Sortownia powinna być na 0 albo na poziomie minus![]()
Sortownia powinna być na 0 albo na poziomie minus![]()
Pomysł rozbudowania antresoli do pełnej szerokości nie jest zły, choć chyba niemożliwy bez znacznych modyfikacji(brak konstrukcji nośnej), ale powiedzmy że się "da".
To jak proponujesz rozdzielić przyloty-NS od odlotów-NS? Korytarz sterylny na poziomie 3. na wzór dawnego T1? Dobudowa poziomu 4.?
Zakładam że ruch Schengen pozostaje na poziomie 2.
Wiem, że MUC T2 ma/miał 2 poziomy z rozdziałem na N i NS, ale tak mi zawróciłeś w głowie że zrobiłem małe odkrycie:
MUC Przed:
i
MUC Po "drobnej modernizacji"
Oczywiście nie proponuję poziomu +4, ale widać, że u innych też się pojawił problem z rozdziałem NS, wymagający rozwiązania.
A tutaj dowód, że ta dobudowa to górne przejście (czyli poziom +4) dla przylotów NS na przykładzie nagrania z lotu DEL-MUC (w 12:50)
https://www.youtube.com/watch?v=X0PWhXrKgiw
Ciekawe że w MUC ruch z Kanady jest sterylny, nie potrzeba kontroli bezpieczeństwa a w WAW nie jest. Czasem to wygląda ze sami sobie utrudniamy pracę, czy nie możnaby stworzyć korytarzy które by były zamykane i ruch przepuszczany w zależności od zapotrzebowania na bramki, coś takiego jest w YYZ gdzie bramki D przeplata się z bramki F (do USA) i w zależności od potrzeb są otwierane odpowiednie sekcje.
Obowiązkowe rozdzielenie odlotów od przylotów z krajów Non-Schegen zaczeło powszechnie obowiązywać w Europie od stycznia 2010 r., wcześniej kraje członkowskie same desygnowały które kraje uważają za ”unclean”, stąd konieczność „modernizacji” MUC i FRA w latach 2007-2009 (Niemcy mieli bardzo luźne podejście - zaledwie 20 krajów traktowali jako "unclean" stąd niemal cały ruch NS był "clean" u nich). W 2014 r. AMS przeszedł nieco spóźnioną podobnął(ale na odwrót) modernizację. Wczęśniej AMS nie miał „clean” strefy transferowej. Cała strefa NS(kilka pirsów) była „unclean” i każdy gate lub grupa gate’ów miała własną kontrolę bezpieczeństwa (jak dawny T1 w WAW), co w tranzycie NS-NS lub NS-S nie rodziło większych problemów, ale ruch S-NS był poddawany niepotrzebnej drugiej kontroli. Holendrzy zastosowali podobne rozwiązanie co w MUC, i dobudowali drugą kondygnację nad pirsami NS.
Poza członkami UE oraz ESWH(EFTA-CH,NO,IC,LI), to ponownej kontroli nie muszą przechodzić pasażerowie przylatujący z USA, Kanady, Czarnogóry, Wysp Owczych, Grenlandii, Guernsey, Jersey i Wyspy Man.
Ruch z Kanady jest sterylny, ale staje się nie-sterylny po wymieszaniu z ruchem z Rosji i Ukrainy itd. na antresoli w WAW. Problem jest taki że w WAW obecnie nie ma bramek kontroli granicznej które mogłyby obsłużyć ruch przylatujący do UE na poziomie +2. Pasażer przylatujący z USA czy Kanada lecący dalej do Rzeszowa nie miał jakby przedostać się do strefy odlotów Schengen bez przejścia przez kontrolę paszportową na poziomie +3.
Przy obecnej konfiguracji, pasażerów przylatujących z US/CA z połączeniem na dalszy lot ze strefy NS można by wypuszczać bezpośrednio na poziomie +2 bez większego problemu. W ten sposób można by odciążyć punkt kontrolny na NS-NS na poziomie +3. (Nie wiem czy tak już nie jest.)
Jest/było podobne rozwiązanie zastosowane na Okęciu tzw. swing-gates w pirsie północnym, czyli bramki które mogły być w trakcie dnia dowolnie przypisywane do strefy S lub NS. Ale wraz rozrostem ruchu NS, to zostały chyba na stałe przypisane do NS i ta funkcjonalność straciły na znaczeniu.
Jest. Praktycznie każdy przylot z US/CA tak ma; spora część z LHR; można stosować również na wszystkich przylotach NS z UE (w ramach możliwości operacyjnych). SIN też ma być objęty jako "clean".
Bramki zmienne są stosowane na Okęciu; wyjścia nr 5/6//5N/6N oraz 23/24//23N/24N, niedługo jeszcze 25/26//25N/26N - te pierwsze dwa de facto stosowane codziennie. W teorii 7N/8N też się tak da - w praktyce jednak nie i są na stałe NS; również 3/4 ma taką możliwość ale chyba jeszcze nie było wykorzystywane w nowej formule.
Kiedy mogą zostać udostępnione gejty 25/26 dla ruchu NS? Widziałem już nowe oznaczenia na lotnisku 25-26N. Na odlotach jest szklana ścianka oddzielająca te gejty od gejtów strefy Schengen. Natomiast ciekawi mnie jak to będzie rozwiązane na poziomie przylotów poziom +3. Tam gejty te wydają się być nieprzygotowane. Gdzie po wyjściu z tych gejtów będzie odbywać się kontrola paszportowa wie ktoś? Zupełnie nie mogę sobie tego wyobrazić. Brak jest jakichkolwiek oznaczeń i bez dodatkowych kabin kontroli paszportowej na poz +3 chyba nie da się włączyć tego gejtu do strefy NS?
Zakładki