Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    williamdrake
    Goście

    Domyślnie Drugie lotnisko dla Krakowa?


    Polecamy


  2. #2
    Awatar Jezza

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    No i po co kolejne lotnisko na południu Polski? Już i tak jest tłoczno..

  3. #3
    Awatar spexpl

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dziennik Polski z dnia 14.11.2007
    Port w Balicach może okazać się za mały, aby przyjąć wszystkich pasażerów

    Drugie lotnisko dla Krakowa?

    Małopolskie władze chcą w przyszłym roku wybrać miejsce, w którym powstałoby lotnisko alternatywne dla Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Jedną z możliwych lokalizacji są okolice Chrzanowa. To oznaczałoby, że między dwoma dużymi lotniskami regionalnymi w Krakowie i Katowicach - miałoby powstać trzecie.


    Podkrakowskie lotnisko jest największym portem regionalnym w Polsce. Do końca roku MPL Kraków-Balice obsłuży ponad 3 mln pasażerów. Już za kilkanaście lat lotnisko w Balicach, mimo prowadzonej obecnie rozbudowy, może okazać się niezdolne do przyjęcia rosnącej liczby samolotów.

    Czy Kraków potrzebuje drugiego lotniska? A może lepszym rozwiązaniem jest budowa drugiego pasa startowego w Balicach? Czy nie lepiej byłoby nawiązać współpracę z istniejącym i dobrze rozwijającym się portem lotniczym w Pyrzowicach koło Katowic? A może dobrym pomysłem jest jednak współpraca Krakowa przy tworzeniu lotniska regionalnego w podkieleckich Obicach?

    Odpowiedzi na te pytania szuka Urząd Marszałkowski. Liczy na to, że wszystko zostanie wyjaśnione w połowie przyszłego roku, gdy gotowe będzie opracowanie "Strategia rozwoju transportu lotniczego w województwie małopolskim na lata 2008-2010". Właśnie ogłoszono przetarg, który wyłoni autora tego opracowania.

    Marszałek województwa małopolskiego Marek Nawara nie kryje, że to wyjście przed szereg. - Warto jednak już dziś myśleć o tym, co zrobić, gdy lotnisko w Balicach nie będzie mogło obsłużyć ciągle rosnącej liczby pasażerów - mówi marszałek Nawara.

    Piotr Pietrzak, rzecznik Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, przyznaje, że spółka zarządzająca podkrakowskim lotniskiem skupia się na bliższej przyszłości, a więc rozbudowie płyty postojowej dla samolotów i budowie nowego terminala pasażerskiego z hotelem i wielopoziomowym parkingiem; w planach rozwojowych spółki nie wspomina się o ewentualnej budowie drugiej drogi startowej dla samolotów. - Ale to dobrze, że takie strategiczne i dalekosiężne myślenie wykazuje współwłaściciel MPL - dodaje Piotr Pietrzak. Województwo małopolskie ma ponad 20 proc. udziałów w MPL Kraków-Balice, a jeśli Platforma Obywatelska spełni swoje zapowiedzi o regionalizacji lotnisk, to może stać się głównym udziałowcem tej spółki.

    O ile można w Balicach ciągle budować nowe terminale pasażerskie i powiększać płytę postojową (warunkiem jest jednak przekazanie terenów wojskowych cywilom, co nie udaje się od wielu lat), to problematyczna wydaje się sprawa budowy drugiego pasa startowego. Z istniejącego pasa będą mogły korzystać samoloty, które w ciągu roku przywiozą lub zabiorą z Balic od 8 do 10 mln osób. Z ostatnich prognoz ruchu pasażerskiego wynika, że taka granica raczej nie zostanie przekroczona przed rokiem 2020. - I wtedy musimy być już przygotowani na to, że możliwości portu lotniczego w Balicach się wyczerpały, a nie dopiero myśleć, jak poradzić sobie z tym problemem, nawet jeśli pojawi się on za 20 czy 30 lat - podkreśla Marek Nawara.

    "Strategia rozwoju transportu lotniczego w województwie małopolskim" ma wskazać optymalne rozwiązanie na przyszłość. Opracowanie ma dać odpowiedź na pytanie, czy budowa drugiego pasa startowego w Balicach jest możliwa, jakie nowe tereny musiałyby zostać włączone w obszar lotniska i na ile taka inwestycja będzie opłacalna ekonomicznie. Jeśli okazałoby się, że to rozwiązanie nie wchodzi w grę, wtedy specjaliści będą musieli wskazać alternatywne lotnisko dla Balic. I nie chodzi tu tylko o teren Małopolski, ale także o obszar sąsiednich województw. - Najbardziej optymalnym rozwiązaniem byłaby wtedy współpraca Balic i Pyrzowic - twierdzi marszałek małopolski i nie widzi problemu w tym, że do tej pory te dwa lotniska są dla siebie konkurencyjne. Według marszałka Nawary taka współpraca z podkieleckim lotniskiem, które dopiero ma być budowane, nie wchodzi w grę, ze względu na zbyt dużą odległość od Krakowa. - Dopiero wtedy, gdyby budowa drugiego pasa w Balicach była niemożliwa (a są takie sygnały) i prognozy ruchu lotniczego pokazywały, że i Balice, i Pyrzowice szybko wyczerpią swoje możliwości, konieczne byłoby wskazanie nowego lotniska - dodaje Marek Nawara.

    GRZEGORZ SKOWRON
    Lokalne porty

    W "Strategii rozwoju transportu lotniczego w województwie małopolskim" znajdą się także wskazania rozmieszczenia lotnisk lokalnych. Opracowanie będzie musiało zawierać rekomendacje dla przyszłości lotnisk w Pobiedniku czy Łososinie Dolnej. Odpowie też na oczekiwania samorządów lokalnych stworzenia lotnisk w Nowym Targu czy Starym Sączu. Marszałek Marek Nawara podkreśla, że żadne z tych lotnisk nie będzie mogło aspirować do roli regionalnego portu. Ich rolą może być co najwyżej uzupełnienie systemu transportu lotniczego w województwie.

    (GEG)

  4. #4
    Awatar Maciek_Wadowice

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    co za polityka,
    chcą nowe lotnisko, a tu z terenami wojskowymi sobie nie radzą,
    dajcie spokój bo zaczyna to być śmieszne ...
    paranoja

  5. #5
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Może chcą zbudować dla FR?

  6. #6
    Awatar Zelek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    to jest smieszne ! tylko w PL moze sie zdazyc. Po co lotnisko miedzy KTW i KRK ktore i tak sa bardzo blisko siebie.

  7. #7
    Zbanowany
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    ETM/WAW/KRK

    Domyślnie

    zapewne po to aby jak to u nas ktoś wziął kase i zeby firmy znajomych miały co robic

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    zauwazmy, ze mowimy o dalekiej przszylosci. lokalizacja bardzo trafna, bo przy A4, mniej wiecej miedzy katowicami a krakowem (nie nowy targ, pobiednik, tarnow etc), i tylko ona ma sens jesli chodzi o nowe lotnisko na poludniu. takie lotnisko jesli mialoby powstac powinno obslugiwac agomeracje krakowska jak i slask. oczywiscie o ile EPKK wtedy zaczeloby obslugiwac ruch biznesowy dla krakowa. o tyle problemy mialoby EPKT. pomysl wydaje sie malo realny przy obecnie pompowanych srodkach w rozwoj EPKT i EPKK. takie lotnisko mialoby sens gdybysmy juz stwierdzili, ze budujemy wspolne lotnisko i uczestnicza w tym przesiewzieciu zarowno samorzady malopolski jak i slaska.

  9. #9
    Qna
    Goście

    Domyślnie

    Trzecie lotnisko hmm

    no chyba ze benki na nowe a Migi/suki/eFy na EPKK... (dobra wiem ze glupio gadam)

  10. #10
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spexpl
    Małopolskie władze chcą w przyszłym roku wybrać miejsce, w którym powstałoby lotnisko alternatywne dla Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Jedną z możliwych lokalizacji są okolice Chrzanowa. To oznaczałoby, że między dwoma dużymi lotniskami regionalnymi w Krakowie i Katowicach - miałoby powstać trzecie.
    ho ho ho, to dopiero jaja

    Jako mieszkaniec ów miasta czuję się upoważniony do publicznego wyśmiania tegoż pomysłu (Mimo moich osobistych korzyści - mógłbym - dosłownie focić samoloty z własnego okna )

    Pomysł o tyle bez sensu, że teraz trzeba byłoby wysiedlić kilka tysięcy osób, ściąć sporo wzniesień, nie mówiąc już o przekonaniu do tego pomysłu kilku tysięcy mieszkańców pewnego osiedla.


    Tu widać to osiedle, a w tle jest jeszcze sztuczny zbiornik wodny na potrzeby kopalni który wypadałoby usunąć bo pewnie by przeszkadzał.

    Pomysł miał sens 35 lat temu, gdy Balice były w głównej mierze lotniskiem wojskowym, a Katowice miałby nie dość że małe, to jeszcze odległe Pyrzowice.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    nie znam sie na "ziemii chrzanowskiej", ale wydaje mi sie ze nie chodzi o najblizsze otoczenie miasta, a jedynie np powiat.

  12. #12
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    W naszej "powiatowej" gazecie, pisało że chodzi dalej - jak w latach 70 - o Balin, czyli taką wiochę tuż za Chrzanowem, na A4 drugi węzeł w Powiecie to właśnie Chrzanów - Balin.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar dyziojr

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGCC

    Domyślnie

    Pamiętam że pewna sieć sklepów miała kiedyś taką rymowaną reklamę i wisiało to w miastach w których sieć ta nie występowała.
    "Bytom piękna okolica, mieliby ..... byłaby stolica" nazwa wykropkowana bo nie ma co robić niepotrzebnej reklamy. Niestety władze miast i regionów w wielu wypadkach przesiąkły tym sposobem myślenia i idą za hasłem
    "Chrzanów piękna okolica, mieliby lotnisko byłaby stolica"
    W Chrzanowie nie mieszkam ale osobiście jestem zdania iż jak każde polskie miasto ma wiele zdecydowanie poważniejszych spraw i problemów a lotnisko chyba do tych nie należy.
    Chłopaki chcą sie zabawić w lotnisko, sęk w tym że taka zabawa może się nie najlepiej skończyć.
    Pozdrawiam
    dyziojr


  14. #14
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    W artykule zacytowanym przez "spexpl'a" mowa o lotnisku w Łososinie Dolnej ... Wydaje mi się, że ze względu na swoje położenie pozostanie ono lotniskiem aeroklubowym. Lotnisko w Starym Sączu to z kolei wymysł naszych radnych i innych panów "przy władzy". Mimo wszystko to lotnisko pozostanie chyba jednak w sferze marzeń samorządowców ...
    Wszystko jest kwestią czasu...

  15. #15
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dyziojr
    Pamiętam że pewna sieć sklepów miała kiedyś taką rymowaną reklamę i wisiało to w miastach w których sieć ta nie występowała.
    "Bytom piękna okolica, mieliby ..... byłaby stolica" nazwa wykropkowana bo nie ma co robić niepotrzebnej reklamy. Niestety władze miast i regionów w wielu wypadkach przesiąkły tym sposobem myślenia i idą za hasłem
    "Chrzanów piękna okolica, mieliby lotnisko byłaby stolica"
    W Chrzanowie nie mieszkam ale osobiście jestem zdania iż jak każde polskie miasto ma wiele zdecydowanie poważniejszych spraw i problemów a lotnisko chyba do tych nie należy.
    Chłopaki chcą sie zabawić w lotnisko, sęk w tym że taka zabawa może się nie najlepiej skończyć.
    Toż to napisałem że pomysł bez sensu

    A pamiętacie: "Moja babicka pohazi z Chrzanowa"?

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    RBK

    Domyślnie


    Polecamy

    słyszałam że Balice chcą coś na terenie aeroklubu Nowy Targ budować. Jakiś pas czy coś. Info nie sprawdzone ale dużo się mówiło w Nowym Targu o nim. W sumie zgadzam się że niepotrzebne jest kolejne lotnisko. Balice może w ten sposób chcą zacząć przyjmować większe samoloty. Teraz to co drugie wieksze miasto chce mieć swoj odlot;]
    Could make me float
    Could make me float away


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •