Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1
    Awatar sindar

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    motorway ;p

    Domyślnie Drapacze chmur vs. samoloty w Poznaniu


    Polecamy

    na portalu gazety mozna znalezc nastepujacy tekst:

    Czy w Poznaniu powstanie drapacz chmur?
    Sylwia Wilczak
    2007-08-09, ostatnia aktualizacja 2007-08-09 19:51

    Hiszpański inwestor chce wybudować w Poznaniu ponad 200-metrowy wieżowiec. Byłby to zdecydowanie najwyższy budynek w Poznaniu i jeden z najwyższych w Polsce. Ale nie będzie łatwo - ze względu na bliskość Ławicy i Krzesin

    - To unikatowy projekt - propozycję Hiszpanów ocenia wiceprezydent Poznania Jerzy Stępień. - Ten budynek mógłby być nowym symbolem Poznania - takie ambicje ma hiszpański inwestor - dodaje. Na jakim etapie są rozmowy? - Spotkaliśmy się kilkakrotnie. Obejrzeliśmy imponujące symulacje, jesteśmy pod wrażeniem - opowiada prezydent. - W tej chwili szukamy odpowiedniej lokalizacji dla tego projektu. Ze względu na ograniczenia wynikające z bliskości Ławicy i Krzesin być może wrócimy do idei bram miasta - myślimy nad tym, czy taki budynek nie mógłby stanąć przy wylocie z Poznania. 200-metrowy budynek w Poznaniu nie jest niemożliwy, ale cała procedura jest bardzo trudna - podkreśla prezydent Stępień.

    Zarezerwowane dla poznańskich lotnisk korytarze powietrzne i drogi podchodzenia dla lądowania stanowią przeszkodę dla rozwoju wysokościowców. W takim razie jakie są szanse na to, by proponowany przez Hiszpanów wieżowiec mógł stanąć w centrum miasta? - W centrum może stanąć wieżowiec najwyżej 115-metrowy - mówi Andrzej Nowak, architekt miejski. - Przepisy ograniczające wysokości zabudowy obowiązują we wszystkich miastach, w których działają porty lotnicze - zaznacza Katarzyna Krasnodębska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie.

    Dopuszczalne wysokości budynków można odczytać ze specjalnej "mapy przeszkodowej", sporządzanej dla każdego lotniska. - Mapa ta podaje dopuszczalne wymiary budynków w sąsiedztwie lotniska w metrach n.p.m. Od tego trzeba odjąć wysokość gruntu - tłumaczy Hanna Surma, rzecznik prasowy poznańskiej Ławicy. - I tak np. maszt na MTP ma ok. 72 m wysokości, ale ponad 150 m n.p.m., Akademia Ekonomiczna z masztem ma ok. 105 m, ale ponad 180 m, licząc od poziomu morza - wylicza.

    Z mapy dla Ławicy wynika, że w okolicach Dworca Głównego PKP dopuszczalna wysokość budynków to ok. 180 m n.p.m., ale już w okolicach ronda Śródka i Jeziora Maltańskiego - ok. 230 m n.m.p. - Przy samym lotnisku jest oczywiście najbardziej płasko. Co 20 m dopuszczalna wysokość rośnie o 1 m - wyjaśnia Surma. Kto ustala te wartości? - Przepisy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego - w szczególności aneks 14, który podaje ograniczenia dotyczące wysokości zabudowy w rejonie operacyjnym lotniska. To są standardowe regulacje, dla wszystkich lotnisk na świecie takie same - mówi.

    Z takiej mapy korzystają wszyscy inwestorzy planujący budowę w Poznaniu. - Nasi dyżurni operacyjni często odbierają telefony z różnych firm, które chcą coś budować w Poznaniu. Pytają o konkretne wysokości budynków. Odczytujemy im z mapy, czy na przykład na skrzyżowaniu Świtu i Bułgarskiej mogą postawić taki a taki budynek - opowiada rzecznik Ławicy.

    Pozwolenia na budowę każdorazowo wydaje Urząd Lotnictwa Cywilnego. - Inwestor przed przystąpieniem do prac budowlanych występuje do ULC z wnioskiem o uzgodnienie lokalizacji inwestycji, które planuje - mówi Krasnodębska. Czy jest jakakolwiek możliwość, by obejść przepisy dotyczące dopuszczalnej wysokości budynków? - Aby te przepisy zostały anulowane, należy zlikwidować lotnisko w danym mieście - tłumaczy rzecznik ULC.

