Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Toronto.

    Domyślnie Poznan Lawica - Rozwoj Wedlug Was


    Polecamy

    Witam Panowie i Panie!

    Chcialem rozpoczac nowa dyskusje na temat rozwoju Poznanskiego lotniska; jak to powinno wygladac wedlug was? Czy nie sadzicie ze Lawica powinna powalczyc nawet i o niemieckiego pasazera? Przeciez dzisiaj granicy nie ma.... Poznan z Berlinem bedzie polaczony autostrada za dwa lata, a polozenie Lawicy pozwoliloby na stworzenie konkurencji, malej ale jednak jakiejs tam konkurencji dla Berlina. Tym samym w Lawicy mozna by bylo zaoferowac alternatywe podrozy dla klienta z Niemiec (ludnosc zamieszkala Berlin i okolice wschodnio-polnocnych Niemiec.
    Jak powinna wygladac przyszlosc Lawicy waszym zdaniem.... chodzi mi o strategie i perspektywy na przyszlosc.
    Nie sadzicie ze jesli znalazlby sie przewoznik (lotniczy lub nawet autokarowy) ktory by wozil Niemieckiego pasazera na Lawice .... skad Niemiec by mogl latac taniej po Europie niz z Berlina, Lawica by mogla powalczyc o klienta niemieckiego, jak to Berlin skutecznie walczy o klienta polskiego, lecz na wieksza skale.
    Co sadzicie o scislej wspolpracy na przyklad Lawicy z Wizzem. Stworzyc Wizz Air-owi dogodne warunki do dzialalnosci, przekonac ich do rozwoju bazy i w ten sposob sie kierowac na przyszlosc?
    Prosze was o komentarze i dorade jak powinien Port Lotniczy Poznan Lawica sie rozwijac; jaka strategie powinien zarzad implementowac?

    Janek
    Ostatnio edytowane przez Krzysztof.May ; 03-09-2009 o 21:37 Powód: ortografia

  2. #2
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janek Zobacz posta
    (...)Prosze was o komentarze i dorade jak powinien Port Lotniczy Poznan Lawica sie rozwijac; jaka strategie powinien zarzad implementowac?

    Janek
    Czy to żart? Port wynajmuje firmę do opracowania strategii i płaci za to grubą kasę, a firma wypytuje się na forum co zrobić.
    Przepraszam, ale tak to wygląda.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Toronto.

    Domyślnie

    Nie wspomnialem nic tutaj o firmie, poprostu ciekawy jestem jakie poglady wy macie i jakie pomysly. Mysle ze Lawice stac na wiele wiecej i chce poprostu uslyszec wasza opinie.
    Pletwa, nie chodzi o zart...poprostu co myslisz? Jak twoim zdaniem lotnisko w twoim miescie powinno rozwijac skrzydla i czy sadzisz ze jest niewykorzystany potencjal?

  4. #4
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    Oczywiście, że potencjał lotniska nie jest w pełni wykorzystany. Najlepszym przykładem marginalny ruch cargo, podejrzewam że prawie zerowy. Jedynym impulsem rozwoju lotniska są czartery, ruch GA i ostatnio pojawienie się "tanich linii". A to trochę mało.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  5. #5
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Janek bez obrazy, ale zanim pasażer niemiecki zacznie jeździć autokarem do Poznania aby odlatywać z Ławicy, to najpierw Lech, Legia czy Wisła trzykrotnie wygrają Ligę Mistrzów. Niemożliwe jest takie zwycięstwo ? No właśnie.
    Pomysł z pogranicza absurdu.

    Cargo, cargo i jeszcze raz cargo. To jeśli chodzi o rozwój portu. A ruch pasażerski ? Nie ma chyba wielu destynacji na których ruch z Ławicy mógłby generować duże zyski.
    A pamiętajmy ze lwią część ruchu regularnego generują loty na wyspy, loty do roboty, a więc, wbrew temu co jest na całym świecie, ludzie nie latją bo są bogaci, ale latają bo są biedni.
    Ostatnio edytowane przez Quantas ; 04-09-2009 o 12:54



  6. #6

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Janek bez obrazy, ale zanim pasażer niemiecki zacznie jeździć autokarem do Poznania aby odlatywać z Ławicy, to najpierw Lech, Legia czy Wisła trzykrotnie wygrają Ligę Mistrzów. Niemożliwe jest takie zwycięstwo ? No właśnie.
    Pomysł z pogranicza absurdu.

    Cargo, cargo i jeszcze raz cargo. To jeśli chodzi o rozwój portu. A ruch pasażerski ? Nie ma chyba wielu destynacji na których ruch z Ławicy mógłby generować duże zyski.
    A pamiętajmy ze lwią część ruchu regularnego generują loty na wyspy, loty do roboty, a więc, wbrew temu co jest na całym świecie, ludzie nie latją bo są bogaci, ale latają bo są biedni.
    AMEN *




    * wg. mnie - nic dodać, nic ująć.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KTW/POZ/LBA/LUZ/KBP/SVO/YKS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta

    Cargo, cargo i jeszcze raz cargo. To jeśli chodzi o rozwój portu.
    Quantas... proponuję małą zabawę w "Airport Managera"... ;-)

    znajdź 3 firmy znajdujące się w promieniu 50km od Ławicy korzystające w innych swoich fabrykach z łańcucha dostaw ściśle uzależnionego od czasu (np. przylot komponentów -> montaż - wylot/wyjazd komponentów). Jeżeli takie znajdziesz, to sprawdź jaki rodzaj produkcji prowadzą. Czy nie jest to czasami montaż żarówek albo przejściówek do różnych typów gniazdek). Sprawdź przy okazji jaka jest obecna cena transportu półproduktów czy surowców do tejże fabryki i w jaki sposób transport lotniczy może obniżyć koszty obecnie istniejącego łańcucha dostaw.

    Jeżeli to się uda i uda się przekonać zarządy zainteresowanych firm do zmiany obecnego łańcucha dostaw, to znalezienie przewoźnika z odpowiednim sprzętem będzie najmniejszym problemem. Wówczas masz pewność, że takie połączenie z Ławicy będzie mogło "zaskoczyć". Żeby uatrakcyjnić ofertę swojego lotniska koniecznie obniż prawie do 0 opłaty za obsługę regularnych lotów cargo... Ale zaraz... czy czasami transport gotowych produktów nie powinien być w większym hubie przed nocną falą przeładunkową? Hmmm no to w takim razie uwzględnij jeszcze godziny operacji samolotów i bądź pewien, że jeżeli uda się Tobie sprowadzić tu np. regularne loty cargo na MD11 to zaraz front walki właścicieli ogródków działkowych przy lotnisku lub inna tego typu instytucja bedzie suszyła głowę o zakaz lotów nocnych lub późnowieczornych, bo oni chcą się wyspać...

    Jeżeli uda się rozwiązać i te problemy, to sprawdź jeszcze, czy aby obecni integratorzy usług logistycznych (czyt. DHL, FedEx, TNT...) nie mają już jakiejś oferty na obsługę łańcuchów dostaw i czy już okazjonalnie nie obsługują fabryk, które potencjalnie mogłyby wypełniać samoloty w POZ.

    Zauważ, że niektóre z tych firm np. DHL mają jasno zdefiniowaną politykę przewozową i cały ruch koncentrują na regionalnych lub kontynentalnych HUBach.

    W tym przypadku atut Poznania jakim jest dobre skomunikowanie, jest przeszkodą, bo Poznań leży mniej niż 600 km od Lipska. Dla DHLu to podstawa do operowania w ruchu kołowym. Inni integratorzy skupiają się na dowożeniu drobnicy czy też dostaw łańcuchowych do swoich regionalnych hubów w Berlinie, Warszawie czy Frankfurcie... samochodami (nawet jeśli odprawa ma miejsce na lotnisku).

    To co z Katowic, Gdańska i Warszawy lata, z Poznania (w zdecydowanie mniejszych ilościach) jeździ na kołach jako lotnicze cargo.

    Tą przydługą historyjką z kategorii "wstępniaków do gier strategicznych" chciałbym tylko zaznaczyć, że postawienie na imponujący rozwój cargo w przypadku Poznania jest tak samo możliwe jak przytoczone przez Ciebie wygranie Lecha w Lidze Mistrzów.

    Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. Sądze jednak, że Poznań powinien się rozwijać jako nowoczesne i przyjazne pasażerowi lotnisko miejskie z ugruntowanymi połączeniami do HUBów 3 aliansów (moja propozycja oprócz istniejących to AMS/PRG/CDG dla SkyTeam i LGW/MAD dla OneWorld, o LHR nawet nie marzę), ugruntowaną baza jednego LCC z 1-2 maszynami oraz rozwiniętą siatką połączeń lokalnych - w celu wsparcia rozwoju POZ jako miasta biznesu, lidera imprez targowych, konferencji i szkoleń).

    Moim zdaniem pójście taką drogą będzie podstawą do stabilnego rozwoju ruchu do poziomu 2,3-2,5m pax w perspektywie 5-7 lat oraz będzie podstawą do generowania stabilnych przychodów dla właścicieli lotniska.

    Nie przysporzy to widoków i okazji do zdjęć rodem z Kai Tak (747 nisko nad miastem) ale za to będzie ekonomicznie uzasadnione dla firmy-lotniska.

    Taka moja opinia w tym temacie.

    Pozdr,
    ;-)

  8. #8
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie


    Polecamy

    Wajher: może przez to że trzykrotnie użyłem słowa "cargo" wyszło że co noc widzę pięć eMDeków wypełnionych po brzegi ładunkiem. Tak niestety nie jest.
    Początki byłyby trudne i zapewne mało imponujące, ale mówimy o długofalowym rozwoju lotniska. Za rok może byśmy mieli regularnie 2 ATR czy An 26 cargo, a naprawdę duże kąski pojawiłyby się za 3-5 lat. Czy jest potencjał takiego rozwoju ? Sądze że jest, może nie na miarę Lipska czy Liege, ale napewno taki który pozwoliłby lotnisku godnie zarabiać.
    Daleki jednak jestem na dziś od znajomości szczegółowego łańcucha logistycznego wielkopolskich firm.



Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •