Strona 1 z 27 1 2 3 11 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 534
Like Tree63Likes

Wątek: Ciekawe, fascynujące, nietypowe sytuacje widziane na EPPO.

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie Ciekawe, fascynujące, nietypowe sytuacje widziane na EPPO.


    Polecamy

    Witam, pomyślałem że można umieścić też wątek o interesujących sytuacjach widzianych na Ławicy lub np. na podejściu, chodzi głównie o podzielenie się z innymi użytkownikami forum krótkimi relacjami. Natchnęło mnie do tego przedwczorajsze podejście ATR-a Eurolotu o ile dobrze kojarzę był to albo Frankfurt albo Warszawa o 17:30. Pasażerowie siedzący po prawej stronie na 100% widzieli pas podczas podchodzenia na prostej (widziane z okolic Starego Browaru). Zafascynowało mnie to bo z jednej strony chciałbym coś takiego przeżyć ale z drugiej strony budzi to moje obawy. Niestety nie byłem w stanie tego w jakikolwiek sposób zarejestrować.

  2. #2
    Awatar pablo2208

    Dołączył
    Sep 2007

    Domyślnie

    przed chwilą "coś" przemknęło około 100 m nad dachem mojego domu, chyba ATR. zrobiło się głośno więc pomyślałem że wyjże przez okno (widąc podejscie samolotów na pas 29) z okna jakieś 100 m w prawo jest scieżka podejścia, a ten samolot leciał mi nad głową. Niewiem czy to sie nadaje do tego tematu, ale bardzo byłem zaskoczony widząc ten samolot.
    Pozdrawiam Pablo



  3. #3
    Awatar Mobii

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Przeźmierowo/Poznań

    Domyślnie

    ja tez mieszkam na podejsciu, okolo 1km od konca pasa, od strony zachodniej, zazwyczaj samoloty podchodza na lewo od mojego domu, a juz kilka razy podchodzily dokladnie nad moim, albo na prawno nawet zalezy od wiatru chyba

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Podejście na 11 jest offsetowe, tzn. samolot nie podchodzi dokładnie na przedłużeniu pasa, tylko na bok od niego a tylko ostatni fragment już ręcznie i na oko wykonywany jest dokładnie w osi. Czyli nie tyle od wiatru, a od widzimisię załogi która stwierdza: to dalej lecimy już prosto w tym albo innym momencie.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar diskacz

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    ATR 72 EuroLOT-u (9201) od jakiegoś czasu ćwiczy podejścia i robi niskie przeloty nad pasem.

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Potwierdzam

    10:25 wystartowal z RWY 29 na jednym silniku (!)
    10:41 wylądował na RWY 29, zawrócił, przejechał przez apron, po czym wystartował z RWY 29, zrobił prawy krąg, wylądował RWY 29, dojechał do końca pasa
    10:52 wystartował z RWY 11, po prawym zakręcie skierował się na zachód
    ok. 11:10 znów widziałem startującego EuroLota, może to ten sam, ale nie mogę potwierdzić, bo obserwacja już odbywała się z mojego ogrodu, a nie jak wcześniej z siodełka rowerowego umieszczonego zaraz przy płocie lotniska

    Pozdrawiam wszystkich wczesnoprzedpołudniowych Wlkp Spotterów

  7. #7
    Awatar Kaniusza

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    N52°24' E16°52'

    Domyślnie

    Czy ktoś wie co spłoszyło dzisiaj BA i przerwał lądowanie ok.25 m nad progiem 29
    paweł

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    zeznal, ze "cockpit warning", cokolwiek to znaczy.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez diskacz
    ATR 72 EuroLOT-u (9201) od jakiegoś czasu ćwiczy podejścia i robi niskie przeloty nad pasem.
    Albo sie szkola FO, albo kapitanowie. 3 albo 4 ladowania trzeba zrobic.

    Cytat Zamieszczone przez mefiu
    Potwierdzam

    10:25 wystartowal z RWY 29 na jednym silniku (!)
    Buchachachacha

    Ty chyba nie wiesz o czym piszesz

    Pozdrawiam
    Tomasz

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Ty chyba nie wiesz o czym piszesz
    Pewnie nie wiem. Skoro twierdzisz, że się nie znam, to pewnie masz racje.
    Zakładam, że byłes wtedy na lotnisku i widziałeś ten start.
    Ja widziałem startującego ATRa, którego jedno śmigło kręciło się na obrotach dających się liczyć co najwyżej w dziesiątkach na minutę, więc zakładam, że nie było używane do generowania ciągu.
    Ale ja się przecież nie znam...

  11. #11
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Spoko Mefiu, ja już wiele lat temu nie jeden raz widziałem na EPPO podobna scenę, tak więc chyba jednak kolega z Warszawy nie wie o czym pisze.



  12. #12

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mefiu
    ...Ja widziałem startującego ATRa, którego jedno śmigło kręciło się na obrotach dających się liczyć co najwyżej w dziesiątkach na minutę, więc zakładam, że nie było używane do generowania ciągu...
    To w takim razie zmienia postac rzeczy.

    Napisales start na jednym silniku, to dla mnie jest start na "WYLACZONYM" jednym silniku, a pracujacym drugim. To ze sie krecilo wolniej to jeszcze nic nie znaczy.

    Moge sie zalozyc nawet ze dzwignia CL nie byla w pozycji FTH (wtedy widac to charaktrystyczne kilkanascie obrotow na minute), tylko albo AUTO, albo MAX RPM, a MANETKA byla zdjeta, dolozyli pewnie pozniej.

    A kiedy to dokladnie bylo?

    Pozdrawiam
    Tomasz

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Błysnąłeś, ale co z tego?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszF
    Cytat Zamieszczone przez mefiu
    ...Ja widziałem startującego ATRa, którego jedno śmigło kręciło się na obrotach dających się liczyć co najwyżej w dziesiątkach na minutę, więc zakładam, że nie było używane do generowania ciągu...
    To w takim razie zmienia postac rzeczy.

    Napisales start na jednym silniku, to dla mnie jest start na "WYLACZONYM" jednym silniku, a pracujacym drugim. To ze sie krecilo wolniej to jeszcze nic nie znaczy.

    Moge sie zalozyc nawet ze dzwignia CL nie byla w pozycji FTH (wtedy widac to charaktrystyczne kilkanascie obrotow na minute), tylko albo AUTO, albo MAX RPM, a MANETKA byla zdjeta, dolozyli pewnie pozniej.

    A kiedy to dokladnie bylo?

    Pozdrawiam
    Tomasz
    Kombinujesz teraz jak koń pod górkę. Wszyscy wiedzą o co chodzi , a ty filozofie wygłaszasz. Mefiu zmierzał do tego że silnik nie dawał mocy, a czy był wyłączony całkowicie czy nie to rzecz drugorzędna. Oczywicie domyślić się można że ze względu bezpieczeństwa był on włączony tyle że chodził na wolnych obrotach (czy jak to tam się w lotnictwie określa).
    Tak więc jak wyśmiałeś niesłusznie to przeproś go a nie mądruj się i nie okręcaj kota kitą.



  15. #15

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Kombinujesz teraz jak koń pod górkę. Wszyscy wiedzą o co chodzi , a ty filozofie wygłaszasz. Mefiu zmierzał do tego że silnik nie dawał mocy, a czy był wyłączony całkowicie czy nie to rzecz drugorzędna. Oczywicie domyślić się można że ze względu bezpieczeństwa był on włączony tyle że chodził na wolnych obrotach (czy jak to tam się w lotnictwie określa).
    Tak więc jak wyśmiałeś niesłusznie to przeproś go a nie mądruj się i nie okręcaj kota kitą.
    Sluchaj
    Nic nie kombinuje i nikogo nie wysmiewam.

    Mefiu napisal, ze start odbywal sie na jednym silniku, wiec dla mnie sytuacja jest prosta. Jeden silnik dziala a drugi nie.

    To ze on sie krecil wolniej czy szybciej (szczegonie na turbopropach - i nie tylko na ATeeRach), dla kogos kto stoi za plotem, czy iles tam metrow od pasa, to wybacz, ale to rozne rzeczy widziec moze.

    Jesli Mefiu poczul sie urazony togo przeprasam, ale chcialem wyjasnic to badz cobadz niecodzienna sytuacje.

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Błysnąłeś, ale co z tego?
    A to wnosi cos do dyskusji?

    Pozdrawiam
    Tomasz

  16. #16

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    To może ja :)
    Nie chcę robić OT, dlatego krótko:

    1. nie znam się na ATRach, a już zwłaszcza w temacie CL, FTH, AUTO albo MAX RPM, o MANETCE nie wspominając;

    2. widziałem, to co widziałem; tak jak napisał Quantas: nie wnikałem czy samo śmigło kręci się luzem pod wpływem przepływającego powietrza, czy może dostaje jakieś niskie obroty z silnika - obroty śmigła NIE DAWAŁY podstaw do stwierdzenia, że generuje ciąg;

    3. nie czuję się urażony, ale spodziewałem się raczej komentarza w stylu "startował na jednym działającym/generującym ciąg/jakkolwiek inaczej, ponieważ,..." :)
    Albo sie szkola FO, albo kapitanowie. 3 albo 4 ladowania trzeba zrobic.
    Jeżeli wiesz na czym polega taka procedura szkolenia i czy przypadkiem obejmuje starty tylko na jednym silniku działającym/generującym ciąg/jakkolwiek inaczej, to chętnie o tym przeczytam.
    To wyjaśni tą ciekawą i nietypową sytuację widzianą na EPPO :)

    4. dziekuję za wsparcie EPPO spotterom :)

    mefiu

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mefiu
    ...Jeżeli wiesz na czym polega taka procedura szkolenia i czy przypadkiem obejmuje starty tylko na jednym silniku działającym/generującym ciąg/jakkolwiek inaczej, to chętnie o tym przeczytam.
    To wyjaśni tą ciekawą i nietypową sytuację widzianą na EPPO ...
    Witam

    No wlasnie o ile jestes w stanie zaakceptowac ladowanie na jednym silniku (w czasie szkolenia) choc i tak jest mi w to trudno uwierzyc. To jakos wogole nie moge w start na jednym silniku - dlatego tak mnie to zaintrygowalo.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  18. #18

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Hmm... istnieją przecież w realu sytuacje awaryjne (silnik przestaje dawać ciąg w trakcie startu) już po przekroczeniu V1.
    Co więcej, definiuje się wartość V2min:

    Za http://heading.pata.pl/
    V1 - prędkość decyzji, czyli prędkość krytyczna startu. Powyżej tej prędkości startu nie można przerwać.
    V2min - minimalna bezpieczna prędkość startu na jednym silniku (dla dwusilnikowych).
    Czy nie ćwiczy się takich sytuacji?

  19. #19

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznan

    Domyślnie

    Na pewno przy certyfikacji nowego samolotu, i chyba też przy oblocie każdej nowej maszyny robi się takie próby jeszcze przed dostarczeniem do użytkownika, więc skoro jest taki element w trakcie "szkolenia maszyny", to może i podczas "szkolenia pilota"?

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez mefiu
    Hmm... istnieją przecież w realu sytuacje awaryjne (silnik przestaje dawać ciąg w trakcie startu) już po przekroczeniu V1.
    Co więcej, definiuje się wartość V2min:

    Za http://heading.pata.pl/
    V1 - prędkość decyzji, czyli prędkość krytyczna startu. Powyżej tej prędkości startu nie można przerwać.
    V2min - minimalna bezpieczna prędkość startu na jednym silniku (dla dwusilnikowych).
    Czy nie ćwiczy się takich sytuacji?
    Cytat Zamieszczone przez domos
    Na pewno przy certyfikacji nowego samolotu, i chyba też przy oblocie każdej nowej maszyny robi się takie próby jeszcze przed dostarczeniem do użytkownika, więc skoro jest taki element w trakcie "szkolenia maszyny", to może i podczas "szkolenia pilota"?
    Witam

    Cwiczy, ale tylko na symulatorze.

    Zadna szanujaca sie firma (zreszta te nie szanujace tez nie) nie pozwoli robic takich manewrow na zywym samolocie, bo ryzykuje samolot (warty iles sam $) i zycie nie tylko pilotow, ale rowniez osob na ziemi jakby poszlo cos nie tak.

    Pozdrawiam
    Tomasz

Strona 1 z 27 1 2 3 11 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 30-08-2012, 04:18

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •