Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
Like Tree7Likes

Wątek: CAT III na EPWA

  1. #1
    Awatar master

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    T.G.

    Domyślnie CAT III na EPWA


    Polecamy

    Na warszawskim lotnisku Chopina samoloty będą mogły lądować przy zerowej widzialności, jak na największych lotniskach świata - m.in. w Londynie, Frankfurcie, Tokio i wielu portach USA. Nowy system naprowadzania samolotów ma ruszyć w 2013 r. "System, który zamierzamy zainstalować na lotnisku Chopina, umożliwi lądowanie przy zerowej podstawie chmur i w bardzo gęstej mgle. Pilot bezpiecznie wyląduje nawet wtedy, gdy nie będzie w stanie zobaczyć przez okno nosa swojego samolotu" - powiedział PAP rzecznik lotniska Przemysław Przybylski.

    Wyjaśnił, że wdrożenie tego systemu pozwoli m.in. na zmniejszenie czasu kołowania samolotów, zwiększenie przepustowości lotniska, zmniejszenie opóźnień przy startach czy lądowaniach.

    Lotnisko planuje zainstalować nową kategorię systemu ILS, czyli radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie w warunkach ograniczonej widzialności, w 2013 r. ILS dzieli się na trzy kategorie w zależności od widzialności, przy której możliwe jest lądowanie.

    "ILS w trzeciej kategorii chcemy wdrożyć na dłuższej drodze startowej, jednak zostanie również przeanalizowana możliwość wykorzystania go na drugiej - krótszej" - powiedział. Dodał, że warszawskie lotnisko byłoby jedynym lotniskiem w kraju z tą kategorią. Obecnie na obu pasach ma ILS drugiej kategorii.

    Standardem w Polsce jest kategoria pierwsza ILS, którą ma 10 polskich lotnisk. Na niektórych urządzenia te zostały przystosowane do pracy w kategorii drugiej. Chodzi o lotniska w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu.

    Lotnisko Chopina to największy port w kraju. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy oraz cargo. W 2010 r. obsłużyło ponad 8,7 mln pasażerów.
    Z całym szacunkiem Panie Przemysławie ale porównywanie głównego lotniska w Polsce do tych regionalnych nie jest zbyt fortunne. Bardziej trafne byłoby gdybyście konkurowali z głównymi lotniskami państw w regionie, np. Praga, Berlin, Kopenhaga... Na tle tych portów już nie jest tak dobrze.
    Gratuluję CAT III i pozdrawiam.
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 30-04-2011 o 15:23 Powód: Ort., int.

  2. #2
    Awatar pprzybyl

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    Witam. A może porzucimy polskie malkontenctwo i doszukiwanie się drugiego i trzeciego dna w każdym słowie? Może przyjmiemy po prostu, że "warszawskie lotnisko będzie jedynym lotniskiem w kraju z ILS CAT III" jest stwierdzeniem obiektywnego faktu a nie próbą porównywania się do kogokolwiek?
    Pozdrawiam
    Przemysław Przybylski
    Drzemi, Jerry, ivanek and 2 others like this.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Malkontenctwo jest piękne, bo oznacza ciągłe dążenie do poprawiania i ulepszania istniejących niedoskonałości.

    jak na największych lotniskach świata - m.in. w Londynie, Frankfurcie, Tokio i wielu portach USA.
    To ten fragment zapewne pobudził kolegę master do refleksji nad tym, czemu nie dodano "i od dawna w Pradze".

    Mnie każdy rozwój cieszy, zresztą każdego z nas.

    Wkrótce okazja do uzasadnionego samozachwytu - oddany zostanie cały pirs, i będziemy mieli autentycznie imponującą ilość rękawów na tle konkurencji w regionie
    Rainbow95 likes this.

  4. #4
    Awatar d2jmr

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pprzybyl Zobacz posta
    Witam. A może porzucimy polskie malkontenctwo i doszukiwanie się drugiego i trzeciego dna w każdym słowie? Może przyjmiemy po prostu, że "warszawskie lotnisko będzie jedynym lotniskiem w kraju z ILS CAT III" jest stwierdzeniem obiektywnego faktu a nie próbą porównywania się do kogokolwiek?
    Pozdrawiam
    Przemysław Przybylski
    Fakt, nawet obiektywny, ale.. Zdaje się, że to forum lotnicze, czytane w większości przez zorientowanych w temacie, dlatego wydaje mi się, że MASTER miał trochę racji, bo porównanie największego lotniska w kraju powinno odnosić się do konkurencji (przynajmniej) w regionie, a nie do portów regionalnych. Swoją drogą dziwne byłoby lepsze oprzyrządowanie lotniska, powiedzmy, w Bydgoszczy..

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    To ma to byc CATIII c ???

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Technicznie bedzie spelniac, w praktyce nigdzie chyba nie ma takiej certyfikacji, wiec bedzie a lub b.

  7. #7
    Student pilot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    w praktyce nigdzie chyba nie ma takiej certyfikacji
    Że gdzie nie ma certyfikacji do C?

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Gdziekolwiek.
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 02-05-2011 o 20:36 Powód: Wielka litera. Pzdr.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Witam,
    technicznie to obydwa warszawskie ILS-y spełniają kat III nawet teraz. Co z tego jeśli zabudowa wokół lotniska jest coraz większa i coraz bardziej bezsensowna (z punktu widzenia zasady działania ILS-a). Na sygnał ILS zasadniczy wpływ ma otoczenie. Nawet najlepsze urządzenia nie zapewnią żadnej kategorii jeśli lotnisko będzie obudowane supermarketami, autostradami itp.
    pozdrawiam

  10. #10
    Awatar pol574

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    CICHE/Zakopane

    Domyślnie

    Info z PAŻP:

    Do końca listopada 2011 roku, na progu modernizowanej obecnie drogi startowej warszawskiego lotniska, rozpocznie pracę nowy system ILS/DME.
    PAŻP kupił od EMTE SISTEMAS, S.A.U., w drodze przetargu nieograniczonego, za łączną kwotę 4.755 mln PLN, dwa systemy ILS/DME.
    Zamówienie dotyczy: „zaprojektowania i wybudowania obiektów systemu ILS/DME RWY11 oraz RWY33 na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wraz z infrastrukturą techniczną, odpowiednim wyposażeniem, niezbędnymi urządzeniami i akcesoriami, umożliwiającymi kompletną instalację, uruchomienie i eksploatację systemu ILS/DME”.

    Zamierzeniem PAŻP jest uruchomienie ILS/DME RWY 11 nie później niż do 30 listopada 2011r., natomiast ILS/DME RWY33 rozpocznie prace przed końcem 2013 roku.

    Nabyte przez PAŻP systemy ILS spełniają wymagania kategorii III C – czyli najwyższej. Ostateczne określenie klasy urządzenia nastąpi po zakończeniu instalacji systemu oraz po dokonaniu pomiaru „z powietrza” jakości i integralności sygnału.

    Dopuszczenie systemu do pracy operacyjnej w kategorii III musi być poprzedzone, co najmniej półroczną pracą w niższej kategorii.

    Koniecznym warunkiem podczas uruchomienia podwyższonej kategorii ILS na Lotnisku Chopina w Warszawie będzie konieczność rozszerzenia zakresu uprawnień wynikających z aktualnego Certyfikatu Lotniska.
    Wymiana obecnie użytkowanych systemów ILS, na nowe jest spowodowana zarówno przez wiek eksploatowanego sprzętu jak i przez stopniowe pogarszanie parametrów systemu w wyniku zabudowy terenów wokół lotniska.
    ILS/DME RWY11 został wprowadzony do pracy operacyjnej w końcu 1997r. a ILS/DME RWY33 w 1996 roku.

    Remont drogi startowej DS-1 w roku 2011 i drogi startowej DS3 w 2013 roku, pozwala PAŻP wprowadzić do pracy nowy system bez dodatkowych utrudnień operacyjnych.
    Sprzęt:Canon EOS 550D+GSO 10"+GSO 2x.
    My Airport Ciche-Baligowiec 1:400

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Skoro napisali, ze zakupiony mam byc caly nowy system to czy sa jakies plany aby obecne urzadzenia wstawic na kierunkach 15/29?

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    No way.

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Napisali przeciez tez ze kupil dwa.

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Takie krótkie pytanie- dlaczego? Jakieś przeciwwskazania przez ukształtowanie terenu na tych kierunkach?

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    $$$

  16. #16

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Przecież mają kupiony sprzęt. Cena sprzętu w porównaniu do instalacji wydaje mi się, że jest niska.

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Przecież dyskutowaliśmy niedawno o zasadności utrzymywania podejścia precyzyjnego na wszystkich kierunkach. Poszukaj na FPP.

    ILS to nie tylko żelastwo, kable i ich wkopanie w ziemię, ale też utrzymanie i certyfikacja.

  18. #18
    Awatar pprzybyl

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    Rzecznik PAŻP wyraźnie wyjaśnił tę sprawę w swojej informacji:
    Wymiana obecnie użytkowanych systemów ILS, na nowe jest spowodowana zarówno przez wiek eksploatowanego sprzętu jak i przez stopniowe pogarszanie parametrów systemu w wyniku zabudowy terenów wokół lotniska.
    Nie da się wykorzystać wyeksploatowanych urządzeń, które są wymieniane na nowe z powodu swojego wieku.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pprzybyl Zobacz posta
    Nie da się wykorzystać wyeksploatowanych urządzeń, które są wymieniane na nowe z powodu swojego wieku.
    Skoro juz sa wyeksploatowane to dlaczego ciagle wykonuje sie podejscia wg ILS np na pas 33...?

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Przecież nikt nie napisał, że już są wyeksploatowane. Jak będą wyeksploatowane, to je wymienią na nowe, a obecnych urządzeń, ze względu na ich wiek, nie będzie wtedy sensu instalować na 15 i 29.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •