Cześć,
ostatnio przeglądając na instgramie konto Muzeum Pan Am (@pan.am.museum najnowszy post) znalazłem rozkład lotów jesień/zima 1979/1980. Akurat trafiło mi się, że opublikowana została strona z warszawskim lotniskiem i jego odlotami. Wiem, że Pan Am latał z WAW od 1971, ale nie wiem kiedy skończył - czy razem ze sprzedażą dywizji TATL do DAL czy może wcześniej? Nie widziałem też żadnego zdjęcia PA z Okęcia.
Czy ktoś może ma jakieś zdjęcie z archiwum, bądź jakieś info o obecności PA generalnie w Polsce? Słyszałem, że w PL była baza stewek, ale nie wiem czy jest to prawda.
Kolejna ciekawostka: W WAW było nawet emergency landing 747. W artykule jest napisane, że szefowa ?polskiego biura PA? potwierdza, fakt lądowania samolotu z Karachi do Frankfurtu. (https://apnews.com/article/b8180d1cb...e18c34647174b6)
Rzeczywiście - nie wiem jak mogłem to przegapić. Domyślam się, że pojawiały się też 727 (takie latały na krajówkach w RFN).
727 latały do FRA/TXL i tam była przesiadka na atlantyk. Pan Am latał u nas do końca, czyli 1991 na A310, potem jeszcze przez jakiś czas robiła to Delta. Faktycznie mało szczegółów na ten temat, ale było to wtedy wydarzenie, biorąc po uwagę, że do dziś żaden z gigantów z US tego nie robi.
Pozdr
Trochę pokopałem w sieci i natrafiłem na archiwum Wyborczej - Pan Am pod znakiem Delty. Można więc powiedzieć, że prawie do samego końca, bo agonia PA trwała jeszcze trochę ponad miesiąc. Czyli jak rozumiem 727 było tylko na niemieckich krajówkach, a z PL latał A310?
Podrzucam ostatni rozkład PA,.
Widać, że były loty zarówno do EPWA jak i do EPKK.
Ja w tym czasie leciałem B727 Delty z FRA do WAW.
Dryndy, którymi leciałem
A300; A310; A319; A320, A320NEO; A321; A330; A340; A380; ATR-42; BAe 146; B727-100(?),-200; B737-200.-300.-400,-800, -MAX8; B747-300,-400,-8; B747-300 & -400 Combi & -8; B757-200, B767-200LR,-300ER; B777-200; B787-8,-9; Cessna 150; Cessna 152; DC-9-50; DC-10-30; ERJ-145; ERJ-170; ERJ-175; ERJ-190; Il-18; Il-62M; LT-1011-500 Tristar; MD-80,82,88; Piper PA-28 Cherokee; Robinson R22; Tu-134a; Tu-154; balon; patyki; motolotnie. We własnym zakresie ppg i paralotnie.
Znalazłem zdjęcie 747 na lotnisku w Gdańsku - wiem, że to nie EPWA, ale i tak podrzucam.
https://www.airliners.net/photo/Pan-...8B6/s1lw%3D%3D
Pod koniec lat 70-tych i przez większą cześć 80-tych Pan Am latał z FRA do WAW na 727-200. W połowie lat 80-tych na tej trasie pojawiał się również 737-200 i jeden z samolotów miał nazwę "Clipper Poland" (widziałem go na Okęciu w sierpniu 1985 roku). Natomiast na pewno nie było lotów PA z TXL do WAW. Przez jakiś czas Pan Am latał również na trasie FRA-KRK-FRA. W 1988 lub 1989 roku na trasie JFK-WAW-JFK pojawił się A310-300 i latał do 1991 roku. Pamiętam awaryjne lądowanie 747 Pan Am w 1986 roku i to, że na Okęcie przyleciał wówczas drugi 747. Zdjęcie dwóch Jumbo stojących obok siebie na Okęciu zamieścił wówczas Express Wieczorny.
Przy okazji - "Clipper Poland": https://www.airliners.net/photo/Pan-...7-222/118047/L
Co do powyzszej wypowiedzi: ja akurat leciałem raz segment WAW-TXL na Delta 310, w czerwcu 1994. Wiec ten zestaw opisowy nie jest kompletny. : )
A zdjecie w WAW PA 707, z tarasu, tez jedno mam - ok. polowy 70-tych (ale musze odnalezc); niedaleko obok stal tez czasem wtedy MEA 707. Takie to czasy...
Pytanie pokrewne:
Biuro Pan Amu w Krakowie było przy ul. Szpitalnej. Potem zmieniło się w biuro Delty, w tym samym miejscu. I chyba pozostało tam do chwili wycofania się Delty z Polski.
A biuro Pan Amu w Warszawie? Przez lata było w Victorii - ale (przyznaję ze wstydem) nie wiem czy pozostało tam jako biuro Delty, czy przeniosło się gdzieś (gdzie?) przed zmianą przewoźnika?
Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 01-06-2021 o 21:46
Ja Pamiętam jak PanAm latał do/z fra na 727 i 737. Potem latała tak Delta. Również Delta latała z/do jfk na 767. Byłem wtedy dzieciakiem i pamiętam obrazki tego 767 na podejściu na 29. Z ławki w szkole widziałem. Mój tato miał jakąś umowę na wożenie z lotniska stew z PanAm. Pamiętam że nawet bywali u nas w domu. Podpytam jak to było i napiszę.
PAN AM rozpoczął rejsy na trasie JFK-PIK-HAM-WAW wiosną 1971. B707 odlatywał z JFK we wtorki i soboty, przylatywał do WAW o 14.20 następnego dnia. Samolot zostawał na na noc i odlatywał do JFK tą samą trasą następnego dnia o 9.30.
Zima 1972/3 1----- B707 JFK-LHR-CPH-WAW
Lato 1973 1--4--- B707 JFK-BRU-DUS-WAW
Zima 1973/4 B707 JFK-LHR-WAW
Lato 1974 -2--5-7 B707 JFK-CPH-WAW do października
--3---7 B707 JFK-AMS-CPH-WAW od pażdziernika
Zima 1974/5 -2-4--- B707 JFK-AMS-CPH-WAW
Lato 1977 1-3-4--7 B707 JFK-CPH-WAW
-----6- B727 FRA-WAW samolot zostawał na noc w WAW
-------7 B727 WAW-FRA
Zima 1977/8 --3-5-- B727 FRA-WAW samolot zostawał na noc w WAW
---4-6- B727 WAW-FRA
Lato 1978 123456- B707 JFK-VIE-WAW
-234567 B707 WAW-VIE-JFK
Zima 1978/9 1234567 B727 FRA-WAW-FRA bez nocowania samolotu w WAW
Lato 1979 1234567 B727 FRA-WAW-FRA bez nocowania samolotu w WAW
Zima 1979/80 1234567 B727 FRA-WAW-FRA bez nocowania samolotu w WAW
Lato 1980 1234567 B727 WAW-FRA-WAW samolot bazuje w WAW
Lato 1981 1-3---- B727 FRA-WAW samolot nocuje w WAW
-2----7 B727 WAW-FRA
Przerwa w lotach do USA do 1985 roku.
Lato 1985 1234567 B732 WAW-FRA-WAW samolot bazuje w WAW
Lato 1991 --3-56- B727 FRA-PRG-KRK samolot nocuje w KRK
------7 B727 FRA-WAW-KRK samolot nocuje w KRK
-----6- B727 KRK-WAW-FRA
1--4--7 B727 KRK-PRG-FRA
--3--6- B727 WAW-FRA-WAW
---4--- B727 FRA-WAW-LED
----5-- A310 WAW-JFK
Rejsy nonstop A310 JFK-WAW zostały zainaugurowane 18.05.1989 cztery razy w tygodniu. Niestety nie dysponuje szczegółowymi rozkładami z lat 1986-1990.Loty do Krakowa rozpoczęły się 27.04.1986 z lądowaniem w PRG. Baza stewardess w WAW istniała prawdopodobnie od 1985 roku, czyli okresu wznowienia lotów do WAW po przerwie od Stanu Wojennego i bazowania B732 w WAW. Loty PAN AMu przejeła po grudniu 1991 DELTA wraz z bazą stewardess. Delta latała na B727 FRA-WAW-LED-WAW-FRA, FRA-PRG-WAW-PRG-FRA, na A310 WAW-TXL-JFK. Załogi pokładowe DELTY zbazowane w WAW obsługiwały 2 tygodniowe rotacje na wielu europejskich i międzykontynentalnych trasach DELTY z WAW via FRA.
Może ktoś dysponuje jeszcze innymi informacjami na ten temat?
Czy jeśli(by) się leciało w II połowie lat 80-tych Pan Amem WAW-FRA-JFK-FRA-WAW, to trzeba było mieć niemiecką wizę tranzytową, nawet jeśli we FRA nie wychodziło(by) się ze strefy celnej? (Chyba że takie wyjście było *konieczne* z takich lub innych powodów, no to wtedy odpowiedź byłaby automatycznie twierdząca.)
Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 22-08-2022 o 20:53
Znalazlem dwie. Moge wstawic, ale nie wiem jak, nie chce sie bawic w jakies serwery. Jesli to pokretna procedura to moge wyslac komus i wstawi.
Jakosc jednak gorsza niz myslalem; poza tym w epoce dodalem nieco koloryzacji.Jestem z jakąś ciocią chyba, na oko 1976-77.
I jeszcze podczas poszukiwań wpadla w oko jedna pocztówka reklamowa POLMO, z FIATEM 125P, która wisiała kiedyś wśród innych podobnych, nad moim łózkiem chyba od pocz lat 70-tych , stąd wyblaknięcie. Nie ma na niej PanAm, ale jest dziób 134 LOT z bliska.![]()
Zakładki