    Z restrykcyjnymi przepisami lotniczymi od jakiegoś czasu zmagają się dwaj inni inwestorzy w Poznaniu, którym marzą się drapacze chmur - Wechta i Von der Heyden Grop. Pierwszy inwestor planuje budowę wieżowca u zbiegu al. Niepodległości i Powstańców Wlkp. Projektuje go światowej sławy architekt Daniel Libeskind. Von der Heyden Group chce wznieść kolejny wieżowiec na placu Andersa (Silver).

    Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań
    fire walk with me!

  2. #2
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Niech Wechta sie lepiej za cos takiego nie zabiera. Wiekszosc ich inwestycji z estetyka nie ma nic wspolego. Akurat dobra architektura to ich najwiekszy problem. Wiec nie widze sensu by zajmowali sie czyms gdzie akurat architektura w przypadku wysokich budynkow jest najwazniejsza.

  3. #3
    Awatar Bus127

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    Niech Wechta sie lepiej za cos takiego nie zabiera. Wiekszosc ich inwestycji z estetyka nie ma nic wspolego. Akurat dobra architektura to ich najwiekszy problem. Wiec nie widze sensu by zajmowali sie czyms gdzie akurat architektura w przypadku wysokich budynkow jest najwazniejsza.
    Chcesz tu podyskutować o architekturze? Myślę,że Daniel Libeskind jest światowej klasy architektem ale IMHO budowanie 200 m wieżowców w miastach (wielkości Wrocławia czy Poznania) to totalna paranoja. Czy nie lepiej skupić się na poprawianiu tego co zostało zabałaganione przez ostatnie kilkadziesiąt lat czyli: transport publ., infrastruktura etc?
    Przepraszam.. trochę nie na temat..
    Pozdrawiam, Piotr



  4. #4
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bus127
    [ Czy nie lepiej skupić się na poprawianiu tego co zostało zabałaganione przez ostatnie kilkadziesiąt lat czyli: transport publ., infrastruktura etc?
    A co ma transport publiczny leżący w gestii miasta do wieżowca prywatnego inwestora ?
    A że bez sensu takie budynki w małych miasteczkach to już zupełnie inna sprawa.



  5. #5
    Awatar Bus127

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    A co ma transport publiczny leżący w gestii miasta do wieżowca prywatnego inwestora ?
    Każda duża inwestycja w mieście ma wpływ na jego strategiczne cele, a jednym z nich może być transport publiczny.
    Pozdrawiam, Piotr



  6. #6

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Przy okazji tego wątku nasunęło mi się pytanie - jak nisko może podchodzić Boeing 737 żeby wszystko było bezpiecznie W nocy (2:20) lądował C0 z Rhodos i aż mi krew w żyłach przymarzła bo nad Os. Wichrowe Wzgórze poszedł bardzo nisko rzekłbym że jak MI-2 podchodzący do lądowania na Lutyckiej przy szpitalu. Czy to nie odrobinkę na nisko Zważywszy że pod nim było spore skupisko bloków.

  7. #7
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Bus127 o architekturze chetnie pogadam bo sie tym zajmuje na codzien Mysle ze sens budowy takich budynkow jest - o ile beda chetni by w nich kupowac mieszkania i wynajmowac biura (koszty duzo wyzsze). Bez watpienia jest to symbol prestizu i wizytowka. Jesli chodzi o Libeskinda to z pewnoscia samo nazwisko robi wrazenie, ale trzeba bys swiadomym, ze w takich przypadkach tylko na nazwisku sie konczy, on po prostu obejzy projekt doda kilka uwag zgarnie kase i tyle. Jakos mi sie w glowie nie miesci by wechta byla w stanie poradzic sobie z takim budynkiem. Nie zrobili zadnego budynku ktory byl techonologicznie zaawansowany.
    Jesli chodzi o lokalizacje to widze tylko jedna, w samym centrum i z uwagi na podejscie i z powodu sasiedztwa jednak historycznej zabudowy nie powinno sie rozpatrywac nawet usytuwania tak wysokiego budynku. Idealnym miejscem jest przestrzen zakladow spirytusowych przy malcie. To zupelnie niewykorzystana przestrzen, ktora mozna latwo skomunikowac z centrum, a fronty wodne same w sobie sa wielka atrakcja. Wyobrazcie sobie taki budynek odbijajacy sie w wodzie z drguiej strony malty - rewelacja. Jednak poznanscy planisci juz sprawe zalatwili. NA caly ten obszar powstal plan miejscowy ktory uniemozliwia stworzenie tam czegokolwiek ponad chyba 3 kondygnacje i 10m - niestety oznacza to dalsza degradacje tych wybitnie atrakcyjnych terenow.
    Sorry za OT.

  8. #8
    Awatar Bus127

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Miło spotkać Kolegę po fachu (ale chyba zrobiło się zupełnie OT). Niestety nie znam aż tak dobrze Poznania żeby z Tobą podyskutować na temat tej lokalizacji, swoją drogą macie bardzo schludne i przytulne miasto zaś problemy z "planistami" są niestety wszędzie..
    Pozdrawiam, Piotr



  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    jedno jest pewne, jeżeli powstanie obiekt w ograniczeniach wysokości zabudowy lotniska Krzesiny i Ławic i będzie stanowił przeszkodę lotniczą to nie zostanie pozytywnie uzgodniony. Z tego co pamiętam to dla Ławicy podejście sięga aż do Malty (15 km), więc i tam nie byłoby możliwości postawienia drapacza.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ograniczenia sięgają dużo dalej np jupitery na Kolejorzu nie są na podejściu a stanowią przeszkodę lotniczą.

  11. #11
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez omeGA
    Z tego co pamiętam to dla Ławicy podejście sięga aż do Malty (15 km), więc i tam nie byłoby możliwości postawienia drapacza.
    Wyobraź sobie stożek o bardzo dużej podstawie i małej wysokości (powiedzmy o ścianach nachylonych pod kątem 3 stopni w stosunku do podstawy). Teraz postaw ten stożek na czubku pośrodku lotniska: voila! Masz ograniczenia w zabudowie.
    To oczywiście spore uproszczenie, ale nie jest tak, że nad Maltą są takie same ograniczenia zabudowy jak przy Kościuszki (co zresztą logiczne, przy ul. Polskiej są inne niż przy Kościuszki itd).
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  12. #12
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dokladnie tak juz to wczesniej opisane w cytacie z artykulu. Daje to opcje budywy przy malcie budynkow do okolo 160-170m od poziomu terenu. To i tak duzo. Nie ma sensu sie scigac o wysokosc. Byle budynek nie stal tam samotnie a cos zaczelo sie dziac dookola niego.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wyobraź sobie stożek o bardzo dużej podstawie i małej wysokości (powiedzmy o ścianach nachylonych pod kątem 3 stopni w stosunku do podstawy). Teraz postaw ten stożek na czubku pośrodku lotniska: voila! Masz ograniczenia w zabudowie.
    To oczywiście spore uproszczenie, ale nie jest tak, że nad Maltą są takie same ograniczenia zabudowy jak przy Kościuszki (co zresztą logiczne, przy ul. Polskiej są inne niż przy Kościuszki itd).
    tego nie powiedziałem ze w każdym miejscu ograniczenia są takie same, ale patrząc na projekt obiektu 200m npt to raczej w miejscu Malty nie możliwe...a szczegółowo rozmieszczenie powierzchni ograniczających wygląda tak:
    - powierzchnia przejściowa (rozciąga się na całej długości DS z nachyleniem 1:7 dla EPPO);
    - powierzchnia wewnętrzna ( do 45 m npt o promieniu ok. 4 km),
    - powierzchnia stożkowa (nachylona powierzchnia od końca wewnętrznej do ok 2km)
    - i wreszcie powierzchnia podejścia (60 m od końca progu DS i w przypadku EPPO 15 km z nachyleniem 2%);

    to co przedstawiłeś (stożek bardzo duże podstawie) może być jedynie dla lotnisk typu Muchowiec.

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    To oczywiście spore uproszczenie,
    Dziekuję, że podzieliłeś się swoją szczegółową wiedzą, zastanówmy się wspólnie zatem, jakiej wysokości budynek może stanąć nad Maltą powiedzmy w okolicy stoku, to prawie dokładnie 10km od progu i nieco na północ od niego.
    Plac Andersa leży prawie dokładnie 7km od progu a odległość znamy.

    Czas start.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ok. 150 metrowy budynek

  16. #16
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    2% na 10km daje rowno 200m. Jednak Malta to jakies 8km od progu. Choc wydaje mi sie ze lotnisko jest kilka metrow wyżej od terenow dookoła Malty. Budynek 170m da sie wybudowac - to wystarczy.

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Klocki Klimaszewskiej na Serafitek są równo 8km od progu, Malta jest dalej.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •