Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree21Likes
  • 1 Post By gaugan
  • 1 Post By Kubsot
  • 1 Post By tomekz28
  • 3 Post By Kubsot
  • 3 Post By Landor
  • 2 Post By TK
  • 1 Post By 6_0_0
  • 2 Post By Filus EPWA
  • 5 Post By SK756
  • 1 Post By mimx
  • 1 Post By AdamRyspal

Wątek: Pan Am na EPWA

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2018

    Domyślnie Pan Am na EPWA


    Polecamy

    Cześć,
    ostatnio przeglądając na instgramie konto Muzeum Pan Am (@pan.am.museum najnowszy post) znalazłem rozkład lotów jesień/zima 1979/1980. Akurat trafiło mi się, że opublikowana została strona z warszawskim lotniskiem i jego odlotami. Wiem, że Pan Am latał z WAW od 1971, ale nie wiem kiedy skończył - czy razem ze sprzedażą dywizji TATL do DAL czy może wcześniej? Nie widziałem też żadnego zdjęcia PA z Okęcia.
    Czy ktoś może ma jakieś zdjęcie z archiwum, bądź jakieś info o obecności PA generalnie w Polsce? Słyszałem, że w PL była baza stewek, ale nie wiem czy jest to prawda.

    Kolejna ciekawostka: W WAW było nawet emergency landing 747. W artykule jest napisane, że szefowa ?polskiego biura PA? potwierdza, fakt lądowania samolotu z Karachi do Frankfurtu. (https://apnews.com/article/b8180d1cb...e18c34647174b6)

  2. #2
    Xon
    Xon jest nieaktywny
    Awatar Xon

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Warszawa

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2018

    Domyślnie

    Rzeczywiście - nie wiem jak mogłem to przegapić. Domyślam się, że pojawiały się też 727 (takie latały na krajówkach w RFN).

  4. #4
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    727 latały do FRA/TXL i tam była przesiadka na atlantyk. Pan Am latał u nas do końca, czyli 1991 na A310, potem jeszcze przez jakiś czas robiła to Delta. Faktycznie mało szczegółów na ten temat, ale było to wtedy wydarzenie, biorąc po uwagę, że do dziś żaden z gigantów z US tego nie robi.

    Pozdr
    oskiboski likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2018

    Domyślnie

    Trochę pokopałem w sieci i natrafiłem na archiwum Wyborczej - Pan Am pod znakiem Delty. Można więc powiedzieć, że prawie do samego końca, bo agonia PA trwała jeszcze trochę ponad miesiąc. Czyli jak rozumiem 727 było tylko na niemieckich krajówkach, a z PL latał A310?

    Podrzucam ostatni rozkład PA, .
    Widać, że były loty zarówno do EPWA jak i do EPKK.
    oskiboski likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Ja w tym czasie leciałem B727 Delty z FRA do WAW.
    oskiboski likes this.
    Dryndy, którymi leciałem
    A300; A310; A319; A320, A320NEO; A321; A330; A340; A380; ATR-42; BAe 146; B727-100(?),-200; B737-200.-300.-400,-800, -MAX8; B747-300,-400,-8; B747-300 & -400 Combi & -8; B757-200, B767-200LR,-300ER; B777-200; B787-8,-9; Cessna 150; Cessna 152; DC-9-50; DC-10-30; ERJ-145; ERJ-170;
    ERJ-175; ERJ-190; Il-18; Il-62M; LT-1011-500 Tristar; MD-80,82,88; Piper PA-28 Cherokee; Robinson R22; Tu-134a; Tu-154; balon; patyki; motolotnie. We własnym zakresie ppg i paralotnie.

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2018

    Domyślnie

    Znalazłem zdjęcie 747 na lotnisku w Gdańsku - wiem, że to nie EPWA, ale i tak podrzucam.
    https://www.airliners.net/photo/Pan-...8B6/s1lw%3D%3D
    walusinsky, gaugan and myszygon like this.

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Pod koniec lat 70-tych i przez większą cześć 80-tych Pan Am latał z FRA do WAW na 727-200. W połowie lat 80-tych na tej trasie pojawiał się również 737-200 i jeden z samolotów miał nazwę "Clipper Poland" (widziałem go na Okęciu w sierpniu 1985 roku). Natomiast na pewno nie było lotów PA z TXL do WAW. Przez jakiś czas Pan Am latał również na trasie FRA-KRK-FRA. W 1988 lub 1989 roku na trasie JFK-WAW-JFK pojawił się A310-300 i latał do 1991 roku. Pamiętam awaryjne lądowanie 747 Pan Am w 1986 roku i to, że na Okęcie przyleciał wówczas drugi 747. Zdjęcie dwóch Jumbo stojących obok siebie na Okęciu zamieścił wówczas Express Wieczorny.
    Przy okazji - "Clipper Poland": https://www.airliners.net/photo/Pan-...7-222/118047/L

  9. #9
    TK
    TK jest nieaktywny
    Awatar TK

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2 mile od WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gaugan Zobacz posta
    727 latały do FRA/TXL i tam była przesiadka na atlantyk. Pan Am latał u nas do końca, czyli 1991 na A310, potem jeszcze przez jakiś czas robiła to Delta.
    Delta latała do WAW na B727 do maja 1997. Potem - do kwietnia 1999 - latała na B767-300 na trasach JFK-TXL-WAW, JFK-AMS-WAW i bezpośrednio JFK-WAW (różnie w różnych sezonach).

    Miałem szczęście zrobić B727 i B767 Delty na Okęciu
    gaugan and Xon like this.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TK Zobacz posta
    Delta latała do WAW na B727 do maja 1997. Potem - do kwietnia 1999 - latała na B767-300 na trasach JFK-TXL-WAW, JFK-AMS-WAW i bezpośrednio JFK-WAW (różnie w różnych sezonach).

    Miałem szczęście zrobić B727 i B767 Delty na Okęciu
    Co do powyzszej wypowiedzi: ja akurat leciałem raz segment WAW-TXL na Delta 310, w czerwcu 1994. Wiec ten zestaw opisowy nie jest kompletny. : )

    A zdjecie w WAW PA 707, z tarasu, tez jedno mam - ok. polowy 70-tych (ale musze odnalezc); niedaleko obok stal tez czasem wtedy MEA 707. Takie to czasy...
    T0pek likes this.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Pytanie pokrewne:

    Biuro Pan Amu w Krakowie było przy ul. Szpitalnej. Potem zmieniło się w biuro Delty, w tym samym miejscu. I chyba pozostało tam do chwili wycofania się Delty z Polski.

    A biuro Pan Amu w Warszawie? Przez lata było w Victorii - ale (przyznaję ze wstydem) nie wiem czy pozostało tam jako biuro Delty, czy przeniosło się gdzieś (gdzie?) przed zmianą przewoźnika?
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 01-06-2021 o 21:46

  12. #12
    Awatar Filus EPWA

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Ja Pamiętam jak PanAm latał do/z fra na 727 i 737. Potem latała tak Delta. Również Delta latała z/do jfk na 767. Byłem wtedy dzieciakiem i pamiętam obrazki tego 767 na podejściu na 29. Z ławki w szkole widziałem. Mój tato miał jakąś umowę na wożenie z lotniska stew z PanAm. Pamiętam że nawet bywali u nas w domu. Podpytam jak to było i napiszę.
    sprajt2 and Mateusz Janiec like this.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Czy Delta nie latała JFK-WAW-JFK na 310-kach, przynajmniej początkowo (w sensie przejęcia tej bezpośredniej trasy po PA)?

    To nie wyklucza także 310-ki (wtedy nawet w wersji 200, jeśli DL takowe miała) na trasie z/do FRA.

    PS.
    Cytat Zamieszczone przez Landor Zobacz posta
    A w tle C-141 Starlifter, jeśli wzrok nie myli.

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2021
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    PAN AM rozpoczął rejsy na trasie JFK-PIK-HAM-WAW wiosną 1971. B707 odlatywał z JFK we wtorki i soboty, przylatywał do WAW o 14.20 następnego dnia. Samolot zostawał na na noc i odlatywał do JFK tą samą trasą następnego dnia o 9.30.
    Zima 1972/3 1----- B707 JFK-LHR-CPH-WAW
    Lato 1973 1--4--- B707 JFK-BRU-DUS-WAW
    Zima 1973/4 B707 JFK-LHR-WAW
    Lato 1974 -2--5-7 B707 JFK-CPH-WAW do października
    --3---7 B707 JFK-AMS-CPH-WAW od pażdziernika
    Zima 1974/5 -2-4--- B707 JFK-AMS-CPH-WAW
    Lato 1977 1-3-4--7 B707 JFK-CPH-WAW
    -----6- B727 FRA-WAW samolot zostawał na noc w WAW
    -------7 B727 WAW-FRA
    Zima 1977/8 --3-5-- B727 FRA-WAW samolot zostawał na noc w WAW
    ---4-6- B727 WAW-FRA
    Lato 1978 123456- B707 JFK-VIE-WAW
    -234567 B707 WAW-VIE-JFK
    Zima 1978/9 1234567 B727 FRA-WAW-FRA bez nocowania samolotu w WAW
    Lato 1979 1234567 B727 FRA-WAW-FRA bez nocowania samolotu w WAW
    Zima 1979/80 1234567 B727 FRA-WAW-FRA bez nocowania samolotu w WAW
    Lato 1980 1234567 B727 WAW-FRA-WAW samolot bazuje w WAW
    Lato 1981 1-3---- B727 FRA-WAW samolot nocuje w WAW
    -2----7 B727 WAW-FRA
    Przerwa w lotach do USA do 1985 roku.

    Lato 1985 1234567 B732 WAW-FRA-WAW samolot bazuje w WAW
    Lato 1991 --3-56- B727 FRA-PRG-KRK samolot nocuje w KRK
    ------7 B727 FRA-WAW-KRK samolot nocuje w KRK
    -----6- B727 KRK-WAW-FRA
    1--4--7 B727 KRK-PRG-FRA
    --3--6- B727 WAW-FRA-WAW
    ---4--- B727 FRA-WAW-LED
    ----5-- A310 WAW-JFK

    Rejsy nonstop A310 JFK-WAW zostały zainaugurowane 18.05.1989 cztery razy w tygodniu. Niestety nie dysponuje szczegółowymi rozkładami z lat 1986-1990.Loty do Krakowa rozpoczęły się 27.04.1986 z lądowaniem w PRG. Baza stewardess w WAW istniała prawdopodobnie od 1985 roku, czyli okresu wznowienia lotów do WAW po przerwie od Stanu Wojennego i bazowania B732 w WAW. Loty PAN AMu przejeła po grudniu 1991 DELTA wraz z bazą stewardess. Delta latała na B727 FRA-WAW-LED-WAW-FRA, FRA-PRG-WAW-PRG-FRA, na A310 WAW-TXL-JFK. Załogi pokładowe DELTY zbazowane w WAW obsługiwały 2 tygodniowe rotacje na wielu europejskich i międzykontynentalnych trasach DELTY z WAW via FRA.
    Może ktoś dysponuje jeszcze innymi informacjami na ten temat?

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Czy jeśli(by) się leciało w II połowie lat 80-tych Pan Amem WAW-FRA-JFK-FRA-WAW, to trzeba było mieć niemiecką wizę tranzytową, nawet jeśli we FRA nie wychodziło(by) się ze strefy celnej? (Chyba że takie wyjście było *konieczne* z takich lub innych powodów, no to wtedy odpowiedź byłaby automatycznie twierdząca.)

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Czy jeśli(by) się leciało w II połowie lat 80-tych Pan Amem WAW-FRA-JFK-FRA-WAW, to trzeba było mieć niemiecką wizę tranzytową, nawet jeśli we FRA nie wychodziło(by) się ze strefy celnej? (Chyba że takie wyjście było *konieczne* z takich lub innych powodów, no to wtedy odpowiedź byłaby automatycznie twierdząca.)
    Nie wiem, jak było w przypadku RFN - aktualnie UK wymaga wiz transytowych od niektórych narodowości, nawet jeśli robią przesiadkę w całości airside.
    Moje loty | Moje zdjęcia | oneworld: AA AB AS AT AY BA CX FJ IB JL JJ LA MH QF QR RJ S7 UL


  17. #17

    Dołączył
    Mar 2020
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Czy jeśli(by) się leciało w II połowie lat 80-tych Pan Amem WAW-FRA-JFK-FRA-WAW, to trzeba było mieć niemiecką wizę tranzytową, nawet jeśli we FRA nie wychodziło(by) się ze strefy celnej? (Chyba że takie wyjście było *konieczne* z takich lub innych powodów, no to wtedy odpowiedź byłaby automatycznie twierdząca.)
    Nie. Ja leciałem WAW-FRA-ATL (PanAm / Delta) latem '89 i wiza niemiecka nie była wymagana.
    Czterosilnik likes this.

  18. #18

    Dołączył
    Aug 2022
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6_0_0 Zobacz posta
    Co do powyzszej wypowiedzi: ja akurat leciałem raz segment WAW-TXL na Delta 310, w czerwcu 1994. Wiec ten zestaw opisowy nie jest kompletny. : )

    A zdjecie w WAW PA 707, z tarasu, tez jedno mam - ok. polowy 70-tych (ale musze odnalezc); niedaleko obok stal tez czasem wtedy MEA 707. Takie to czasy...https://filmyonline.eu/filmy-online/
    No i pięknie! Czekam na fotkę.
    T0pek likes this.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6_0_0 Zobacz posta
    A zdjecie w WAW PA 707, z tarasu, tez jedno mam - ok. polowy 70-tych (ale musze odnalezc); niedaleko obok stal tez czasem wtedy MEA 707. Takie to czasy...
    Przylatywały też (może (również?) w latach 80-tych) 707 Iraqi Airways. Niektórzy przekonywali wtedy że to były Jumbo Jety - hmm, pewnie mogła się zdarzyć raz czy drugi taka wizyta, bo 747 we flocie tej linii także były.
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 22-08-2022 o 20:53

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez AdamRyspal Zobacz posta
    No i pięknie! Czekam na fotkę.
    Znalazlem dwie. Moge wstawic, ale nie wiem jak, nie chce sie bawic w jakies serwery. Jesli to pokretna procedura to moge wyslac komus i wstawi.
    Jakosc jednak gorsza niz myslalem; poza tym w epoce dodalem nieco koloryzacji. Jestem z jakąś ciocią chyba, na oko 1976-77.

    I jeszcze podczas poszukiwań wpadla w oko jedna pocztówka reklamowa POLMO, z FIATEM 125P, która wisiała kiedyś wśród innych podobnych, nad moim łózkiem chyba od pocz lat 70-tych , stąd wyblaknięcie. Nie ma na niej PanAm, ale jest dziób 134 LOT z bliska.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •