Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 34

Wątek: CAT II na 11

  1. #1
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie CAT II na 11


    Polecamy

    Ktos zna jakies szczegoly?

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Tak.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Ursus

    Domyślnie

    To w takim razie uprzejmie prosze o podanie tych szczegółów.

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Tak.
    To zapodaj.

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Nie mowilem o sobie

    Wiele tu do wiedzenia nie ma - trzeba przemontowac sprzet, trwa tez modyfikacja swiatel (stad zamkniecia pasa). Pozniej konieczny bedzie oblot, na razie terminow raczej nie ma.

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    . Pozniej konieczny bedzie oblot, na razie terminow raczej nie ma.
    Glownie o to mi chodzilo kiedy
    Bo patrzac na Katowice jak dlugo trwalo przywrocenie CAT I to przy CAT II chyba z zalozenia potrzeba dwa razy wiecej czasu

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ale w Katowicach o ile pamietam kupowali nowy sprzet, tutaj mamy raczej do czynienia z "przestawka". Inna rzecz, ze trzeba tez bedzie przygotowac procedury.

  8. #8
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Aż tak źle jest z 33 że się za przystosowanie 11 do Cat II zabrali? Bo chyba rzadko występują łącznie warunki do Cat II i wiatry uniemożliwiające lądowania na 33. No i jeszcze ta przestawka... z 33 na 11??
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 14-10-2009 o 13:20 Powód: ORT: rzadko

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Slaba widzialnosc ogolnie rzadko wystepuje z jakimikolwiek wiekszymi wiatrami. A co do 33, to na to wyglada.

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Slaba widzialnosc ogolnie rzadko wystepuje z jakimikolwiek wiekszymi wiatrami
    No, chyba że jutro.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Prognoza mowi o CAT I. Poza tym i tak olac bo jutro mam wolne.

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Nikt sie nie kwapi to ja napisze.
    W nowej zmianie do AIP obowiazujacej od 14 stycznia 2010 pojawia sie podejscie ILS CAT II na pas 11

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Kierunek 11 może już od października obsługiwać CAT II, brakuje tylko certyfikatu ULC na tą czynność, mam nadzieje że do 14 stycznia Urzędnik się wyrobi :/

  14. #14
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Zmiana do AIPu od 14 stycznia już jest.

  15. #15
    Awatar szerszen

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Okęcie: mniej spóźnień

    Od stycznia samoloty będą mogły lądować w trudniejszych warunkach. Ale tylko na jednym pasie. Dlaczego? Coś blokuje sygnał naprowadzający.


    Opóźnione lub odwołane loty, podróżni zdenerwowani brakiem informacji, wielogodzinne oczekiwania w terminalu – tak wygląda lotnisko na Okęciu w czasie bardzo gęstej mgły lub śnieżycy.
    Wszystko dlatego, że warszawski port nie ma na razie odpowiednich urządzeń wspomagających lądowanie samolotów. Ma się to zmienić na początku przyszłego roku.

    Jak po sznurku
    Nowoczesny system naprowadzania samolotów ILS od 14 stycznia 2010 r. ma działać w drugiej, wyższej kategorii. Specjalistyczne aparatury radiowa i oświetleniowa pozwalają pilotowi „posadzić” maszynę przy bardzo ograniczonej widzialności i niskim zachmurzeniu.
    Na czym to polega? ILS (ang. Instrumental Landing System) prowadzi pilota nad pas startowy – nawet w trudnych warunkach – jak po sznurku, za pomocą sieci skomplikowanych nadajników radiowych i systemu świateł.
    Czytaj także: Atak zimy wywołał zderzenia nie tylko na ulicach. Na płycie lotniska Okęcie doszło do nietypowej kolizji: ciężarówki firmy handlingowej z pasażerskim Boeingiem 767 - pisze Konrad Majszyk na swoim blogu
    Kategoria druga tego systemu oznacza podprowadzenie nad pas na wysokość 30 metrów przy widzialności minimalnej 400 metrów (teraz na Okęciu jest to w kategorii pierwszej odpowiednio: 60 i 550 metrów).
    Z 11 polskich lotnisk komunikacyjnych dziesięć jest wyposażonych w ILS. Tylko w Warszawie będzie obowiązywała wyższa kategoria.

    Coś zakłóca
    Lotnicy czekają na certyfikaty dla ILS z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Mają jednak problem: korzystanie z aparatury będzie możliwe tylko na drodze startowej nr 11 (tej od strony Ursynowa). Dłuższa droga nr 33 – znad Piaseczna – będzie obsługiwana nadal w gorszej kategorii pierwszej. Dlaczego tak się dzieje?
    – Emitowany sygnał radiowy okazuje się w powietrzu niewystarczającej jakości – mówi rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Grzegorz Hlebowicz.
    A musi być idealny, bo od tego zależy bezpieczeństwo lądowania w trudnych warunkach. Ale z jakiś powodów sygnał radiowy jesz zakłócany.
    Próbujemy ustalić ich źródło. Według producenta ILS, przyczyna może tkwić na przykład w nierówności terenu, bliskości ogrodzenia albo prowadzonych w rejonie lotniska budów – wyjaśnia Hlebowicz.
    Na przykład hałda piachu, wielka maszyna czy urządzenia budowlane mogą wpływać na sygnał lub uniemożliwiać ustawienie nadajników w optymalnych miejscach.
    W rejonie lotniska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad buduje za 1,1 mld zł odcinek południowej obwodnicy i Trasy N-S – w kształcie litery „L” między ul. Puławską, lotniskiem a Marynarską. Oprócz tego Polskie Linie Kolejowe prowadzą wartą 234 mln zł budowę 1,5-kilometrowego łącznika między stacją PKP Służewiec i Terminalem 2.
    Według rzecznika Portów Lotniczych Kamila Wnuka, sygnał mogą też zakłócać inwestycje, które zostały już zakończone. Chodzi przede wszystkim o oddany w ubiegłym roku wiadukt na ul. Poleczki nad kolejową linią radomską – to nowy dojazd do lotniska od strony Ursynowa i Piaseczna.

    Nie każdy wyląduje
    Czy dłuższy pas lotniska Okęcie jest już skazany na niską pierwszą kategorię? Według Grzegorza Hlebowicza, kategoria druga dla drogi nr 33 to kwestia czasu. Po zlokalizowaniu źródła zakłóceń PAŻP i PPL spróbują zmienić lokalizację nadajników sygnałów radiowych albo wyrównać przeszkody terenowe (jak nas zapewniono, burzenie wiaduktu nie wchodzi w grę).
    Druga kategoria ILS to wcale nie jest szczyt lotniczych możliwości. Np. lotniska Heathrow w Londynie czy Chicago Midway posiadają najwyższą z możliwych kategorię IIIc (umożliwia lądowanie nawet przy zerowej widoczności).
    Ale to tylko teoria. W przypadku ekstremalnie gęstej mgły duża część lądowań na tych lotniskach i tak jest jednak odwoływana. Dlaczego? Niewielka część samolotów posiada na pokładach aż tak kosztowne certyfikowane urządzenia nawigacyjne i odpowiednio wyszkolonych pilotów.
    Życie Warszawy - Życie Warszawy

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie Papuga” sprawdza Okęcie

    Papuga” sprawdza Okęcie

    Konrad Majszyk 29-12-2009, ostatnia aktualizacja 29-12-2009 22:56
    Od stycznia w Warszawie będzie można lądować w trudniejszych warunkach atmosferycznych. Nie wiadomo tylko, na ilu pasach. Wzięliśmy udział w podniebnych testach systemu nawigacyjnego.
    autor zdjęcia: Jerzy Gumowski
    źródło: Fotorzepa
    L-410 turbolet na płycie lotniska Okęcie tuż po sprawdzeniu systemu nawigacyjnego ILS

    autor zdjęcia: Jerzy Gumowski
    źródło: Fotorzepa

    autor zdjęcia: Jerzy Gumowski
    źródło: Fotorzepa

    +zobacz więcej

    Galeria zdjęć: Warszawa z lotu ptaka
    Będzie mniej odwołanych lotów. Zmniejszy się liczba lądowań na lotniskach rezerwowych. Od 14 stycznia wspomagający lądowanie system ILS – rozmieszczona na płycie Okęcia sieć nadajników i tzw. nawigacyjnych markerów – będzie działać w drugiej wyższej kategorii. To pozwoli pilotowi „posadzić” samolot przy gęstszej mgle i niższym pułapie chmur niż dotychczas.
    Specjaliści z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej badali wczoraj z powietrza jakość sygnału ILS na Okęciu.

    Czeski Top Gun

    – Urząd Lotnictwa Cywilnego wymaga sprawdzenia sygnału ILS przynajmniej raz na pół roku – mówi inspektor pokładowy Paweł Szpakowski. – Żeby być pewnym wyników, musimy zrobić 30 – 40 podejść do lądowania – wylicza.
    Do testów posłużył turbośmigłowy L-410 turbolet produkcji czechosłowackiej z lat 60. ub. wieku. Z powodu zielono-żółto-niebieskiego statecznika pionowego piloci nazywają tę maszynę „papugą”. Samolot jest nafaszerowany nowoczesną awioniką.
    – Mamy na pokładzie tak czułe urządzenia nawigacyjne i pomiarowe, jakich nie spotkamy w żadnym samolocie pasażerskim na Okęciu – mówi przed startem kierownik zespołu badawczego Paweł Witeska z PAŻP.
    Druga kategoria ILS ma zostać uruchomiona tylko na krótszej drodze startowej nr 11 (nad Ursynowem i al. Krakowską). Dlaczego? Do listopada 2008 roku było to możliwe też na drodze startowej nr 33 – znad Piaseczna – ale emitowany sygnał radiowy okazał się w powietrzu niskiej jakości. Kwalifikuje się tylko do kategorii pierwszej.

    Żołądek w gardle

    Odczuliśmy to, badając wczoraj tę ścieżkę podejścia.
    – Uwaga, może nami mocno wahnąć! – ostrzegła załoga.
    Chwilę później samolot gwałtownie obniżył pułap. Żołądek podjechał do gardła. Jak na kolejce w wesołym miasteczku. Po chwili znowu. I znowu. Już przy trzecim podejściu większości pasażerów przeszła ochota na podniebne eskapady.
    Gdyby nie zakłócenia fal elektromagnetycznych, samolot powinien być łagodnie prowadzony aż do progu pasa.
    PAŻP i Porty Lotnicze próbują ustalić źródło zakłóceń. Specjaliści brali do niedawna pod uwagę prowadzone w rejonie lotniska przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budowy tras S2 i S79. Sprowadzeni do Warszawy amerykańscy eksperci od ILS przypuszczają jednak, że przyczyna tkwi raczej w bliskości lotniskowego płotu. – Na początku przyszłego roku zarządca lotniska przesunie część ogrodzenia o kilkaset metrów – mówi dyrektor Biura Zarządzania Bezpieczeństwem Jerzy Lisowski. – Wtedy wznowimy pomiary z powietrza sygnału ILS i starania o uzyskanie kategorii drugiej także dla dłuższego pasa – zapowiada.
    ILS drugiej kategorii umożliwi podprowadzenie maszyny nad pas na wysokość 30 metrów przy widzialności minimalnej 400 metrów (w gorszej kategorii pierwszej jest to odpowiednio: 60 i 550 metrów).
    Największe lotniska w Europie – np. Heathrow czy Schiphol – posiadają najwyższą kategorię IIIc, która umożliwia lądowanie przy zerowej widoczności. Nawet tam część lotów też jest odwoływana z powodu braku certyfikowanych urządzeń nawigacyjnych w samolotach i odpowiednio wyszkolonych pilotów.

    Prawie jak Manhattan

    PAŻP dysponuje dwoma samolotami Turbolet. Na pasie startowym maszyna trzęsie się jak kosiarka. Ale pozory mylą. To zwrotny i posłuszny pilotowi samolot. Aparatura pomiarowa zajmuje dużą część kabiny pasażerskiej. Oprócz niej mieści się tam dziesięć osób.
    Podczas lotu widzieliśmy panoramę „stołecznego Manhattanu” – z Pałacem Kultury na tle szklanych biurowców. Rzuciliśmy okiem na Trasę Łazienkowską z buspasem (korków nie było). Naszym oczom ukazał się las dźwigów Stadionu Narodowego, ślimaki Trasy Toruńskiej i budowa mostu Północnego. W czasie lotu ujrzeliśmy z wysokości 1500 metrów dwa wirtualne lotniska: Modlin i Sochaczew.


    Źródło: Życie Warszawy - ?Papuga? sprawdza Okęcie - Życie Warszawy

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Juz drugi artykul z rzedu mowi o CAT II i 400m...???

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Juz drugi artykul z rzedu mowi o CAT II i 400m...???
    Na nowej karcie podejścia na 11, która będzie obowiązywała od 14.01.2010 jest
    RVR 300 m dla C i RVR 400 m dla D.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack Zobacz posta
    od 14.01.2010 jest RVR 300 m dla C i RVR 400 m dla D.
    OCA/OCH nie pozwala na więcej. Ale i tak jest lepiej, niż na RWY33 ! Tam przeszkody nie dawały szansy dla Kat. C na 300m. (wcześniej 350m.)

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie jest zle. Wazne, ze dla A,B,C jest 300m. Przeciez to ile - 99% ladujacych samolotow???

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •