Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1
    Awatar SebastianL

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Kompendium obróbki zdjęć w programach graficznych.


    Polecamy

    Witam,
    ponieważ fotki na naszym forum są pewnego rodzaju wizytówką EPWR i wrocławskich spotterów, postanowiłem stworzyć ten wątek, bo jak sami pewnie widzicie, poziom prezentowanych fotek jest bardzo różny. I nie chodzi tu o kwestie sprzętowe ( nawet komórką można zrobić dobre zdjęcie ) a o umiejętności fotografowania i późniejszej ewentualnej obróbki zdjęcia. Dlatego postanowiłem stworzyć ten temat, gdzie będziemy się dzielić naszymi umiejętnościami i wiedzą, będzie można zadawać pytania itp...Proszę tylko o nie wrzucanie fotek i pytania co się da z tym zrobić? Jeśli ktoś w ogóle zastanawia się czy coś z tym można zrobić to oznacza jedno - fota jest do niczego, nie warto zabierać się za obróbkę. Widzę że kilka osób zaczyna swoją przygodę z serwisami z ostrym screeningiem ( jetphotos, airliners, ) te osoby na pewno skorzystają z wiedzy ludzi, którzy od jakiegoś czasu poznali na własnej skórze działania screenerów .

    To do dzieła.
    Na początek, zanim w ogóle zaczniemy mówić o obróbce kilka porad odnośnie fotografowania.
    1. Pogoda. Ma wyjątkowe znaczenie bo od niej w zasadzie zależy wszystko co ustawimy w aparacie i co potem wyjdzie na fotkach. Wrocławski port lotniczy jest o tyle kiepsko usytuowany względem Słońca ( a raczej miejsca do spottingu ) że przez większą część czasu mamy wszystko pod Słońce. Ale da się z tego wybrnąć, trzeba tylko trochę "pojeździć" i popatrzeć jakie są ustawienia w różnych porach dnia i roku. Np. obecnie pod terminalem ( najczęściej chyba odwiedzane miejsce ) można spokojnie robić fotki po południu, mamy wtedy piękne światełko z boku i z tyłu (tuż przed zachodem ) oświetlające maszyny kołujące z pasa na płytę postojową. Najgorsza pora to wczesne przedpołudnie. Jedyne chyba miejsce z jakiego jako, tako da się fotografować to podejście od Smolca na wysokości wzniesienia i ogródków działkowych po lewej stronie Żwirki i Wigury, choć maszyny oświetlone są za bardzo od tyłu. Ale można włączyć. To nie oznacza że zdjęć pod Słońce nie należy robić, owszem wychodzą nawet ciekawe efekty ale to już wyższy stopień wtajemniczenia. Generalnie najlepsze warunki to miękkie popołudniowe światło z tyłu ( z boku ). Fajne foty wychodzą w dni deszczowe, zwłaszcza po deszczu kiedy wychodzi Słońce, w zimie ( ze śniegiem ). Pogodę trzeba wykorzystać.
    2. Ustawienia sprzętu. Żeby nie zapisać całego postu podam kilka generalnie przyjętych zasad, lub po prostu wskazówek.
    ISO - jak najniższe z możliwych, nie ma nic gorszego niż ziarno na gładkim kadłubie.
    Pomiar światła - jak kto lubi, mi się sprawdza w 90% przypadków centralnie ważony, potem punktowy, ale przy fotkach scen z niedużymi kontrastami i przejściami tonalnymi dobrze funkcjonuje matrycowy.
    3. AF - pełna dowolność byle fotka była ostra tam gdzie ma być. Stąd wniosek - chyba najlepiej punktowy. W przypadku maszyn poruszających się szybko tryb AF wodzącego, różnie się nazywa w zależności od systemu ( AF-C, AF-Servo itp ).
    4. Wybór trybu - duża dowolność. Najczęściej wybierany jest tryb A ( priorytet przysłony ) - aparat sam dobiera czas, my sterujemy przysłoną. Ja dość często używam trybu S ( sam wybieram czas naświetlania ). Jest bardzo przydatny przy "śmigiełkach". Żeby oddać ruch, trzeba wykorzystać takie ustawienia, przy których możemy uzyskać efekt rozmytych śmigieł ( zwłaszcza w powietrzu - nic nie wygląda tak źle jak samolot śmigłowy z zatrzymanymi śmigłami w locie ).Wyższy stopień wtajemniczenia to paning - efekt wodzenia obiektywem za maszyną w trakcie ruchu, przy długim czasie naświetlania.
    Co do konkretnych wartości to jest różnie. Do śmigieł ATRów czasy rzędu 1/160 i dłuższe są OK. Małe maszyny to nawet 1/320 i więcej. Śmigłowce - im dłużej tym lepiej, raczej powyżej 1/125, inaczej główny wirnik "stoi" w miejscu. Samoloty z silnikami bez śmigieł to już bajka...robimy jak chcemy.
    5. Kadrowanie - najważniejsza sprawa moim zdaniem. Ciekawy kadr "robi" nam całą fotkę. Generalnie samoloty to kadłub. Można się zdecydować na cięcie skrzydeł, ogona, stateczników, itp...ale cięcie kadłuba to już radykalne posunięcie. Oczywiście można to robić ale z głową. Chcemy pokazać nos maszyny - proszę bardzo, tniemy zawsze zachowując przednie zawieszenie bo nie może to "wisieć w powietrzu". Ogon - proszę bardzo, zostawiamy sam ogonek, zwłaszcza z ciekawym malowaniem. I jedna z najważniejszych spraw - FOTKA MA BYć PROSTA!!!!. Nie ma nic gorszego, niż "samolot jadący z górki lub pod górkę", drzewa, słupy, domy itd...rosnące, stojące bokiem itd...Najłatwiej jest chyba przy fotach w powietrzu.

    To na początek tyle, postaram się w miarę możliwości dopisać coś o czym zapomniałem i w kolejnych postach pokazać parę trików na "ulepszenie" fotki w PhotoShopie ( ten program znam najlepiej )
     

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Jeśli raz posmakowałes latania, bedziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo; bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić - Leonardo Da Vinci
     

  3. #3
    Awatar SebastianL

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    W temacie, który mnie najbardziej boli - PROSTE ZDJĘCIE. Nie oszukujmy się, zawsze zdarzy się w pośpiechu zrobić krzywą fotę. Ale jesli tylko nie jest krzywa do bólu, da się takie zdjęcie uratować. Pokażę na przykładzie prosty sposób na wyprostowanie fotki.

    Tak wygląda krzyw fota: widać ewidentnie że linia horyzontu leci w jedną stronę.


    Co robimy.
    1. Po otwarciu PSa wybieramy na początek widok miarek ( Menu Widok i zaznaczamy miarki, skrót Ctrl + R), dalej przeciągamy z tych własnie miarek, łapiąc lewym przyciskiem "za miarkę" i ciągnąc linię, którą "upuszczamy" na wysokości "początku horyzontu lub jakiegoś innego, równego punktu odniesienia ( gorzej jak go nie ma ).


    2. Dalej z przybornika narzędzi wybieramy Miarkę ( żeby ją wybrać trzeba prawym przyciskiem kliknąć na kroplomierzu i wybrać symbol linijki ). Potem przeciągamy Miarkę od punktu stycznego z początkiem linii horyzontu wzdłuż tej linii ( na tym zdjęciu wzdłuż linii trawy ).


    3. Ostatni krok to wybranie polecenia Obrazek - obróc obszar roboczy-swobodnie i zatwierdzić to co się pojawi w okienku - program sam wyrówna zdjęcie do naszej "linii horyzontu" o żądaną wartość.


    Na koniec zostaje przycięcie zbędnych rogów obrazka narzędziem do kadrowania. Koniec, kropka.


    Po kliknięciu enter obrazek jest wyprostowany, można przesunąć linię miarki łapiąc ją narzędziem do przesuwania, choć nie jest to konieczne bo zapisany obrzek tej linii mieć nie będzie więc bez obaw.
    A tak wygląda efekt końcowy zabiegów.



    Luck, nie każdy jest poliglotą. Poza tym chciałem żeby było wszystko w jednym temacie bez skakania po stronach w sieci, których jest mnóstwo. Dzięki za link (znam go) ale w tym temacie proszę o konkretne, wytłumaczone sposoby na fotkę.
     

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Gdańsk GDN/EPGD

    Domyślnie

    Sebastian: akurat to do czego prostowałeś nie musiało być prawidłowym punktem odniesienia.
     

  5. #5
    Awatar SebastianL

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KubaN
    Sebastian: akurat to do czego prostowałeś nie musiało być prawidłowym punktem odniesienia.
    owszem, nie zawsze trawnik to dobry układ odniesienia, w tym przypadku akurat tak było...zawsze trzeba szukać odpowiedniego miejsca względem którego się poziomuje. Najlepsze są pionowe ściany, słupy itd...bo to zawsze powinno trzymać pion. Choć nie zawsze trzyma Ale genralnie bardziej chodziło o sposób, to już autor zdjęcia musi wiedzieć co na nim jest najlepsze do przyjęcia za punkt korekcji
     

  6. #6
    Moderator
    Awatar FlyWRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie


    Polecamy

    Dalsze rozmowy proszę kontynuować w tematach EPWR Photo Private lub Sprzęt i obróbka
    Pozdrawiam, Piotr
     

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •