Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie Wieża kontroli lotów (TWR) Szczecin-Goleniów


    Polecamy

    Jakiś czas temu przeglądając czasopisma Wokół lotniska znalazłem informacje na temat TWR Szczecin-Goleniów. Jest to wydanie z ubiegłego roku.
    Dla osób, które chciałyby poznać jak rodziła się nowa wieża kontroli lotów i w jakie urządzenia jest wyposażona przedstawiam poniższy artykuł.
    Nowa wieża na lotnisku w Szczecinie!
    W środę, 23 listopada 2005 r. w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów nastąpiło uroczyste oddanie do użytku nowej wieży kontroli lotniska. Było to zwieńczenie, trwającego bez mała pięć lat, wysiłku wielu osób. Efekt? No cóż, wypada powiedzieć tylko jedno: imponujący.
    Cofnijmy się jednak o wspomniane pięć lat...
    Lądując na szczecińskim lotnisku niejeden pasażer musiał zwrócić uwagę na stojącą z boku drogi startowej konstrukcję, przypominającą "domek na kurzej łapce". Niewielu z nich odgadło, że ta zagadkowa konstrukcja to mobilna wieża kontroli ruchu lotniczego. Umieszczony na podwoziu sporej przyczepy samochodowej specjalistyczny kontener, uniesiony na wysokość ok. 8 metrów, gęsto wypełniony urządzeniami technicznymi i od początku planowany tylko jako rozwiązanie przejściowe, dzielnie służył personelowi techniczno-operacyjnemu ARL przez ostatnie 5 lat.
    Taka sytuacja nie mogła jednak trwać wiecznie - w styczniu 2000 r. przyszedł czas zmian. W tym miesiącu Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" podpisało z wrocławskim Prywatnym Biurem Projektu "ATUT" s.c. umowę, dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla inwestycji pod nazwą: "Budowa wieży kontroli lotów (TWR) w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów". Pierwszy krok został wykonany. Cztery miesiące później powstała koncepcja programowo-przestrzenna zadania. Rozpoczął się żmudny proces dyskusji, analiz, uzgodnień i dokonywania zmian w dokumentacji przyszłej budowy. W październiku prezes zarządu PL Szczecin-Goleniów wydał zgodę na wszystkie roboty, związane z uruchomieniem nowej wieży. Jeszcze w grudniu tego roku uzyskano również zgodę prezesa GILC-u. Opracowaniem projektu w zakresie systemów energetycznych, teletechnicznych, centrum BMS oraz inteligentnego ogrodzenia, zajmował się wspólnie Pion Inwestycji PPL pod czujnym okiem Wojciecha Stępnia oraz przedstawiciele ARL. W sierpniu 2002 r. projekt został zatwierdzony - można bylo przystąpić do pracy.
    Przed inwestorem stanęło kolejne wyzwanie. Budynek wieży, to tylko betonowa budowla bez urządzeń, które sprawią, że zacznie bić jej serce - systemy potrzebne do prowadzenia wszystkich zadań, związanych z kontrolą ruchu lotniczego w obszarze goleniowskiego lotniska. Zadanie przygotowania specyfikacji technicznej niezbędnych systemów powierzono Zespołowi Realizacji Projektów Agencji Ruchu Lotniczego (ATP), którym kieruje Robert Syga. Program tworzono przy współpracy agencyjnych zespołów: radiokomunikacyjnego, radiolokacyjnego, teletransmisyjnego oraz lokalnego zespołu technicznego. Proces ten był swego rodzaju przełomem - po raz pierwszy w historii ARL dostawców urządzeń miał wyłonić przetarg publiczny. Prace nad przygotowaniem specyfikacji technicznej potrzebnych systemów i urządzeń trwały pół roku. W efekcie przetargu wyłoniony został integrator realizujący całość zadania wyposażenia wieży kontroli ruchu lotniczego w Szczecinie - konsorcjum firm DGT System Sp. z o.o., CECOMM S.A. oraz BAN 2000 GmbH. Zaproponował on wyposażenie oparte na urządzeniach: system radiokomunikacyjny - Park Air Systems Ltd., zintegrowany system łączności VCS - Schmid, konsole - IDES, cyfrową centralę telefoniczną - SIEMENS, stanowisko zobrazowania radarowgo - INDRA Sistemas. W okresie wakacyjnym, kiedy to większość pracowników ARL spędzała czas na urlopach, odbywały się szkolenia oraz odbiory fabryczne urządzeń. Dostawa i montaż rozpoczęły się 27 września 2005 r. Całość instalacji zakończono pod koniec października i przystąpiono do oblotów oraz certyfikacji. Obiekt odebrano w połowie listopada, kończąc tym samym pracę wielu dziesiątków ludzi, pracowników PPL: Pionu Infrastruktury, Pionu Handlowego, Pionu Finansowego, Agencji Ruchu Lotniczego i wielu innych.
    Tak więc międzynarodowy port lotniczy Szczecin-Goleniów doczekał sie wreszcie wieży kontroli lotów z prawdziwego zdarzenia. Nowa wieża to potężny budynek, mierzący ponad 36 metrów wysokości (czyli wielkość sporego wieżowca mieszkalnego!). Zainstalowany tutaj sprzęt spowodował, że wieża goleniowskiego lotniska już uznana została za najnowocześniejszą w kraju, a także jedną z najlepiej wyposażonych w Europie Środkowej i Wschodniej. Zaawansowane technologicznie urządzenia zamontowane na najwyższym piętrze 27-metrowego budynku pozwolą trzem kontrolerom na obsługę lądowania samolotów przy pułapie chmur 90 m i widoczności 400 m. Duży budynek to nie tylko wygoda dla personelu i nowe urządzenia - to także kilka innych bardzo praktycznych zalet. Wyżej umieszczone anteny dają znacznie większy zasięg komunikacji radiowej, a szerokie pole widzenia z sali operacyjnej ułatwi obserwację całego terenu lotniska (do tej pory z wieży mobilnej nie było widać części dróg kołowania). Budynek, urządzenia i systemy KRL zostały zaprojektowane w taki sposób, by umożliwić w przyszłości (gdyby powstała taka potrzeba) adaptację ośrodka do prowadzenia kontroli zbliżania, a nawet kontroli sektora obszaru. Obiekt kosztował 12 mln zł, a samo wyposażenie techniczne - 1,5 mln €.
    źródło: wokół lotniska

  2. #2
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Pozwolicie, że dodam coś od siebie.
    Swojego czasu na potrzeby strony portu i p. Domagalskiego popełniłem tekst, który wciąż można przeczytać pod adresem http://www.airport.com.pl/zycie_wieza.htm . Gratuluję autorom z Wokół Lotniska przepisania jego części... Popełniłem go na zasadzie wolontariatu, ale znaleźli się i tacy, którzy go wykorzystali i wzięli pieniądze za to (jak przypuszczam). Wniosek z tego taki, że być może muszę pomyśleć o robieniu kariery w prasie
    Tekst na stronie portu ma też tą zaletę, że posiada kilka fotek, z chwili, kiedy całe wyposażenie wieży było już uruchomione, ale sama wieża jeszcze nie pracowała operacyjnie - polecam.

  3. #3
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie


    Polecamy

    A i jeszcze jedno...
    Zaawansowane technologicznie urządzenia zamontowane na najwyższym piętrze 27-metrowego budynku pozwolą trzem kontrolerom na obsługę lądowania samolotów przy pułapie chmur 90 m i widoczności 400 m
    A skąd takie informacje się wzięły tego nie wie nikt. Faktem jest, że pokutowały one jeszcze w kilku innych publikacjach prasowych o nowej TWR.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •