Balice gonią Okęcie.
Władze krakowskiego lotniska ogłosiły konkurs na projekt rozbudowy portu. Chcą, by nowy terminal przyjmował ok. 6 mln pasażerów rocznie
Nowy budynek portu będzie miał cztery kondygnacje, w tym jedną podziemną. Prace budowlane mają się rozpocząć wiosną przyszłego roku, potrwają do 2010 roku. Koszt inwestycji szacuje się na 50 mln euro. Po jej zakończeniu krakowski port będzie mógł przyjąć ok. 9 mln pasażerów rocznie. To zaledwie o milion osób mniej, niż wyniesie przepustowość warszawskiego Okęcia po zakończeniu jego rozbudowy.
Prace projektowe zostaną sfinansowane z pieniędzy Unii Europejskiej. - Jako jedyne lotnisko w Polsce otrzymaliśmy dotację bezpośrednio od Komisji Europejskiej, która na zrobienie projektu przyznała nam 2,5 mln euro - mówi Kamil Kamiński, wiceprezes krakowskiego portu.
Do współpracy przy projektowaniu nowego terminalu władze portu zaprosiły pracownie architektoniczne z Unii Europejskiej. Ogłoszenie o konkursie ukazało się na początku tygodnia w dzienniku urzędowym UE. Termin nadsyłania prac upływa 29 czerwca. O wynikach konkursu ma zadecydować siedmioosobowy sąd konkursowy pod przewodnictwem prof. Stefana Kuryłowicza. Władze Balic ufundowały trzy nagrody w wysokości 80 tys. zł, 50 tys. zł i 30 tys. zł. Stworzenie szczegółowego projektu architektonicznego zostanie powierzone jednej z wyróżnionych firm.
Konkurs obejmuje również opracowanie koncepcji hotelu, który ma się znaleźć obok lotniska. Zarząd Balic rozmawia już na ten temat z Port Hotelem, spółką zarządzająca takim obiektem przy warszawskim Okęciu. - Chcemy powołać wspólnie spółkę celową, która najpierw zajmie się budową, a potem zarządzaniem - wyjaśnia prezes Kamiński.
Wieczny plac budowy
Obecnie przepustowość krakowskiego lotniska wynosi 2,5 mln pasażerów rocznie. W lipcu, kiedy do użytku zostanie oddany nowy terminal odlotów, wzrośnie do 3,5 mln osób. Jego budowa kosztuje ok. 40 mln zł. To na razie wystarczy, bo zgodnie z szacunkami władz lotniska w tym roku port obsłuży 3 mln podróżnych. Ale liczba osób przylatujących do Krakowa rośnie w błyskawicznym tempie - w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2007 roku przez Balice przewinęło się 58 proc. więcej osób niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Równolegle trwają warte ok. 50 mln zł prace związane m.in. z budową strażnicy straży pożarnej i zaplecza administracyjno-technicznego dla pracowników portu.
Zarząd portu przymierza się również do rozbudowy płyty postojowej i dróg kołowania kosztem prawie 49 mln euro. Projekt ten znalazł się już na liście wysłanej do zaakceptowania przez Komisję Europejską. Planowane inwestycje będą realizowane na gruntach należących do spółki zarządzającej lotniskiem. Balice czekają na prawo własności 30 z 240 hektarów dzierżawionych od wojska. Minister obrony narodowej już uznał ten teren za zbędny dla celów obronności kraju.
Wciąż w czołówce
Krakowskie lotnisko jest obecnie drugim, po Okęciu, polskim portem lotniczym pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. W zeszłym roku port przyjął 2,35 mln pasażerów. Następne co do wielkości lotnisko - katowickie Pyrzowice - odprawiło 1,43 mln podróżnych. Obecnie z Balic operuje 21 przewoźników. Lada dzień na tablicy rozkładu lotów mogą pojawić się następni. Jednak kto to będzie, władze portu na razie nie chcą zdradzić.
AGNIESZKA STEFAŃSKA "RZ"
Zakładki