Nowy terminal z rękawami. To będzie najdroższa inwestycja na lotnisku w PyrzowicachMichalina Bednarek
05 lutego 2018 | 07:08
Konieczność budowy nowego, niezależnego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzysząca, czyli parkingami i nowym układem drogowym, to wynik ciągłego rozwoju lotniska w Pyrzowicach. Nowy, czwarty już, terminal będzie dysponował rękawami i ogromnym zapleczem.
Powstanie nowy, czwarty już, terminal na
lotnisku w Pyrzowicach. Jak mówi zarządca lotniska, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, decyzja o budowie to efekt dynamicznego rozwoju ruchu pasażerskiego w
Katowice Airport.
– W 2017 roku byliśmy jedynym z dużych polskich lotnisk regionalnych ze wzrostem ruchu powyżej 20 proc. W zeszłym roku linie lotnicze przewiozły z Pyrzowic i do Pyrzowic rekordowe 3,9 mln podróżnych, o 670 tys. więcej niż w 2016 roku. W tym roku zdecydowanie poprawimy ten
wynik, spodziewamy się, że pasażerów będzie o kilkaset tysięcy więcej niż w minionym roku – mówi Artur Tomasik, prezesa zarządu GTL.
Do końca dekady rocznie w Pyrzowicach będzie obsługiwanych około 5 mln osób.– Bardzo dobre
wyniki, jakie notujemy, oraz optymistyczne prognozy dalszego rozwoju spowodowały, że zdecydowaliśmy się przyspieszyć budowę nowego terminalu pasażerskiego – dodaje prezes Tomasik.
Wstępnie planowano jego oddanie pod koniec trzeciej dekady, ale teraz ma to nastąpić najpóźniej w okolicach 2025 roku.
– Budowa nowego terminalu jest niezbędna w celu zapewnienia optymalnego komfortu obsługi linii lotniczych i pasażerów – przekonuje prezes Tomasik.
Obiekt powstanie na działce znajdującej się pomiędzy terminalem pasażerskim a bazą do obsługi technicznej samolotów. Będzie to całkowicie niezależna infrastruktura, o dużej przepustowości, z wielkopowierzchniowymi halami – ogólnodostępną, przylotów i odlotów.
Co więcej terminal w końcu będzie wyposażony w rękawy. – W kategorii kosztów będzie to z pewnością największa inwestycja w historii lotniska, a jednocześnie będzie to najbardziej skomplikowany projekt, jaki do tej pory był realizowany w Pyrzowicach. Jestem przekonany, że sprostamy temu wyzwaniu – dodaje prezes GTL.
I przekonuje, że przez ostatnie 10 lat, zgodnie z harmonogramem, przeprowadzono największy w dotychczasowej historii portu lotniczego program inwestycyjny, w ramach którego powstała m.in. nowa droga startowa, która pozwala na przyjmowanie największych samolotów na świecie.
Terminal pasażerski B zostanie rozbudowanyRównie sprawnie poszła rozbudowa całego pola manewrowego wraz z drogami kołowania i miejscami postojowymi. Z sukcesem rozwija się również strefa cargo, a tuż obok Polska Agencja Żeglugi Powietrznej buduje nową wieżę kontroli lotów.
– Nasza załoga ma wiedzę i ogromne doświadczenie związane z realizację lotniskowych inwestycji infrastrukturalnych. Obecnie rozpoczęliśmy prace nad mapą drogową całego przedsięwzięcia, w ciągu najbliższych miesięcy poinformujemy o szczegółach – zapewnia Tomasik.
Zanim jednak rozpocznie się budowa nowego terminalu, przeprowadzona zostanie modernizacja i rozbudowa terminalu pasażerskiego B, dzięki czemu jego powierzchnia wzrośnie o prawie połowę.
Trwają prace nad projektem budowlany. Podczas inwestycji terminal będzie normalnie funkcjonował, więc prace podzielono na etapy – odbędzie się w sezonie jesienno-zimowym 2019/2020 i 2020/2021.
Zakładki