Strona 1 z 17 1 2 3 11 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 327
Like Tree49Likes

Wątek: EPMO/WMI Informacje prasowe

  1. #1
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie EPMO/WMI Informacje prasowe


    Polecamy

    Czy czapla i orzeł wstrzymają lotnisko w Modlinie.


    "Gazeta" dotarła do przygotowywanego raportu oddziaływania na środowiska lotniska w Modlinie. Wynika z niego, że nie tak łatwo będzie można je zbudować, bo samoloty mogą zagrażać licznym ptakom w okolicy.

    Czy przeszkodzi w budowie lotniska w Modlinie?Leżący blisko Warszawy port dla tanich linii to konieczność. Dziś ich pasażerowie odprawiani są na pękającym w szwach Okęciu, w maleńkim terminalu Etiuda. Wybór nowej lokalizacji padł na Modlin, bo uznano, że można tam dość szybko dostosować dawne lotnisko wojskowe.

    Ale otwarcie portu zapowiadane początkowo nawet na październik przyszłego roku wciąż się opóźnia. Wszystko wskazuje na to, że nie uda się dotrzymać najnowszego terminu.

    Spółka Port Lotniczy "Modlin" wciąż nie ma pozwolenia na budowę. Czeka też na dokument, którego przygotowanie zabiera ostatnio przy wszelkich inwestycjach najwięcej czasu.

    To decyzja środowiskowa. Powinien ją wydać burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego Jacek Kowalski (Modlin jest częścią tego miasta). On z kolei czeka na raport oddziaływania na środowisko, którego przygotowanie nadzoruje wojewoda. Ten zaś od kilku miesięcy domaga się kolejnych uzupełnień w raporcie. - Chodzi o dokładne zbadanie, jaki wpływ będzie miało lotnisko na obszar Natura 2000, który obejmuje Wisłę, i na ptaki oraz nietoperze - mówi Maksym Gołoś, rzecznik wojewody.

    "Gazeta" dotarła do wstępnej wersji raportu. Wynika z niego, że rozbudowa lotniska ograniczy liczbę ptaków w okolicy - w tym chronionych. Tych ostatnich jest w Modlinie bardzo dużo - to m.in. czapla siwa, orzeł bielik, derkacz. Tysiące ptaków przelatują nad odległą o kilka kilometrów Wisłą. Sama rzeka jest obszarem w ramach sieci Natura 2000, która ma chronić najcenniejsze przyrodniczo tereny w Unii Europejskiej.

    W raporcie zwrócono uwagę jeszcze na jeden problem - większe niż na innych lotniskach ryzyko kolizji ptaków z samolotami. W takiej sytuacji dochodzi czasami do uszkodzeń samolotów. Wprawdzie nie grozi to raczej bezpieczeństwu pasażerów, ale często wymusza kosztowne naprawy. Autorzy opinii stwierdzają, że są sposoby, by zniechęcić ptaki do przebywania wokół lotniska, ale zalecają dalsze badania - szczególnie wiosną - w okresie lęgowym. Te analizy są w trakcie przygotowania.

    Jacek Kowalski, burmistrz Nowego Dworu, który jest udziałowcem spółki budującej port, twierdzi, że lotnisko będzie budowane w zgodzie z poszanowaniem środowiska. - Postaramy się porozumieć z organizacjami ekologicznymi w tej sprawie. Sądzę, że da się tak rozbudować lotnisko, żeby nie ucierpiała przyroda - dodaje. Przypomina też, że do lat 90. w Modlinie działał port wojskowy, na którym lądowały samoloty głośniejsze od pasażerskich boeingów. Problem w tym, że przez ostatnie kilkanaście lat na tamtejszym pasie sporadycznie lądują jedynie awionetki. W efekcie na tereny wokół lotniska wróciło wiele gatunków ptaków.

    Sprawą mocną interesują się ekolodzy. O to, żeby mieć wpływ na zapisy decyzji środowiskowej, walczy dr Wiesław Nowicki z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. To on wywalczył zmianę kolorów pylonu mostu Siekierkowskiego z białych na pomarańczowe, tak by nie zabijały się o nie ptaki. Nie chce jednak się wypowiadać, póki nie ukończono raportu oddziaływania inwestycji na środowisko.

    Burmistrz Kowalski liczy, że ów dokument będzie niedługo gotowy. Sam woli zaś nie podawać dokładnych terminów uruchomienia lotniska. Przyznaje jednak, że znowu może pojawić się poślizg. Ostrożnie szacuje, że pierwsze samoloty zaczną tam lądować zimą 2009 roku.

    .
    Ostatnio edytowane przez STYRO ; 22-08-2016 o 14:42

  2. #2
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    Lotnisko w Modlinie za unijne pieniądze .

    Port lotniczy w Modlinie otrzyma dofinansowanie z UE. Pierwsze samoloty mogą tam wylądować już wiosną 2010 r. Całkowity koszt budowy lotniska to ok. 250 mln zł.



    Unia pokryje połowę tej kwoty, resztę ma wyłożyć samorząd Mazowsza. – To dla nas duży sukces – mówi Marta Milewska, rzecznik urzędu marszałkowskiego. – Zwłaszcza, że wcześniej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego odrzuciło nasze wnioski dotyczące czterech nowych lotnisk na Mazowszu. Samorząd chciał, aby z tzw. kontraktów wojewódzkich samorząd dostał dofinansowanie na utworzenie lotnisk w Sochaczewie, Mińsku Mazowieckim, Radomiu i Modlinie. Ministerstwo, które decyduje o podziale środków, nie przyznało ich Mazowszu.

    Unia z kolei zdecydowała się wesprzeć tylko Modlin (Mazowsze wnioskowało o pomoc dla wszystkich czterech projektów). – Zwrócimy się do ministerstwa z prośbą o ponowne rozpatrzenie naszego wniosku w sprawie Modlina
    – mówi Marta Milewska.

    – Być może w sytuacji, gdy mamy już dofinansowanie z Unii, rząd także przyzna dotację. Najbardziej prawdopodobne jest więc, że w naszym województwie powstanie tylko jedno regionalne lotnisko, właśnie w Modlinie. Na pozostałe trzy projekty pieniądze musieliby wyłożyć inwestorzy prywatni. – Mazowsze nie potrzebuje tylu lotnisk – uważa Adrian Frugalski z zespołu doradców gospodarczych TOR. – Modlin, jako silny port pomocniczy dla zapychającego się Okęcia, ma szansę odnieść sukces. Niepokoi tylko ślimacze tempo prac przy jego uruchamianiu.

    Lotnisko dla tanich linii miało tu ruszyć już w roku 2005. Do dziś na samym terenie nie zrobiono jednak jeszcze nic, nadal trwają uzgodnienia i sprawy formalne. Udziałowcami spół-ki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: samorząd Mazowsza, Agencja Mienia Wojskowego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze i miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

    Lotnisko ma działać w miejscu dawnego lotniska wojskowego – jest tu jeden pas startowy o długości 2,5 km, osiem dróg kołowania i czte-ry miejsca postoju samolotów. Konieczne są inwestycje w terminal, systemy bezpieczeństwa i naprowadzania, jak też w samą infrastrukturę, m.in. w połączenie kolejowe z Warszawą. Udziałowcy planują uruchomienie portu w roku 2008. – To mało realny termin – uważa Adrian Frugalski. – Najbardziej prawdopodobny jest początek 2010 roku.
    http://www.zw.com.pl/zw2/index.jsp?p...9611&page=text
    Zaorać, buraki posiać...

  3. #3
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie Informacje prasowe

    Lotnisko w Modlinie obsłuży początkowo1,5-2 mln pasażerów

    PAP
    13.07.2007 16:19

    Lotnisko w Modlinie w pierwszym etapie będzie obsługiwało od 1,5 mln do 2 mln pasażerów rocznie - poinformował w piątek na konferencji prasowej prezes spółki "Mazowiecki Port Lotniczy - Warszawa Modlin" Piotr Okienczyc.
    Pierwsi pasażerowie skorzystają z lotniska prawdopodobnie w pierwszej połowie 2009 roku.

    Zdaniem Okienczyca, obecnie najważniejszym etapem przystosowania byłego lotniska wojskowego do potrzeb cywilnych jest wydanie tzw. decyzji środowiskowej przez burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego.


    W pierwszym etapie lotnisko ma być obliczone na przyjęcie od 1,5 mln do 2 mln pasażerów rocznie, jednak nie jest wykluczona dalsza rozbudowa, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
    Jak powiedział Okienczyc, koszty kwalifikowane pierwszego etapu wynoszą około 50 mln euro, a dofinansowanie ze środków UE może sięgnąć do 45 proc. tej kwoty.
    Przedstawiciele zarządu województwa poinformowali, że Mazowsze wynegocjowało wstępną zgodę Komisji Europejskiej na dofinansowanie co najmniej jednego lotniska regionalnego na Mazowszu, ze wskazaniem Modlina jako inwestycji priorytetowej.
    Zdaniem wicemarszałka Jacka Kozłowskiego, wstępna zgodna na dofinansowanie inwestycji w Modlinie nie przekreśla ostatecznie szans na ubieganie się o dofinansowanie w przyszłości przez inne mazowieckie lotniska (chodzi o Sochaczew, Radom i Mińsk Mazowiecki).
    Urząd marszałkowski poinformował w piątkowym komunikacie prasowym, że lotnisko w Modlinie nie otrzymało dofinansowania z budżetu państwa w ramach tzw. kontraktu wojewódzkiego.
    Po przychylnej decyzji Komisji Europejskiej, zarząd województwa postanowił jeszcze raz wystąpić do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "z prośbą o ponowne rozpatrzenie możliwości dofinansowania tej inwestycji w ramach kontraktu wojewódzkiego" - pisze urząd marszałkowski w komunikacie.
    Jak powiedział PAP rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Krzysztof Łańcucki, jeżeli faktycznie dojdzie do zapowiadanej inwestycji, możliwa będzie budowa bocznicy łączącej lotnisko w Modlinie z linią kolejową E-65.
    Dzięki takiej bocznicy będzie możliwe połączenie Okęcia i centrum Warszawy z lotniskiem w Modlinie. Stacja kolejowa na warszawskim lotnisku na Okęciu ma być uruchomiona w połowie roku 2009.

    http://www.pb.pl/Default2.aspx?Artic...b-d9004940d1de
    Zaorać, buraki posiać...

  4. #4
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    Lotnisko w Modlinie




    Agencja Mienia Wojskowego przekazała kolejne tereny dla przyszłego Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Zwiększenie wojskowego aportu oznacza podniesienie wkładów finansowych pozostałych udziałowców spółki, która planuje budowę alternatywnego dla Okęcia portu lotniczego. Przekazaliśmy już połowę z 292 hektarów, które są w zasobach agencji, a kapitał spółki osiągnął 150 mln zł. Teraz zależy nam na przyspieszeniu inwestycji - mówi Bartłomiej Grabski, prezes AMW.

    z.l.
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/...omia_a_36.html
    W Balicach tacy chetni nie są do przekazywania terenów
    Zaorać, buraki posiać...

  5. #5
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcin747
    Lotnisko w Modlinie




    Agencja Mienia Wojskowego przekazała kolejne tereny dla przyszłego Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Zwiększenie wojskowego aportu oznacza podniesienie wkładów finansowych pozostałych udziałowców spółki, która planuje budowę alternatywnego dla Okęcia portu lotniczego. Przekazaliśmy już połowę z 292 hektarów, które są w zasobach agencji, a kapitał spółki osiągnął 150 mln zł. Teraz zależy nam na przyspieszeniu inwestycji - mówi Bartłomiej Grabski, prezes AMW.

    z.l.
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/...omia_a_36.html
    W Balicach tacy chetni nie są do przekazywania terenów
    W Radomiu przekazali i co z tego? Dali kawalek terenu ktory nijak nie przystaje na to, zeby postawic tam ewentualnie terminal pasazerski...Dzieki temu ucieli dyskusje, ze nie chca dac . A ze dali cos co srednio sie nadaje, to malo osob obchodzi . Moze wiec lepiej ze na Balicach nie przekazuja zbyt chetnie

  6. #6
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    Modlin już za dwa lata?

    Jest raport środowiskowy dla cywilnego portu lotniczego Modlin. Bez tego dokumentu nie byłoby możliwe wydanie pozwolenia na jego budowę.

    Co jest w raporcie? – Między innymi spis gatunków ptaków występujących na terenie, gdzie ma powstać port, i które mają być chronione – mówi Piotr Okienczyc, prezes spółki Port Lotniczy Modlin. – Są tam wskazówki, jak budować i eksploatować lotnisko, żeby jak najmniej szkodzić środowisku. Wczoraj raport trafił do wojewody Mazowsza, który ma 60 dni na jego zaopiniowanie.

    – W związku z Euro 2012 są tendencje do skracania terminów, więc pewnie wojewoda szybciej wyda opinię. Zależy nam, żeby jak najprędzej załatwić formalności i przystąpić do budowy lotniska – mówi Marek Miesztalski z rady nadzorczej spółki i skarbnik województwa mazowieckiego.

    Od wojewody raport trafi do burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego. On wyłoży go mieszkańcom. Ci będą mieli 21 dni na zapoznanie się z dokumentem. Budowa lotniska zacznie się najprawdopodobniej pod koniec pierwszego kwartału 2008 roku. Na przełomie lat 2009 i 2010 r. z lotniska mają wystartować pierwsze pasażerskie samoloty. Port lotniczy Modlin powstanie na terenie byłego lotniska wojskowego.

    Agnieszka Grotek
    http://www.rp.pl/artykul/78851.html
    Zaorać, buraki posiać...

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    już za dwa lata?
    Już za dwa Mam nadzieje, że z gotowym torem. Ile kilometrów/mterów łącznika trzeba dobudować, żeby Modlin Lotnisko połączyć z torem Zakroczym-Modlin (E65), wie ktoś? I ile metrów dzieli lotnisko od stacji Modlin?

    Swoją drogą nie mogę się doczekać pierwszego mojego startu stamtąd. Ujście Narwi, Twierdza, Zalew Zegrzyński... Piękny widok będzie z niewysokiego nieba

    A tu z Wyborczej, artykuł mający w tytule słówko "dopiero" zamiast "już"
    Wreszcie powstał raport oddziaływania na środowisko planowanego lotniska w Modlinie. Na uruchomienie portu poczekamy jednak jeszcze przynajmniej dwa lata.
    Raport środowiskowy ma m.in. odpowiedzieć na pytanie, jak pogodzić działalność lotniska z ochroną otaczającej go przyrody. Wiosną pisaliśmy w "Gazecie", że pierwszą wersję raportu odrzucił wojewoda, bo nieodpowiednio wykazano w nim, jaki będzie wpływ samolotów na okoliczne ptaki. Tymczasem w pobliżu dawnego lotniska wojskowego można spotkać wiele gatunków chronionych, m.in. orła bielika czy czaplę siwą. Tysiące ptaków przelatują nad pobliską Wisłą, która jest wpisana na listę obszarów Natura 2000.

    Według Jacka Kowalskiego, burmistrza Nowego Dworu Maz. (Modlin jest częścią tego miasta), przygotowany właśnie nowy raport wykazał, że da się pogodzić ochronę przyrody z pracą lotniska. W dokumencie znalazły się zalecenia, co trzeba zrobić, by ograniczyć jego negatywny wpływ na środowisko. Jednak ani burmistrz Kowalski, ani Piotr Okienczyc, szef spółki lotniskowej w Modlinie, nie chcieli w piątek zdradzać szczegółów raportu. Teraz po raz kolejny mają mu się przyjrzeć służby wojewody. Potem swoje wnioski będą mogły jeszcze zgłaszać zainteresowane strony, m.in. ekolodzy i okoliczni mieszkańcy.

    Po wydaniu prawomocnej decyzji środowiskowej i uzyskaniu pozwolenia na budowę wreszcie mają się zacząć pierwsze prace. M.in. trzeba wyremontować pas startowy i postawić terminal pasażerski. Piotr Okienczyc szacuje, że port zacznie działać na przełomie 2009 i 2010 r. Będzie obsługiwać przede wszystkim tanie linie lotnicze i loty czarterowe. Władze Mazowsza, które są udziałowcem spółki w Modlinie, planują też przebudowę bocznicy kolejowej odbijającej do lotniska od linii do Gdańska. W przyszłym roku ma być przygotowany jej projekt. Modernizacja torów zapowiadana jest w 2009 r. - Koleją na lotnisko będzie się jechać z Warszawy najwyżej pół godziny - ocenia Marek Miesztalski, skarbnik Mazowsza, a zarazem szef rady nadzorczej lotniska w Modlinie. Na odnogę kolejową do portu władze województwa chcą przeznaczyć 60 mln zł. Sama przebudowa lotniska ma zaś kosztować 250-300 mln zł. Ok. 40 proc. tej kwoty da Unia Europejska. Reszta ma pochodzić z kredytów i budżetu Mazowsza.

    Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna

  8. #8
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    Sprawdziłem przy tej okazji, co słychać w Sochaczewie (początek grudnia).
    Sochaczewska spółka lotnicza jest obecnie na etapie rozstrzygania przetargu na nowego, strategicznego udziałowca z dużym obcym kapitałem, który by podjął się wybudować cywilne lotnisko na Bielicach. Wiemy, że zgłosiło się pięć branżowych firm z całego świata i teraz zarząd spółki stara się wyłonić tę jedną, której potencjał i deklaracje oraz doświadczenie w branży lotniskowej będą dla nas najkorzystniejsze.
    Rozwiązanie "z dużym obcym kapitałem" rzeczywiście wydaje się najrozsądniejsze.

    Co do kolejowego linku na lotnisko w Modlinie. Z tego co wiem, to bocznica już istnieje, ma kilka km, tylko że nie nadaje się do eksploatacji bez remontu, pożądana byłaby również elektryfikacja.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eu01
    Sprawdziłem przy tej okazji, co słychać w Sochaczewie (początek grudnia).
    Sochaczewska spółka lotnicza jest obecnie na etapie rozstrzygania przetargu na nowego, strategicznego udziałowca z dużym obcym kapitałem, który by podjął się wybudować cywilne lotnisko na Bielicach. Wiemy, że zgłosiło się pięć branżowych firm z całego świata i teraz zarząd spółki stara się wyłonić tę jedną, której potencjał i deklaracje oraz doświadczenie w branży lotniskowej będą dla nas najkorzystniejsze.
    Rozwiązanie "z dużym obcym kapitałem" rzeczywiście wydaje się najrozsądniejsze.

    Co do kolejowego linku na lotnisko w Modlinie. Z tego co wiem, to bocznica już istnieje, ma kilka km, tylko że nie nadaje się do eksploatacji bez remontu, pożądana byłaby również elektryfikacja.
    Bocznica na samo lotnisko? Ja wiem tylko o odgałęzieniu od E-65, które w lewo idzie na Zakroczym, jeden tor bez elektryka, jeżdżą po tym często paliwa płockie... Od tego toru daleko na lotnisko?

  10. #10
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    To było lotnisko wojskowe, więc bocznica jest na terenie, ale niezelektryfikowana w wypadku Modlina i do remontu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  11. #11
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Meinl AI będzie prywatyzować lotniska w Modlinie

    Austriacka spółka giełdowa Meinl Airports International będzie prywatyzować dwa polskie lotniska. Tak twierdzi w dzisiejszym wydaniu austriacki dziennik "Ă–sterreich". Według gazety, lotniskowa spółka koncernu Meinl pokonała wielkie firmy międzynarodowe i stanie się inwestorem strategicznym dwóch polskich portów lotniczych. "Ă–sterreich" twierdzi, że jednym z nich jest "istniejące lotnisko wojskowe pod Warszawą, które ma być przekształcone w lotnisko pasażerskie".

    Chodzi o przyszły port lotniczy Warszawa-Modlin. Drugim ma być zaś regionalne lotnisko w Bydgoszczy. To duży sukces dla nękanego turbulencjami koncernu Meinla - uważa austriacka gazeta.

    W pierwszym etapie ma on przejąć po jednej czwartej udziałów w spółkach zarządzających lotniskami. W drugim podwyższy ich kapitał tak, że po zakończeniu operacji będzie posiadać po 49 procent ich akcji, co jest górną granicą udziałów, jakimi inwestor może dysponować w polskich lotniskach.

    Rzecznik Meinla, Nadine Gilles, nie potwierdziła wprost przejęcia obu lotnisk mówiąc, że nie może zdementować faktu rozmów, ale nie wolno jej wypowiadać się na temat ich szczegółów. "Faktem jest, że Polska jest dla nas nadzwyczaj interesującym rynkiem", dodała w rozmowie z austriacką gazetą.

    Źródło: Puls Biznesu

  12. #12
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    lotniskowa spółka koncernu Meinl pokonała wielkie firmy międzynarodowe i stanie się inwestorem strategicznym dwóch polskich portów lotniczych. "Österreich" twierdzi, że jednym z nich jest "istniejące lotnisko wojskowe pod Warszawą, które ma być przekształcone w lotnisko pasażerskie".
    Chodzi o przyszły port lotniczy Warszawa-Modlin.
    A czy Puls Biznesu przypadkiem się nie myli? Z tego co wiem, nie chodzi o Modlin tylko o Sochaczew. Ale poczekajmy troszeczkę...

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Mielec

    Domyślnie

    Dodatek ekonomiczny Dziennika też pisze o Modlinie. Firma miała pokonać dwie inne miedzynarodowe firmy w rywalizacji o prywatyzację lotnisk.

  14. #14
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    A ja właśnie znalazłem coś na potwierdzenie własnych wiadomości:
    Austrian company Meinl Airports International eyes the acquisition of shares in Polish local airports in Sochaczew and Bydgoszcz. The company is eyeing 25% of shares in each, supposed to acquire the shares in an equity boost. In the second stage the investor expects to inject more cash into the business in exchange for more shares, which would boost its shareholder to 49%.
    Źródło: Interfax

    Czyli Meinl chce po 25% udziału w Bydgoszczy i Sochaczewie, w drugiej fazie po 49%. Wierzcie w co chcecie.

  15. #15
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Pikowanie Okęcia i Modlina

    Na kłopotach lotniska na Okęciu skorzystają inne miasta. Już dziś szykują się na przyjęcie warszawiaków chcących wylecieć w świat
    Czy Łódź i Radom odbiorą stolicy pasażerów samolotów? Wszystko wskazuje na to, że właśnie te dwa miasta skorzystają na opóźnieniach budowy lotniska w Modlinie i ciągnących się kłopotach portu na Okęciu. Wczoraj specjaliści i samorządowcy debatowali o przyszłości transportu lotniczego w Polsce.

    Okęcie traci na znaczeniu. W zeszłym roku pierwszy raz w historii więcej pasażerów odleciało z innych niż stołeczne lotnisk – z 19 mln odprawionych w kraju podróżnych odwiedziło je 9 mln. W 2012 roku ma być jeszcze gorzej – warszawskie lotnisko obsłuży jedynie 13 z 29 mln pasażerów.

    Dzieje się tak m.in. z powodu fatalnego położenia portu w środku miasta. Z istniejących dziś dwóch pasów da się wycisnąć maksymalnie 42 starty i lądowania na godzinę. Dopiero wybudowanie trzeciego pozwoliłoby znacząco – bo aż do 72 na godzinę – zwiększyć tę liczbę. Jednak ze względu na sąsiedztwo osiedli mieszkaniowych jego wytyczenie jest niemal nierealne.

    Na dodatek wciąż opóźnia się oddanie do użytku Terminalu 2 i co gorsza, zdaniem specjalistów, już parę lat po otwarciu nowy gmach będzie zatłoczony tak jak dziś stary budynek.

    Z trudnej sytuacji stolicy chcą skorzystać inni. Z danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wynika, że samorządy wojewódzkie zgłosiły projekty 25 lotnisk regionalnych. Część z nich odbierze pasażerów stolicy.

    Na Mazowszu do ich budowy szykują się między innymi Modlin i Radom.

    – W zeszły piątek władze miasta podpisały z wojskiem, do którego należy lotnisko, umowę ustalającą zasady korzystania z istniejącej infrastruktury – mówi członek zarządu województwa mazowieckiego Piotr Szprendałowicz. – Pierwsze samoloty mogą zacząć latać tu już w przyszłym roku. Zanim to nastąpi, trzeba będzie wybudować terminal dla pasażerów.

    Pieniądze na uruchomienie cywilnego lotniska dadzą miasto i samorząd wojewódzki.

    Nie próżnują też władze Łodzi. – Mamy pas startowy, który pozwala na odloty samolotów mogących dotrzeć do wszystkich poza Reykjavikiem stolic europejskich – mówi wiceprezydent Łodzi Marek Michalik.

    W tym roku rozpocznie się budowa nowego terminalu, który obsłuży rocznie 2 miliony pasażerów. Towarzyszyć mu będzie stacja kolejowa.

    – Przygotowujemy się też do budowy tunelu pod centrum miasta. Dzięki niemu szybkie pociągi z Warszawy będą mogły dojechać prosto na lotnisko. Podróż potrwa około godziny – zachwala Michalik.

    W porównaniu z Radomiem i Łodzią w powijakach jest lotnisko dla tanich przewoźników szykowane w Modlinie. – Czekamy na decyzję środowiskową. Dopiero kiedy ją dostaniemy, będzie można zacząć jakieś prace – mówi Piotr Szprendałowicz. Jedną z pierwszych inwestycji ma być budowa... płotu wokół lotniska.

    Niepewny jest też los alternatywnego do Okęcia centralnego portu lotniczego. Do tej pory mówiło się, że powstanie w pobliżu Warszawy. Opracowana w 2006 r. przez hiszpańskie konsorcjum Ineco Sener koncepcja mówiła, że nowe lotnisko dla centralnej Polski powinno powstać przy trasach komunikacyjnych między stolicą a Łodzią. Jako ewentualne lokalizacje wskazywano Mszczonów, Baranów koło Grodziska Mazowieckiego albo Babsk koło Rawy Mazowieckiej. Gdzie ostatecznie powstanie, pod koniec roku zadecyduje rząd.

    Właściciel portu na Okęciu – Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze – bagatelizuje zagrożenia.

    – Regionalne lotniska odciążą stolicę. A Okęcie ma wielki atut: leży niemal w centrum miasta. To przewoźnicy zadecydują, gdzie będą lądować samoloty – przekonuje Rafał Bielecki z PPL.
    Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

    Do tej pory mówiło się, że alternatywne do Okęcia centralne lotnisko powstanie w pobliżu Warszawy. Były to deklaracje polityczne, a o lokalizacji tak istotnej inwestycji musi przesądzić ekonomia. Żeby podjąć decyzję, potrzeba dokładnej analizy uwzględniającej demografię, komunikację i stan gospodarki kraju. Przygotowana w 2006 r. analiza wskazująca, że lotnisko powinno powstać między Warszawą a Łodzią, ma niewielką wartość merytoryczną. Za trzy, cztery tygodnie rozpiszemy przetarg na opracowanie nowego dokumentu. Liczę, że będzie gotowy pod koniec roku. Mamy na ten cel kilka milionów euro. Trzeba się też zastanowić, co zrobić z samym Okęciem. Oddanie Terminalu 2 pomoże pasażerom, ale nie wpłynie na przepustowość lotniska. Do tego jest potrzebna budowa nowego pasa.

    Za kilka lat podróż z centrum Warszawy na lotniska w Radomiu i Łodzi zajmie ok. godziny. Kolejarze modernizują linie łączące stolicę z tymi miastami. Prace na trasie ze stolicy do Radomia zakończą się w 2011 r., a do Łodzi w 2013 r. Po modernizacji pociągi będą jeździć nawet 160 km/godz.
    Źródło : Rzeczpospolita

  16. #16
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    W 2012 roku ma być jeszcze gorzej – warszawskie lotnisko obsłuży jedynie 13 z 29 mln pasażerów.
    Ah, tragedia, toż to upadek Okęcia, prognozowany (przez kogo?) wzrost 800tys./rok...
    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    Z istniejących dziś dwóch pasów da się wycisnąć maksymalnie 42 starty i lądowania na godzinę.
    Co na to powiedzą obecni na forum kontrolerzy?
    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    Jednak ze względu na sąsiedztwo osiedli mieszkaniowych jego wytyczenie jest niemal nierealne.
    Co? Problemem nie są osiedla, tylko planowana obwodnica.
    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    Pierwsze samoloty mogą zacząć latać tu już w przyszłym roku. Zanim to nastąpi, trzeba będzie wybudować terminal dla pasażerów.
    Coż za cudowny oksymoron
    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    To przewoźnicy zadecydują, gdzie będą lądować samoloty – przekonuje Rafał Bielecki z PPL.
    Jedno z nielicznych sensownych zdań w tym artykule.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Mamy pas startowy, który pozwala na odloty samolotów mogących dotrzeć do wszystkich poza Reykjavikiem stolic europejskich –
    No to jest już chyba najdebilniejsza wypowiedź...


    Z tego co pamiętam to bez problemu dałoby się na EPWA rozkrzyżować pasy bez kolizji z obwodnicą, gdyby ten nowy zamiast 3,5 miał 3 km (a chyba wystarczyłby)...

    A zresztą, nie da się kawałka obwodnicy w tunel wpuścić?

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Była w planach na rok 2008, ale PO nie dało na to kasy. Może samorząd lokalny da pieniądzę i unia się też dołoży to coś tam powstanie. Ale przez najbliższe 3-4 lata zapotrzebowania na drugą drogę kołowania wielkiego nie będzie.
    Łódź - miasto, do którego jestem tak bardzo przywiązany, którego tak bardzo nienawidzę.
    CHOJNY

  19. #19
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    Z istniejących dziś dwóch pasów da się wycisnąć maksymalnie 42 starty i lądowania na godzinę.
    Co na to powiedzą obecni na forum kontrolerzy?
    Obecnie na Okeciu problemem jest raczej plyta, a nie pasy. Z pasow mozna wycisnac spokojnie te 42 nawet przy obecnych procedurach, problemem jest brak rownoleglych A i M na calej dlugosci, i przy duzym ruchu zatyka sie GND - bo nie ma mozliwosci zeby jednoczesnie wypychac i kolowac. Gdy (jesli kiedykolwiek) zostanie oddana cala A, to mozliwosci te sie zwieksza, a zmiana procedur umozliwilaby na pewno i wycisniecie wiecej niz 42 operacje w obecnej konfiguracji pasow. Inna rzecz, ze stwierdzenie "da sie wycisnac maksymalnie 42 starty i ladowania" jest demagogiczne, bo przeciez typowy szczyt dla Okecia na chwile obecna to 32-36 operacji, a typowa godzina to 20-25 operacji. Wiec do tych 42 (w sposob ciagly, a nie jednogodzinny szczyt) baaardzo daleko.

    Inne tezy trudno komentowac. Nie neguje ze inne lotniska powinny powstawac/rozwijac sie, ale sugestia ze Lodz czy Radom moga lada moment "zastapic" Okecie jest nonsensem. A juz szczytem idiotyzmu jest stwierdzenie, ze "bedzie coraz gorzej, bo teraz 9mln, a bedzie 13mln". Jak to ladnie rozwoj (zarowno Okecia, jak i lotnisk regionalnych) mozna przedstawic jako problem.

  20. #20
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Równocześnie z planowanym na 2010 rok uruchomieniem lotniska dla tanich linii w Modlinie do portu zaczną dojeżdżać pociągi z Warszawy. Tak przynajmniej planują władze Mazowsza, które dziś m.in. z kolejarzami podpisują porozumienie w sprawie przebudowy torów.

    Choć termin uruchomienia portu w Modlinie przesuwał się już kilkakrotnie, Piotr Okienczyc - szef działającej tam spółki lotniskowej - liczy, że najdalej za dwa i pół roku wreszcie wylądują tam pierwsze samoloty pasażerskie.

    Lotnisko to ma większe szanse na wcześniejsze uruchomienie lotów niż port w Sochaczewie, który niedawno ogłosił, że znalazł prywatne firmy chętne do wyłożenia pieniędzy m.in. na przebudowę pasa i postawienie terminalu. W najbliższych tygodniach port w Modlinie ma dostać dokument, który ostatnio niełatwo zdobyć przy okazji dużych inwestycji. Chodzi o decyzję środowiskową, która określi, jak przebudować i później użytkować lotnisko, żeby nie zaszkodzić przyrodzie. Wtedy będzie można ogłosić przetargi na pierwsze prace budowlane.

    Władze Mazowsza, które mają niemal jedną trzecią udziałów w spółce lotniskowej w Modlinie, zapowiadają, że do portu będzie można wygodnie dojechać pociągiem. Dziś m.in. wspólnie z PKP i przedsiębiorstwem Porty Lotnicze podpiszą list intencyjny w sprawie połączeń kolejowych do portu. - Chodzi o to, żeby wraz z otwarciem lotniska umożliwić tam szybki dojazd - mówi Marta Milewska, rzeczniczka urzędu marszałkowskiego.

    To przede wszystkim samorząd Mazowsza ma sfinansować przebudowę istniejącej bocznicy do lotniska. Pięciokilometrową odnogę linii kolejowej do Gdańska trzeba wyremontować i zelektryfikować. Na terenie lotniska należy też zbudować niewielką stację. Władze województwa wspólnie z drogowcami muszą jeszcze uzgodnić, w jaki sposób bocznica będzie się krzyżować z ruchliwą szosą nr 62 biegnącą m.in. od trasy gdańskiej w Zakroczymiu w kierunku Serocka i Wyszkowa. Piotr Okienczyc twierdzi, że powinien tam powstać wiadukt. Wojciech Dąbrowski, szef generalnej dyrekcji dróg na Mazowszu, nie wyklucza jednak innego scenariusza. Wkrótce ma być wybrany wariant budowy obwodnicy Pomiechówka na trasie 62. Przewiduje, że wygra przebieg drogi na północ od lotniska i wtedy nie będzie się ona krzyżować z linią kolejową.

    Dzięki temu, że kolejarze już przystosowują trasę z Warszawy do Nasielska do prędkości 160 km/godz., przejazd z lotniska do centrum Warszawy ma trwać do 30 minut. Planowane jest także uruchomienie połączenia z Modlina do lotniska na Okęciu, gdzie za dwa lata również ma powstać odnoga kolejowa. Przejazd między obydwoma portami ma trwać 45-50 minut.


    Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna

Strona 1 z 17 1 2 3 11 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •