Strona 16 z 17 PierwszyPierwszy ... 6 14 15 16 17 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 301 do 320 z 329
Like Tree34Likes

Wątek: Muzeum Lotnictwa w Krakowie - Noce muzeów, inwestycje, informacje.

  1. #301
    Awatar Pawel_T

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    gazeta.pl:
    Renata Radłowska
    09.12.2015 11:00
    Samolot Zuch (DAWID KARAMON)





    Nazywa się roe skeeter i służył w brytyjskim wojsku, był jednym z pierwszych śmigłowców. Na świecie zachowało się niewiele egzemplarzy tej maszyny. MLP pokaże też inną maszynę, która do tej pory stała w magazynach - polskiego zucha.
    Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
    Konstruktorem roe skeetera jest Polak, inżynier Tadeusz Leopold Ciastuła (pilot doświadczalny i kapitan pilot). To mała maszyna, mogły w niej latać tylko dwie osoby. Rzecz pionierska, bo powstał w czasach, kiedy śmigłowce dopiero wymyślano. - To ważny nabytek - mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. - Zdaje się, że w naszej części Europy tylko my go mamy. To podarunek od brytyjskiego Helicopter Museum.

    Najpierw jednak śmigłowcem zajmą się muzealni konserwatorzy. Na szczęście jest w bardzo dobrym stanie, wymaga jedynie niewielkiego odświeżenia, czyli pomalowania (w paru miejscach wgięta jest blacha, ale to da się naprawić podczas konserwacji).

    Inżynier Ciastuła i jego konstrukcje

    Nie byłoby tej maszyny, gdyby nie inżynier Ciastuła. Polak przyjechał do Anglii w 1941 roku, gdzie rozpoczął pracę w instytucie Royal Aircraft Establishment w Farnborough. Kilka lat później trafił do biura konstrukcyjnego wytwórni Cierva Aircraft Company w Southampton. Tam zaprojektował lekki śmigłowiec Cierva W.14 Skeeter.

    Prototyp przetestowano w 1948 roku, kolejna wersja (śmigłowiec Skeeter 2) powstała rok później. Ostatnią wersją był śmigłowiec Skeeter 8, ale produkcji seryjnej nie podjęto, ponieważ nie otrzymano żadnego zamówienia. Produkcję seryjną śmigłowców Skeeter zakończono jesienią 1960 roku. Łącznie zbudowano 77 egzemplarzy wszystkich wersji. Lotnictwo Wielkiej Brytanii używało około 50 skeeterów.

    - Jaką ma wartość? Nie chciałbym spekulować, ale sporą - mówi Jakub Link-Lenczowski z MLP. - I nie chodzi tylko o tę emocjonalną. To cacuszko. W dodatku ma polskiego ojca, czyli można powiedzieć, że po kilku dekadach roe skeeter wraca do ojczyzny.

    Maszyny piękne, zgrabne i funkcjonalne

    Nie tylko ten śmigłowiec będziemy mogli podziwiać. Muzeum ma jeszcze jedną niespodziankę - niedługo zobaczymy zucha, przedziwny samolot szkolno-akrobacyjny wyprodukowany w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi w 1950 roku. Były używane w aeroklubach tylko przez pięć lat.

    - Zuch jest dowodem na to, że Polacy potrafili projektować maszyny piękne, zgrabne i funkcjonalne, które niekiedy przewyższały technicznie produkcje radzieckie; po prostu "prawdziwe zuchy" - dodaje Link-Lenczowski. - Jeżeli zuch nie miał szczęścia dłużej prezentować się na polskim niebie, to dlatego, że dominowała u nas raczej radziecka myśl konstruktorska.

    Maszyna z krakowskiego muzeum ma numer fabryczny 22, jest drugą wersją zucha - już napędzaną poniemieckim silnikiem gwiazdowym Siemens Bramo Sh 14. Zuchów 2 wyprodukowano w sumie pięć. Nasz egzemplarz służył w aeroklubach do 1963 roku. Rok później trafił na wystawę XX-lecia PRL na lotnisku Kraków-Rakowice-Czyżyny, gdzie pozostał jako eksponat powstającego Muzeum Lotnictwa. W 2015 roku został odrestaurowany (dotacja Ministerstwa Kultury).




  2. #302
    Awatar mk_tbu

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Warszawa Mokotów

    Domyślnie

    Byłem 10-tego grudnia na prezentacji Zucha i dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy na temat przyszłości.

    - będzie odnawiany jeszcze jeden egzemplarz Zucha, tym razem z silnikiem rzędowym.
    - Odnowiony Zuch jest teoretycznie gotowy do lotu, ale na razie nie są na nim planowane żadne loty pokazowe. Jak usłyszałem "nikt na nim nie zginął i niech tak zostanie"
    - będzie całkowicie zmieniany duży hangar - szyby będą przyciemnione a na górze będzie antresola.
    - do hangaru pójdzie Ju-52 "bo oglądany z góry będzie robił wrażenie"
    - ekspozycja skupi się przede wszystkim na polskich samolotach.
    - szybowce (jest to spora i cenna kolekcja) będą w innym pomieszczeniu, w części ekspozycji całkowicie poświęconej szybowcom. W obecnym miejscu (dużym hangarze) docelowo ma ich nie być.

  3. #303
     
    Awatar stawka

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK, EPKC

    Domyślnie

    Mogliby w dużym hangarze przy okazji wywalić całkowicie lampy sodowe i zastosować ledowe. Szybowce w osobnym (nowym?) hangarze? Byłoby git.
    EOS 60D + C100-400LII + C24-105L + GIANT OCR7 / KR-5289W :) EPKK

  4. #304
     
    Awatar stawka

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK, EPKC

    Domyślnie

    Remont głównego hangaru i kilku budynków (dwa garaże - tam gdzie silniki, kancelaria, spadochroniarnia i wartownia), odbudowa dwóch z czterech zburzonych hangarów:
    Wyborcza.pl
    EOS 60D + C100-400LII + C24-105L + GIANT OCR7 / KR-5289W :) EPKK

  5. #305
     
    Awatar stawka

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK, EPKC

    Domyślnie

    Na Czyżynach siadły właśnie 2x W-3. Rano podobno SW-4.
    EOS 60D + C100-400LII + C24-105L + GIANT OCR7 / KR-5289W :) EPKK

  6. #306

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    a co się stało z trzecim? podchodziły do lądowania 3

  7. #307
     
    Awatar stawka

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK, EPKC

    Domyślnie

    Pewnie też siadł, widziałem tylko 2.
    EOS 60D + C100-400LII + C24-105L + GIANT OCR7 / KR-5289W :) EPKK

  8. #308
    Awatar Micoud20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków/EPKK

    Domyślnie

    4x ratownik i ok.10 maszyn wojska i policji... sorry za nie sprecyzowanie co czego ile ale może 10 sekund stałem i ewakuacja
    NIKON D60 + MAK102
    UL984 UL986 UM985 UM866 UP139 + 'Łowca burz'

  9. #309
    Awatar Micoud20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rekkrak Zobacz posta
    a co się stało z trzecim? podchodziły do lądowania 3
    3 maszynki skoszarowane ledwo śmigła dostrzec
    NIKON D60 + MAK102
    UL984 UL986 UM985 UM866 UP139 + 'Łowca burz'

  10. #310
    Awatar Micoud20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków/EPKK

    Domyślnie

    Aktualnie 3 w powietrzu krążą nad błoniami + nowa baza LPR
    Zdjęcie wykonane z C.H. Krokus
    FotoWrzut.pl - Darmowy hosting zdjęć
    NIKON D60 + MAK102
    UL984 UL986 UM985 UM866 UP139 + 'Łowca burz'

  11. #311

    Dołączył
    Jun 2015
    Mieszka w
    Luborzyca

    Domyślnie

    Lecą kolejne 2 zkierunku pół wsch. Właśnie przeleciały u mnie nad domem w Luborzycy i poleciały w kierunku NH.

  12. #312
    Awatar Micoud20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Montano Zobacz posta
    Lecą kolejne 2 zkierunku pół wsch. Właśnie przeleciały u mnie nad domem w Luborzycy i poleciały w kierunku NH.
    Jest jeszcze sporo miejsca na tej prowizorce typu robimy lotnisko dajemy kraty i ochronę Jutro będzie ciekawie!
    NIKON D60 + MAK102
    UL984 UL986 UM985 UM866 UP139 + 'Łowca burz'

  13. #313
    Awatar regnar3712

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie

    Co tam tak nad Czyzynami smiglaki kraza?

  14. #314

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    w-3 start następnie formowanie klucza i odlot do domu
    regnar3712 likes this.

  15. #315

  16. #316

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Czy jest gdzies spis online wszystkich samolotow znajdujacych sie w muzeum?
    Cos w stylu:
    Jak-40 045
    MiG-21R 2213
    TU-134 SP-GIT
    itp.

    Po tylu latach podchodow (raz nawet w Krakowie w drodze do muzeum), mam zamiar zwiedzic to muzeum i popstrykac
    Tylko nie chce niczego ominac.

    Dzieki

  17. #317
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Rafał,
    w zasadzie tutaj masz prawie komplet zapewne poza nowościami w kolekcji :
    Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie Krakow, Poland
    Rafaldca likes this.
    Pozdrawiam, Airliner

  18. #318

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Airliner Zobacz posta
    w zasadzie tutaj masz prawie komplet zapewne poza nowościami w kolekcji :
    Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie Krakow, Poland
    Wojtek, wlasnie mi o dokladnie cos takiego chodzilo. Dzieki
    Airliner likes this.

  19. #319

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Panowie,

    Takie dwa pytania:

    - Czy to muzeum lotnictwa nie znajduje sie na starym poniemieckim lotnisku? Na hangarach widzialem napisy Achtung czy rauhen. Ogolnie, czy to muzeum ma swoj kod lotniska?

    - Pod wiata na samym koncu stal srebrny samolot bez skrzydel. Bez rejestracji. Akurat podczas mojej wizyty w pazdzierniku, ktos nad nim pracowal. Jedyne co bym zgadywal ze to jest IL-14. Ale ten samolot ma tylko 4 okna, a IL-14 mial 6 lub 8.
    Czy moze ktos mi podpowiedziec jaki to samolot i jaka jest rejestracja?

    Dzieki

  20. #320
    Photo Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Rafaldca Zobacz posta
    - Czy to muzeum lotnictwa nie znajduje sie na starym poniemieckim lotnisku? Na hangarach widzialem napisy Achtung czy rauhen. Ogolnie, czy to muzeum ma swoj kod lotniska?
    Ma EPKC.

    Muzeum zajmuje mały fragment terenu i część obiektów dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny.

    Było to jedno z najstarszych stałych lotnisk w Europie. Założone zostało w 1912 roku dla potrzeb lotnictwa Austro-Węgier. Należy przy tej okazji przypomnieć o stacjonowaniu na tym terenie na przełomie XIX i XX wieku fortecznego oddziału balonowego 2 Pułku Artylerii Fortecznej twierdzy Kraków. W 1912 roku dowództwo austriackie utworzyło na tym terenie Flugpark 7 razem z całym zapleczem technicznym. W 1917 roku lotnisko na Rakowicach stało się jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą.

    W dniach 30 i 31 października baza lotnicza przechodzi pod komendę polskich władz wojskowych, stając się tym samym pierwszym lotniskiem niepodległej Polski. Zaczęto na nim organizować pierwszą na ziemiach polskich jednostkę lotniczą nazwaną "1 Eskadra Bojowa". W okresie wojny polsko-bolszewickiej działała tutaj "I Niższa Szkoła Pilotów", której zadaniem było szkolenie pilotów dla szybko rozbudowającego się lotnictwa wojskowego.

    Na Rakowicach działały również warsztaty lotnicze remontujące samoloty i ich silniki. Organizowano też w nich ograniczoną produkcję sprzętu lotniczego. W 1921 roku zostaje zorganizowany w oparciu o istniejące zaplecze techniczne 2 Pułk Lotniczy. W połowie lat 20-tych polskie władze wojskowe podjęły decyzję o rozbudowie lotniska. Efektem tego było powstanie drugiego co do wielkości lotniska w Polsce. W 1939 we wrześniu podzieliło los innych polskich baz lotniczych, było kilkakrotnie bombardowane przez niemieckie bombowce. W okresie II wojny światowej lotnisko krakowskie było wykorzystane przez niemiecką Luftwaffe. Stało się jedną z baz lotniczych biorących udział w przygotowaniach do ataku niemieckiego na Związek Radziecki w 1941 roku. W styczniu 1945 roku lotnisko zajęli Rosjanie. W połowie 1945 roku przekazali je polskim władzom wojskowym. W 1963 roku lotnisko Rakowice-Czyżyny zostaje zlikwidowane z powodu rozbudowy kombinatu metalurgicznego i towarzyszących mu osiedli mieszkaniowych.

    Część obiektów dawnego lotniska jest obecnie używana przez Muzeum. Zajmuje ono ocalałe polskie obiekty lotniskowe, w skład których wchodzi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe, zbudowane na przełomie lat 20- i 30-tych oraz dwa małe budynki zbudowane przez Niemców w okresie ostatniej wojny.
    źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
    Rafaldca likes this.

Strona 16 z 17 PierwszyPierwszy ... 6 14 15 16 17 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •