Strona 1 z 19 1 2 3 11 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 364
Like Tree23Likes

Wątek: Ośrodek Kształcenia Lotniczego

  1. #1
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie Ośrodek Kształcenia Lotniczego


    Polecamy

    Ośrodek kształcący personel latający dla potrzeb lotnictwa cywilnego powstał w 1977 roku w Jasionce koło Rzeszowa. O jego lokalizacji przesądziły takie czynniki jak: duża koncentracja na terenie Rzeszowszczyzny zakładów przemysłu lotniczego oraz funkcjonująca tu jedna z wyższych uczelni technicznych w kraju kształcąca studentów o specjalizacji lotniczej.

    Pod koniec 1976 roku Ministerstwo Komunikacji za pośrednictwem Centralnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego podjęło się organizacji i wyposażenia bazy praktycznej nauki pilotażu w Politechnice Rzeszowskiej. Minister Komunikacji zarządzeniem nr 235 z dnia 31 grudnia 1976 r. powołał do życia z dniem l stycznia 1977 r. Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego (OSPL) w Rzeszowie, mianując na stanowisko dyrektora pułkownika pilota mgr Bronisława Janusa. Bazę wyjściową tworzonego Ośrodka stanowiły obiekty Aeroklubu Rzeszowskiego oraz tereny Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka. Założenia organizacyjne i programowe jego funkcjonowania stworzyła kadra dydaktyczno - naukowa Politechniki Rzeszowskiej. Głównym nurtem działalności dydaktycznej stało się szkolenie studentów specjalizacji pilotażowej do poziomu licencji pilota samolotowego zawodowego II - giej klasy.Pierwszymi pracownikami OSPL zostali pracownicy regionalnych aeroklubów, lotnictwa wojskowego oraz WSK PZL w Mielcu.

    Pierwsze loty szkoleniowe ze studentami rozpoczęły się w czerwcu 1977 r. na samolotach An-2. W 1978 roku OSPL rozpoczął też szkolenie pilotów dla potrzeb lotnictwa sanitarnego i firm usługowych. W tym czasie był to jedyny ośrodek w kraju szkolący do uprawnień IFR. W 1979 roku rozpoczęto w nim też szkolenie na śmigłowcach Mi- 2.

    Pierwsza promocja studentów Politechniki Rzeszowskiej specjalizacji pilotażowej odbyła się w sierpniu 1981 roku. Licencje zawodowe pilotów samolotowych otrzymało wtedy 21 absolwentów.

    Nowa sytuacja gospodarcza początku lat 90. ubiegłego stulecia spowodowała zmianę formuły działalności Ośrodka. Ministerstwo Transportu z dniem 30 marca 1990 r. zlikwidowało Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego w Rzeszowie. Jednocześnie na mocy zawartego w dniu 26 marca 1990 r. porozumienia pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej a Ministerstwem Edukacji majątek zlikwidowanego ośrodka przekazano Politechnice Rzeszowskiej. Ówczesny Rektor Uczelni prof. dr hab. inż. Stanisław Kuś wydanym zarządzeniem nr 2/90 powołał Ośrodek Kształcenia Lotniczego (OKL)jako samodzielną jednostkę pozawydziałową Politechniki Rzeszowskiej.

    Jesienią 1992 r. OKL rozpoczął szkolenie studentów V roku na symulatorze lotu według zmodyfikowanego programu szkolenia lotniczego spełniające wymagania stawiane przez Międzynarodową Organizację Lotniczą (ICAO).

    Od 1999 r. rozpoczęto w Ośrodku prace nad dostosowaniem zintegrowanego cyklu szkolenia studentów do wymagań Europejskich Przepisów Lotniczych (JAR FCL) i rozszerzeniem szkolenia do poziomu licencji pilota samolotowego liniowego (ATPL). W ramach modernizacji bazy dydaktyczno - szkoleniowej zakupiony też został nowoczesny symulator lotu FNPT II MCC. Szkolenie według tych standardów pozwoliło na uznanie w całej Europie licencji lotniczych uzyskiwanych w OKL.

    Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej w 2002 r. dzięki staraniom ówczesnego Rektora prof. dr hab. inż. Tadeusza Markowskiego wzbogacił się o budynek tzw. starego portu lotniczego w Jasionce. Po gruntownym remoncie w 2003 r. stał się on wizytówką nowoczesnego obiektu dydaktyczno-szkoleniowego z symulatorem lotu firmy ALSIM i salami wykładowymi.

    W sierpniu 2006 r. opracowano w OKL projekt i złożono go do uczelnianego wniosku o dofinansowanie w ramach Planu Inwestycyjnego Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007 - 2013 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt dotyczy rozbudowy i wyposażenia OKL w nowoczesny sprzęt i zaplecze logistyczne pozwalające stawić czoła wyzwaniom postępu technicznego nowego tysiąclecia. Dzięki poparciu władz Uczelni i podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Pana Władysława Ortyla - absolwenta Politechniki Rzeszowskiej, OKL uzyska pierwsze środki w ramach tego programu jeszcze w 2007 roku. Projekt ma kluczowe znaczenie dla przyszłości Ośrodka. Politechnika Rzeszowska jest bowiem nadal jedyną wyższą uczelnią techniczną w kraju kształcącą pilotów lotnictwa cywilnego i inżynierów mechaników lotnictwa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi standardami.

    Do dnia dzisiejszego specjalność pilotażu w Politechnice Rzeszowskiej ukończyło 460 osób. Wszystkie osoby przeszły szkolenie teoretyczne i praktyczne w Ośrodku Kształcenia Lotniczego w Jasionce.

    Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej prowadzi kursy teoretyczne i szkolenia praktyczne:
    - do licencji pilota samolotowego turystycznego (PPL),
    - do licencji pilota samolotowego zawodowego (CPL),
    - w lotach wg wskazań przyrządów (IFR),
    - do licencji pilota samolotowego liniowego (frozen ATPL),
    - w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej (MCC),
    - na samolotach wielosilnikowych (ME),
    - instruktorów samolotowych (FI).

    W roku 2007 OKL uzyskał certyfikat na szkolenie mechaników lotniczych.

    Zmieniłem tytuł wątku na ogólny od OKL. Styro.
    Ostatnio edytowane przez STYRO ; 18-01-2019 o 11:43
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  2. #2
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Jako ciekawostkę, podam jakie samoloty się przewinęły przez OSPL i OKL:
    PZL An-2T:
    SP-ANE, -TWA,-TWB,-TWC,-TWD,-TWE,-TWF,-TWG,-TWH,-TWI,-TWK,-TWL,-TWM,-TWN,-TTA, -TTB,-TTC;
    PZL-104 Wilga-35A:
    SP-TWO,-TWP,-TWU,-TWW,-TWY,-TWX,-TWZ,-TZA,-TZB,-TZC,-TZD;
    PZL-104 Wilga-80:
    SP-TWR,-TWS,-TWT;
    PZL-110 Koliber:
    SP-TKA, -TKB, -TKC,-TKD,-TKE,-TKF,-TKG,-TKH,-TKI,-TKK,-TKL;
    PZL M20 Mewa:
    SP-TUA, -TUB, -TUC, -TUD, -TUE
    Socata TB-9 Tampico Club:
    SP-TUK,-TUL,-TUM,-TUN,-TUO;
    Socata TB-20 Trinidad:
    SP-TUS
    PZL Mi-2:
    SP-TSA,-TSB,-TSC,-TSD

    Uwagi:
    SP-TWW - rozbita w czasie lotu szkolnego ok. 1981 roku,
    SP-TWT - sprzedana do Włoch ok. 1983 roku,
    SP-TUE - Mewa wyprodukowana na zamówienie OSPL, była kilka dni na testach, ale miała jakiś defekt i w rezultacie OSPL zwrócił ją do Mielca,
    SP-TUS - rozbity na Słowacji w (chyba) 2000 roku.

    Wszystkie Wilgi i An-2 oprócz SP-TZB, -TWA, -TWI i -TWL zostały sprzedane.

  3. #3
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    może zrobią dzień otwarty OKaeLu ? QmP3L zorientuj się
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c
    SP-TUS - rozbity na Słowacji w (chyba) 2000 roku.
    Trochę szerzej o tym: http://www.jasionka.freehost.pl/artyku%B31.html

    pozdrawiam

  5. #5
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Zabierają nam pilotów !

    Produkt eksportowy z Podkarpacia - czyli piloci z Politechniki Rzeszowskiej - jest na najlepszej drodze, by obrócić go w ruinę. Były wiceminister transportu, Eugeniusz Wróbel, w ostatnich dniach urzędowania o prawie 600 tys. zł zmniejszył budżet Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej, a pieniądze przekazał do Chełma. Politechnika w złotym okresie kształciła nawet 25 pilotów rocznie, w ostatnim czasie 15, a po cięciach ministra Wróbla nie wiadomo, czy wystarczy na 12 pilotów.

    - Nic o tym nie wiedziałem - mówi Stanisław Ożóg, poseł PiS. - I nie ma znaczenia, że ja i pan Wróbel jesteśmy z jednej partii. Nie chcę używać mocnych słów, ale trudno nie nazwać tego, co zrobił, draństwem. Na szczęście ten zapis dotyczy projektu budżetu na 2008 r. i będzie go można ratować poprzez poprawki budżetowe.

    Politechnika najlepsza, ale bez pieniędzy

    Na dziś bez znaczenia okazały osiągnięcia Politechniki Rzeszowskiej, która jako jedyna w kraju uczelnia cywilna kształci pilotów mogących pracować na liniach pasażerskich. Na 1000 pilotów latających w Polskich Liniach Lotniczych aż 486 to byli studenci pilotażu na Politechnice Rzeszowskiej. Pierwsi studenci na wydział budowy maszyn i lotnictwa, gdzie mogli wybrać specjalizację pilotaż, trafili 31 lat temu. Od tego czasu z Politechniki wyszło ponad 600 pilotów.

    Z Rzeszowa pieniądze odlatują do Chełma

    Mimo to 15 listopada wiceminister transportu, Eugeniusz Wróbel, budżet Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej zmniejszył z 3 mln 211 tys. zł do 2 mln 643 tys. zł., a 568 tys. zł przekazał dla Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

    - Na pewno tego tak nie zostawimy - zapowiada Elżbieta Łukacijewska, posłanka PO.

    - Pilotaż na Politechnice to jeden z największych sukcesów naszego regionu. W środę będę w tej sprawie rozmawiała z ministrem infrastruktury.

    Będą poprawki po wiceministrze Wróblu

    Łukacijewska zapowiada, że będzie naciskała nie tylko, by przywrócić pierwotną kwotę zapisaną w budżecie, ale żeby ją zwiększyć.

    Mieczysław Górak, dyrektor Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej:

    - Władze Politechniki są oburzone decyzją wiceministra transportu. Chcemy protestować w tej sprawie w ministerstwie. Bez pieniędzy OKL skazany jest na wegetację. 5 lat edukacji, po której wypuszczamy w świat magistra inżyniera mechanika z licencją pilota zawodowego, pod warunkiem, że zda egzamin przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną, kosztuje ok. 240 tys. zł. Najdroższe jest kształcenie praktyczne; 40 godzin w symulatorze lotów i 192 godzin w powietrzu.

    Super Nowości
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  6. #6
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Politechnika dostanie mniej pieniędzy na pilotów

    Jeśli ministerstwo nie zwiększy przyszłorocznego budżetu Ośrodka Kształcenia Lotniczego, Politechnika Rzeszowska będzie musiała przyjąć na pilotaż mniej kandydatów niż w tym roku. I to w sytuacji, kiedy zapotrzebowanie na pilotów na całym świecie jest ogromne.

    Od 2006 roku, gdy zaczęła obowiązywać nowa ustawa o szkolnictwie wyższym, na kształcenie kadr dla lotnictwa cywilnego środki przekazuje Ministerstwo Transportu. W tym roku tuż przed swoim odejściem były wiceminister Eugeniusz Wróbel zmniejszył budżet OKL na 2008 rok o 600 tys. zł.

    Ośrodek otrzymywał po 3,2 mln zł rocznie. - Choć w 2007 ubiegaliśmy się o ponad 4 mln zł, bo wzrosły ceny paliwa - przypomina Mieczysław Górak, dyrektor OKL PRz. Mimo to politechnice w ostatnim roku udało się wygospodarować środki i zwiększyć liczbę przyjętych na pilotaż studentów z 15 na 18. - Koszty kształcenia pilotów są bardzo wysokie. 220-240 tys. zł kosztuje cały cykl kształcenia jednej osoby - mówi dyrektor OKL.

    Pieniądze, które minister obciął Rzeszowowi, przypadły Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie. Okazało się, że kwota, którą w całości ministerstwo przez ostatnie lata przekazywało OKL w Jasionce, została podzielona proporcjonalnie do liczby studentów między politechnikę a chełmską szkołę. - Czy gdy gdzieś powstanie wydział lotniczy, to też ktoś stałą kwotę podzieli między różne ośrodki? - denerwuje się Andrzej Sobkowiak, rektor Politechniki Rzeszowskiej i dodaje: - Znalezienie nagle 600 tys. zł w bardzo napiętym budżecie uczelni to poważny problem.

    Także Górak nie może zrozumieć tej decyzji. - Szkoła w Chełmie nie ma certyfikatów na kształcenie pilotów. Nie ma ani jednego samolotu, lotniska, kadry, żadnej infrastruktury. Za pieniądze, które uzyska z ministerstwa, zleci kształcenie Mielcowi, Świdnikowi, prywatnym firmom - wyjaśnia Górak.

    Władze PRz we wtorek wysłały pismo do ministerstwa z prośbą o zmianę decyzji. Wczoraj przedstawiciele politechniki spotkali się z posłami z Podkarpacia. - Gdyby tych pieniędzy nie udało się odzyskać, byłoby to tragiczne. Przecież to jeden z nielicznych kierunków w Rzeszowie, na który przyjeżdżają studenci z całej Polski - mówi Elżbieta Łukacijewska, posłanka PO i zapowiada, że zmiana zapisów o środkach dla OKL znajdzie się albo w poprawce ministerialnej, albo poprawce poselskiej podczas drugiego czytania budżetu.

    Kwalifikacja nowych studentów na pilotaż będzie się odbywać 14 i 15 lutego. Jeśli politechnika nie dostanie 600 tys. zł, miejsc będzie najwyżej 12.

    Gazeta Wyborcza Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  7. #7
    Awatar mpiotrek

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Leżajsk/Amsterdam

    Domyślnie

    Dali nam słowo, że zadbają o pilotów

    W środę jako pierwsi napisaliśmy o problemach Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej, któremu prawie o 600 tys. zł zmniejszono budżet na 2008 r. Pieniądze w ostatnich dniach urzędowania zabrał były wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel i przekazał do Chełma. Super Nowości zwróciły się do parlamentarzystów z naszego regionu, by dali słowo, że zrobią wszystko, by ponad pół miliona zł wróciło na pilotaż Politechniki Rzeszowskiej. Podkarpaccy liderzy wszystkich partii w Sejmie zagwarantowali, że pieniądze będą.

    Mieczysław Janowski, europarlamentarzysta:

    - Niedawno byłem w Chinach, gdzie pytano mnie o możliwości kształcenia ich ludzi na pilotażu w Rzeszowie. To tylko potwierdza renomę Politechniki Rzeszowskiej daleko poza granicami Polski. Jest dla mnie oczywiste, że w Sejmie te pieniądze muszą być przywrócone. Będę o tym rozmawiał z kolegami posłami i senatorami z Podkarpacia.

    - Elżbieta Łukacijewska, posłanka PO:

    - - Już w środę będziemy na spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury, gdzie będziemy zabiegać o przywrócenie prawie 600 tys. zł dla Politechniki podobną decyzją, jaką podjął wiceminister Wróbel. Jeśli to będzie niemożliwe, w projekcie budżetu na 2008 r. na etapie prac w komisji infrastruktury taka poprawka zostanie naniesiona.

    - Tomasz Kamiński, poseł LiD:

    - - Gwarantuję, że LiD będzie głosował w Sejmie za przywróceniem pieniędzy na pilotaż. Mam nadzieję, że tak samo zrobią wszyscy parlamentarzyści z Podkarpacia.

    - Jan Bury, poseł PSL:

    - - Te pieniądze wrócą do Rzeszowa - daję słowo. Dobrze znam się z ministrem infrastruktury, Cezarym Grabarczykiem, ale nawet nie o koleżeństwo chodzi w tym przypadku, bo jest dla mnie oczywiste, że jedyna w kraju uczelnia cywilna kształcąca pilotów musi mieć wystarczające pieniądze na swoją działalność.

    - Stanisław Ożóg, poseł PiS:

    - - W ciągu ostatnich 2 lat udało się nam dla Podkarpacia załatwić olbrzymie pieniądze i jako pytanie retoryczne traktuję zapytanie, czy w przypadku budżetu na pilotażu będziemy walczyć o zabrane pieniądze. Oczywiście, zrobimy wszystko, zwłaszcza że sprawa jest do uratowania. Jeśli nie w komisji infrastruktury, to na pewno w komisji finansów, a potem w sali Sejmu.
    Super Nowości
    "Jest Leżajsk- jest dobrze"

  8. #8
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie

    powinni tez zrobic dodatkowo 100% platne studia, chetni z pewnoscia by sie znalezli.
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  9. #9
    Awatar mpiotrek

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Leżajsk/Amsterdam

    Domyślnie

    Odlot! Jesteśmy pilotami!

    24 studentów Politechniki Rzeszowskiej odebrało w czwartek promocje na pilotów zawodowych. Co najmniej pięciu z nich ma już pracę w Centralwings, a kolejni bez problemu znajdą zatrudnienie w najbliższych miesiącach. Linie lotnicze ''biją się'' o absolwentów rzeszowskiego pilotażu. I aż trudno uwierzyć, że Ośrodkowi Kształcenia Lotniczego PRz kilka tygodni temu wiceminister transportu o prawie 600 tys. zł zmniejszył budżet na 2008 r.

    Rekordowa liczba studentów, którzy w czwartek odebrali naramienniki - trzy paski na koszulę - symbol pilota, to nie zapowiedź, że Politechnika kształcić będzie coraz więcej absolwentów pilotażu, ale zbieg okoliczności. W tym roku więcej niż zwykle było młodych pilotów, którzy studiowali dłużej niż 5 lat. Statystycznie PRz opuszcza ok. 15 pilotów.

    - Trochę żal odchodzić

    - śmieją się Bogusław Rumszewicz i Tomasz Lewandowski. - To nie były łatwe studia, ale warto było. Rozesłaliśmy już podania o pracę do kilku linii lotniczych. Mamy nadzieję, że w ciągu pół roku, znajdziemy gdzieś zatrudnienie.

    Latała mama, lata brat, ja też latam

    Bogusław Rumszewicz był skazany na pilotaż. 26-

    -latek pochodzący z Mielca ma ojca konstruktora lotniczego, brata - pilota w Eurolocie, i mamę, która latała na szybowcach. W przypadku Tomka Lewandowskiego historia jest bardziej skomplikowana. Lotnictwem zaraziła go mama, która z wykształcenia jest lekarzem, ale na studiach zrobiła kurs dla stewardes.

    - Nigdy nie pracowała jako stewardesa, ale od dziecka zachęcała mnie do latania. Jako 17-latek wsiadłem do szybowca. Teraz nie wyobrażam sobie życia bez samolotów - opowiada Lewandowski.

    Z trzema paskamistartują w Polskę i Europę

    Studenci, oprócz naramienników, otrzymali także pamiątkowe medale z okazji 30. urodzin OKL-u. Zapoczątkowali też nową tradycję - cały ich rok podpisał się na łopacie od śmigła w wildze.

    W czasie kiedy studenci odbierali szlify pilotów zawodowych, w Warszawie toczy się batalia, by odzyskać pieniądze dla OKL. Po tym, jak 15 listopada były już wiceminister, Eugeniusz Wróbel budżet OKL na 2008 r. zmniejszył z 3 mln 211 tys. zł do

    2 mln 643 tys. zł, a 568 tys. zł przekazał dla Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie, podkarpaccy posłowie chcą zwrotu tych pieniędzy. W czwartek na łamach Super Nowości zadeklarowali, że prawie 600 tys. zł wróci do Rzeszowa.
    Super Nowości
    "Jest Leżajsk- jest dobrze"

  10. #10
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Milion złotych dla pilotów

    W środę opisaliśmy, jak Politechnika Rzeszowska straciła prawie 600 tys. zł na edukację pilotów w Ośrodku Kształcenia Lotniczego, a jeszcze tego samego dnia podkarpaccy posłowie spotkali się z ministrem infrastruktury, Cezarym Grabarczykiem. W czwartek na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury udało się wprowadzić poprawkę do budżetu na 2008 r. i Politechnika nie tylko odzyska 600 tys. zł, ale najprawdopodobniej otrzyma ponad 1 milion zł.

    - To była bezdyskusyjna sprawa - mówi Tomasz Kamiński, poseł LiD, członek Komisji Infrastruktury. - Już wcześniej ustaliliśmy, że prezydium komisji, której przewodniczącym jest Zbigniew Rynasiewicz z PO, zgłosi wniosek o zwiększenie budżetu Politechniki Rzeszowskiej, a reszta członków go poprze. Za - głosowali wszyscy, 40 posłów.

    Decyzja z obciętym budżetem PRz do kosza

    Dzięki temu decyzja byłego wiceministra transportu, Eugeniusza Wróbla, który 15 listopada zmniejszył budżet Ośrodka Kształcenia Lotniczego z 3 mln 211 tys. zł do 2 mln 643 tys. zł, a 568 tys. zł przekazał do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie - trafiła do kosza. Okazało się nawet, że Komisja Infrastruktury nie tylko przywróciła pieniądze na pilotaż w Politechnice Rzeszowskiej, ale dała do podziału pomiędzy Rzeszowem a Chełmem jeszcze większą sumę - 1 mln 700 tys. zł, z czego ok. 1 mln 100 tys. zł powinno trafić do Rzeszowa.

    Poprawka naniesiona - pieniądze pewne

    - Poprawkę udało się nanieść w ostatniej chwili, za 2-3 tygodnie sprawa byłaby prawie beznadziejna - przyznaje Jan Tomaka, poseł PO. - W tym tygodniu pieniądze dla Politechniki zatwierdzone zostaną w Komisji Finansów, przed Bożym Narodzeniem czeka nas drugie czytanie ustawy budżetowej w Sejmie.

    Jest więc prawie pewne, że Politechnika, która przez 31 lat wykształciła już ponad 600 pilotów, a w ostatnich latach, co roku wręczała dyplomy ok. 15 magistrom inżynierom z licencją pilota zawodowego, w 2008 r. wykształci co najmniej 18 absolwentów pilotażu.

    Są pieniądze, możemy latać

    - Najważniejsze, że są pieniądze i możemy latać - cieszy się Aneta Wójcik, studentka V roku pilotażu na Politechnice Rzeszowskiej. Dziewczyna przyznaje, że w jej przypadku cięcia w budżecie OKL pewnie nie sparaliżowałyby studiów, ale dla młodszych kolegów z II, III i IV roku sprawa zaczęła wydawać się beznadziejna.

    Super Nowości
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  11. #11
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Będą pieniądze na kształcenie pilotów

    Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej najprawdopodobniej odzyska ok. 600 tys. zł.

    W ostatnich dniach swojego urzędowania zabrała je, dla uczelni z Chełma, wiceminister transportu.

    Przypomnijmy. Wiceminister Eugeniusz Wróbel przyciął budżet OKL PRz z 3 mln 211 tys. zł do 2 mln. 643 tys. zł. Pieniądze przekazał Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie. Dla Politechniki oznaczało to wykształcenie od 2 do 6 pilotów mniej.

    - Nie mogliśmy na to pozwolić. Natychmiast, z rektorem Markowskim, interweniowaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury. Wysłaliśmy pismo z protestem, szukaliśmy pomocy u posłów - mówi Mieczysław Górak, dyr. OKL PRz. - Podobno przywrócono nam pieniądze, ale nie ma jeszcze decyzji na piśmie.

    Zbigniew Rynasiewicz, poseł PO, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, potwierdza to.

    - Ministerstwo przyznaje się do błędu. Zrobiliśmy zapis korygujący w budżecie. Teraz komisja finansów zdecyduje, czy Politechnika i uczelnia z Chełma dostaną o 1,7 mln zł. więcej – mówi Rynasiewicz. - Jestem pewien, że tak się stanie. Myślę, że w tym tygodniu.

    PRz dostałaby 1,1 mln zł. Jest jedyną w kraju uczelnią cywilną, kształcącą pilotów, którzy mogą pracować na liniach pasażerskich.

    Nowiny Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  12. #12
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Targi budżetowe

    Rozpoczęła się walka o budżetowe pieniądze dla naszego regionu.

    (...) Jedną z pierwszych poprawek do projektu budżetu jest zapis dotyczący Politechniki Rzeszowskiej. Poprzedni wiceminister infrastruktury zabrał uczelni 600 tysięcy złotych zarezerwowanych dla ośrodka kształcenia lotniczego i przesunął je do Chełma. Po interwencjach między innymi władz uczelni Komisja Infrastruktury przywróciła poprzedni zapis, a z zapowiedzi posłów wynika że Politechnika jeszcze zyska.
    -”Mam nadzieję, że Politechnika, poza tym co miała w tym roku, dostanie jeszcze ekstra około pół miliona złotych i myślę, że to powinno zadowolić Politechnikę.”- mówi Jan Tomaka z PO.
    Prawie 4 miliony złotych dla Politechniki to najmniejsza część kwoty zarezerwowanej na przyszły rok na inwestycje na Podkarpaciu.

    TVP Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  13. #13
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Z budżetu na Podkarpacie

    (...) Wiadomo, że ponad milion sto tysięcy minister infrastruktury przekaże na Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. (...) Podkarpaccy parlamentarzyści zastrzegają jednak, że to początek prac nad budżetem, a na trwającym posiedzeniu komisji finansów publicznych zgłaszane są kolejne poprawki.

    Radio Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  14. #14
    Awatar mpiotrek

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Leżajsk/Amsterdam

    Domyślnie

    Komisja ''skasowała'' pilotów

    W piątek, w trakcie posiedzenia sejmowej Komisji Finansów, z budżetu państwa na przyszły rok odrzucony został wniosek Komisji Infrastruktury gwarantujący pieniądze na kształcenie w 2008 r. takiej samej liczby pilotów z Politechniki Rzeszowskiej jak w roku 2007. Przeciwko pieniądzom na pilotaż PRz głosowali m.in. podkarpaccy posłowie PO: Krystyna Skowrońska i Piotr Tomański.

    - Wydało mi się to nieprawdopodobne, niemożliwe - mówi Stanisław Ożóg, poseł PiS. - Zwłaszcza że wcześniej w Komisji Infrastruktury posłowie jednogłośnie poparli większy budżet dla Ośrodka Kształcenia Lotniczego PRz. - Widząc, że wniosek jest odrzucany, zgłosiłem wniosek mniejszościowy PiS i dzięki temu o pieniądze będzie można jeszcze zabiegać w trakcie drugiego czytania budżetu w Sejmie.

    Krystyna Skowrońska, posłanka PO i wiceszefowa Komisji Finansów przyznaje, że rzeczywiście wniosek został odrzucony, bo odrzucone zostały wszystkie wnioski resortowe. Akceptację miały tylko wnioski klubowe.

    - Sprawa może wrócić w trakcie czytania ustawy budżetowej w Sejmie, ale do tego czasu chcielibyśmy się dowiedzieć czegoś więcej o podziale pieniędzy na kształcenie pilotów, bo robi to nie tylko Rzeszów, ale też Chełm - tłumaczy Skowrońska.

    Elżbieta Łukacijewska, szefowa podkarpackiej PO, twierdzi, że odrzucenie wniosku w Komisji Finansów nie przekreśla sprawy. Pieniądze na pilotaż będą na pewno - zapewnia.

    To ciąg dalszy historii, w której były minister transportu w listopadzie 2007 obciął budżet OKL PRz na 2008 r. o prawie 600 tys. zł, a pieniądze przekazał do Chełma. Tym posunięciem liczbę szkolonych w Rzeszowie pilotów zmniejszył z 15 do 12. Lokalni parlamentarzyści twierdzą, że pieniądze uda się odzyskać.
    Super Nowosci
    "Jest Leżajsk- jest dobrze"

  15. #15
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Rozliczanie polityków

    Podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów udało się przeforsować tylko jedną z dziewięciu korzystnych dla Podkarpacia poprawek do projektu budżetu na 2008 rok.

    Była szansa na dodatkowych 178 milionów złotych - ale suma szybko stopniała do 30 - na budowę obwodnicy północnej Rzeszowa. Gdyby w sejmowej komisji finansów zostały przyjęte poselskie poprawki zgłoszone przez posłów z naszego regionu byłaby szansa między innymi na dodatkowe pieniądze na budowę przejścia granicznego w porcie lotniczym Rzeszów - Jasionka. (...) Posłowie PiS są zaskoczeni, że członkowie komisji z Platformy Obywatelskiej głosowali nawet przeciwko większym pieniądzom dla Ośrodka Szkolenia Pilotów Politechniki - choć ten wniosek wcześniej jednogłośnie poparli posłowie komisji infrastruktury. (...) Sprawa pozostałych poprawek może jeszcze wrócić podczas czytania ustawy budżetowej w Sejmie. Ciągle są jeszcze szanse na dodatkowe pieniądze dla Politechniki.

    TVP Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  16. #16
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Mechanicy z Rzeszowa na lotniskach świata

    Politechnika Rzeszowska ubiega się o certyfikat na szkolenie mechaników lotniczych. Jeśli te plany się powiodą wszyscy chętni będą mogli zdobywać dodatkowe uprawnienia.
    W środowisku lotniczym powtarzana jest opowieść: - Przyleciał do Jasionki samolot Ryanaira. Przy lądowaniu nie zaświeciła się jedna z trzech zielonych lampek w podwoziu. Pilot stwierdził, że przepaliła się żarówka. Ale wymienić ją mógł tylko certyfikowany mechanik Ryanaira.

    Politechnika Rzeszowska chciałaby kształcić mechaników lotnictwa, ale najpierw musi uzyskać odpowiedni certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dotychczas takie kompetencje posiadają Instytut Techniki Lotniczej Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie (najdłużej, bo od 2004 roku), PLL LOT oraz ośrodek szkolenia lotniczego Royal Star Aero w Mielcu. Szkolenia na określony typ statku powietrznego mają także WSK "PZL Świdnik" oraz PZL Mielec.

    Rzeszów o uprawnienia ubiega się od blisko roku. Byłby jedyną uczelnią cywilną, na której trakcie studiów takie uprawnienia można byłoby zdobyć. - Mamy nadzieję, że uda się ze szkoleniami dla mechaników ruszyć na wiosnę - mówi Mieczysław Górak, szef Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Część teoretyczna szkolenia odbywałaby się na uczelni, część praktyczna w OKL.

    Ale przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego wcale nie są tacy pewni, że rzeszowskiej uczelni tak szybko uda się uzyskać odpowiednie dokumenty. - Politechnika Rzeszowska jest w połowie drogi do uzyskania certyfikatu. Data zamknięcia procesu certyfikacji zależy od tempa wprowadzania w życie koniecznych zmian. Przewidywany, w miarę realny, czas wydania certyfikatu to połowa 2008 roku - twierdzi Tomasz Grzegorczyk z Urzędu lotnictwa Cywilnego. Jak zapewnia Edward Rejman, prodziekan ds. nauczania Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, zdobywać dodatkowe kwalifikacje mechanika lotniczego będą mogli wszyscy chętni. - Nie będzie dodatkowego postępowania kwalifikacyjnego, ani ograniczonej liczby miejsc. Nie będą to także dodatkowo płatne zajęcia. Zaproponujemy je studentom w ramach oferty dydaktycznej - mówi dziekan Rejman. Zgodnie z wymogami studenci, którzy chcieliby zdobyć kwalifikacje mechaników lotniczych będą musieli zdać 12 egzaminów testowych oraz zaliczyć dwumiesięczną praktykę w OKL. Certyfikat dla mechaników uczelnia będzie mogła wydać równolegle z dyplomem ukończenia studiów. - Realnym zyskiem dla studentów będzie zaliczenie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego całości wiedzy teoretycznej oraz skrócenie do minimum wymaganego, poza wiedzą teoretyczną, czasu tzw. praktyki ogólnolotniczej - drugiego z wymagań do uzyskania licencji - twierdzi Tomasz Grzegorczyk. Zdobycie przez Politechnikę Rzeszowską takich uprawnień jest ważne z dwóch powodów. - Obserwujemy zainteresowanie przewoźników zatrudnieniem nowych pracowników. Poza tym jest to kolejna oferta dla studentów, którzy będą mogli zdobywać dodatkowe uprawnienia. To będzie dla nas atut w przyciąganiu kandydatów, nie ma co ukrywać, że przecież uczelnie rywalizują o studentów - mówi dziekan Rejman.

    Na świecie rośnie zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu lotnictwa, a na polskich uczelniach powstają kierunki, na których będą się oni mogli kształcić. - W ciągu najbliższych trzech-pięciu lat będzie potrzebnych ponad 20 tys. specjalistów - uważa prof. Marek Sitarz z Katedry Transportu Politechniki Śląskiej. Na uczelni, którą reprezentuje trwają prace nad przygotowaniem kierunku organizacja i zarządzanie w transporcie lotniczym na studiach dziennych. - Już w mamy taką ofertę studiów podyplomowych - mówi Marek Sitarz. Przygotowania do kształcenia pilotów trwają także na Politechnice Poznańskiej. Podyplomowe studia "Zawodowy pilotaż samolotowy" proponuje PWSZ w Chełmie. Jak zapewnia dziekan Rejman PRz nie pozostaje w tyle. Oprócz specjalności, które na tej uczelni funkcjonują od lat (pilotaż, awionika, płatowce, silniki lotnicze) właśnie uruchomiony został kierunek transport. - To kierunek związany z lotnictwem. Będziemy kłaść tam nacisk na logistykę w transporcie samochodowym i lotniczym właśnie. Nosimy się także z zamiarem uruchomienia specjalności eksploatacja samolotów - zapowiada Edward Rejman.

    Gazeta Wyborcza Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  17. #17
    Awatar mpiotrek

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Leżajsk/Amsterdam

    Domyślnie

    Możemy zapomnieć o dodatkowej kasie z budżetu

    Podkarpaccy posłowie nie dogadali się i nie zagłosują wspólnie za dodatkowymi pieniędzmi dla województwa w przyszłorocznym budżecie państwa

    Prace nad przyszłorocznym budżetem państwa dobiegają końca. Projekt budżetu opracowany jeszcze przez rząd PiS-u brały już pod lupę sejmowe komisje, a we wtorek odbyło się drugie jego czytanie. To był ostatni dzień w którym można było zgłaszać regionalne poprawki, czyli próbować dostać z państwowej kiesy dodatkowe pieniądze na ważne zadania.

    Podkarpaccy posłowie PiS-u zgłosili całą listę takich poprawek: 15 mln zł na przejście graniczne na lotnisku w Jasionce, 30 mln zł na linię kolejową Rzeszów - Ocice, 2,5 mln zł na Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej, 9 mln zł na obwodnicę Jarosławia, po 8 mln zł na obwodnice Przeworska i Jasła, 10 mln zł na osuwisko na drodze nr 28 w Lisówku i 5 mln zł na linię kolejową na odcinku Dębica - Mielec.

    - Próbowaliśmy się w sprawie poprawek dogadać z PO i PSL-em. Ale się nie da - wzdycha Stanisław Ożóg, poseł PiS-u, w ubiegłej kadencji wiceszef komisji finansów publicznych.

    Po tym, jak na początku grudnia komisja finansów publicznych już raz głosowała poprawki regionalne i z całego kraju przeszła tylko jedna - dotycząca 30 mln zł na obwodnicę północną Rzeszowa - posłowie zapowiadali, że przed ostatecznymi decyzjami parlamentu spróbują się dogadać. Chodzi o to, by posłowie wszystkich ugrupowań z regionu ustalili priorytety, o które chcą walczyć, i we własnych klubach spróbowali zdobyć jak największą rzeszę zwolenników. Tylko wtedy udałoby się zmiany przeforsować. PiS zapowiadał, że zechce zdobyć zwolenników dla trzech zadań: OKL, przejście graniczne na lotnisku i linię kolejową Rzeszów - Ocice.

    Okazuje się, że do porozumienia nie doszło. Zawiązały się dwa obozy. W jednym są PiS z LiD-em. - Jestem w stałym kontakcie z posłem Ożogiem. Choć nasz klub sam zgłosił poprawkę dotyczącą OKL, poprzemy tę PiS-owską, bo daje więcej pieniędzy politechnice - tłumaczy Tomasz Kamiński, poseł LiD-u z Rzeszowa.

    Posłanka Elżbieta Łukacijewska, szefowa podkarpackiej PO, jest zdenerwowana tym, że PiS chce poprawiać własny projekt budżetu. - Gdybyśmy poparli poprawki na rzecz Podkarpacia, inne regiony też by się odezwały. Prace nad budżetem mogłyby się wtedy tak przeciągnąć, że nie dotrzymalibyśmy terminu ustawowego i dalibyśmy tylko satysfakcję prezydentowi - komentuje Łukacijewska.

    Poprawki PiS-u nazywa tanim populizmem, "od którego nie ma nic gorszego". - Wiem, że zgłaszanie poprawek do budżetu to zbójeckie prawo opozycji, ale gdzie byli posłowie PiS-u, gdy ten budżet powstawał? - pyta. Obiecuje, że na OKL będzie można poszukać pieniędzy w Ministerstwie Infrastruktury. Zapewnia też, że Podkarpacie będzie bardziej zauważone w budżecie na 2009 rok, nad którym prace rozpoczną się w czerwcu przyszłego roku.

    Podkarpaccy posłowie PSL-u też nie palą się do popierania PiS-owskich poprawek. - Będziemy je analizować i się zastanawiać. Ale zgłaszanie tych samych poprawek co na komisję finansów to jest wygłupianie się - komentuje Mieczysław Kasprzak, poseł PSL-u z Jarosławia. Wśród poprawek PiS-u jest obwodnica Jarosławia. Poseł Kasprzak twierdzi, że na nią nie trzeba dodatkowych pieniędzy, bo są już w funduszu demograficznym. - Budowa tej obwodnicy jest na etapie wykupów gruntów. Z tego roku nie zostały wykorzystane wszystkie pieniądze. Nie ma więc co rozdzierać szat - uważa poseł Kasprzak.

    Trzecie czytanie projektu budżetu, podczas którego będą głosowane poprawki, jest zaplanowane na czwartek.
    Źródło: Gazeta Wyborcza Rzeszów
    "Jest Leżajsk- jest dobrze"

  18. #18
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Spór o pilotów

    Już za dwa dni głosowanie przyszłorocznego projektu budżetu państwa. Ważą się więc losy inwestycji w regionie. Ale nie tylko. Także losy Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Jeśli do projektu nie zostaną wprowadzone odpowiednie poprawki, uczelnia będzie musiała ograniczyć liczbę studentów na elitarnej specjalności - pilotaż.

    Katarzyna Kijor jest córką pilota i przyszłym pilotem. Trzy lata temu po trzecim semestrze studiów stanęła do ostrej rywalizacji ze 150 kolegami o miejsce na specjalności pilotaż. Znalezienie się elitarnym gronie, nie było łatwe. Rygorystyczna weryfikacja jest konieczna, bo chętnych do nauki pilotażu jest zwykle blisko stu a miejsc tylko 15. Za mało - biorąc pod uwagę potrzeby rynku. Teraz gdy uczelni jeszcze o 30 procent zmniejszono budżet o miejsce na studiach będzie jeszcze trudniej.

    Mieczysław Górak, dyrektor Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej

    -”Może być zaskoczenie dla wielu studentów, bo jest duża grupa która chce się starać, liczyła że będzie 15 plus 3 rezerwowych ja uważam że będzie 12 albo dziesięć.”
    Politechnika będzie kształcić mniej pilotów jeśli w piątek podczas głosowania projektu budżetu w Sejmie, nie zostanie wprowadzona poprawka zwiększająca pieniądze dla uczelni. Wykształcenie jednego pilota kosztuje średnio 240 tysięcy złotych. Jest tak drogie ze względu na zajęcia praktyczne. Tylko w symulatorze lotów każdy student 4 roku ma 40 godzin zajęć.

    Zbigniew Piskor, instruktor lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej

    -”Są to loty trasowe, szkolne, zapoznanie z trasami wszystkie obliczenia musi przeprowadzić tak jak pilot komunikacyjny w dużym samolocie.”Do tego dochodzą prawdziwe loty. A z nimi koszty choćby utrzymania całej tej bazy i opłaty lotniskowe.

    Andrzej Sobkowiak, rektor Politechniki Rzeszowskiej

    -”My wielokrotnie w tym roku zabiegaliśmy aby Ministerstwo Transportu zwiększyło nam dotację na szkolenie pilotów, bo rosną koszty paliwa i było dla mnie wielkim zaskoczeniem, że została ta kwota niestety jeszcze ograniczona.”

    Budżet Politechniki pomniejszył odchodzący wiceminister transportu, kierując kilkaset tysięcy złotych z Rzeszowa do Chełma. Miesiąc temu komisja infrastruktury jednogłośnie przegłosowała korzystną dla uczelni poprawką ale przepadła ona w komisji finansów - bo posłów PO obowiązywała dyscyplina partyjna przy głosowaniu. Sprawa pieniędzy dla pilotów rozstrzygnie się ostatecznie w piątek przy głosowaniu projektu budżetu państwa.

    TVP Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    dobra jest - kasa przepadnie dla OKL itd
    Ale powiedzcie -dla kogo my tych pilotów kształcimy? dla Polski? przecież większość z nich jak nie wszyscy trafią potem do tanich linii na zachodzie itd.
    Podobnie jest z lekarzami którzy studiują jakby nie było na koszt państwa a potem wyjeżdżają na zachód
    więc ludzie nie róbmy extra problemu że tu kasę chcą obcinać jak i tak w tym kraju jest mnóstwo tematów, gdzie brakuje kasy na szkolenia - nie tylko dzieci pilotów itd
    wiem że krzyk podniesie się ogromny ale spójrzmy na to trochę inaczej

  20. #20
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie


    Polecamy

    178,5 miliona dla Podkarpacia raczej przepadnie

    Zgłoszone przez posłów PiS poprawki do budżetu, opiewające na 178,5 mln zł dla naszego regionu, poprą podkarpaccy posłowie opozycji, czyli PiS i LiD. Platforma na pewno ich nie poprze.

    (...) Poprawki te dotyczą m.in. przejścia granicznego na lotnisku Jasionka, oraz ośrodka szkolenia lotników Politechniki Rzeszowskiej.

    - Wszystko wskazuje na to, że raczej nie poprzemy tych poprawek - mówi posłanka Elżbieta Łukacijewska, szefowa podkarpackiej PO. - Popieranie wszystkiego, co PiS wprowadza do - podkreślam - swojego budżetu, spowodowałoby, że w końcu nie zdążylibyśmy z jego uchwaleniem.

    Łukacijewska podkreśla, że zgłaszanie poprawek jest "świętym prawem” opozycji, ale niech to będą takie poprawki, by można było skorzystać z tych pieniędzy. To co zrobił PiS nazywa "działaniem pod publiczkę”.

    - Niektóre poprawki są bzdurne - sekunduje szefowej PO poseł Mieczysław Kasprzak z PSL. - Np. ta w sprawie obwodnicy jarosławskiej. Na razie mamy etap przygotowawczy tej inwestycji, na który pieniądze są zabezpieczone. PiS-owska poprawka jest więc zbędna.

    Kasprzak twierdzi, że wszystkie zgłoszone przez PiS poprawki trzeba przeanalizować i dopiero wtedy podjąć ostateczną decyzję.

    Posła Stanisława Ożoga (PiS) stanowisko PO nie dziwi. - Mają dyscyplinę klubową - podkreśla.

    Zarówno Ożóg, jak i Tomasz Kamiński z LiD zapowiadają, że wszyscy podkarpaccy posłowie tych partii poprą poprawki dotyczące Podkarpacia.

    Nowiny Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

Strona 1 z 19 1 2 3 11 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •