Autostrada A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie gotowa. Otwarcie przed Euro?
Zakończyła się budowa 16-kilometrowego odcinka autostrady A1. Jak informuje spółka Budimex, droga zostanie udostępniona kierowcom przed terminem, czyli przed 16 czerwca. Budimex poinformował, że droga czeka tylko na oznakowanie poziome i prace porządkowe. Swoje kontrole rozpoczęły już straż pożarna i sanepid.
- Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie od Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmie decyzję o oddaniu trasy do ruchu. Wszystko wskazuje na to, że A1 zostanie udostępniona kierowcom przed kontraktowym terminem zakończenia prac, tj. przed 16 czerwca - informuje Budimex.
Otwarcie na Euro 2012?
Czy kierowcy będą mogli przejechać przez aglomerację śląską jeszcze przed rozpoczęciem Euro, czyli przed 8 czerwca? Niewykluczone, jeśli przejezdny będzie budowany przez spółkę Dragados sąsiedni, 12-kilometrowy odcinek A1 z miejscowości Wieszowa do Piekar Śląskich.
Drogowcy twierdzą, że o ile odcinek Wieszowa - Piekary pewnie nie będzie jeszcze wtedy gotowy, to być może uda się doprowadzić do tego, by stał się "przejezdny". Bez przeszkód powinno zaś odbyć się - jeszcze przed Euro 2012 - dopuszczenie do ruchu krótkiego łącznika od węzła A1 w Pyrzowicach do prowadzącej do lotniska - od Katowic i Sosnowca - ekspresowej trasy S1. Wówczas można by było bezkolizyjnie przejechać z gliwickiego węzła A1 i A4 w Sośnicy do węzła prowadzącej w stronę Warszawy drogi nr 1 w Podwarpiu pod Siewierzem. Trasa ta wiodłaby autostradą A1 do Pyrzowic i dalej S1. Na węźle w Sośnicy stanęły już kierujące tamtędy strzałki z logo Euro 2012 - na Warszawę i Gdańsk.
50 kilometrów już gotowe
Obecnie w woj. śląskim można przejechać ok. 50 km z 92 km autostrady A1 - od węzła Świerklany pod Wodzisławiem Śląskim przez węzeł Sośnica (łączący A1 z A4 i DK44) do węzła Zabrze Północ obok Wieszowy. Przed Euro 2012 na pewno nie zakończy się budowa 18 km autostrady A1 ze Świerklan do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W marcu aneksowano kontrakt z wykonawcą tego odcinka - austriacką firmą Alpine Bau - przedłużając termin wykonania wszystkich objętych umową robót o 115 dni, czyli do 26 lipca.
Na razie nie wiadomo, czy z otwarciem tego odcinka uda się zmieścić w przedłużonym terminie. 10 kwietnia śląski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wstrzymał roboty na powstającym tam moście autostradowym MA532.
16 kilometrów za 1,5 miliarda złotych
Wartą 1,5 mld zł umowę na budowę A1 między Piekarami a Pyrzowicami podpisano w lipcu 2009 r. W ramach kontraktu, poza ponad 16 km autostrady, powstały dwa węzły autostradowe: Pyrzowice i Piekary, 19 obiektów mostowych (osiem wiaduktów drogowych, osiem wiaduktów autostradowych, dwa mosty autostradowe i jeden wiadukt kolejowy), drogi dojazdowe oraz dwa miejsca obsługi podróżnych.
Ponieważ drogę budowano na terenach górniczych, na niektórych odcinkach konieczne było wzmocnienie podłoża oraz montaż elektronicznego systemu pomiaru przemieszczeń. W miejscach tzw. anomalii gruntowych należało wypełnić pustki i zapadliska po wcześniejszej eksploatacji górniczej.
Zakładki