Strona 7 z 9 PierwszyPierwszy ... 5 6 7 8 9 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 121 do 140 z 168
Like Tree30Likes

Wątek: Coś z historii... ale nie aż tak bardzo odległej

  1. #121
    Awatar OlekBydgoszcz

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPBY-Bydgoszcz

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Albatros Poland Zobacz posta
    64.09.15: Sm2 Upadek przy starcie z tylnym wiatrem. Mz: Stadion w Żołędowie. Do naprawy.
    Mogę prosić o jakieś szczegóły o ile takie posiadasz ?
    Nikon D7000 + Nikon D5000 + NIKON ACTION EX 16x50+Nikkor AF-S DX 18-105mm VR+ Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G VR

    Pozdrawiam.

  2. #122
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Wygrzebałem kilka fotek naszego klubowego JAKa-12M SP-AAH który zapisał piękną historię w naszym Aeroklubie. Od kiedy pamiętam latał u nas jako holownik i wynosiciel skoczków, aż do 2003 roku kiedy to został sprzedany z drugim JAKiem-12M SP-AWH (podobno na 85%) na Ukrainę. Samolot ten ponoć trafił do nas z Piły i na początku kiedy pojawiła się taka teza nie bardzo w to wierzyłem, ale informacja została sprawdzona i faktycznie trafił do nas z Piły, ale w którym roku tego już nie wiem, ja bynajmniej od kiedy sięgam pamięcią czyli od 1984r. zawsze był u nas. Wyszkoliła się na nim masa skoczków, wyholował masę szybowców, uczestnicząc także w zawodach/mistrzostwach szybowcowych. Będąc szczeniakiem pamiętam jak pomagałem ściągać drzwi prawe do skoków i podczepiać linę do holowania Najsmutniejszym wydarzeniem (1995 rok) z udziałem SP-AAH jest tragiczny wypadek młodej spadochroniarki, która spadła na ziemię z tysiąca metrów wykonując swój trzeci skok. Po tym zdarzeniu sekcję spadochronową zaczęto powoli likwidować, a Jaczek jeszcze przez około 2 lata pozostawał w roli holownika. W 1997 roku dołączył do swojego "brata" SP-AWH w schrono-hangarze pod lasem, by w czerwcu 2003 roku pożegnać na zawsze nasze lotnisko na pokładzie ciężarówki Tyle historii JAKa, jaką pamiętam. Czas na fotki


    Zdjęcie pochodzi z jakiejś książki którą wygrzebałem u kuzyna, coś o Wojsku Polskim. Fotka jest jeszcze z czasów Piły (druga połowa lat 80-tych) bo Jaczek ma klapy i lotki w kolorze czerwonym, a u nas prawdopodobnie już po przepłótnieniu miał żółte.


    To zdjęcie/skan dostałem od kolegi (on jest autorem) z innego forum, który skakał z SP-AAH. Tutaj rok 1994.


    To fotka mojego autorstwa wykonana w 1995 roku.


    A tutaj na pamiątkę zabrałem z naszych Jaczków wykresy dewiacji, kiedy je zabierano. Przy okazji znalazł się w AAH wykres z pilskiego Jaczka SP-AAP Pamiętam że ci co je ładowali na ciężarówki nie cackali się zbytnio z nimi i żałuję że nie poprosiłem o wycięcie fragmentu płótna z Alfa Alfa Hotel

    Szkoda że tak dobre maszyny zostały za psi grosz sprzedane i nic z tego w zamian nie było, a z holowników została nam babcia Wilga AGV i JAK-12A ABD który więcej stoi niż lata. Wilga SP-EBA (żółto-czerwona) też już grzeje ławę po Jakach pod lasem i ponoć ma zniknąć, a szkoda bo to kolejny samolot z naszego Aeroklubu który ma piękną historię o której postaram się niebawem napisać.

  3. #123
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Trochę zapuszczony ten wątek…,a tyle się działo na lotnisku .
    Czas go rozruszać….
    Z cyklu,dawno temu…obloty „Suczek” po pracach w WZL-ach:

















    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  4. #124
    Awatar ViennaJet

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    No No, ładnie z tego co widzę stoją na PPS1. Możesz zdradzić z jakich to lat? (obstawiam połowę lat 90-tych...)

  5. #125
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ViennaJet Zobacz posta
    No No, ładnie z tego co widzę stoją na PPS1. Możesz zdradzić z jakich to lat? (obstawiam połowę lat 90-tych...)
    No nie trochę później...gorący sierpień 2005 roku.
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  6. #126
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Możliwe że początek lat 2000/02 bo bloki na Brzozowej jeszcze przed masowym zastyropianowaceniem Fotki bajka

    O, sorki nie zauważyłem że już wyjaśnione

  7. #127
    Awatar ViennaJet

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    No nie trochę później...gorący sierpień 2005 roku.
    Dzięki za odpowiedź, a teraz przypatrzyłem się dokładniej i to PPS2

  8. #128
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    No to dalszy ciąg wspominek z bydgoskiego lotniska…dalej „Suczki” ale tym razem zimą…









    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  9. #129
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY
    sebacyw, Corsarz and hub like this.

  10. #130
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Myślę że zasługuje na uwagę i wrzutkę tutaj
    Nasze bydgoskie Antki razem z Jakiem-12A przebazowane z Aeroklubu pod las koło pasa startowego w czasie Air Show w 1996 roku.

    Foto z: PZL-101 Gawron SP-ABD Bydgoszcz | Flickr - Photo Sharing!

    Kawałek miłych wspomnień i czasów które nie wrócą

  11. #131
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    I kolejne zdjęcie, ale teraz to raczej historia troszkę bardziej odległa

    Czy ktoś potwierdzi że to pierwsze/fabryczne malowanie naszego Antka
    Pod kabiną czerwony napis "Stomil". Czy w takich barwach przybył do naszego Aeroklubu
    Co ciekawe drugi An-2 i Gawron to maszyny z Łodzi, a miejsce to nie Bydgoszcz.

  12. #132
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Bocian nasz, bydgoski. Ale czy to u nas

  13. #133
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Witam,

    Nie odwiedzam Waszego wątku, ale dziś jakoś zdecydowałem się wejść i zauważyłem dwie maszyny, których los akurat znam, więc pragnę podzielić się swoją wiedzą:

    Cytat Zamieszczone przez Bartosz987 Zobacz posta


    Tego Mi-2 sfotografowałem koło stadionu Chemik. Co niedzielę odbywały się loty widokowe nad Bydgoszczą. Może ktoś pamięta w którym to było roku? Wydaje mi się że to było w 1989 lub 90 roku, ale ktoś mi mówił że to mogło być w 1988.
    Byłem ostatnio w aeroklubie żeby dowiedzieć się czegoś o tym śmigłowcu (przy okazji, wielkie dzięki za pomoc) i udało mi się ustalić nazwisko pilota który wtedy nim latał. Niestety nie mam adresu, wiem tylko, że mieszka w Bydgoszczy. Może jakimś trafem tutaj zajrzy kiedyś.
    Sam śmigłowiec nie należał do naszego aeroklubu. Właścicielem było Przedsiębiorstwo Usług Lotniczych -Aeropol-. Ciekawe czy jeszcze dzisiaj lata, gdzieś w sieci znalazłem zdjęcie tego śmigłowca z połowy lat 90-tych na lotnisku w Warszawie. Prawdopodobnie w maju będę w Warszawie, jak znajdę trochę czasu to postaram się zajrzeć do rejestru statków powietrznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
    Ten śmigłowiec był wyprodukowany ok. 1978 roku na potrzeby ówczesnego OSPL w Rzeszowie (obecnie OKL PRz). W latach 1978 - (chyba) 1985 OSPL użytkował 4 Mi-2 o znakach SP-TSA, -TSB, -TSC i -TSD, które służyły do szkolenia absolwentów jakieś wyższej szkoły rolniczej w Zamościu, nazwy nie pamiętam. W każdym razie szkoła owa podpisała kontrakt na wyszkolenie pewnej liczby pilotów dla Zakładu Eksploatacji Usług Śmigłowcowych. Oczywiście przez różne perturbacje szkolenie w Zamościu nie doszło do skutku, a ponieważ kontakt był podpisany, to OSPL otrzymał zlecenie jego przeprowadzenia. Stąd te helikoptery. Po zakończeniu kontraktu zostały sprzedane przez OSPL to PUL Aeropol i tak się tam znalazły.

    Dla informacji: wszystkie ówczesne (lata 70 - 80) maszyny należące do OSPL miały rejestracje zaczynające się na "TS", "TW", "TU", "TZ" i "TK" i po tym można je poznać.

    Cytat Zamieszczone przez Bartosz987 Zobacz posta
    Kolejne dwie fotki zrobione w naszym aeroklubie. Dokładnej daty też nie pamiętam, ale gdzieś chyba rok 1990 lub 1991. Prawdę mówiąc to nie pamiętam nawet czy oba zdjęcia zrobiłem w tym samym czasie.
    Nie wiem jak Dromader, ale Wilga to chyba jest u nas cały czas.
    Cytat Zamieszczone przez Remigiusz Gadac Zobacz posta
    Zdjęcie przedstawia jeden z pierwszych "prywatnych" samolotów w Polsce.
    Jeden z pilotów Zakładu Usług Lotniczych ZUA odkupił ten samolot z wytwórni w Mielcu i jego bazą stało się lotnisko w Bydgoszczy.
    Samolot ten (North American Rockwell S-2 Trush Commander 600) numer fabryczny 1825R został w latach osiemdziesiątych sprowadzony z USA (N5625X) jako wzorzec do opracowania Dromadera. W Polsce został zarejestrowany i otrzymał znaki SP-KRT. Przez kilka lat stacjonował w Mielcu, do czasu przełomu. Po odkupieniu od PZL został przerejestrowany na znaki SP-FGT (wówczas blok SP-F... został "zarezerwowany" dla samolotów prywatnych)
    (nie trzeba już jeździć i zaglądać do rejestru
    "Cierniowa droga" naszego pilota nad założeniem prywatnego jednoosobowego przedsiębiorstwa lotniczych usług agro i ppoż powiodła się pomimo wielu kłód rzucanych mu bezinteresownie pod nogi. Gdy miało już dojść do finalizacji kontraktu z Lasami Państwowymi (do dziś, gdy pali się las w rejonie Bydgoszczy - musi tu dolecieć Dromader z Torunia) pilot uległ wypadkowi komunikacyjnemu w drodze do Warszawy. Wprawdzie udało mu się przeżyć, ale wkrótce zmarł w wyniku powikłań spowodowanych wypadkiem.
    O ile udało mi się dalej prześledzić losy tego samolotu to prawdopodobnie po odnowieniu (przemalowaniu) został przez rodzinę sprzedany do Kanady i tam (chyba) trzeba go szukać.

    I tak w olbrzymim skrócie wyglądała historia jedynego samolotu rolniczego made in USA związana z bydgoskim epizodem.

    Pozdrawiam
    Remigiusz Gadacz
    Pozwolę sobie uzupełnić wiadomości p. Gadacza.

    Otóż Trush Commander przez dłuższy okres czasu był wykorzystywany w WSK "PZL-Rzeszów", nie w Mielcu. Prawdopodobnie zanim znalazł się w Jasionce był jakiś czas w Mielcu. Pamiętam, że latał w Jasionce na początku (koniec lat 70tych) z oryginalnym silnikiem (miał wtedy śmigło trzyłopatowe), potem dłuugo stał bez silnika, zaś ok. 1983 - 84 roku zainstalowano na nim silnik PZL-3S od Kruka i z takim już pozostał do sprzedaży.

    Mam nadzieję, że moje wiadomości wzbogacą Waszą wiedzę.

  14. #134

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Artek82 Zobacz posta
    I kolejne zdjęcie, ale teraz to raczej historia troszkę bardziej odległa

    Czy ktoś potwierdzi że to pierwsze/fabryczne malowanie naszego Antka
    Pod kabiną czerwony napis "Stomil". Czy w takich barwach przybył do naszego Aeroklubu
    Co ciekawe drugi An-2 i Gawron to maszyny z Łodzi, a miejsce to nie Bydgoszcz.
    PZL-101 Gawron to SP-CAG z Aeroklubu Łódzkiego.
    W tm samym rzędzie SP-DNG - Antonow AN-2P również z Łodzi. Obydwa samoloty w 1998 roku fotografowałem na lotnisku w Łodzi podczas przelotu, An-2 był już wówczas bardzo sfatygowany, powiedziałbym więcej - zdewastowany.

    Jeśli chodzi o SP-FMA to nie wypowiadam się, nie pamiętam jego początków w Aeroklubie Bydgoskim. Blok rejestracyjny F... był początkowo zapisany dla samolotów prywatnych i w tym bloku były początkowo rejestrowane pierwsze prywatne samoloty. Skąd FMA się tam wziął - nie wiem.

    Najbardziej ciekawym na tym zdjęciu jest samolot w środku - to zapewne jeden z pierwszych amatorsko zbudowanych samolotów w Polsce - samolot Pana Janowskiego z Łodzi ("Prząśniczka"). Po wielu perypetiach związanych z budową i oblotem tego samolociku dopiero po programie w TV (bodajże nazywało się to "Progi i bariery") pozwolono na zarejestrowanie go. Obawiano sie ucieczki konstruktora za granicę. Pan Janowski konstruuje samoloty z powodzeniem do dziś. Samolot ten był kiedyś wystawiony podczas targów Air Fair w Bydgoszczy jako eksponat Muzeum Lotnictwa Polskiego z Krakowa.

    Zdjęcie jak podejrzewam zrobione zostało właśnie na lotnisku w Łodzi.

    Remigiusz Gadacz

  15. #135
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Remigiusz Gadac Zobacz posta
    PZL-101 Gawron to SP-CAG z Aeroklubu Łódzkiego.
    W tm samym rzędzie SP-DNG - Antonow AN-2P również z Łodzi. Obydwa samoloty w 1998 roku fotografowałem na lotnisku w Łodzi podczas przelotu, An-2 był już wówczas bardzo sfatygowany, powiedziałbym więcej - zdewastowany.
    Tak, Gawron SP-CKG i Antek SP-DNG to maszyny Aeroklubu Łódzkiego. Musieli Antka chyba wyremontować bo obecnie wygląda całkiem przyzwoicie w granatowym ubranku

    Cytat Zamieszczone przez Remigiusz Gadac Zobacz posta
    Jeśli chodzi o SP-FMA to nie wypowiadam się, nie pamiętam jego początków w Aeroklubie Bydgoskim. Blok rejestracyjny F... był początkowo zapisany dla samolotów prywatnych i w tym bloku były początkowo rejestrowane pierwsze prywatne samoloty. Skąd FMA się tam wziął - nie wiem.
    Tak, to wiadome z tym blokem "F" dla prywaciarzy i tu zastanawia mnie fakt czy nasz FMA nie należał właśnie do Stomilu i bazował u nas, a potem zwyczajnie przekazano go na własność Aeroklubu. Na innym forum pewien człowiek pytał właśnie o zdjęcie naszego FMA z początkowego okresu eksploatacji u nas i twerdził że pamięta że malowany był na kremowo-biało i pod kabiną pilotów był czerwony napis "Stomil" w elipsie. Nie dowierzałem mu do czasu gdy znalazłem dowód w postaci tego slajdu, w dodatku przypadkowo Czyli wnioskować można że nas SP-FMA posiada w chwili obecnej już czwarte malowanie. Spotkałem się też z informacją że zanim SP-FMA przybył do Bydgoszczy Aeroklub eksploatował AN-2 o znakach SP-ANO, ale takowy był w Aeroklubie Kujawskim w Inowrocławiu. Być może to ten sam, ale pamiętam że tam gdzie teraz W. Gollob ma swój warsztat/hangar na prawo od dawnej portierni przy bramie wjazdowej do Aeroklubu, leżał za budynkiem przy betonowym płocie kawałek kadłuba Antka, taki od drzwi wejściowych do stateczników. Jakie on tam miał znaki to nie pamiętam już, ale osoba z Aeroklubu mówiła że to ponoć pozostałość po jednym z naszych Antków, rzekomo SP-ANO.

    Cytat Zamieszczone przez Remigiusz Gadac Zobacz posta
    Najbardziej ciekawym na tym zdjęciu jest samolot w środku - to zapewne jeden z pierwszych amatorsko zbudowanych samolotów w Polsce - samolot Pana Janowskiego z Łodzi ("Prząśniczka"). Po wielu perypetiach związanych z budową i oblotem tego samolociku dopiero po programie w TV (bodajże nazywało się to "Progi i bariery") pozwolono na zarejestrowanie go. Obawiano sie ucieczki konstruktora za granicę. Pan Janowski konstruuje samoloty z powodzeniem do dziś. Samolot ten był kiedyś wystawiony podczas targów Air Fair w Bydgoszczy jako eksponat Muzeum Lotnictwa Polskiego z Krakowa.

    Zdjęcie jak podejrzewam zrobione zostało właśnie na lotnisku w Łodzi.

    Remigiusz Gadacz
    Tak, to jest właśnie "Prząśniczka", a że to maleństwo było na AF to nawet nie wiedziałem

  16. #136
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Tak swoją drogą to kolorowe zdjęcie z jakich czasów jest? Lata 80te? Ciekawa jest nie tylko Prząśniczka, ale i TS-8 Bies (aeroklubowy? nielot?) i jeśli się nie mylę (po lewej) czechosłowacki sanitarny Aero-145?
    Pozdrawiam!
    Maciek


  17. #137
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Sugerując się tym że rok produkcji SP-FMA to 1976, można stwierdzić że slajd pochodzi z końca lat 70-tych. Ten Bies może być z Instytutu Lotnictwa np., a Aero być może sanitarny, choć widywałem na fotkach też zwykłe klubowe w takim malowanku

  18. #138
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Remigiusz Gadac Zobacz posta
    PZL-101 Gawron to SP-CAG z Aeroklubu Łódzkiego.
    Napewno CAG, a nie CKG? Jako SP-CAG lata Jak 12A, obecnie w Nowym Targu, wcześniej w Lesznie i Warszawie.

  19. #139
    Awatar Artek82

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Remigiusz machnął literówkę zwyczjnie, chodziło o CKG

  20. #140

Strona 7 z 9 PierwszyPierwszy ... 5 6 7 8 9 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •