Realia podpowiadają ze dwa lata protestów i odwołań od wyniku przetargu.
W Pyrzowicach majstrowali przy skrzydle Boeinga
Pierwszy w historii polskiego lotnictwa i na dodatek na podkatowickim lotnisku. W Pyrzowicach kończy się właśnie historyczny montaż nowych elementów na skrzydle pasażerskiego samolotu. To małe skrzydełko, dzięki któremu latanie samolotem staje się tańsze. Mały element, którego montaż oznacza gigantyczne zmiany dla całej maszyny.
Może się wydawać, że chcą go popsuć, bo jak inaczej wytłumaczyć to, że robią wszystko, by Boeing latał wolniej niż potrafi. To jednak zabieg konieczny, bo po montażu tego elementu na końcu skrzydła zyskuje na mocy. Kabina pilotów, to miejsce, które tuż po tym, przeżyło największą metamorfozę. Komputer pokładowy został tak zaktualizowany, żeby pilot nigdy więcej nie mógł dodać tyle mocy ile przed remontem. - W momencie jeżeli te moce przelotowe zostały zachowane, to jest duże prawdopodobieństwo, że samolot przekroczyłby pewne prędkości, co skutkowałoby oderwaniem się skrzydeł - tłumaczy Tomasz Podleśny, inżynier lotniczy, LineTech. To winglet - skrzydełko, które zmniejsza opór całego skrzydła i pozwala maszynie na te same osiągi mniejszym kosztem. Konstrukcja - made in USA. Operacja trwa nawet do kilkunastu dni. - Na początku jest obciążająca finansowo, ale w długim czasie wydatki jeśli chodzi o mniejsze zużywanie paliwa, jak i o opłaty lotniskowe w dłuższym czasie operator zyskuje na tym - wyjaśnia Piotr Porowski, szef obsługi hangarowej, LineTech.
O kilka procent spalanego paliwa mniej. - Po wykonaniu obliczeń, po zaplanowaniu paliwa niezbędnego na daną trasę zakładającego wszystkie niezbędne rezerwy, w efekcie na każdy odcinek można zatankować kilkaset kilogramów mniej paliwa - mówi Paweł Wojda, dyrektor Portu Lotniczego w Pyrzowicach. Pyrzowicki montaż wingletów to pierwsza tego typu operacja w Polsce. Byłaby nie możliwa, gdyby nie oddany w lipcu do użytku nowoczesny hangar. - Dotychczas część takich operacji odbywała się poza granicami kraju w rożnych miejscach np. w Pradze, czy Paryżu. W zależności od tego, gdzie były dostępne odpowiednie hangary - informuje Leszek Budka, wiceprezes GTL S.A.
Zanim Boeing 737 polskich linii czarterowych Enter Air wzbije się w powietrze minie kilka dni. Po koniecznym wzmocnieniu konstrukcji skrzydła trzeba jeszcze uszczelnić zbiorniki paliwa. - Utrata paliwa podczas lotu, to jest taka najgroźniejsza rzecz. Natomiast pożar, to by musiał być łańcuch zdarzeń, żeby doszło do tego zagrożenia pożarowego - zaznacza Grzegorz Tkaczyk, inżynier lotniczy, LineTech.
Pasażer po takim remoncie nie będzie latał szybciej. Ale na pewno bezpiecznej i przyjemniej - teraz przez turbulencje, czy start będzie przechodzić się gładko.
Jest też film W Pyrzowicach majstrowali przy skrzydle Boeinga [ZdjÄcia] (film) - TVS
Jest ciekawe
rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej
Odcinek Transport TV nr 41 - YouTube
Pozdrowienia,
Kamil.
Pyrzowice czekają na Dreamlinera a póki co ... - nasi "spottersi" jadą do Warszawy
Pyrzowice czekają na Dreamlinera. Spotterzy się szykują [ZDJĘCIA] - Dziennikzachodni.pl
Taki news a tutaj cisza ;-)
Za dwa lata powstanie nowy pas na lotnisku Pyrzowice
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze podpisało umowę z Budimeksem na budowę nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i nawigacyjną w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice.
Nowa droga startowa będzie miała długość 3200 m. Jej budowa rozpocznie się w najbliższych tygodniach, natomiast zakończenie robót powinno nastąpić wraz z końcem trzeciego kwartału 2014 r. Umowa opiewa na blisko 150 mln zł brutto.
Przyszła droga startowa będzie o 400 m dłuższa od obecnej, dzięki czemu obsłuży nawet największe samoloty odlatujące z Pyrzowic z pełnym obciążeniem, co dotychczas wiązało się z pewnymi ograniczeniami. Będzie miała szerokość 45 m, a po obu jej stronach zostaną wybudowane symetryczne pobocza o szerokości 7,5 m każde. Powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania (L, N, R i S) ma liczyć prawie 209 tys. m kw.
Nowy pas startowy zostanie zlokalizowany równolegle do obecnego, w odległości 195 m na północ. Jego położenie zostało tak wyznaczone, by w przyszłości umożliwić jego bezkolizyjne wydłużenie w kierunku zachodnim o kolejne 400 m. Wraz z oddaniem do użytkowania nowej drogi startowej, obecnie istniejący pas startowy zostanie przekształcony w drogę kołowania.
Elementem inwestycji jest zainstalowanie urządzeń nawigacyjnych do operacji lotniczych ILS CAT II, dzięki którym możliwe będzie przyjmowanie samolotów przy widzialności nie mniejszej niż 350 m i podstawie chmur nie niższej niż 30 m.
Budowa pasa startowego to jedno z dwóch zadań największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. W połowie jego koszty kwalifikowane będą dofinansowane z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
źródło: Za dwa lata powstanie nowy pas na lotnisku Pyrzowice. wnp.pl | Serwis Logistyka. Transport, logistyka, firmy kurierskie.
26 listopada - 18.30 - Telewizja Polska SA - od 11:11 - Zielone światło do startu - umowa na budowę nowej DS podpisana
Jakoś cisza, a tu spora inwestycja się szykuje i to już wkrótce:
W przyszłym roku ma ruszyć budowa nowej hali przylotów na lotnisku w Pyrzowicach. Dzięki temu katowicki port lotniczy będzie mógł obsłużyć do 6 mln pasażerów rocznie. Zwiększenie liczby połączeń zapowiedział też Ryanair.
Cały tekst: Pyrzowice będą miały nową halę przylotów [WIZUALIZACJE]
AR
Dalszą dyskusję prowadzimy w temacie:
Informacje medialne o EPKT 2013 - analizy, informacje, ogłoszenia.
Zakładki