Czy moge prosic fachowcow lub osoby zorientowane w temacie w jakim celu w dniu wczorajszym funkcjonowala czestotliwosc Krakow Director? Samolot pomiedzy APP a TWR byl kierowany wlasnie do Krakow Director - 124,050. Czy mialo to zwiazek z aktywnoscia Papugi PAZPu i wylaczeniem ILSa(swoja droga to hardkorowo sobie poczynala po zmroku - fajnie miec placone za robienie kosiakow )? Jak czesto funcjonuje taki podzial? Czy jest to oglaszane w NOTAMach? Czy Director zawsze ma ta sama role czy jest ona uzaleznione od sytuacji w danym dniu?
Troche z innej beczki - w koncu wykonywane sa podejscia po zachodzie slonca od 07 - nawet RCH751 tak ladowal. Wspominali o tej mozliwosci kiedys The Who oraz Radian.
Dziekuje za wyjasnienie. Mam w takim razie kolejne pytania:
- dlaczego akurat wczoraj? Czy byly jakies szczegolne przeslanki?
- czy Director wektorowal tez do KTW? Nie przysluchiwalem sie tej czestotliwosci zbyt intensywnie.
- gdy nie wystepowalo jeszcze KTW APP - KRK APP wektorowalo az do przekazania samolotu KTW TWR - nigdy Directora nie bylo...
Pytania pewnie dosc glupie wiec z gory prosze o wybaczenie
Spodziewaj się takiego układu najprawdopodobniej co poniedziałek. Układ jest warunkowany przez 'staffing' kontrolerów i przesłanki ruchowe.
Nienienie, director jest dla jednego lotniska, odpowiada za przestrzeń w sektorze jego podejścia. Zbliżanie dla EPKT załatwiał kontroler odpowiedzialny za całą resztę TMA.
Bo wektorować na obydwa lotniska może i jeden kontroler, ale jest to podobno niełatwe zadanie. Dla rozładowania ruchu dzieli się sektory - można uruchomić jeszcze sektor KT i/lub Kraków Director. Kiedyś będzie można jeszcze bardziej poszatkować tę przestrzeń, jeśli ruch wzrośnie.
Korzystajac z obecnosci fachowcow chcialem zapytac o jeszcze jedna rzecz z innej beczki.
W Krakowie czesto mozna uslyszec taka fraze: "turn left(right) by 10 degrees - report new heading". Moje pytanie brzmi po co jest ten skret o 10 stopni, ktory w sytuacji ogolnej raczej niewiele zmienia. Nie mozna od razu "report present heading"?
10 stopni to duzo. Najczesciej stosuje sie w znacznej odleglosci od lotniska gdy samolot wykonuje na dana pomoc a kontroler chce go skierowac na ktora mile na prostej. W Krakowie to np lot na KRW od polnocy. Na 20milach masz z tego 3,5 mili odsuniecia w stosunku do aktualnej drogi.
A z tym raportowanie headingu to chyba bierze sie stad, ze na radarze wyswietla sie linia drogi wzdluz ziemi a nie heading ale tutaj tez jestem ciekaw odpowiedzi w jaki to dokladnie celu.
No tak, ale macie tam mocno szczególną sytuację.
Właśnie po to, m.in. żeby potem, kiedy mówisz 'turn left heading XXX', nie okazało się, że ten heading to jest jednak w prawo... Kontroler nakazując kurs rozpoczyna wektorowanie radarowe i powinien znać kurs magnetyczny wektorowanego s/p.
Ostatnio edytowane przez Staford ; 04-11-2009 o 21:13
Mniej więcej - domyślnie samolot leci na jakiś punkt, pomoc, np na KRW lub SKAVI. To może nie być tym, czego oczekuje kontroler odpowiadający za doprowadzenie samolotu do podejścia. Z braku dogodnego punktu w okolicach lotniska, jeśli jest konieczność 'odgięcia' samolotu z uwagi na sytuację ruchową, nakazuje się lot z określonym kursem. Można albo zapytać o kurs i potem nakazać skręt na kurs o 10 stopni mniejszy lub większy, lub w jednej transmisji nakazać skręt o te 10 stopni i zgłoszenie nowego kursu. Prościej i szybciej jest zastosować to drugie rozwiązanie.
W takiej frazeologii i w przypadku silnych wiatrow to zrozumiale ale chodzi mi o ten wczesniejszy przyklad: "turn left by xx degrees report new heading" - w tym przypadku 10 w lewo to zawsze bedzie 10 w lewo. Po co wiec kontrolerowi nowy hdg zwlaszcze, ze nie zawsze o niego prosza? Z ciekawosci jakie poprawki na wiatr stosowac ewentualnie pozniej?
Po wprowadzeniu nowego systemu bedziecie miec te dane (hdg, vs, ias itp itd) z automatu?
Po to, żeby mieć co wpisać w pasek/do systemu. Nie da się wpisywać "+10", musi być konkretna wartość. Jeśli podasz kurs, następne wektory będą już podawane bezwględnymi liczbami.
Z pewnością, tylko nie wiem po wprowadzeniu _którego_ systemu to będzie. Na pewno nie po wprowadzeniu tego, który już jest w Krakowie/Katowicach i raczej nie po tym, który powinien być w najbliższym czasie wdrażany w FIR Warszawa.
Dane nt. hdg, vs, ias, cleared-level itp. idą modem S. Polskie systemy naziemne wciąż stosują tylko klasyczne A/C.
Żeby uściślić: system wyświetla VS i GS (wyliczany na podstawie ostatnich odczytów). Oczywiście nie z modu S.
A co do "turn left 10 degrees, report new heading" to trochę ten nowy kurs nam pracę ułatwia. Po pierwsze: wiadomo - mniej więcej - jaką poprawkę trzeba przyjąć na wiatr. Po drugie: ewentualne dalsze zmiany kursu idą już łatwiej. Po trzecie: muszę mieć co wpisać do systemu (konkretny kurs), żeby w ogóle widzieć, że dany samolot jest wektorowany, a nie utrzymuje własnej nawigacji.
Zakładki