Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree14Likes
  • 12 Post By Miami
  • 2 Post By KubaB

Wątek: Jednodniówka: Modlin (WMI) > Gdańsk (GDN)> Modlin (WMI)

  1. #1

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie Jednodniówka: Modlin (WMI) > Gdańsk (GDN)> Modlin (WMI)


    Polecamy

    Witam wszystkich. Na forum jestem zarejestrowany dość długo jednak dopiero teraz postanowiłem napisać pierwszą relację z wyjazdu, wykorzystując doświadczenia i wiedzę z poprzednich kilkudziesięciu lotów.



    Widząc połączenia z Modlina do Gdańska w atrakcyjnej cenie postanowiłem na krótko odwiedzić morze i jednocześnie zwiedzić całe Trójmiasto. Plan ambitny, jednak mając kilka godzin i dość dobrze rozplanowany czas - udało się spełnić moje założenia w 70%.

    Na lotnisku pojawiam się około godziny 6 rano - z doświadczenia wiedziałem już, że przyjazd na WMI 2 godziny przed odlotem jest to zbyt dużo, jednak nie miałem innego i lepszego połączenia. W związku z tym, że wszystkie zakątki lotniska zostały zwiedzone, nie pozostało nic innego jak udać się do kontroli bezpieczeństwa - kolejka była niewielka - na jakieś 3-4 minuty oczekiwania. Jako dość częsty gość na WMI mogę stwierdzić, że lotnisko staje się zbyt małe w stosunku do ilości pasażerów - jednak dużym plusem jest naprawde szybki rozwój portu.





    Następnie udaję się do samolotu, tutaj rownież standardowy spacer od wyjścia z terminala do B738 należącego do Ryanaira. Po chwili wjeżdżamy na RWY26, "rozkręcenie" silników na chwilę i dynamiczny start. Podczas wznoszenia świetnie widać miasto, w tym stację kolejową w Modlinie. Tym razem nie ma mgły, która by zasłoniła widok. Po 2 minutach wznoszenia przebijamy się przez pierwszą warstwę chmur i na wysokości przelotowej cały czas znajdujemy się między jednymi a drugimi chmurami - znajdowaliśmy się tam niecałe 15 minut, potem rozpoczęlo się zniżanie.








    Przelatujemy nad Gdańskiem i kierujemy się na RWY29 - pogoda znacznie gorsza niż podczas startu z WMI, co widać również na zdjęciach. Zaczyna padać deszcz, widoczność coraz gorsza, potem następuje to co zawsze: hamulce aerodynamiczne, odwracacze ciągu i zjeżdżamy z pasa. Dość szybko zajmujemy stanowisko i można już opuścić samolot a potem udać się w kierunku autobusu.


    Ze względu na pojawienie się silnego deszczu szybko modyfikuję swój plan podróży - najpierw jadę do Gdańska, czas przejazdu autobusem to ponad 30 minut. Dużym minusem jest to, że na lotnisku nie można zakupić biletu metropolitalnego tylko trzeba udać się do miasta. Kolejnym minusem jest zbyt rozbudowana taryfa biletów na komunikację miejską – podstawowe informacje są dobrze widoczne, jednak to co mnie najbardziej interesowało, tzn. bilet na cały obszar Trójmiasta było trudne do znalezienia, trzeba było sporo przebijać się przez strony przewoźników aby odnaleźć konkretne informacje i aktualny regulamin aby nie było zaskoczenia podczas kontroli biletów. Gdyby ktoś planował zwiedzać Gdańsk, Sopot i Gdynię to polecam zakup biletu dobowego metropolitalnego wszystkich przewoźników (z tego co zapamiętałem: na autobusy, tramwaje, trolejbusy, pociągi SKM oraz pociągi Przewozów Regionalnych typu REGIO). Jest ich kilka rodzajów, więc warto zaznajomić się z ofertą, koszt mojego to ok. 20zł normalny lub ~~10zł ulgowy. Najlepszym miejscem na ich zakup są kasy SKM na dworcu Gdańsk Główny – inaczej można spotkać się z odsyłaniem od punktu do punktu.
    Następnie udaję się do Sopotu zmodernizowanym EN57 AKM z asynchronicznym rozruchem i , a tam zwiedzam: ulicę Bohaterów Monte Cassino, Krzywy Domek, molo itd. Dodatkowo postanawiam przetestować miejską komunikację i wrażenia bardzo pozytywne: czyste, nowoczesne autokary z pełną informacją pasażerską. Co ciekawe, będąc na molo podpływa w moim kierunku jakieś 35-40 statków, z których to potem będą odpalane race ostrzegawcze, dymne itd.















    Kolejnym celem jest Gdynia – pogoda zmienia się co jakieś 3-4 godziny, więc tutaj trafiłem na gorsze warunki. Tu również zwiedzam kilka miejsc, wielokrotnie już opisywanych i znanych. Na dworcu głównym są bardzo ciekawe papierowe rozkłady jazdy, nawijane na „wałek” – które się obraca i w ten sposób je przegląda. Ze względu na ograniczony czas wracam do Gdańska, aby tam powoli kończyć zwiedzanie: w podróż zabiera mnie pociąg EN57 Regio.




    Wkrótce potem postanawiam wypróbowac PKM – Pomorską Kolej Metropolitalną, która od niedawna stanowi bezpośrednie połączenie z lotniskiem, czas przejazdu to około 20 minut. Na trasie kursują szynobusy SA133 produkowane przez Pesę (wygląd w środku oceniam bardzo dobrze, jednak jest on trochę mało dynamiczny). Przystanki na trasie wyglądają bardzo nowocześnie.


    Na lotnisku zjawiam się 1,5 godziny przed odlotem. Wygląd EPGD w środku oceniam dobrze (podobne do wrocławskiego lotniska) – czysto i schludnie. Jedyne co lekko rozśmiesza to komunikaty nadawane w stylu: „To ostatnie wezwanie, jeśli Pan/Pani …….. nie zjawi się w ciągu minuty wówczas bagaż zostanie wyładowany z samolotu”. Tych pasażerów, którzy nie zamierzali się pojawić o czasie było dosyć sporo.B737 Ryanaira przylatuje z ponad 20 minutowym opóźnieniem, jednak dużym plusem był naprawdę sprawny i szybki boarding pasażerów (swoją drogą, to zawsze mógłby taki być ). Kołowanie na pas, spore przyśpieszenie i zaraz samolot znajduje się w chmurach (były dość spore opady deszczu). Jednak po około 15 minutach podczas zniżania pogoda szybko się poprawiła – niebo bezchmurne, widać gwiazdy oraz oświetlenie miast. Lądowanie z jednym „podskokiem” – jednak hamowanie nie było zbyt mocne, ponieważ samolot udaje się aż na sam koniec pasa i dopiero wtedy zjeżdża na drogę kołowania.


    Na koniec kilka spostrzeżeń z WMI na podstawie kilkudziesięciu lotów:

    - dużym minusem jest sposób rozwiązania w jaki mijają się pasażerowie (jedni udający się do hali przylotów, a drudzy do samolotów): nawet jeśli do samolotu zmierzają 2-3 osoby, które ledwo zdążyły wyjść z terminala - to blokuje się całą grupę kilkunastu osób, które przyleciały i muszą oczekiwać kilka minut. Czy nie prościej wprowadzić coś w rodzaju „wahadła”? Rozumiem obawy, procedury przed pomieszaniem pasażerów ale nie jest to aż tak trudne do upilnowania.

    - uważam, że jeżeli płaci się 5zł (nie są to duże pieniądze a zawsze może być zadowolony i przewoźnik i pasażer; w porównaniu do niektórych zagranicznych lotnisk to kwota lekko powyżej średniej) za przejazd autobusem z lotniska na dworzec kolejowy w Modlinie to Koleje Mazowieckie powinny rozważyć wprowadzenie dodatkowych kursów dostosowanych do przylotów samolotów (szczególnie gdy są opóźnienia, nieraz widziałem jak wielu osobom zabrakło 2-3 minut, przez co stracili połączenia kolejowe) – jest to szczególnie uciążliwe późnym wieczorem

    - powinna być wprowadzona opcja zakupu biletu u kierowcy na przejazd autobusem (podczas postoju – gdy zbliża się czas odjazdu to koniec sprzedaży, należy iść do kasy) bądź zamontowanie automatów biletowych wewnątrz. O ile ja wiem gdzie można je zakupić, to niektórzy wzorem z innych lotnisk bezskutecznie próbują kupić w autobusie i powstaje zamieszanie, co chwilę ktoś się pyta


    I tutaj dobiegł koniec mojej pierwszej relacji na forum, dziękuję za przeczytanie.
    spiggy, tartal, pitterek and 9 others like this.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tripolis

    Domyślnie

    To był protest rybaków
    Wyborcza.pl
    Źródło GWT
    Pozdrawiam
    Mariusz

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Miami Zobacz posta

    EN57 AKM z asynchronicznym rozruchem
    Jakie szczegóły . Kolega po fachu?
    Miami and EMB175 like this.

  4. #4

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KubaB Zobacz posta
    Jakie szczegóły . Kolega po fachu?
    Bardziej z zainteresowania. Tutaj to i tak mało się rozpisałem na temat kolei, nie to forum (chyba, że będzie takie zainteresowanie to mogę w kolejnych relacjach dodawać nieco więcej na ten temat). Chociaż przyznam, że kiedyś rozważałem ścieżkę związaną z kolejnictwem, ale zdecydowałem się na zupełnie co innego.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KubaB Zobacz posta
    Jakie szczegóły . Kolega po fachu?
    Nasz lokalny portal informacyjny sporo artykułów zamieścił na swojej stronie internetowej.

  6. #6
    Awatar Tresor

    Dołączył
    Sep 2014
    Mieszka w
    5km od EPZP, Poland

    Domyślnie

    Kolej tez ciekawa. Lelek na blogu teże opisuje czasami. Ja tam się wybudowałem przy torach. Zawsze mnie ciągnie Statki->Samoloty->Kolej....

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2014
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    bardzo fajna relacja odnośnie uwag do WMI to musze powiedziec że przez pewien czas pracowałem tam przy obsłudze pasażerów i możesz mi wierzyć lub nie ale upilnowanie pasażerów żeby trzymali się ciągów komunikacyjnych to nie jest taka prosta sprawa, do tego SG za każde uchybienie i wymieszanie przylotu z odlotem obwinia agenta prowadzącego ludzi, ten zaś o ile nic się nie zmieniło, w ciągu miesiąca zarobi na zaledwie 3 mandaty. O ile się nie mylę taryfikator mandatów SG jest bardzo ujednoicony - każde uchybienie to 500 PLN. stąd też rozwiązanie prowadzenia pasażerów takie a nie inne. Trzeba też pamiętać że turnaround FR to 25 minut i w tym czasie należy niekiedy wyprowadzić 189 pax i prowadzić na pokład drugie tyle.
    Co do autobusu na stację kolejową, po Twoim poście wnoszę że nic sie nie zmieniło od 2012/13. Uwagi te popieram w 100%
    pozdrawiam i życze więcej relacji!

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    A jaka frekwencja na locie?

  9. #9

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    Krajówki cieszą się cały czas dużą popularnością z tego co zauważyłem, frekwencja wyglądała następująco:


    • WMI-GDN LF ~90%
    • GDN-WMI LF ~70%


    Naprawdę ciężko jest znaleźć cały pusty rząd, sam deboarding potrafi sporo trwać. Przy okazji zapytam się:
    Ktoś z forumowiczów miał okazję wypróbować przesiadkę 25 minutową w Modlinie? Jak to w praktyce wygląda?

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2016

    Domyślnie


    Polecamy

    Potwierdzam LF. Często korzystam, bo dla mnie to bardzo wygodna opcja. Z Legionowa mam 18 km- kilkanaście minut jazdy. Nie muszę do WAW na centralny/ Pendolino/ ani na Okęcie się telepać. Godziny bardzo pasują. Cały dzień w GDN na pracę, załatwianie spraw. I dogodny powrót. Parking za auto- 50 PLN. Dla mnie super opcja.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •