiektyw to brama pożarowa.
    Loty pożegnalne obsługuje PH-KCD a jako rezerwowy stoi PH-KCB.


    W międzyczasie starty przeniesiono na 18C, a więc dla tych co znają Schiphol, wiadomo że z samochodem słaby pas do startów, a bez niego zupełnie do bani.
    Stajemy na barierkach na autostradzie i widzimy bohatera dnia.



    Niestety dla uświadomienia jaka była pogoda, daje zdjęcie ze startu bez jakiejkolwiek obróbki (tylko zmniejszone).


    Wracamy na terminal bo za godzinkę musze się stawić w gejcie.
    Na tarasie korzystając z darmowego wifi obserwujemy lot. Pułap pomiędzy 350 a 1600 metrów. Lot wyglądał następująco.



    Idę na swój lot KL9597.
    Gate 22C a tam tłum i mega radosna atmosfera. Spoterzy, miłośnicy lotnictwa, trochę vipów.
    Każdy na wejściu dostaje gustowną torbę,

    a w niej:
    Instrukcja bezpieczeństwa.
    Dwie pawiowe torebki.
    Smyczka KLM,
    Butelka wody.
    Kanapka w formie szaszłyka.



    W autobus i do samolotu.
    Wchodzimy. Mam miejsce 14F. Załoga śmieje się donośnie, ochy i achy. Fajnie jest. Na fotelu czeka album Farewell MD11 (w sprzedaży za 25 eur).
    Wykorzystuje na moment wolne miejsce przy oknie i robię kilka fotek.


    Samolot i właściciel
    McDonnell Douglas MD-11
    KLM Royal Dutch Airlines
    Lotnisko
    Netherlands: Amsterdam - Schiphol (AMS EHAM)
    Data /REG / CN
    11.11.2014 / PH-KCD / 48558
    Autor
    Sławomir Winkiel (Wlkp_Spotters)


    No i ruszamy. Pogoda się zrobiła piękna, po chmurach z pierwszego startu nie ma śladu.
    Startujemy z 18L. Kawa robił fotki, mam nadzieję że je zamieści w tym temacie.
    Pięć minut po starcie gaśnie sygnalizacja zapięcia pasów i się zaczyna wesoła, ale jednak walka o miejsce. Pasażerowie w biznesie są na tyle uprzejmi że wpuszczają nas prawie na kolana i pozwalają przyklęknąć przy oknie. Tu widać wiek maszyn. Szyby są bardzo podrapane i już chyba wiecznie brudne. Widoki cudowne.
    Tutaj wielkie dzięki dla Płetwy za pożyczenie GoPro. Pierwszy raz się tym bawiłem i wiele radochy kamerka daje. Niestety nie mam pojęcia o obróbce filmów więc surówki.

    Farewell MD 11. Flight KL9897 (2) - YouTube



    Potem mini catering
    Okazjonalne ciacho i wino lub soczek.



    A sam lot?
    Lot fascynujący. Pułap tak jak w pierwszym locie i jak się okazało tak jak w trzecim, bardzo niski. Pilot cały czas opowiada co widzimy, znaczy co widzą ci przy oknach. Wśród ludzi wielu „przypadków” którzy przez cały lot dupska nie ruszyli. Ot ktoś dał bilet, wsiedli, polecieli i zapewne nie rozumieli wielu „idiotów” biegających po samolocie i cykających fotki i kręcących filmy. Załoga podobnie jak ci pozytywnie nastawieni bawiła się na całego. Zabawa w pociąg była jedną z wielu.

    http://youtu.be/gmItx1OIh3o
    A samolot?
    Z szerokich kadłubów leciałem A300, A330, A340, A380, B767, B787, B747 ale mam wrażenie że w tej, jak wielu mówi nieudanej konstrukcji było najciszej. Ponadto w specyfikacji KLM było bardzo dużo miejsca na nogi. Samolot oceniam bardzo wysoko.



    A potem zaczęła się zabawa w podpisy, rozpoczęta przez Andresa z DAPG.







    Trasy przelotów niestety nie znam bo kolegom się nie chciało zrobić skanu z FR24 L

    Lądowanie na 18R Polderbaan, podobnie jak w przypadku pierwszego lotu.

    Szybko opuszczam samolot nie pchając się do kokpitu, bo jak poinformowano zdjęcia możemy zrobić bliźnaczemu egzemplarzowi. Szybko tam podążyłem, lecz spotkał mnie zawód. Fotki owszem, ale tylko zewnątrz. Do środka nie ma wstępu. Z powrotu na pokład „naszego” zrezygnowałem.




    Autobus, terminal, taras i oczekiwanie na ten zupełnie ostatni KL 9899.
    Kołuje do nas i nagle d… Zamiast starować z 18L, zawrócił na 24. A więc już wiadomo że setki ludzi na tarasie tego ostatniego startu nie sfocą.

    Tuż przed nawrotem do startu

    Samolot i właściciel
    McDonnell Douglas MD-11
    KLM Royal Dutch Airlines
    Lotnisko
    Netherlands: Amsterdam - Schiphol (AMS EHAM)
    Data /REG / CN
    11.11.2014 / PH-KCD / 48558
    Autor
    Sławomir Winkiel (Wlkp_Spotters)


    Poszedł pięknie (za budynkami) w stronę zachodzącego słońca


    Trasa ostatniego pasażerskiego lotu MD 11 w historii:



    I w końcu szczęśliwe lądowanie na 24.



    Potem objazd lotniska w towarzystwie DC3 oraz pojazdów lotniskowych, salut wodny (po za zasięgiem obiektywów) i tak historia MD 11 w lotach pasażerskich się zakończyła.

    A my w EZY i po godzinie w Berlinie, a potem auto i po dwóch godzinach w Poznaniu.

    Kolejne lotnicze marzenie się spełniło
    Ostatnio edytowane przez Quantas ; 16-11-2014 o 00:17



  2. #2

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Super relacja. Oprócz samej treści dot. lotu - świetny wstęp.

  3. #3
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Załoga śmieje się donośnie, ochy i achy. Fajnie jest.
    Coby potwierdzić.





    bronski, Mateos33, tygrysm and 8 others like this.

  4. #4
    Awatar KAWA

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Poznań

  5. #5
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Zapomniałem dodać że w ostatnim locie pilotem "lecącym" była niewiasta na prawym fotelu!



  6. #6
    Awatar zicherka

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    domu.

    Domyślnie

    Foto bite

  7. #7
    Awatar wagen

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPO/EDDB

    Domyślnie

    Rewelacja, ogromnie zazdroszczę tego pożegnalnego lotu, lecz czekam na jeszcze więcej zdjęć!

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Ile trwał lot?

  9. #9
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Około 70 minut.



  10. #10
    Awatar Jerry

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    KLM zamienia samolot w przytulne mieszkanie

    Holenderskie linie lotnicze KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, czyli Królewskie Towarzystwo Lotnicze) we współpracy z Airbnb (podróżniczym serwisem, w którym można zarezerwować noclegi w praktycznie każdym zakątku świata) zaproponowały swoim użytkownikom ciekawy konkurs. Do wygrania jest darmowy nocleg w samolocie MD-11, przerobionym na wygodne mieszkanie. Wystarczy tylko wejść na stronę airbnb.nl, wybrać datę (28,29 lub 30 listopada) i w maksymalnie 100 słowach uzasadnić, dlaczego to właśnie Wy powinniście wygrać. Organizator opłaca nocleg dla 4 osób oraz przelot w obie strony.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Super relacja Leciałam rok temu PH-KCD na trasie Amsterdam - San Francisco.

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    A samolot?
    Z szerokich kadłubów leciałem A300, A330, A340, A380, B767, B787, B747 ale mam wrażenie że w tej, jak wielu mówi nieudanej konstrukcji było najciszej. Ponadto w specyfikacji KLM było bardzo dużo miejsca na nogi.
    dokładnie! najcichszy, a siedziałam z tyłu pod silnikiem


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •