Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 34
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie Trochę historii...


    Polecamy

    Dla wszystkich odwiedzających stronę lotniska Bydgoszcz - Szwederowo proponuję rozpocząć zabawę z historią.
    Tak się składa, że lotnisko bydgoskie ma nie tylko swoje "dziś" . Ma ono również swoje "wczoraj" i to bardzo ciekawe. Samo lotnisko powstało z chwilą wykupu ziemi w 1916 roku, choć myśl o założeniu w tym mieście lotniska kiełkowała w umysłach niemieckich wojskowych już długo przed I Wojną Światową. Co ciekawe, w części wojskowej lotniska od strony ulicy Szubińskiej zachowała się w niezmienionej do dziś formie zabudowa hangarowa. (Hangary powstały w 1916 roku i do dziś - z kilkuletnią przerwą w okresie II wojny - służą nieprzerwanie polskiemu lotnictwu.

    Ewentualni uczestnicy "zabawy z historią" lotniska bydgoskiego powinni się wykazać umiejętnością poszukiwania "staroci". Zdjęcia z domowych archiwów, bilety na lot, reklamówki, rozkłady lotów linii lotniczych, wszystko co będzie miało jakikolwiek związek z Bydgoszczą będzie mile widziane. No i oczywiście ostatni warunek, MUSI być zamieszczone w formie kopii zdjęcia, skanu na stronie EPBY/BZG

    ZAPRASZAM DO ZABAWY

    Remigiusz Gadacz

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Na dobry początek:

    Jeden z ciekawszych "zabytków" związanych z lotniskiem komunikacyjnym w Bydgoszczy. Tak, tak, kiedyś, bardzo dawno temu istniała również linia lotnicza pomiędzy Warszawą a Bydgoszczą. Tylko samoloty były "nieco inne"

    Na skanach przedstawiam jedne z pierwszych zapisów dotyczących Linii lotniczej Warszawa - Bydgoszcz. Lot na tej trasie trwał wówczas około 2 godziny, a latano samolotami Junkers F-13.
    Linii lotniczej PLL LOT S.a.

    Jeden z pierwszych lotów według zapisu w Osobistym Dzienniku Lotów Pilota PLL LOT. Był to również pierwszy lot tego pilota do Bydgoszczy. 15.08.1930 r. Junkers F-13 o znakach SP-AAC.




    Zapisy z pieczęcią Portu Lotniczego Bydgoszcz. Sierpień 1930.



    Pierwsza pieczęć Portu Lotniczego Bydgoszcz


    Remigiusz Gadacz

  3. #3
    Awatar fulcrum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Mam nadzieję, że temat będzie się rozwijał i zostanie wzbogacony o jeszcze ciekawsze fotki i informacje.
    – A jeśli po drodze coś się zepsuje i będziemy musieli lądować przymusowo na morzu?
    – To byłoby bardzo niefortunne... – odezwał się Hassel chichocząc złośliwie.
    –Zaufajcie wtedy Panu Bogu i firmie Pratt &Whitney.

    Mapa pomników lotniczych w Polsce
    Moje zdjęcia na Flickr

  4. #4
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Ja mogę mieć gdzieś schowane tylko ewentualnie jakieś pamiątkowe papiery po lotach do i z EPWA z 1999 roku (przed ostatnią przerwą) na J31, ale naprawdę miło jest na takie coś spojrzeć i mieć świadomość, że nasze lotnisko ma prawie stuletnie tradycje
    Pozdrawiam!
    Maciek


  5. #5

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    No właśnie, a co to za linia wtedy latała do Wawy (tym J31)?

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    No właśnie, a co to za linia wtedy latała do Wawy (tym J31)?
    Lot czarterował samoloty (2 sztuki) od szczecińskiej firmy TASAWI

  7. #7
    Awatar BartEPBY

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Witam
    Bardzo ciekawe informacje oraz pamiatki.
    Zawsze mnie zastanawialo, czy te hangary na ul. Jana Pawla, jadac w strone Stryszka na koncu zabudowan po lewej stronie nalazaly do lotniska?slyszalem dwie roznie opinie, jestem ciekaw jaka jest prawidlowa.

    pozdrawiam serdecznie

    Bartek

  8. #8
    Awatar sobol

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Widze że jeszcze nie było........
    Historia portu jest na stronie plb.pl
    http://www.plb.pl/index.php?option=c...ask=view&id=22
    Poznajcie Bydgoszcz! Zapraszam na mojego bloga http://mojemiasto-bydgoszcz.blog.onet.pl/

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    czy te hangary na ul. Jana Pawla, jadac w strone Stryszka na koncu zabudowan po lewej stronie nalażaly do lotniska?
    Raczej nie. Lotnisko nigdy nie wyszło terytorialnie poza obręb w jakim jest dziś. Wręcz przeciwnie.
    Przedwojenne lotnisko ograniczało się mniej więcej do terenu jak dziś jest część trawiasta w okolicy aeroklubu od strony miasta i do torów linii do Inowrocławia od strony Białych Błót i do ulicy Szubińskiej.
    Krótko po wojnie, po drugiej stronie, niezabudowanej ulicy Szubińskiej było przez jakiś czas lotnisko aeroklubu. Gdy spalił sie hangar który tam stał aeroklub został przeniesiony do Fordonu gdzie działała Szkoła Szybowcowa.

    Tam gdzie dziś jest pas startowy przed wojną rósł piękny las, a w leśniczówce Bielice (stąd nazwa ulicy Bielicka) we wrześniu 1939 roku przez pierwsze dni wojny stacjonowała i wykonywała loty rozpoznawcze eskadra z 4 PL Toruń, detaszowana (oddelegowana) do Bydgoszczy.

  10. #10
    Awatar andzik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Witam
    Rzeczywiście nasze lotnisko ma całkiem fajną historię więc może by tak zainteresował sie tym ktoś z marketingu??? Mozna by zrobic mała promocję i na przykład zorganizować jakąś wystawę pamiątek albo cos w rodzaju izby pamięci :>
    Na temat dziejów nadzego lotniska można uzyskać wiele informacji z aeroklubu, trzeba by tylko nawiązac odpowiednie kontakty.........
    *andzik*

  11. #11
    Awatar BartEPBY

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Witam
    Tak sobie wlasnie pomyslalem o bardzo ciekawej rzeczy, mianowicie nasz kolega Adrian z wiezy zbiera wycinki z roznych gazet doyczacych naszego portu juz od ponad 14 lat, takze moze kiedys bedzie mozna to gdzies wykorzystac?tak jak napisal Andzik, jakas wystawe zrobic, odnosnie historii portu?

    pozdrawiam

    Bartek

  12. #12
    Awatar fulcrum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Dopiero w maju 1939 roku- w atmosferze gorączkowych wydarzeń poprzedzających hitlerowską agresję- zorganizowano w Bydgoszczy przy 4 pułku lotniczym Wojskowy Ośrodek Spadochronowy, którego komendantem został mrj. pil. Tuchułka.
    Spadochrony nad Arnhem, Adam Wysocki

    Ciekawą książką jest jeszcze Orlęta bez Skrzydeł opisujące losy Benedykta Dąbrowskiego jak i dzieje bydgoskiego lotniska podczas wojny.
    – A jeśli po drodze coś się zepsuje i będziemy musieli lądować przymusowo na morzu?
    – To byłoby bardzo niefortunne... – odezwał się Hassel chichocząc złośliwie.
    –Zaufajcie wtedy Panu Bogu i firmie Pratt &Whitney.

    Mapa pomników lotniczych w Polsce
    Moje zdjęcia na Flickr

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    ZAPRASZAM DO ZABAWY
    A więc proszę.
    Następne zdjęcie z historycznych wędrówek na bydgoskie lotnisko. Tym razem fotograf dokładnie umiejscowił fakt wykonania zdjęcia na lotnisku Bydgoskim.
    O fotografie tym jeszcze kiedyś napiszę parę słów, bo warto.



    Krótkie uzupełnienie do przedstawionej fotografii.

    SP-ABB
    Fokker F-VIIB/3M
    Pierwszy typ wielosilnikowego samolotu używanego przez PLL LOT.
    Pierwsze samoloty wyprodukowane na podstawie licencji w zakładzie Plage i Laśkiewicz w Lublinie zostały przekazane do PLL LOT pod koniec 1929 roku. Magazynowane w hangarach LOT-u rozpoczęły swoją liniową karierę na linii Warszawa – Bukareszt (od 01.06.1930)
    Na zdjęciu wykonanym 25.03.1930 roku w hangarze bydgoskim, przekazanym do dyspozycji PLL LOT widzimy dwa egzemplarze Fokkera zapewne podczas prac dostosowujących je do służby na lotowskich trasach (samolot SP-ABB „Basia” ma zdemontowane podwozie, drugi, zapewnie SP-ABD ? – zdemontowane silniki). Samolot SP-ABB uległ uszkodzeniu w 1932 roku, następnie naprawiony. W 1933 roku zabudowano na nim silniki nowego typu („Wasp”) i w takiej konfiguracji był eksploatowany na liniach krajowych i międzynarodowych Do 31.03.1936 roku, kiedy to został skreślony z rejestru i przekazany wojsku. Później wyeksportowany do Hiszpanii.

  14. #14
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Niestety żadne zdjęcie mi się nie otwiera.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Błąd zapisu nie pozwolił dołączyć fotografii.
    Ot ona.



  16. #16
    Awatar fulcrum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Więcej proszę
    – A jeśli po drodze coś się zepsuje i będziemy musieli lądować przymusowo na morzu?
    – To byłoby bardzo niefortunne... – odezwał się Hassel chichocząc złośliwie.
    –Zaufajcie wtedy Panu Bogu i firmie Pratt &Whitney.

    Mapa pomników lotniczych w Polsce
    Moje zdjęcia na Flickr

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Więcej proszę
    Czasy gdy lotnisko jeszcze nie było lotniskiem.
    Według pierwszych planów jeszcze z 1913 roku „port dla statków powietrznych z urządzeniami” miał zostać zbudowany na północ od szosy szubińskiej Na mapie z początku XIX wieku (około 1910 r) widać teren przyszłego lotniska. Oznaczenie Exerzierplatz (Plac ćwiczeń 3 Regimentu Grenadierów Konnych).

    Drugie podejście do budowy lotniska to już lata pierwszej wojny światowej i decyzja o położeniu lotniska po południowej stronie szosy szubińskiej. Teren nazwany Můllershof (polskie Biedaszkowo) został przejęty oficjalnie przez niemieckie władze wojskowe 26 marca 1916 roku.
    Po pobudowaniu pierwszych hangarów w 1916 roku do Bydgoszczy przybyła w 1917 roku pierwsza jednostka lotnicza tzw. Fea 13 (czyli Fliegerersatzabteilung nr 13 - Lotniczy Oddział Zapasowy Nr 13)

    Mapka z położeniem planowanego lotniska



    Na mapie z 1922 roku widzimy już lotnisko w ostatecznym kształcie. W rogu zaznaczona zabudowa hangarowa (7 hangarów – największy to harakterystyczny hangar z zegarem). Teren lotniska ograniczony z jednej strony szosą do Szubina, z drugiej linia kolejową do Inowrocławia z bocznicą kolejową na lotnisko, z trzeciej strony folwark Biedaszkowo, z czwartej - ulica Inowrocławska (przebiegająca dziś zupełnie w innym miejscu - przed wojną ulica ta rozpoczynała się w miejscu, gdzie dziś jest brama lotniska wojskowego)
    W takim stanie lotnisko dotrwało do wybuchu II wojny światowej.



    Dalszy ciąg wkrótce

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz/Kraków

    Domyślnie

    Ciekawe to. Chętnie przeczytam dalszą część. A więc czekam.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Ciekawe to. Chętnie przeczytam dalszą część. A więc czekam.
    Aby zadośćuczynić zasadom hronologii wypadało by dalszy ciąg opowieści rozpocząć od Fea 13, czyli wspomnianego już Fliegerersatzabteilung 13 (Lotniczy Oddział Zapasowy Nr 13). Jednostka ta przybyła na lotnisko w Bydgoszczy w dniu 09.02.1917 roku. Niewielo pozostało w Bydgoszczy materiałów historycznych dotyczących jej obecności w Bydgoszczy, jak i stacjonowania na lotnisku 1 Field Flieger Abteiluing Bromberg. . Wojna trwała już wiele lat, a lotników było wciąż mało. I to właśnie na lotnisku w Bydgoszczy szkolono ich w pilotażu samolotów. Zgodnie z znaną maksymą „gdzie drwa rąbią – tam wióry lecą” również i na bydgoskim lotnisku „leciały wióry”. Pierwszymi lotnikami, którzy zginęli na lotnisku w Bydgoszczy (prawdopodobie zderzenie w powietrzu) 23.08.1917 roku byli: Paul Behnke (Flieger), Artur Hartig (Leutenant d.R. Beobachter Fea13) i dowódca jednostki - ……… Lange (Flugzeugfůhrer Fea13).
    Ogółem podczas pobytu FEA 13 na lotnisku w Bydgoszczy śmierć poniosło 45 lotników. Część z nich znalazła swoje ostatnie miejsce spoczynku na nieistniejącym już cmemtarzu ewangielickim Starym przy ulicy Jagiellońskiej (w tym miejscu znajduje się obecnie park przy Pałacu Młodzieży).

    Zdjęć z okresu pobytu FEA13 na lotnisku w Bydgoszczy nie zachowało się zbyt wiele. Jednym z nich jest karta pocztowa (ze zbiorów Rajmunda Kuczmy) wydana w 1917 roku. W lewym górnym rogu widok samolotu na lotnisku Bydgoszcz zwanym wówczas Flugplatz Bromberg.
    W centrum znak na patce naramiennej munduru z nazwą szkoły i dwa zdjęcia: Oberstleutnant Thomsen (dowódca szkół lotniczych w Bydgoszczy, Grudziądzu (Fea 8) i Poznaniu (Fea 4), oraz Generalleutenant von Höppner – naczelny dowódca oddziałów lotniczych na Pomorzu i w Wielkopolsce.



    Drugie zdjęcie (nie do końca wyjaśnione, czy pochodzi z Fea 13) przedstawia samolot szkolny w otoczeniu lotników , zapewne wsród nich jest bohater tego nietypowego lądowania. Zdjecie ze zbiorów rodziny lotnika od lat I Wojny światowej związanego z Bydgoszczą, który również po wojnie służył już w lotnictwie polskim, również na bydgoskim lotnisku.



    Ciąg dalszy nastąpi

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziś proponuję mały konkurs na spostrzegawczość.

    PROSZĘ PODAĆ JAK NAJWIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW KTÓRYMI RÓŻNIĄ SIĘ TE DWA OBRAZKI

    Zabawa polega na znalezieniu jak najwięcej różnic (oczywiście poza samolotami) na obydwu zdjęciach.

    Pierwsze zdjęcie zrobione najprawdopodobniej krótko po zajęciu lotniska bydgoskiego i umiejscowieniu na nim Szkoły Pilotów. Przełom 1920/1921 roku. Grupa oficerów z dowództwa Szkoły Pilotów przed hangarem Parku Szkoły podczas powitania komisji Francuskiej Misji Wojskowej. W tle samoloty Caudron G-III E2 - podstawowy sprzęt szkolny będący na wyposażeniu jednostki.






    Drugie zdjęcie zrobione około 88 lat później. Ówczesny hangar Parku Szkoły Pilotów jest dziś jednym z hangarów Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr. 2. (i jak widać pomimo upływu tylu lat trzyma się całkiem nieźle.)

    Przyjemnej zabawy w tym świątecznym okresie życzy
    Remigiusz Gadacz

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •