Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
  1. #1

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Pod pasem 33, EPWA

    Domyślnie Poznasz samolot po dżwięku?


    Polecamy

    Mieszkając pod approach to Rwy 33 przez ostatnie 12 lat, jestem w stanie odrazu odróżnić kilka typów samolotu po dżwięku, nawet nie oglądając w powietrze.

    Najbardziej charakterystyczny jest dżwięk Piaggia P.180 Avanti (Lotnicze Pogotowie Ratunkowe). Konfiguracja samolotu (śmigła popychające) oraz skrzydełka 'canard' są odpowiedzialne za unikalne brzęczenie Piaggia.

    LOTowskie Boeingi 767 szumią i gwizdżą; mogę ten typ łatwo odróżnić od mniejszych twinjetów (737, A320).

    Najgłośniejszy z regularnych lądowań na Okęciu to UPSowski MD11. Wiem kiedy podchodzi bo hałas jest fajny.

    Jeśli coś jest nawet głośniesze, to oznacza cztery silniki odrzutowe. Turbojety izraelskiego Boeing 707 są na tyle głośne, że w niedzielę raniutko gdy przylatuje mam czas zerwać się z łóżka, złapać za aparat i pstryknąć go nad domem.

    Mogę odróżnić samolot z napędem odrzutowym od turbopropa. Natomiast, też mogę odróżnić twin turboprop od samolotu z czteroma takimi silnikami - An12 czy C130.

    No i awionetki - single prop. Brzęczą, ale nie tak jak Piaggio.

    A co do reszty - nie mogę odróżnić B737 od A320, czy F100 od CRJ200, czy nawet ERJ 145 od BAe 146 (mimo swoich czterech silników). [O! Armavia siądła - A319]

    Aha. I wake turbulence. Jak przeleci już samolot, słyszy się ten wiatr, szumiący jakby lądował kolejny, niewidzialny samolot!

    W sumie sąsiedzi trochę narzekają, a ja nie - kocham dżwięk lądujących samolotów - tym bardziej hałaśliwy, tym ciekawszy to typ!

  2. #2
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Airbusy charakterystycznie 'gwiżdzą', wyją

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Wszystkie opisy w locie

    CF6-80 (767, rzadziej MD11): bardzo głośny gwizd HPC, metaliczny, niski i jednostajny dźwięk łożyskowania, cichy ale rozpoznawalny zawodzący odgłos LPT.
    PW4k (MD11, 7(4|6)7 El Al): charakterystyczny "nosowy" lub "skrzeczący" odgłos HPC, wysoki dzwoniący odgłos łożyskowania, wyraźny jednostajny odgłos LPT, N1 dodaje wyraźny niski jednostajny dźwięk (niższy od LPT).
    Starsze CFM56 (737), głośne wysoko gwiźdżące HPC, starsze silniki "siorpią".
    Nowsze CFM56 (A320 family, 737NG), szeleszczący ("słomkowy"), wysoki dźwięk HPC, w A320 dochodzi słyszalne zawodzenie LPT.
    V2500: bardzo charakterystyczny metaliczny nieharmoniczny odgłos przy zniżaniu.

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Pod pasem 33, EPWA

    Domyślnie

    Świetne opisy dżwięków pracy silników. (Oprócz V2400) Czy przy starcie czy lądowaniu?

    Zupełnie jak ornitologia!

    Aha. Też można rozróżniać ATRy z cztero- i sześcio-łopatowy (ATR 42-500 i ATR 72-500). Cztero-łopatowe brzmią jak traktor z złamaną skrzynią biegów. Leciałem jednym i drugim; sześcio-łopatowy jest zupełnie cywilizowany, starsze w środku denerwują.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    w locie, 60% mocy

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Ja z kolei mieszkam na podejściu 11, jakieś 1,5 od progu i generalnie podpisuję się pod tym co napisał Flying Oko z małym wyjątkiem: rozróżniam 737 i Airbusy, starsze classic rzeczywiście siorpią.
    ItsMeOnly, opisy odgłosów palce lizać.

  7. #7

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    KEWR

    Domyślnie

    Mieszkam niedaleko EWR. Nocą, jak spać nie mogę, czekam na 3-4 starty obładowanych (jak mniemam) B747. Startują zawsze na północ... Dźwięk startującego Jumbo jest bardzo charakterystyczny. Nie umiem go opisać inaczej, jak "bardziej skomplikowany", niejednolity, słychać po prostu, że to 747.

    Mieszkam też blisko Teterboro, skąd niezliczone ilości małych odrzutowców odlatują bardzo głośno świszcząc i szybciutko się oddalając. Oczywiście jako laik nie mam (jeszcze) za dużo wprawy w rozróżnianiu poszczególnych typów samolotów. Za to Jumbo rozpoznam chyba zawsze.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Swego czasu do WAW SU latało na Tu-154 jako jedyna linia, koło 11 stał na Okęciu, jak lądował, kołował albo startował to słyszałem z daleka ten charakterystyczny świst psującego się ekranu telewizora.

    Oprócz Tutek umiem jeszcze Tristara wyłapać, taka ochrypła Tutka

    A mój ojciec twierdził że jest w stanie odróżnić po odgłosie silnika niektóre konkretne egzemplarze LOTowskich Iłów-62...

    A320 rodzinkę jestem w stanie poznać po tym charakterystycznym wysokim wyciu w trakcie postoju, ale poza tym to już te samoloty nowej generacji nie są takie wyjątkowe jeśli chodzi o doznania dźwiękowe...

  9. #9
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Ja wiem tyle. Arbuzy gwiżdżą, Benki dudnią. I tego się trzymam.

  10. #10
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    747 z silnikami RR też gwiżdżą, przy wkręcaniu silników na obroty z idle. Najlepiej to słychać przy odchodzeniu na drugi krąg.
    Najtrudniej się odróżnia ERJ-145, bo one są takie nijakie na każdych obrotach.
    707 i inne bardzo stare benki po prostu niemiłosiernie huczą (bycie pod płotem + dźwięk startującego AWACSa to jedna z lepszych rzeczy jakie można sobie wyobrazić)
    Q400 wg mnie brzęczą. Jest to niski dźwięk, ale brzęczenie.
    Fokkery 50 i ATRy tak... pierdzą - stąd przezwisko ATRa.
    Większość Airbusów przy pełnej mocy brzmi jak wiertarka, zwłaszcza A320 z silnikami IAE V2500. (te z CFM nie, bo to to samo co 737NG)
    737 Classic, jak ludzie pisali, siorbie. Next Geny szumią, czasem szeleszczą.

    Jak coś ruskiego leci to od razu słychać, bo głośne.

    Wg mnie tyle, może niezbyt to precyzyjne, ale zawsze.
    Pozdrawiam, Pluxe

  11. #11
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Mega temat i super sa Wasze opisy.

    Ja od dziecinstwa nasluchuje i jestem w stanie odroznic wiekszosc samolotow,takze tych mniejszych.


    Pzdr

  12. #12
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    Ja z racji miejsca urodzenia i wychowania (Ryki - 10km od Dęblina) nie patrzę już w niebo, gdy słyszę Iskry, Antki, Jaczki 12, teraz rzadziej bywam w domu, ale SW4 też już kojarzę Poza tym od kilku lat mieszkam w okolicy nawrotki i równania do Runway 25 w Krakowie, wszelkie arbuzy i benki też rozpoznaję no i ATRy ale jakoś nie miałem jeszcze okazji usłyszeć sławnego już u nas 707 IAF... zawsze smacznie śpię
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...
    EPKK Spotters @Facebook

  13. #13
    Awatar Tomek

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie A śmigłowce?

    Mi-2 – gwiżdżący/świszczący;
    Mi-8 – dudniący bas, przyjemny dla ucha;
    Sokół – basowy, ale mniej dudniący niż Mi-8;
    A-109 Power (ś.p.) – głośny warkot, słychać (było) dużo wcześniej niż widać, wydaje się, że leci niewiadomo jakie monstrum i głośniejszy od powyższych (co na to „ekolodzy”? )
    Bell 412 / EC 135 – warkot cichszy niż u Agusty, ale tych dwóch jeszcze nie nauczyłem się rozróżniać między sobą, może EC trochę bardziej świszczy…
    Tomek

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    w-wa

    Domyślnie

    To ja pójdę dalej, potrafię odróżnić każdego... wizz'a

  15. #15
    Awatar Sten

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Piaseczno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez perc Zobacz posta
    To ja pójdę dalej, potrafię odróżnić każdego... wizz'a
    Hehe, no coś w tym jest, mieszkam w Piasecznie i wizz-y zazwyczaj "inaczej" słychać i ciężko je pomylić, ale to chyba dlatego, że bardzo często skracają, ścinają i nadlatują z różnych czasem zaskakujących kierunków . Więc wiadomo, że jak słychac Airbusa320 ale jakby miał zaraz spaść to znaczy, że zza "winkla" wyskoczy wizz
    Ja uwielbiam dźwięk naszych 767, szczególnie w niedziele o poranku, cudownie gwiżdźą i szumią majestatycznie błyszcząc w porannym słońcu...ech

  16. #16

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Sosnowiec (KTW)

    Domyślnie

    Nie wiem jak Wam, ale mnie dźwięk Airbusów A320 kojarzy się z kosiarką Zgadzam się z przedmówcami, że Boeingi 737 mają dość niski, dudniący dźwięk. To zapewne za sprawą zupełnie innego kształtu pokryw silnika.

  17. #17
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Luk@s Zobacz posta
    Airbusów A320 kojarzy się z kosiarką
    Ale tylko w środku, siedząc przed silnikami. Z kosiarką to kojarzą mi się Antonovy (te śmigłowe, oczywiście).

    Cytat Zamieszczone przez Luk@s Zobacz posta
    To zapewne za sprawą zupełnie innego kształtu pokryw silnika.
    Raczej za sprawą zupełnie innego modelu silnika. A320 Wizza (a takie się najczęściej w Polsce słyszy) mają silniki IAE V2500, podczas gdy 737 (Classic i NG) mają silniki CFM56.
    Pozdrawiam, Pluxe

  18. #18

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Sosnowiec (KTW)

    Domyślnie

    Właśnie, w sumie siedząc w B737 czy A320 za skrzydłem prawie nie słychać różnicy w dźwięku.

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Raczej za sprawą zupełnie innego modelu silnika. A320 Wizza (a takie się najczęściej w Polsce słyszy) mają silniki IAE V2500, podczas gdy 737 (Classic i NG) mają silniki CFM56.
    Leciałem kiedyś Airbusem A320 linii Iberworld z silnikami CFM56. Dźwięk był bardzo podobny do słyszanego w maszynie Wizz Air, a zupełnie odmienny od tego, jaki słyszałem lecąc Boeingiem 737-800 linii Eurocypria z tymi samymi silnikami.

  19. #19
    Awatar pjotr

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    ja odróżniam benki 737 od niektórych a320, md11 od 767 ale to bardziej z racji na to że ląduje stale w określonych godzinach, i jak się w tym czasie robi spory hałas to ogarniam co leci (chociaż wydaje mi się że md bardziej dudni), no i oczywiście wiem kiedy w powietrzu są eurolotowskie atr'y (bardzo charakterystyczny, ostry hałas) czy piaggio (bardzo brzęczy). no czasami i embraery od boeingów, też wydaje mi się że wydają bardziej piskliwy odgłos, ale tutaj nie zawsze trafiam. i takie pytanie na koniec mam - czemu niektóre airbusy a320 świszczą, a inne nie? leciałem ostatnio wizzem, i za granicę podróżowałem samolotem który we wnętrzu miał normalny odgłos pracujących silników, a wracałem i w samolocie świszczało. zakładam, że to kwestia właśnie silników, mam rację?

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Józefosław

    Domyślnie


    Polecamy

    A ja dodam od siebie jeszcze An26, łatwy do odróżnienia od ATRków bo bardziej basowy i buczący - kiedyś żonie opisywałem go jako "dżwięk rozlewający się po niebie" .

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •