Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie Artykuł w GW o rękawach i żałosne tłumaczenie PPLu


    Polecamy

    Dziwią się urlopowicze, konsternacja także wśród dyplomatów: na stołecznym Lotnisku Chopina wciąż królują autobusy, które podwożą pasażerów pod schody do samolotów. Wygodne wejście bezpośrednio przez rękaw uważane jest za luksus dla wybranych.
    Warszawski port nieustannie się rozbudowuje i modernizuje. Mamy jednak kolejne wakacje, gdy na urlop w dalekich krajach turyści wyruszają ze stolicy jak z najgłębszej prowincji, gdzie takiego wynalazku jak rękawy często po prostu nie ma.

    Na Okęciu takich rękawów, które wysuwają się z terminalu i przyklejają do drzwi samolotu, jest już 16. Po otwarciu nowych pirsów za rok przybędzie kolejnych 11.

    Wytrząśnięci z rękawa

    - Tylko po co? Żeby stały bezużyteczne? Podróżuję LOT-em albo liniami Brussels i jeszcze mi się nie zdarzyło wsiadać u nas do samolotu przez rękaw. Może raz, gdy akurat leciałam Lufthansą - opowiada urzędniczka jednego z ministerstw, która kilka razy w roku odwiedza służbowo Komisję Europejską. Prosi o anonimowość, bo wstyd jej przyznać otwarcie: lotnisko bezrękawnik to kompromitacja. - W Brukseli te same samoloty podjeżdżają pod rękaw, u nas ludzi dowożą do nich autobusy. Moi koledzy mają podobne spostrzeżenia.

    - Swego czasu sprawę poruszano nawet na spotkaniu korpusu dyplomatycznego z jego dawnym dziekanem, obecnym prymasem Polski abp. Józefem Kowalczykiem. Dyplomaci dziwią się, że muszą tak biegać po płycie Okęcia z podręcznymi walizkami. To niecywilizowane rozwiązanie szkodzi naszemu wizerunkowi - słyszymy od osoby związanej z warszawskim portem.

    Odprawa na Lotnisku Chopina wygląda już dość światowo, zwłaszcza w nowoczesnym terminalu otwartym przed dwoma laty. Potem wrażenie się psuje. Z poczekalni wydostajemy się po schodach na rozgrzaną płytę lotniska. Tam stoi autobus, który z otwartymi drzwiami czeka czasem kilka minut, aż wciśnie się do niego jak najwięcej pasażerów. Mimo klimatyzacji latem skwar bywa nie do wytrzymania. Upakowani jak sardynki zaczynamy zwiedzanie zakamarków Okęcia - autobus krąży między drogami do kołowania, wózkami bagażowymi, cysternami i kolejnymi maszynami. Wreszcie wysiadamy, a podmuch powietrza z samolotowych silników mało nie urywa nam głowy. Jeszcze tylko ostatnia wspinaczka po schodach i w drogę do nieba.

    Wpuszczeni w spór

    Nie jest łatwo ustalić przyczynę odwiecznego powiązania autobusów z samolotami na Okęciu. Tym razem jeśli nie wiadomo, o co chodzi, wcale niekoniecznie chodzi o pieniądze. Choć niektórzy właśnie tak przekonują.

    - Lotnisko Chopina to jeden z najdroższych portów, w dodatku bardzo trudny partner podczas wszelkich rozmów - twierdzi rzecznik LOT-u Jacek Balcer (państwowa spółka, która podlega Ministerstwu Skarbu).

    - Dementuję z czystym sumieniem! - protestuje jego odpowiednik w Portach Lotniczych (państwowa spółka pod kuratelą Ministerstwa Infrastruktury) Kamil Wnuk.

    - Nie korzystamy z rękawów, bo nas na to nie stać - upiera się Jacek Balcer. LOT ma jednak spółkę-córkę, która zajmuje się podwożeniem pasażerów do schodów przy samolotach. - Zdecydowanie niekomfortowe rozwiązanie - przyznaje rzecznik, ale za rękawy trzeba więcej płacić.

    - Rękawy są wygodniejsze i kosztują mniej więcej tyle samo. Dla nas to bezpieczniej, gdy mniej pojazdów porusza się po płycie lotniska - mówi Kamil Wnuk.

    Jego zdaniem Okęcie to europejski średniak. Wymienia, że tańsze odprawy przez rękawy są np. w Lyonie i Nicei, porównywalne ceny obowiązują w Pradze, ale wyższych opłat żądają lotniska w Barcelonie, Lizbonie czy Sofii. - Ostatnio obniżyliśmy stawki [do 325 zł za dwugodzinny postój samolotu przy rękawie i 98 zł za każdy następny kwadrans], zrezygnowaliśmy z pobierania opłat za postoje nocne, najczęściej korzystającym liniom udzielamy dodatkowych zniżek - wylicza Wnuk. Zastrzega, że nie wszystkie typy maszyn mogą parkować przy rękawach. Nie można też jeszcze przy nich zaczynać rejsów do krajów, które nie należą do strefy Schengen.

    Tzw. tanie linie Wizzair i Norwegian skazują pasażerów na lotniskowe schodki, ale ich konkurencja z Germanwings już nie. - Te linie, którym zależy, by ich samoloty były jak najwięcej w ruchu, korzystają z rękawów - podkreśla Wnuk.

    - Obsługa przez rękawy jest szybsza, a pasażerowie mają wygodniej - potwierdza pracownik warszawskiego biura linii Air France. Podjeżdżanie samolotami bezpośrednio pod terminal na Okęciu to także standard w British Airways.

    Kamil Wnuk: - Zachęcamy przewoźników do odpraw przez rękawy, ale decyzji biznesowych narzucać im nie możemy.
    Ostatnie zdanie oznacza, że PPL nie zamierza zmieniać swej żałosnej polityki nawet gdy rękawów będzie już 27.

    W ogóle żałosne to tłumaczenie "o europejskim średniaku". Albo Okęcie chce się przebić jako port i walczyć o opinię, albo nie. Zarządzane przez PPL niestety nie.

    Ciekaw jestem ile procent rękawów w wymienionych portach stoi pustych, i dlaczego samoloty do on-schengen nie mogą z rękawa leciec, choć są rękawy przy non-schengen...

    Ach, kiedy wreszcie ktoś z nimi porządek zrobi...

  2. #2
    Awatar mleko

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    biedni ci "biznesmeni" bo muszą zasuwac z walizka
    MP

  3. #3
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Nie wszyscy czerpią radość z tułania się w warunkach FRancowatych. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że znakomita większość pasażerów ceni sobie komfort boardingu przez rękaw. I tak jak napisał Stoarn - żenujące jest, że spółki państwowe podległe pod ministrów jednej proweniencji nie mogą się ze sobą dogadać. Cierpi na tym natomiast reputacja Warszawy jako miasta i jej atrakcyjności (a raczej całkowitego jej braku) jako portu tranzytowego, portu lotniczego, oraz Lotu i innych przewoźników obecnych w porcie.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  4. #4
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Do transatlantyków też dowożą autobusami? Rok temu leciałem AerLingusem do Dublina, czyli non-schengen i wchodziliśmy przez rękaw. Co się zmieniło? I jak to jest, że BA regularnie obsługiwane jest przez rękawy? Wielka Brytania weszła do strefy Schengen?

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Poprostu pan rzecznik jest doskonale zorientowany Twarz PPLu w końcu...

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    hmmm a ja mam odwrotne doświadczenie...
    ostatnich kilka lotów np.
    WAW-FRA Lotem=rękaw
    FRA-WAW-LUFTHANSA=Rękaw
    WAW-JFK=REKAW
    WAW-BCN=Rekaw
    a nawet weekend 11.07 SZZ-WAW=rekaw

  7. #7
    Awatar voltariel

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ostatnimi czasy nawet niektóre Wizzy dostają rękaw.
    Co nie zmienia faktu, że jak na możliwości i warunki jesteśmy deko zacofanym lotniskiem...
    Pozdrawiam, Maciek.

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dzisiejszy wpis na bash.org.pl

    <ash> kurde jak powiększyc sobie penisa?
    <22767> zawiń w gazete wyborczą
    <22767> ona wszystko wyolbrzymia

  9. #9
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Eeee... kawał z taaaaaaaaaaaaaaaaaaaką brodą Tylko w wersji oryginalnej była Trybuna Ludu.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Wyborczą czytam ładnych parę lat, jednak red. Osowski mija się z prawdą, prawda?
    - rękawów naliczyłem 14 nie 16.
    - dopóki B-Line będzie latał do WAW na RJ85 dopóty "urzędniczka jednego z ministerstw" do terminalu dojeżdżać będzie autobusem. Podobnie jak inni dyplomaci i biznesmeni podróżujący np. Dashami, Fokkerami itp.
    - zupełnie nie rozumiem informacji o braku możliwości boardingu przez rękaw przy wylocie do non-schengen - totalne nieporozumienie.

    Kamyka do ogródka PPL nie będzie, temat rękawów wywołał Stoarn ładny czas temu i już wszystko zostało powiedziane. Nie ma się co powtarzać, pozostaje tylko pytanie do Egona o oczekiwany wywiad z dyrektorem naczelnym.

  11. #11
    Awatar voyager747

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ostatnio lecieliśmy Sagą do Izmiru i też był rękaw, ale na Maderę Eureocyprią już autobusik. W styczniu, zima, mróz, wraca się z cieplejszego kraju i cyk do zimnego autobusiku. Potem jeszcze stoimy 10 minut z otwartymi drzwiami, super, po prostu to kocham

  12. #12
    Awatar mateusz_95

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Kielce EPKA

    Domyślnie

    A może mi ktoś powiedzieć jakie samoloty łapią się do podczepienia na EPWA. Boeingi i Airbusy to wiem ale inne mniejsze to jakie ????
    Pozdrawiam Mateusz :)

  13. #13
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    E75, F100. RJ85 nie jest w stanie dokowac przy rękawie.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  14. #14
    Awatar mateusz_95

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Kielce EPKA

    Domyślnie

    No właśnie. I chyba tu popełniono błąd. Bo wiedząc że na Okęcie dosyć dużo samolotów tego typu lata na EPWA mogli zrobić kilka rękawów z myślą o samolotach tej klasy. Ja np. w Monachium jak leciałem Avro RJ85 do Warszawy to właśnie wsiadałem przez rękaw.
    Pozdrawiam Mateusz :)

  15. #15
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mateusz_95 Zobacz posta
    No właśnie. I chyba tu popełniono błąd. Bo wiedząc że na Okęcie dosyć dużo samolotów tego typu lata na EPWA mogli zrobić kilka rękawów z myślą o samolotach tej klasy. Ja np. w Monachium jak leciałem Avro RJ85 do Warszawy to właśnie wsiadałem przez rękaw.
    Do tego jeszcze musi być przygotowany samolot. Nie wszystkie F100 i RJ85 mogą dokowac przy rękawie.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  16. #16
    Awatar mateusz_95

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Kielce EPKA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Do tego jeszcze musi być przygotowany samolot. Nie wszystkie F100 i RJ85 mogą dokowac przy rękawie.
    A to chyba że tak. Zresztą teraz Lufa to już chyba tylko na E195 i 190 (nie wliczając oczywiście Boeingów i Airbusów) lata do Warszawy.
    Pozdrawiam Mateusz :)

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Najmniejsze z samolotów które na Okęciu widziałem przy nowych rękawach to Embraer 170 i Fokker 70.

    Avro 85 nie wiem, ale w Brukseli Avrusie 85 linii Brussels parkują przy rękawach też (szedłem raz z OO-DJP).

    Avro to nie jest częsty gość w WAW mimo wszystko, i nie mam pretensji o to, że Avro się nie da zaparkować.

    Najważniejsze, że docelowo parkować może prawie cała LOTowska flota, łącznie z małymi E70.

    Czy GW wyolbrzymia problem@ Dla osób wychowanych w dawnej Polsce, brak rękawów to norma (spadek po komunie) i luksus. Niestety w porównaniu ze światem to wiocha.

    Rękaw to absolutny standard. A Warszawa jako przyszły hub / hub, musi walczyć o pasażerów, a nie czekać na zmiłowanie, zwłaszcza, że ten komfort NIC NIE KOSZTUJE, bo już go mamy.

    W Polsce wielu ulepszeń się nie da, bo nie ma na nie pieniędzy. A rękawy już są, i stan obecny to maksymalna imbecylia.

    Przy normalnym zarządcy, jesli w porcie jest za mało rękawów, to ruch przy nich jest jak na Marszałkowskiej, jeden samolot wykołowuje, drugi zaraz podjeżdża, nie ma prawa być ani jednego rękawa pustego.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    '

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn Zobacz posta
    Przy normalnym zarządcy, jesli w porcie jest za mało rękawów, to ruch przy nich jest jak na Marszałkowskiej, jeden samolot wykołowuje, drugi zaraz podjeżdża, nie ma prawa być ani jednego rękawa pustego.
    To tak poukładaj sloty, i zapewnij czasowe wykonywanie operacji, żeby tak się mogło stać.

    KS
    Deluxe Limited Edition with Bonus Track & DVD

  19. #19
    Awatar voyager747

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Na innych lotniskach jakoś sobie z tym radzą

  20. #20

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez k_sko Zobacz posta
    To tak poukładaj sloty, i zapewnij czasowe wykonywanie operacji, żeby tak się mogło stać.

    KS
    Czemu Stoarn mialby to robic?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •