Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree1Likes
  • 1 Post By biedny_miś

Wątek: Ustawianie samolotów na płycie general aviation

  1. #1
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie Ustawianie samolotów na płycie general aviation


    Polecamy

    Witam wszystkich!

    Noszę się z takim oto problemem czy istnieją jakieś reguły ustawiania samolotów na płycie general aviation? domyślam się, że znajdują się w instrukcji operacyjnej lotniska, tylko nie mogę jej nigdzie znaleźć.

    Chciałbym odnieść się do konkretnego przypadku. Poniżej znajduje się screen z google maps, czy SP stojące na stanowisku 83 są ustawione prawidłowo? Wtedy mówimy, że zarówno samolot A jak i B stoją na 83?



    Byłbym bardzo wdzięczny za każdą wskazówkę.

    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Sa za czerwona linia wiec ok. Oszczednosc miejsca.

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Miejsca, którego coraz mniej na PPS-1.
    Jeżeli SP są ustawione w obrębie płyty, jest zachowana przepisowa separacja między nimi i zapewnione miejsce na ich obsługę, to jest w porządku.

  4. #4
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Tylko gdzie szukać przepisowej odległości? Domyślam się, że to zależy od kategorii lotniska, więc w aneksie 14, czy bardziej rozporządzeniach ministerstwa infrastruktury?

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Separacja między SP zależy od ich litery kodu i tak:

    A - 3 m
    B - 3 m
    C - 4,5 m
    D - 7,5 m
    E - 7,5 m
    F - 7,5 m

    Powyższe oczywiście jako zalecenie Aneksu 14.

  6. #6
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    W rozporządzeniu ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno - budowlanych dla lotnisk cywilnych również jest taki zapis jak przytoczyłeś z aneksu 14. Tylko chyba nie ma już charakteru zalecenia:

    Cytat Zamieszczone przez Charakterystyka fizyczna lotnisk dla samolotów. Dział III. Rozdział 12 - § 65
    4. Miejsce postoju statku powietrznego powinno być usytuowane tak, aby zapewniało odległość pomiędzy samolotem a innymi obiektami nie mniejszą niż określona w tabeli 8, z zastrzeżeniem ust. 5.
    5. Najmniejsza dopuszczalna odległość, o której mowa w ust. 4, może być zmniejszona, jeżeli samoloty korzystają z VDGS.

    Tabela 8

    Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy miejscami postoju a innymi obiektami (m)
    Litera kodu/Najmniejsza dopuszczalna odległość
    A 3,0
    B 3,0
    C 4,5
    D 7,5
    E 7,5
    Tylko czego to jest kod lotniska, czy SP? Znalazłem jakiś stary dokument określający miejsca postojowe na EPWA na czas remontu i tam faktycznie klasyfikuje się je pod względem "Typ samolotu/Kod referencyjny/Aircraft type/Reference code". Źródło: http://ais.pata.pl/wspolne/EP_Sup_2006_30_en.pdf .


    Może te żółte linie są bardziej jako pomocnicze, a obowiązuje przestrzeganie "nie wykraczania poza czerwoną linię", tak jak to napisał kolega Behemot.

    Wybaczcie, że tak drążę ten temat, ale dopiero zaczynam raczkować w procedurach lotniskowych.


    Pozdrawiam

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    To jest kod SP. Te żółte linie są owszem pomocnicze, jak wszelkie inne żółte linie. Czerwona linia pomaga tak postawić samolot, żeby nie ograniczać szerokości drogi kołowania.

  8. #8
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    a gdzie znaleźć kody referencyjne dla poszczególnych SP? Jest to w jakiś sposób uzależnione od rozpiętości, długości? Szczerze nigdy się nie spotkałem, żeby producent podawał taką informację

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Na początku Annex 14 Vol. 1 jest podział na kody referencyjne na potrzeby projektowania lotnisk (bo to nie jest jedyna "literowa" klasyfikacja SP).

  10. #10
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Czyli w momencie projektowania lotniska (takiego jak im. Chopina) posiadającego kod 4E - [rozpiętość skrzydeł 52 m - 65 m (bez wartości 65 m)], odległość wg tabelki między ustawionymi statkami powietrznymi musi być nie większa niż 7,5 m.

    Wiec jak zaparkuję 'moim' Learjetem na wskazane przez obsługę stanowisko, a w między czasie obok ktoś postawi Phenoma w nieprzepisowej odległości np. 5m, a ten podczas ruszania właduje się w moją zabawkę zarysowując jej nosek, to mogę skarżyć marszałka czy dyżurnego portu za jego decyzję, która przyczyniła się do zniszczenia mojej własności?

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    5 m separacji dla Phenoma i Learjeta jest odległością przepisową, a zatem powinieneś skarżyć załogę Leara.
    Oczywiście uogólniam, bo jak wiesz przesłanek dla takiej sytuacji może być wiele. Można zarysować nosem przy ruszaniu SP oddalonym i o 10 m, można wystartować z drogi kołowania, można długo wyliczać..

  12. #12
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Czyli moje rozumowanie we wcześniejszym poście jest błędne, no bo dlaczego 5 m jest przepisowe, skoro kod referencyjny 4E ---> 7,5m odległości. Nie rozumiem trochę tego. Skąd wziąłeś to 5m?

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    5 m Ty wymyśliłeś w historii z Phenomem
    A 7,5 m to separacja dla SP kodu D i wzwyż, czyli od rozpiętości skrzydeł 36 m. Tabela prawdę mówi.
    aviata likes this.

  14. #14
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    God bless U!

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •