Na dzień dzisiejszy połączenie lotnicze pomiędzy lotniskiem Fryderyka Chopina (WAW) a lotniskiem Szczecin Goleniów (SZZ) obsługuje dwóch przewoźników, PLL LOT i Ryanair.
1. LOT obsługuje 4 połączenia dziennie. Do 27 maja 2018 roku były tylko 3 połączenia na dobę z z przylotem do WAW po godzinie 10 i wylotem z WAW o godzinie 19:20. Trzy połączenia nie pozwalały na przyjazd do Warszawy w godzinach porannych. Czwarte połączenie LO3937/8 tzw. nocne połączenie połączone z „nocowaniem” samolotu LOTu na lotnisku w Goleniowie uruchomione w maju pozwala jednocześnie na wylot z Warszawy po godzinie 22, jak również przylot na lotnisko Chopina przed godziną 7 rano. Daje po pierwsze możliwość załatwienia spraw urzędowych i biznesowych od godzin porannych a po drugie daje możliwość skorzystania z tzw. porannej fali wylotów z WAW, co w połączeniu nocnym lotem LO3937 umożliwia mieszkańcom województwa zachodniopomorskiego na wylot do stolic europejskich i powrót do Szczecina w ciągu jednego dnia.
2. Ryanair uruchomił to połączenie jednocześnie wycofując z WAW połączenia z Gdańskiem i Wrocławiem które podobnie jak połączenie SZZ-WAW będące konkurencyjnymi dla odpowiednich połączeń wykonywanych przez LOT cieszyły się dużą popularnością i wysokim współczynnikiem wypełnienia maszyny LF (Load Factor). Połączenie do Szczecina było jedynym połączeniem Ryanair z lotniska Chopina i po zaprzestaniu połączeń do Szczecina Ryanair będzie nieobecny na tym warszawskim lotnisku. Wszystkie inne połączenia dla pasażerów ze stolicy i z Mazowsza Ryanair oferuje z lotniska w Modlinie (WMI) gdzie jest jedynym przewoźnikiem operującym z tego lotniska. Branżowe portale lotnicze podają że Ryanair płaci w WMI opłatę za pasażera w wysokości 6 zł przy cenie wyjściowej ok 30 zł. Różnica wynika z rabatów które są w cenniku opłat lotniskowych. Wysokość rabatu od opłaty podstawowej pochodzi z czasów uruchamiania WMI gdy lotnisko szukało przewoźników którzy chcieliby z niego korzystać. Cenniki opłat lotniskowych na lotniskach publicznych zatwierdzane są przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC po wcześniejszej konsultacji z przewoźnikami. Obecna sytuacja w WMI spowodowała że nie pojawi się na nim żaden nowy przewoźnik ponieważ jego połączenia zawsze byłoby droższe od połączenia oferowanego przez Ryanair. Wynika to z faktu że w cenie biletu lotniczego zawarta jest opłata za pasażera.
Wracając do połączenia FR2361/2 SZZ-WAW-SZZ uruchomione zostało 26 marca 2017 roku i polega na dodatkowej rotacji do Warszawy i z powrotem dla samolotu przylatującego z lotniska London Stansted lotem o numerze FR2466. Rozkład zimowy w stosunku do letniego różni się brakiem lotów w soboty podczas gdy w rozkładzie letnim połączenia odbywały się we wszystkie dni tygodnia. Ogłoszona przez Ryanair decyzja o likwidacji połączenia SZZ-WAW-SZZ wynika prawdopodobnie z cennika opłat lotniskowych WAW obowiązującego od końca października 2016 roku i promującego przewoźników oferujących ruch transferowy takich jak LOT. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zarządzające lotniskiem Chopina oprócz zniżek wynikających z wielkości ruchu czy ruchu transferowego oferuje w cenniku zniżki dla każdego przewoźnika uruchamiającego nowe połączenie. Jakkolwiek trasa WAW-SZZ-WAW operowana była i jest przez LOT, to uruchomiona przez Ryanair była traktowana jako nowa. Decyzja o likwidacji tego połączenia wynika prawdopodobnie ż faktu iż po okresie zniżkowym wpływy z biletów nie pozwalały przynoszenie zysków.
Możliwości rozwoju połączeń do Warszawy na dzień dzisiejszy:
1. Powrót połączenia Ryanair SZZ-WAW. Jest
niemożliwy i wynika to dwóch faktów. Po pierwsze cennik opłat lotniskowych lotniska Chopina premiujący LOT sprawiłby że bilety musiałby być droższe w stosunku do konkurencyjnego połączenia LOT. Po drugie, konsultacje ogłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury w grudniu br. zakładają administracyjny podział ruchu dla lotniska Chopina zakładając przeniesienie części ruchu na inne lotniska na Mazowszu. (link:
https://www.gov.pl/web/infrastruktur...3-grudnia-2018) Z medialnych wypowiedzi urzędników i polityków wynika że ruch transferowy ma pozostać w WAW natomiast ruch p2p (bezpośredni i nie transferowy) oraz czarterowy ma zostać przeniesiony na lotnisko w Radomiu (RDO) które to lotnisko zostało w połowie roku przejęte na własność przez PPL czyli Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.
2. Otwarcie połączenia Ryanair SZZ-WMI na lotnisko Warszawa- Modlin. Jest
możliwe ale na dzień dzisiejszy Ryanair nie oferuje z WMI żadnego lotu krajowego. Rotacja ta mogłaby być wykonywana jak dotychczas samolotem przylatującym z Londynu jako SZZ-WMI-SZZ bądź jako rotacja WMI-SZZ-WMI samolotem przylatującym z lotniska w Modlinie. Połączenie to podzieliłoby ruch pasażerski do i z Warszawy na niskokosztowy na lotnisko w Modlinie i tradycyjny na lotnisko na Okęciu. Jakkolwiek Ryanair nie oferuje w WMI połączeń łączonych na jednym bilecie to pasażerowie przylatujący z lotniska Szczecin-Goleniów zasililiby siatkę połączeń lotniczych Ryanair z Modlina.
3. Otwarcie połączenia na lotnisko Chopina przez innego przewoźnika niż LOT i Ryanair.
Jest możliwe ale mało prawdopodobne. Żaden z pozostałych przewoźników operujacych z lotniska Szczecin-Goleniów czyli Wizz i Norwegian nie lata codziennie na lotnisko w Goleniowe co sprawia że połączenie SZZ-WAW-SZZ nie byłoby połączeniem wykonywanym codziennie co przy ruchu krajowym prawdopodobnie nie pozwoliłoby na odpowiednie wypełnienie samolotu i osiągnięcie zysku przez przewoźnika. Przewoźnik musiałby na swój koszt przeprowadzić akcję reklamową w mediach z informacja o połączeniu co przy prawdopodobnym niskim zysku mogłoby być dla przewoźnika nieopłacalne. Na niekorzyść tego rozwiązania przemawia również fakt że połączenie to uznane zostałoby w kontekście wyżej wymienionych konsultacji prawdopodobnie za ruch p2p co wiązałoby się z administracyjnym zablokowaniem dostępności do lotniska Chopina i przekierowaniem do Radomia , czyli na lotnisko położone ponad 90 km od Warszawy
4. Uruchomienie połączenia LOT LO3937/8 czyli połączenia „nocnego” we wszystkie dni tygodnia, w tym co ważne w sobotę.
Najbardziej możliwy wariant. W chwili obecnej od soboty 14 do niedzieli godziny 14, przez 24 godziny Szczecin jest oddzielony lotniczo od Warszawy. W sobotę po godzinie 22:30 są połączenia do Gdańska LO3827, Krakowa LO3911, Wrocławia LO3849 oraz Poznania LO3941. Pozwoli to powrót z Warszawy w sobotę wieczorem, jak również przylot do Warszawy w niedzielę rano na poranną falę wylotów z WAW. PLL LOT wprowadzając każde nowe połączeni krajowe i krótkodystansowe analizuje je pod kątem wyników finansowych i zachowań pasażerów czyli ilu pasażerów w danym połączeniu podróżuje tylko p2p do Warszawy a ilu przesiada się w WAW i zasila ruch średnio i dalekodystansowy LOTu i na których to pasażerach bardzo zależy polskiemu przewoźnikowi. Zarząd lotniska w Szczecin-Goleniowie powinien również posiadać powyższe dane jako niezbędne do negocjacji z narodowym przewoźnikiem.
Podsumowując, na dzień dzisiejszy są możliwe dwa rozwiązania problemu ograniczenia połączenia regionu zachodniopomorskiego z Warszawą, nowe połączenie Ryanair na lotnisko w Modlinie oraz zwiększenie ilości rotacji WAW-SZZ-WAW wykonywanych przez LOT.
Zakładki