Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
  1. #1
    SP9
    SP9 jest nieaktywny

    Dołączył
    Sep 2018

    Domyślnie LO 234 BRU-WAW - drobne kłopoty samolotu


    Polecamy

    Dzień dobry,
    jako neofita nie jestem pewien czy to podforum jest właściwe, z pokora przyjmę uwagi korygujące :-).

    Sytuacja: 13 września, lot LO 234 z Brukseli do Warszawy, planowany na godzinę 19:30. SP-LWA (B738)
    Po pushbach długo staliśmy przed rękawem, a potem załoga ogłosiła, że mamy problemy techniczne z jednym z systemów/przyrządów (nie pamiętam) i kołujemy na miejsce gdzie będzie mogło odbyć się dodatkowe sprawdzenie.
    Potem w kabinie pojawił się personel naziemny (prawdopodbnie technicy). Całość długo trwała. Na tyle długo, że było potrzebne dotankowanie samolotu (jak się potem okazało dotankowanie konieczne było również z jeszcze jednego powodu).
    W końcu cpt (albo fo) powiedział, że naprawa została przeprowadzona i że wystartujemy. Start nastąpił z opóźnieniem około 2.5h.

    I teraz najciekawsze: lot BRU-WAW odbywał się na FL230 (!!!) oczywiście z niższą prędkością (jakieś 430 kts względem ziemi).
    Przelaoty na tym dystansie, na tej trasie odbywają się zwykle na FL350 lub FL370 (FL nieparzysty bo na wschód). FL 230 to na prawdę nisko jak na jet, to jest poziom przelotowy turbopropa.

    Czy dobrze kombinuje, ale jednak wbrew zapewnienią kapitana nie wszystko naprawiono, lecz nadal coś było niesrawnego (ale problem był akceptowalny zgodnei z procedurami producenta maszyny/przewoznika)?
    Mnie to wygląda na to, że któraś z zapisów Minimum Equipment List co prawda pozwolił nalot, ale na mniejszej wysokości. Nawet przeglądałem MEL, ale ograniczenia (dla 737-800) są do FL 280 albo FL 250.

    Ktoś ma pomysł co wymusiło niższą (mniej ekonomiczną) wysokość? A może po prostu KTOŚ wie co się działo?

    Druga nietypowa rzecz: oczywiście maszyna doleciała opóźniona, lądowanie około godziny 0.00, na rwy 11, przed lądowaniem samolot zrobił jednak pętelke nad Puszczą Kapinowską i nad Wisłą. Po co? Mógł podejśc prosto z trasy, o tej porze (tuż przed północą) na EPWA pusto, wczesniej lądowała 1 maszyna i 3 startowały.
    Mnie to wygląda na to, że albo chciał wytracać wysokość wolniej niż zwykle, albo przed lądowaniem potrzebował dodatkowego czasu.
    Jakieś pomysły?
    Dla ułatwienia: https://www.flightradar24.com/data/f...lo234#1ddaad70

  2. #2
    Awatar kudak

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Grudziądz

    Domyślnie

    Mógł być problem z jedną "paczką" (Pressure and Air Conditioning Kit), wtedy zgodnie z MEL leci się niżej, mniej więcej w okolicach FL250 (jeśli to oczywiście było to).

    Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SP9 Zobacz posta
    Puszczą Ka(m)pinowską
    Miejscowość, od której Puszcza bierze nazwę, to nie np. Kampinów czy Kampinowo, tylko Kampinos. Więc nie Puszcza "Kampinowska", tylko Kampinoska.

    PS. To tak z redaktorskiego obowiązku. Ale i z sympatii dla tej Puszczy.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SP9 Zobacz posta
    Druga nietypowa rzecz: oczywiście maszyna doleciała opóźniona, lądowanie około godziny 0.00, na rwy 11, przed lądowaniem samolot zrobił jednak pętelke nad Puszczą Kapinowską i nad Wisłą. Po co? Mógł podejśc prosto z trasy, o tej porze (tuż przed północą) na EPWA pusto, wczesniej lądowała 1 maszyna i 3 startowały.
    Mnie to wygląda na to, że albo chciał wytracać wysokość wolniej niż zwykle, albo przed lądowaniem potrzebował dodatkowego czasu.
    Jakieś pomysły?
    Dla ułatwienia: https://www.flightradar24.com/data/f...lo234#1ddaad70
    Tego dnia lądowania były na 33. Moim zdaniem po prostu wieża w ostatniej chwili zmieniła pas na 11 i stąd ta pętla nad Kampinosem, aby odpowiednio zniżyć lot. Popatrz na LO280 (lądował 2 godziny wcześniej). Między Gostyninem, a Iłowem tor lotu niemal identyczny z LO234. Oba wykonywały podejście znad punktu BIMPA na pas 33, ale LO234 dostał zmianę (prawdopodobnie z powodu zmiany kierunku wiatru, bo następnego dnia rano lądowania były na pasie 11). Mapa podejścia na pas 33 -> http://www.pl-vacc.org.pl/files/maps...5-3-4-0_en.pdf

  5. #5
    SP9
    SP9 jest nieaktywny

    Dołączył
    Sep 2018

    Domyślnie


    Polecamy

    maniek357, z grubsza masz racje. Odsłuchałem sobie z archiwwum ATC komunikacje z Warszawa Zbliżanie i z wierzą. Sytuacja wyglądała tak:
    - podejścia i lądowania były na rwy 33
    - jedna z załóg podchodzących na rwy 33 zgłosiła niskie zachmurzenie na podejściu i poprosiła na podejście rwy 29. Otrzymała zgode
    - zbliżanie poinfomowało LO 234 o sytuacji pogodowej i zasugerowało podejście rwy 29 (VOR albo RNAV), LO 234 zdecydował się na RNAV 29 więc dostał polecenie by wykonywać prodecurę STAR dla rwy 29
    - po chwili zbliżanie stwierdziło, że chmura z rwy 33 przesunęła się na podejście rwy 29 i zasugerowało załodze LO 234 podejście rwy 11, uprzedzając, że chwile będa musieli poczekać, bo do startu z rwy 29 gotowe są maszyny
    - LO 234 przyjęła taka propozycje i dlatego dostali opóźniające kółedzko nad Puszczą Kampinoską
    Z rwy 29 wystartowały 2 lub 3 maszyny po czym LO 234 rozpoczął podejście rwy 11, po czym wylądował.
    Wytracenie wysokości nie byłoby problemem poniewaz decyzje zapadały wkrótce po przekroczeniu granicy TMA przez LO 234.
    Całość online na flightradar24 dla postronnego obserwatora wyglądała w pierwszej chwili jak uprowadzenie maszyny, albo problemy techniczne ;-).

    Sytuacja niezbyt częsta w której starty lądowania odbywają się na tej samej drodze startowej (w tym przypadku 11/29) ale w przeciwnych kierunkach :-). Pamiętam sprzed co najmniej 10 lat interesująca sytuacje, gdy przez kilka tygodni rwy 15/33 była w remoncie i starty odbywały się (przynajmniej w wybranych godzinach - zdajsie wieczorem) z rwy 29, a lądowania niejako pod prąd na rwy 11. Wszystko po to by nie hałasować mieszkańcom Ursynowa. Po prostu między startem a lądowaniem musiały być spore czasowe separacje.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •