Nowa wieża na lotnisku w Szczecinie!
W środę, 23 listopada 2005 r. w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów nastąpiło uroczyste oddanie do użytku nowej wieży kontroli lotniska. Było to zwieńczenie, trwającego bez mała pięć lat, wysiłku wielu osób. Efekt? No cóż, wypada powiedzieć tylko jedno: imponujący.
Cofnijmy się jednak o wspomniane pięć lat...
Lądując na szczecińskim lotnisku niejeden pasażer musiał zwrócić uwagę na stojącą z boku drogi startowej konstrukcję, przypominającą "domek na kurzej łapce". Niewielu z nich odgadło, że ta zagadkowa konstrukcja to mobilna wieża kontroli ruchu lotniczego. Umieszczony na podwoziu sporej przyczepy samochodowej specjalistyczny kontener, uniesiony na wysokość ok. 8 metrów, gęsto wypełniony urządzeniami technicznymi i od początku planowany tylko jako rozwiązanie przejściowe, dzielnie służył personelowi techniczno-operacyjnemu ARL przez ostatnie 5 lat.
Taka sytuacja nie mogła jednak trwać wiecznie - w styczniu 2000 r. przyszedł czas zmian. W tym miesiącu Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" podpisało z wrocławskim Prywatnym Biurem Projektu "ATUT" s.c. umowę, dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla inwestycji pod nazwą: "Budowa wieży kontroli lotów (TWR) w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów". Pierwszy krok został wykonany. Cztery miesiące później powstała koncepcja programowo-przestrzenna zadania. Rozpoczął się żmudny proces dyskusji, analiz, uzgodnień i dokonywania zmian w dokumentacji przyszłej budowy. W październiku prezes zarządu PL Szczecin-Goleniów wydał zgodę na wszystkie roboty, związane z uruchomieniem nowej wieży. Jeszcze w grudniu tego roku uzyskano również zgodę prezesa GILC-u. Opracowaniem projektu w zakresie systemów energetycznych, teletechnicznych, centrum BMS oraz inteligentnego ogrodzenia, zajmował się wspólnie Pion Inwestycji PPL pod czujnym okiem Wojciecha Stępnia oraz przedstawiciele ARL. W sierpniu 2002 r. projekt został zatwierdzony - można bylo przystąpić do pracy.
Przed inwestorem stanęło kolejne wyzwanie. Budynek wieży, to tylko betonowa budowla bez urządzeń, które sprawią, że zacznie bić jej serce - systemy potrzebne do prowadzenia wszystkich zadań, związanych z kontrolą ruchu lotniczego w obszarze goleniowskiego lotniska. Zadanie przygotowania specyfikacji technicznej niezbędnych systemów powierzono Zespołowi Realizacji Projektów Agencji Ruchu Lotniczego (ATP), którym kieruje Robert Syga. Program tworzono przy współpracy agencyjnych zespołów: radiokomunikacyjnego, radiolokacyjnego, teletransmisyjnego oraz lokalnego zespołu technicznego. Proces ten był swego rodzaju przełomem - po raz pierwszy w historii ARL dostawców urządzeń miał wyłonić przetarg publiczny. Prace nad przygotowaniem specyfikacji technicznej potrzebnych systemów i urządzeń trwały pół roku. W efekcie przetargu wyłoniony został integrator realizujący całość zadania wyposażenia wieży kontroli ruchu lotniczego w Szczecinie - konsorcjum firm DGT System Sp. z o.o., CECOMM S.A. oraz BAN 2000 GmbH. Zaproponował on wyposażenie oparte na urządzeniach: system radiokomunikacyjny - Park Air Systems Ltd., zintegrowany system łączności VCS - Schmid, konsole - IDES, cyfrową centralę telefoniczną - SIEMENS, stanowisko zobrazowania radarowgo - INDRA Sistemas. W okresie wakacyjnym, kiedy to większość pracowników ARL spędzała czas na urlopach, odbywały się szkolenia oraz odbiory fabryczne urządzeń. Dostawa i montaż rozpoczęły się 27 września 2005 r. Całość instalacji zakończono pod koniec października i przystąpiono do oblotów oraz certyfikacji. Obiekt odebrano w połowie listopada, kończąc tym samym pracę wielu dziesiątków ludzi, pracowników PPL: Pionu Infrastruktury, Pionu Handlowego, Pionu Finansowego, Agencji Ruchu Lotniczego i wielu innych.
Tak więc międzynarodowy port lotniczy Szczecin-Goleniów doczekał sie wreszcie wieży kontroli lotów z prawdziwego zdarzenia. Nowa wieża to potężny budynek, mierzący ponad 36 metrów wysokości (czyli wielkość sporego wieżowca mieszkalnego!). Zainstalowany tutaj sprzęt spowodował, że wieża goleniowskiego lotniska już uznana została za najnowocześniejszą w kraju, a także jedną z najlepiej wyposażonych w Europie Środkowej i Wschodniej. Zaawansowane technologicznie urządzenia zamontowane na najwyższym piętrze 27-metrowego budynku pozwolą trzem kontrolerom na obsługę lądowania samolotów przy pułapie chmur 90 m i widoczności 400 m. Duży budynek to nie tylko wygoda dla personelu i nowe urządzenia - to także kilka innych bardzo praktycznych zalet. Wyżej umieszczone anteny dają znacznie większy zasięg komunikacji radiowej, a szerokie pole widzenia z sali operacyjnej ułatwi obserwację całego terenu lotniska (do tej pory z wieży mobilnej nie było widać części dróg kołowania). Budynek, urządzenia i systemy KRL zostały zaprojektowane w taki sposób, by umożliwić w przyszłości (gdyby powstała taka potrzeba) adaptację ośrodka do prowadzenia kontroli zbliżania, a nawet kontroli sektora obszaru. Obiekt kosztował 12 mln zł, a samo wyposażenie techniczne - 1,5 mln €.
Zakładki