• 13 Post By Rob_Sad
  • 16 Post By Rob_Sad
  • 14 Post By Rob_Sad
  • 10 Post By Rob_Sad

Wątek: Sao Miguel (Azory) oraz LIS i Porto po drodze - LH,TAP,FR - wypad rodzinny

Poznań

Domyślnie Sao Miguel (Azory) oraz LIS i Porto po drodze - LH,TAP,FR - wypad rodzinny

Rozkreciłem się w relacji o SriLance, zabieram się więc za rodzinny wypad z maja.
    Planowanie rozpoczęliśmy w styczniu. Pierwotnie wyjazd miał być w kwietniu, ale przestraszyłem się większego ryzyka deszczu i wybór padł na maj. Po kupieniu biletów zorientowałem się, że ceny noclegów na maj są znacznie wyższe, szczególnie na Azorach.
    Wstępnie chciałem kupić loty do LIS z WRO z FR, ale ceny praktycznie nie spadały poniżej 400-500zł. Lufthansa z większości miast ceny miała podobne, ale posiłek na pokładzie i infant w LH płaci śmieszną kwotę, a w FR około 200zł za RT. Z Poznania LH zwykle ma wyższe ceny, ale ostatecznie uznaliśmy, że bardziej się opłaca z LH nawet za blisko 700zł. Loty dopasowałem tak by uniknąć późnego dolotu i wczesnego wylotu z LIS.
    Pierwsze problemy z noclegami pojawiły się marcu. Hotels.com odwołało mi rezerwację fajnego apartamentu, dogadałem się na inny podobny. Za jakiś czas odwołali ten inny i bez konsultacji ze mną zarezerwowali mi coś mniej więcej w połowie jakości jaką pierwotnie rezerwowałem. Wkurzyłem się, tym bardziej, że widzę moje pierwotne lokale dostępne w moich terminach, jednak w cenie wyższej o 60% niż w styczniu. Rozbój w biały dzień. Hotels.com z łaską zmieniło mi rezerwacje znowu na wersję nr.2, na którą zgodę wyraziłem już wcześniej.
    Jednocznieśnie Lufthansa zmieniła rozkłady i naszj wylot z LIS z okolic 8:00 rano przeniesiono na okolice 6:00 rano. Jedyne pasujące połączenie z wylotem po 9:00 było z TAP przez MUC. TAP ma gorszy serwis, ale uznaliśmy, że godzina wylotu ważniejsza. Bój z LH był o dziwo ostry, bardzo uparci byli w twierdzeniu, że nie mogą przebookować na TAP. Ostatecznie zmiana się udała.
    To jednak nie koniec problemów
    Kazor, Machoni, tomo77 and 10 others like this.

CTR warszawa

Jak ja lubię taki Hitchcock'owski początek

Poznań

Przed wylotem zmroziło mnie gdy spojrzałem na prognozy pogody. Zimniej i bardziej mokro niż w PL. Dodatkowo dzień przed wylotem wracając rowerem z pracy przeleciałem przez kierownicę jadąc z 3km/h (mam nadzieję, że nikt tego nie nagrywał).

W Poznaniu żadnej kolejki do security, ale jak już rozłożyliśmy się do kuwetek pojawił się jakiś pijany facet który krzycząc, że ma priority zaczął fizycznie się wpychać i przestawiać nasze rzeczy. Wyciągamy karty DC, które w Poznaniu też dają priority, ale personel całe zdarzenie ignoruje, nasze priority także. Ten sam pijany przy security gubi laptopa i robi o to później aferę, by następnie zrobić dym w saloniku przebiegając przez recepcję (twierdził, że powinni go już znać). Dziwi mnie brak reakcji służb, które po to są by takie sytuacje wyłapywać zanim ktoś zacznie sprawiać większe problemy.

Przesiadka w FRA typowa, czyli nieprzyjemnie długi dojazd autobusem do terminala, ale na szczęście boarding do LIS z rękawa.
    Gdy dolecieliśmy do LIS było zgodnie z prognozami zimno i mocno padał deszcz. Dolot z FRA opóźnił się i byliśmy zmęczeni. Jedziemy do apartamentu który wcześniej 2x nam odwołano. Piszę na wskazany kontakt, że będziemy za 20-30min, a tu odpowiedź, że nocleg nieaktualny i mamy jechać w inne miejsce, które na mapie widzę jest gdzieś na przedmieściach i nawet nie pomieści 4 osób. W telefonach mamy po 10% baterii, na zewnątrz pogoda w stylu polski listopad. Stoimy na stacji metra, dzieci już prawie plączą, a my myślimy co dalej. Dodzwonić się do hotels.com już nie mogę. Pamiętając ich czas reakcji, chyba nawet nie chcę. Wcześniej taką sytuację miałem tylko raz w NY w 2009. Patrzę na możliwe noclegi w okolicy na hotels.com. Na kolejne 3noce na które nie mamy gdzie spać ceny zaczynały się od około 1000e. Na booking jest lepiej, ale wybór zajmuje nam sporo czasu. Ostatecznie rezerwujemy apartament za 800zł za noc w nieco gorszej lokalizacji, a tak i jest to najtańsza sensowna opcja która pozostała (czyli 2,5x drożej niż nasza pierwotna rezerwacja). Apartament okazuje się całkiem ok, w sumie poza stresem i straconym czasem chyba dobrze na tym wyszliśmy.

Tego dnia nie mamy już siły na nic. Kolejnego od rana pada więc nie mam ciśnienia na wyjście (choć nigdy nie byłem w Portugalii). Według prognoz po południu ma być lepiej i rzeczywiście najpierw przestaje padać:

a potem wychodzi nawet słońce. Tego dnia zwiedzamy wschodnią część centrum:

Następnego dnia rano także pada i to nawet mocniej, ale potem wychodzi słońce i robi się ciepło. Wychodzimy późno i skupiamy się na zachodniej części centrum:

Centralna dzielnica czyli Baixa to totalna masakra. Tłumy turystów, dużo autokarów, zero klimatu. Generalnie Lizbona mnie nie zachwyca, choć nie jest tak źle jak w Barcelonie. Po wschodniej stronie podobają mi się okolice Graca (bo widoki i spokój) oraz ciekawej jest po stronie zachodniej:

Gdyby nie sporo fajnego graffiti byłoby smutno, ale czasem nie rozumiem treści:

Wracamy odpocząć:

A wieczorem wychodzę sam:

Machoni, tomo77, frik and 15 others like this.

Poznań

Wiedziałem wcześniej (po relacji KubyB), że da się dolecieć gratis na inną wyspę, jeśli dolatuje się do jednego z głównych lotnisk Azorów, ale z dziećmi z góry skreśliłem opcję jednodniowego zwiedzania czegokolwiek. Z bilety FR LIS-PDL-OPO zapłaciliśmy chyba poniniżej 200zł za osobę - więc raczej tanio ale niestety za infanta też.

W dniu wylotu w Lizbonie piękny słonecznych poranek (koniec deszczów akurat jak wylatujemy, kolejny deszczowy okres ma być gdy wrócimy tu znowu na koniec wypadu, super). Ryan lata w LIS z odrębnego taniego terminala. Jest biednie, woda droga. Nie dojeżdża tu komunikacja publiczna, trzeba dojechać do głównego terminala z którego kursuje wahadłowo dedykowany autobus, akurat trafiamy bez czekania.

Podczas startu fajny widok na Lizbonę:

Przelot typowy. Widziałem w prognozach i bezpośrednio przed wylotem, że w Ponta Delgada pogoda taka sobie. Tam generalnie często pada, ale dziś mocno wieje i niski pułap chmur. Kilka lotów zostaje przekierowanych na sąsiednią Santa Maria. Nasz jest chyba pierwszym który ląduje tam gdzie powinien. Mamy szczęście. Odbieramy samochód, trafia nam się Renault Captur z małym przebiegiem i jedziemy zrobić zakupy w pobliskim centrum handlowym. Pogoda nie rozpieszcza, mocno wieje i pada. Okazuje się, że Ernest ma gorączkę, jednak nie mamy szczęścia
    Jak Azory to przyroda, dlatego nie chcieliśmy nocować w mieście (tym bardziej, ze tu i tak trzeba mieć samochód). Dodatkowa Ponta Delgada znajduje się raczej w zachodniej części wyspy, gdzie jest tylko kaldera Sete Cidades, szukaliśmy noclegu bardziej w centrum wyspy, by ograniczyć niepotrzebne dojazdy. Coś fajnego znaleźliśmy na obrzeżach Vila Franca do Campo, duży salon, 2 sypialnie i własny ogródek z świetnym widokiem za około 300zł za noc. Mamy zapas czasu do umówionego checkin, jedziemy więc wolniejszą drogą i zaczyna nam się podobać, nawet pogoda zaczyna się poprawiać:

Nocleg jest ok. Nieco skromne wyposażenie kuchni, ale powierzchnia ogromna. Dużo owadów latających i mrówki nie tylko w kuchni, ale nawet w pościeli. Chcieliśmy przyrodę, no to mamy Wieczorem wychodzi nawet słońce. Widok z naszego tarasu-ogródka:

W nocy gorączka u Ernesta wzrosła, ale bez dramatu. Rano jest nieco lepiej i nadaje się do jazdy samochodem. W planie na dziś Furnas i okolice. Tylko około 16km, ale gdy tylko wyjeżdżamy nieco wyżej jesteśmy w poziomie chmur i mamy ciemną mgłę. Roślinność jest zupełnie inna, klimat niesamowity. Gdy dojeżdżamy do Furnas nagle wychodzi słońce:

Przez przednią szybę, więc nieco nieostre:

Miejsce docelowe, czyli park Terra Nostra jest jeszcze zamknięty. Jedziemy kupić coś na mieście i wypić kawę. Miasteczko jest fajne. Spokój, przyroda, czyste powietrze, ładne widoki. Taki raj niemieckiego emeryta:

Parkujemy przy Terra Nostra Garden Hotel, hotelu który graniczy bezpośrednio z parkiem i ma zniewalające widoki z okien. Widać tam głównie emerytów. W sieci widzę, że na najbliższe tygodnie noclegi zaczynają się od 200E. Pewnie poza sezonem da się taniej.
    Wchodzimy do parku. Ernest nie ma siły chodzić przez chorobę, a młodsza Elena już w Lizbonie odmówiła korzystania z wózka, więc zwolniło się miejsce rekreacyjne i nie mamy problemu z poruszaniem się po parku. Jak będę stary przyjadę tu na cały miesiąc O ile to miejsce nadal będzie omijać masowa turystyka, w co zaczynam wątpić, bo już widzę potencjał jest ogromny:

Nie mamy koncepcji, gdzie jechać dalej. Nie wiedzieliśmy, że aktywne ciepłe poletka są przy jeziorze, bo nie zdążyliśmy się jakoś specjalnie przygotować do wyjazdu. Dzieci zasypiają więc mamy wolną rękę i po prostu jedziemy przed siebie dalej na wschodnią stronę wyspy. Czasem mam wrażenie, że nadal jestem w ogrodach Furnas (przez szybę):

Nagle mamy przed sobą widok na Povoacao:

Widoki świetne:

Zatrzymujemy się gdzieś na nabrzeżu, jak widać tłumów nie ma, tylko nasz samochód:

Kółko przez wschodnią część wyspy i miasteczko Nordeste mam w planie na inny dzień, ale fajnie się jedzie więc jedziemy dalej:

Zatrzymujemy się na dłużej przy Miradouro da Ponta do Sossego - jednym z bardziej znanych punktów widokowych w tej części wyspy:

Jakoś tak dojeżdżamy do Nordeste. Nie miałem świadomości, że wyspa jest tak mała. Idziemy coś zjeść i kolejne zdziwienie. Za duże danie płacimy tylko 3,5e:

Samo miasto jest bardzo małe, ale ciekawe. Turystów nie widać:

Drogi są świetne. Jeździ się rewelacyjnie, ruch jest niewielki. Coraz bardziej wracają wspomnienia z Nowej Zelandii. Zatrzymujemy się przy kilku małych wodospadach, ale bez rewelacji. Trochę żałuję, że nie ominęliśmy te gdzie trzeba dalej dojść.
    Dojeżdżamy do Parque Natural da Ribeira dos Caldeirőes. Dawny kompleks młynów w urokliwej dolince, fajne wodospady:

Na dziś to wszystko. Objechaliśmy więcej niż się spodziewałem i to z chorym dzieckiem Widząc na FB gdzie jesteśmy, wieczorem odezwał się KubaB i mocno nam pomógł w doborze miejsc do zwiedzania na kolejne dni. Małemu wieczorem znowu gorączka rośnie, ale w zamian za oknem fajny widok. Zdjęcie kwadratowe, bo żona Monika nie autoryzowała siebie na tym zdjęciu i musiałem ją wyciąć:

Wysepka w oddali to wyspa Vila Franca do Campo. Naturalna laguna o pochodzeniu wulkanicznym na którą można dopłynąć stateczkiem. Dawniej była tam jakaś mini baza militarna.
    Przyznam, że oczekiwania miałem spore, ale już pierwszy cały dzień zrobił na mnie wrażenie. Miejsce jest unikatowe. Teraz boję się o pogodę na kolejne dni
    shiver, tartal, SPlDER and 13 others like this.

Feb 2010
    KRK

Byłem na Azorach 10 lat temu, gdy bilety dolotowe były tam dużo droższe , a turystów jak na lekarstwo - i to miejsce zrobiło na mnie ogromne wrażenie i od razu trafiło na listę TOP. Dobrze widzieć, że mimo że czasy się zmieniają i FR kursują, nie ma jeszcze ciągle masowości.

Poznań

Byliśmy w maju, to raczej początek sezonu. Pewnie cudów nie ma i jeśli w statystykach od czas początku połączeń FR są wzrostu po 20-30% rok do roku to w sezonie jest już tłoczniej. Ale pewnie nadal to mniej niż większość fajnych miejsc w Europie.
    Myślę, jak skoczyć jeszcze na inne wyspy zanim zostaną zadeptane

Poznań

Kolejnego dnia od rana piękne niebieskie niebo. Pogoda dziś ma myć najlepsza. Ale już wiem, że jest ona kapryśna i lokalnie może być zupełnie inna i bardzo szybko się zmienić.
    Ernest znowu w nocy miał nieco wyższą gorączkę, ale rano jest lepiej. Jak będzie okazja odwiedzimy jakiegoś lekarza.
    W planie na dziś Sete Cidades, czyli najdłuższa trasa na zachodni skraj wyspy. Pomiędzy Vila Franca do Campo, a Ponta Delgada jest praktycznie autostrada, jedzie się bardzo szybko. Omija się Ponta Delgada. Dalej pojawiają się małe górki, typowe dla obszarów aktywnych wulkanicznie:

Zanim dojeżdżamy pojawiają się pierwsze chmurki, ale tylko tutaj, być może z powodu większej wysokości:

Po drodze punkt widokowy Miradouro da Grota do Inferno. Jest znacznie zimniej niż na poziomie morza, choć nie ma dużej różnicy w wysokości.

Po drodze na parking jeziorko Lagoa do Canario:

Jedziemy dalej w dół kaldery:

Widoki bardzo jak w Nowej Zelandii. Cieszą oko jak cholera. Czysta sielanka:

Wyjeżdżamy w kaldery w stronę zachodnią na skraj wyspy w stronę Mosteiros:

A to już widoki z okolic miasteczka Capelas w stronę wschodniej części wyspy. Trasa świetna, ale zrobiłem mało zdjęć bo szukaliśmy namiarów na lekarza w Ponta Delgada:

Dojeżdżamy do plaży Santa Barbara. Największa na wyspie i chyba jako jedyna nadaje się do surfowania:

Ernest odżył, rezygnujemy z lekarza:

Jemy obiad w pobliskim mieście Ribeira Grande, gdzie przy okazji dostaję mandat za parkowanie, całe 2E (po prostu muszę zapłacić za cały dzień). Jest dużo taniej niż w Lizbonie. Za spory obiad dla 3osób płacimy około 12-13E.
    Jedziemy w górę do gorących źródeł Caldeira Velha. To zaledwie kilka minut jazdy i zupełnie inne roślinność, inny klimat. Są tu bilety za wstęp, ale raczej symboliczne:

Mamy szczęście, bo duży samochód ciężarowy z naczepą zablokował się na zakręcie całkowicie tamując ruch, ale my zaparkowaliśmy po właściwej stronie. Jedziemy w górę, by przez centralny masowy na wyspie przejechać na jej drugą południową stronę. Na szczycie jest jeziorko Lagoa do Fogo, niestety przykryte czapeczką z chmur:

Widoki i tak fajne:

Na koniec jeszcze widok z naszej sypialni:

maciejeczka, frik, Adik_s and 11 others like this.

Pięknie! Chociaż przygód noclegowych nie zazdroszczę. Nigdy mi się coś takiego (tfu tfu) nie przytrafiło.

Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    Niestety chyba mamy bańkę w turystyce, bo mi potem jeszcze raz w tym roku. Napiszę w kolejnej relacji
    Wcześniej miałem problem z noclegiem tylko raz w NY w 2009. Około 21:00 odmówili nam w recepcji i polecili szukać czegoś innego bo już późno. Przeszliśmy z 3km i udało się dopiero około północy w gorszej okolicy w hotelu na godziny z lustrami nawet na suficie. Wtedy następnego dnia oddali nam różnice w cenie i dali zniżkę na pozostałe dni.
    W tym przypadku w Lizbonie hotels.com oddało mi kwotę za nową rezerwację, ale płaciłem w EUR kartą PLN (nie miałem innej opcji). Hotels.com przeliczyło sobie jak im wygodniej i później już zignorowali moją reklamację na brak zwrotu kosztów przewalutowania. Będę ich jeszcze o to ścigał.
    Szczególnie przy apartamentach, gdy po prostu nie ma innego obok, trzeba być gotowym na problemy i działać szybko.

Poznań

Następny dzień zaczynamy od Furnas, tym razem tylko okolice jeziora Furnas z obszarami aktywności geotermalnej. Po drodze znowu fajny widok na neogotycki mały kościół Ermida Nossa Senhora das Vitorias.

Główna atrakcja przy Lagoa das Furnas to jednak pola z ciepłym błotem i bąbelkami. To tutaj lokalne restauracje mają swoje stanowiska do podgrzewania tradycyjnej potrawy:

Ernest jest już zdrowy, ale tak go drażni zapach siarki, że nie chce wyjść z samochodu. Okolica też jest fajna, znowu skojarzenia z Nową Zelandią. Jakieś ryby sprawiają wrażenia posiadania dziekiej chęci wyjścia na ląd (biała piana po lewej stronie). Pewnie jakieś tarło, bo dużo było takich ryb:

Jedziemy dalej na drugą stronę wyspy omijając miasteczko Furnas. Mijamy pole golfowe i dojeżdzamy do punktu widokowego na Lagoa das Furnas, czyli Miradouro do Pico do Ferro:

Główny cel na dziś to fabryka herbaty Chá da Gorreana. Historia była opisywana na forum wiele razy. Chyba już na początku XIX wieku gdy padły lokalne uprawy pomarańczy ktoś wpadł na pomysł upraw herbaty. Wcześniej próbowano ją uprawiać w Brazylii, ale nie wyszło. Sadzonki z Brazylii trafiły tutaj. Na początku też szło źle, ale poproszono o pomoc plantatorów z Chin i rozkręcili produkcję tak, że 2 fabryki istnieją do dziś. Zwiedzamy tę większą:

Zostaje nam dużo czasu, jedziemy więc do Ponta Delgada. To miasto jest chyba najsłabszym punkt całej wyspy. Są tam nawet blokowiska i krajobrazowo wygląda to słabo, stara część miasta jest lepsza, ale nie porywa. Krótki spacer wystarczy:

Jest sporo fajnego graffiti:

Wracamy by odpocząć. Robi się coraz bardziej słonecznie:

Jedziemy pozwiedzać okolice, na początek nabrzeże naszego miasteczka Vila Franca do Campo:

Tu pogoda zmienia się dynamicznie, bo jest już prawie upalnie. Decydujemy się by pojechać w głąb wyspy, wyżej, do jednego z małych jeziorek. 500m wzniesienia w górę w ciągu 10min podróży. Jest znacznie chłodniej, o ponad 10C. Trzeba dojechać kawałek nieutwardzoną drogą:

Lagoa dos Nenúfares (zwana też Congro) to dziwne miejsce, bo dookoła są płaskie pola uprawne, a okolice jeziorka to koło o średnicy 400m zarośniętę gęstym lasem. Samo jeziorko ma średnicę około 200m i jest zagłębione względem otaczającego terenu o jakieś 70-80m !! Zejście jest bardzo strome, ale przez gęsty las, klimatyczne. Do ostatniej chwili jeziorka nie widać. Zresztą trafia tu niewiele słońca, a w zagłębieniu skupia się zimno. Na poziomie morza prawie 30C, a tu nawet nie 15C.

Wracamy nacieszyć się widokami z miejsca gdzie śpimy, kolejnego dnia lecimy do Porto.

May 2014
    BRS/LHR

Piękne zdjęcia, no i znakomite miejsce. Byliśmy tam z żona kilka lat temu, też na poczatku maja, choć pogodę mieliśmy o wiele gorsza. Polecieliśmy bez planu, no poza tym, żeby zaliczyć A310 Sata Airlines. Na miejscu wykupiliśmy wycieczki vanem i jeepem: Furnas gdzie byliśmy w tym samym parku co Wy i nawet kapaliśmy się w tych goracych źródłach, Lagoa de Fogo, Sete Cidades, Nordeste, Povocao, Ribeira Grande i również byliśmy na tej plaży, plantacja herbaty, jeszcze zaliczyliśmy fabryke ceramiki i plantacje ananasów. Turystów nie było wielu, a był to pierwszy sezon, kiedy FR i EZY zaczęły latać do Ponta Delgada. Piękne wspomnienia.
    A306, A313, A318, A319, A320, A20N, A321, A330 (23), A343, A359, A388, AT72, B712, B737 (23478), B757 (23), B763, B777 (2W), B787 (89), CRJ7, CRJ9, CRJK, DHC3, DHC8, ER4, E70, E75, E90, E95, F50, F70, PZL104, RJ85