Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree4Likes
  • 1 Post By marcel37
  • 1 Post By wapster89
  • 1 Post By obserwator
  • 1 Post By wapster89

Wątek: Focenie na EPML ...

  1. #1
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Question Focenie na EPML ...


    Polecamy

    Witam!

    Jest możliwość dodania nowego tematu, więc z niej skorzystam, bo w sumie jest to sprawa ważna i oddzielny wątek nie zaszkodzi .
    Jeżeli jednak nie można założyć nowego tematu, to proszę Moderatora o przeniesienie go w odpowiednie miejsce w dziale EPML i przepraszam za problem.

    A więc do rzeczy...

    Chodzi o focenie na EPML...
    Tutaj wstawię zdjęcia z "numerami", które orientacyjnie przedstawią o jakie miejsca pytam, jeżeli chodzi o EPML

    Nie mam swoich własnych zdjęć, które przedstawią dokładnie o jakie miejsca mi chodzi więc "lekko zmodyfikowałem" zdjęcia kolegów z forum, mówię tu o EPML Spotters oraz o koledze wapster89, mam nadzieję, że się nie obrazicie ...

    Autor wapster89

    Autor EPML Spotters


    Teraz tak...

    Czy jest jakieś dokument, arkusz, przepis... który dokładnie objaśnia możliwości i ograniczenia robienia zdjęć na naszym lotnisku? Mam na myśli kiedy i gdzie można coś lub kogoś fotografować a kiedy nie... Jak daleko trzeba stać od pasa, jak trzeba być ubranym i kiedy, żeby nie było problemów itd...

    Na innych lotniska już widziałem takie rzeczy i jest to bardzo pomocne, bo przynajmniej jest jasność tego co się robi i wiadomo czego robić nie wolno, a u nas to trochę tak na czuja .

    Wiadomo, że to też zależy od "dnia" SOL-istów czy pracowników lotniska (z kontrolerem włącznie ), ale konkrety by się przydały, żeby się nie czaić tylko jasno wiedzieć co i jak .

    To następna sprawa w odniesieniu do tych zdjęć dodanych powyżej...

    Miejsce nr 4
    - Jest to podejściówka 09 i jeżeli stoimy poza terenem lotniska, za "płotem", w sumie na poboczu obwodnicy lotniska, to tam nie ma ograniczeń co do focenia, co do ubioru i odległości w jakiej trzeba od płotu stać. Tak czy nie?
    Miejsce nr 5 - Droga kołowania B4 i postojówka dla wszelkich prób Black Howka oraz AT3/4 i Produktów PZL Mielec... Czy tam można podejść na tą postojówkę i robić zdjęcia samolotom podczas startu czy prób technicznych?
    Miejsce nr 6 - Droga kołowania B3. W sumie podobna sytuacja co z miejscem nr 5
    Miejsce nr 7 - Droga kołowania B2. W sumie podobne pytanie co do miejscc nr 5 i 6
    Miejsce nr 2 - Tu już w pobliżu jest "serwis" PZL Mielec i Sikrosky-ego... Czy można z tego miejsca, ewentualnie okrążając ogrodzenie płyty postojowej, robić zdjęcia samolotom na postojówkach bądź będących w fazie testów? Czy można fotografować pracę personelu naziemnego akurat w tym miejscu, czy można robić zdjęcia samolotom wyjeżdżającym z postojówek na loty koło wiaty AM i kierującym się w stronę miejsc nr 6 lub 3?
    Miejsce nr 1 - Jak daleko można się zapuścić w głąb lotniska w pobliżu pasa? Jest tam pas trawiasty AM, który jest też czasem wykorzystywany przez szybowników jak i samoloty AN-2, PZL-101 czy gościnne maszyny, które po prostu lądują na trawie...
    Miejsce nr 3 - Stojanka PZL-u ... Często można tam spotkać maszyny typu AN-2, Dromader, C152 czy wszelkie Piper-y ... Oprócz tego, że "stoją", są też przygotowywane do lotu itd... Bardzo często pracuje przy nich obsługa naziemna... Czy podczas tego typu operacji można robić zdjęcia w tym miejscu tym samolotom, czy pracownikom?

    Ok, "mapkę" mamy za sobą, to teraz jedziemy dalej ...

    Miejsca mamy a teraz sytuacje. Czytałem, że nie można robić zdjęć podczas przeładunku, załadunku maszyn, ważnych transportów/konwojów które jadą przez lotnisko... Jak to jest u nas? Dla przykładu, jeżeli jedzie "konwój" z "Czarnym Jastrzębiem" to możemy będąc blisko robić foty temu czemuś, czy jest to właśnie uznane jako transport "strategiczny" i nie można temu robić zdjęć?
    Jeżeli jedzie"konwój" a w nim samolot, traktor i straż pożarna a nie ma z nimi SOL-istów to wtedy można robić zdjęcia? Kiedyś miałem podobny przypadek, i jak SOL-istów nie było to było wszystko ok, a jak już innym razem jechali to kazali usuwać wszystkie zdjęcia przejazdu z aparatu...

    Próby techniczne w pobliżu pasa. Jesteśmy w miejscu nr 5 i trwają właśnie próby awioniki, wirnika, czy tam czegokolwiek np. w M-28 albo w UH-60... Czy możemy podejść bliżej i zrobić zdjęcia, czy nie można w takich sytuacjach robić zdjęć? Nie z daleka!! Po prostu, czy jest możliwość, czy nie jest .

    Pas startowy... Na jaką odległość możemy się zbliżyć do pasa startowego "głównego", wtedy kiedy nie jest używany trawiasty i czy wtedy zakładamy kamizelki?

    Właśnie, kamizelki! Kiedy, w jakich miejscach lub jakich sytuacjach zakładamy kamizelki odblaskowe?

    Kontakt z informacją i środki represyjne . Czy warto mieć telefon na INF.EPML żeby skontaktować się z nimi, zapytać, czy tu i tu można podejść pofocić itd...? Czy najlepiej podejść do nich, nie wiem zostawić telefon, powiedzieć co się będzie robić....
    Czy jeżeli chcielibyśmy się zbliżyć do miejsca nr 5 to czy strażnik może nas upoważnić do tego czy tylko INF.EPML, czy można po prostu podejść tam i tyle?

    Nie wiem, ale chyba nie trzeba mieć jakichś "plastików" na smyczkach, żeby móc focić na EPML? Wydaje mi się, że nie, no ale ...

    Powiem szczerze, że gdybym miał "kontrolę SOL-istów" to nie wiedziałbym co robić, czy kasować fajne foty i robić to co mówią, czy może nie... Dlatego chciałbym wiedzieć co wolno i gdzie, a innym razem dlaczego nie a nie czaić się i robić "szybkie foty" jak paparazzi, proste .

    Piszcie własne spostrzeżenia i porady w tym temacie, na pewno się niektórym przydadzą .

    Dzięki Wam, za wszystkie odpowiedzi z góry!

    Pozdrawiam!
    Pozdrawiam, Mikołaj
    Sprzęt: Nikon D5100, Synta 8", Meade S5000 TeleXtender 2x, Uniden UBC360CLT
    Drogi i przestrzeń: L981, L999, L856, P746

  2. #2
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    Witam.
    Bez zezwolenia Cargo nie można poruszać się na terenie lotniska.
    A co do odległości stania przy pasie, 150m od osi pasa to nadal pas.

  3. #3
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Skyfighter Zobacz posta
    Bez zezwolenia Cargo nie można poruszać się na terenie lotniska.
    Co to znaczy "nie można poruszać się na terenie lotniska"? Znaczy, że nie można w ogóle tam przebywać, czy tylko mówimy tu o tych miejscach blisko pasa startowego?
    Ewentualnie, żeby jednak móc "przebywać na terenie EPML" rozumiem, trzeba to ugadać z Cargo tak?

    Cytat Zamieszczone przez Skyfighter Zobacz posta
    150m od osi pasa to nadal pas.
    Dokładnie.

    Czyli nie ma szans zbliżyć się do pasa bliżej niż dalej?

    Zaciekawił mnie ten film, a w zasadzie odległość od pasa w jakiej stał ten spotter... Jak by się można było tak zbliżyć do naszego pasa, stojąc nawet przy samej drodze kołowania to byłoby fajnie...

    Pozdrawiam, Mikołaj
    Sprzęt: Nikon D5100, Synta 8", Meade S5000 TeleXtender 2x, Uniden UBC360CLT
    Drogi i przestrzeń: L981, L999, L856, P746

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPML/EPRZ

    Domyślnie

    Jeśli chodzi o wejście na teren lotniska ogólnie powinno to być za zgodą zarządzającego lotniskiem (CARGO)

    Wejście na teren lotniska musi mieć uzasadnienie.
    Jeśli dostajesz się na przykład pod 1 za zgodą upoważnionego do wejścia np Aeroklubu Mieleckiego, to jesteś zobowiązany do podporządkowania się osobie decyzyjnej na kwadracie szybowcowym. Np kierownik lotów. To właśnie od osoby decyzyjnej powinieneś dostać "nakaz" założenia kamizelki lub nie, możliwość zbliżenia się do któregoś pasa lub brak takiej zgody. Jednym słowem masz się podporządkować.

    Pozycja nr 2. Teren PZL Mielec- tabliczki zakaz fotografowania.

    Pozycja nr 3 Teren lotniska. Jeśli tam wjechałeś to już pod opieką kogoś. Na przykład AM lub ZUA. I tak jak w pozycji wcześniej. Masz się dostosować do nakazów i zakazów osoby decyzyjnej z którą wszedłeś w to miejsce.

    Pozycja nr 4 Znajdujesz się na drodze miejskiej, za ogrodzeniem lotniska. Tu obowiązują cię prawa miejskie. Nie ma oznaczeń zakazu fotografowania w tym miejscu.

    Pozycja nr 5,6,7 Znajdujesz się bezpośrednio przy pasach. Całkowity zakaz wstępu! Nie ma możliwości abyś bez zgody INFORMACJI MIELEC mógł tam przebywać. Zgoda taka jest wydawana jednorazowo, za każdym razem musi ona mieć jakieś uzasadnienie. Mało prawdopodobne abyś mógł tam przebywać sam bez osoby do tego upoważnionej. Niektóre z zaznaczonych miejsc znajdują się na osi pasa trawiastego lub awaryjnego. Przebywanie tam jest zabronione i niebezpieczne.

    Pozycja nr 7 ale w lewo bliżej zjazdu z drogi kołowania. Tam możesz dostać się w sposób opisany w pozycji 1. Za zgodą któregoś z użytkowników lotniska ale powinien o tym być poinformowany ktoś z wieży.

    Kamizelki--- są nie tylko po to żeby ktoś się odczepił bo ty masz ale są przede wszystkim środkiem bezpieczeństwa. Sam wiem, że możesz być niewidoczny na ziemi podczas lądowania będąc w tkz. "cywilkach" np zielona koszulka która się zleje z trawą. Kamizelka podnosi poziom bezpieczeństwa i twój i osób w powietrzu. Ja polecam posiadanie takiej kamizelki z kilku powodów.
    1 bezpieczeństwo
    2 identyfikacja za pośrednictwem np loga na kamizelce
    3 reklama

    Telefon do Informatorów na wieży---- jak najbardziej. Są sytuacje w których potrzeba szybko przekazać informacje o zagrożeniu, wandaliźmie, lub innych sytuacjach. Mam tu na myśli dziką zwierzynę, idiotów którzy wydzierają dziurę w nowym płocie nie bacząc na konsekwencję które będą później dla innych, i tych którym przychodzi na myśl stanie na podejściu do lądowania podczas szkoleń. W szczerym polu nie ma się kogo dopytać o nr tel.

    To są takie moje uwagi i spostrzeżenia na temat naszego lotniska.




    obserwator likes this.

    Marcin (Marcel)



  5. #5
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Dzięki marcel37 za dłuugą odpowiedź . Teraz mam już mniej więcej jasność sytuacji...

    Cytat Zamieszczone przez marcel37 Zobacz posta
    Są sytuacje w których potrzeba szybko przekazać informacje o zagrożeniu, wandaliźmie, lub innych sytuacjach. Mam tu na myśli dziką zwierzynę, idiotów którzy wydzierają dziurę w nowym płocie nie bacząc na konsekwencję które będą później dla innych ...
    Miałeś kiedyś takie sytuacje?

    Czyli tak jak zrozumiałem: jeżeli chcę podejść bliżej pasa, a nie jestem akurat np. z AM to wtedy wykonuję telefon na wieżę i się z nimi dogaduję co i jak, zakładam kamizelkę żeby być widocznym dla INF.EPML jak i dla pilotów operujących z EPML, tak?

    Jeżeli bym chciał być rozpoznawalnym dla INF.EPML, żeby nie było problemów w stylu, kto to znowu dzwoni, albo kto tam znowu stoi, to chyba dobrze jest się osobiście spotkać z nimi i wymienić namiary na siebie, no nie?

    Aaa! Czy takie "umawiane wejściówki" bliżej pasa niż standardowo, są płatne?
    Pozdrawiam, Mikołaj
    Sprzęt: Nikon D5100, Synta 8", Meade S5000 TeleXtender 2x, Uniden UBC360CLT
    Drogi i przestrzeń: L981, L999, L856, P746

  6. #6
    Awatar wapster89

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Mielec (EPML) / Rzeszów

    Domyślnie

    Niestety na 99% nie masz szans na takie coś, to nie małe lotnisko aeroklubowe a fabryczno-szkolne o jakby nie było dość sporym ruchu. Różne sytuacje mogą się zdarzyć więc ze względów bezpieczeństwa osoby postronne są i będą niemile widziane na terenie lotniska. Tak jak pisał Marcel, wejście musiałoby mieć jakieś konkretne uzasadnienie, porobienie sobie zdjęć "tak o" to niestety za mało. Co innego przebywanie z ludźmi z aeroklubu na kwadracie, poznasz parę osób, oni poznają Ciebie i masz dostęp do 1, 3 i 6 (od wschodniej strony). O 2 i płycie PZLu zapomnij, dawniej jak był czasem tylko jeden ochroniarz i miał dobry dzień to można było coś zdziałać a teraz to Ci mogą "klisze wydrzeć" 4 ogólnie dostępna, jakby się czepiali to dzwoń na policję i mów że Cie ochrona straszy zniszczeniem sprzętu 5 może nie dokładnie jak na zdjęciu ale możesz wejść między ogrodzenie Huskvarny a ogrodzenie lotniska i dojdziesz prawie do tego miejsca będąc cały czas na neutralnym terenie

    Cytat Zamieszczone przez obserwator Zobacz posta
    Aaa! Czy takie "umawiane wejściówki" bliżej pasa niż standardowo, są płatne?
    Nie są płatne bo nie ma czegoś takiego

  7. #7
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Dzięki chłopaki za pomoc .

    Cytat Zamieszczone przez wapster89 Zobacz posta
    Co innego przebywanie z ludźmi z aeroklubu na kwadracie, poznasz parę osób, oni poznają Ciebie i masz dostęp do 1, 3 i 6 (od wschodniej strony)
    W sumie tak robię, bo i jestem w AM i często właśnie dzięki temu mogę podejść bliżej pasa . Chciałem się po prostu zapytać jak to jest tak bardziej w kwestii prawnej... A chodziło mi głównie o to gdy latamy, jest rozłożony kwadrat, wiadomo są starty lądowania i ja zawsze gdzieś się tam kręcę i robię zdjęcia czy filmy ... i tak mimowolnie podchodzę bliżej pasa jak i miejsc nr 6 i 7 zależnie od tego w którą stronę startujemy . Jeżeli są starty czy lądowania to wiadomo jestem bliżej kwadratu, jeżeli nic się nie dzieje, to podchodzę bliżej pasa, ewentualnie jeżeli nikomu nie przeszkadzam to zostaję w swoim miejscu . Do tego czasu nikt się nie pluł z tego powodu, że podchodzę bliżej pasa, jak i nie mieliśmy ja i moi "przełożeni" problemów z tego powodu, więc chyba wszystko jest ok jak na razie . A co do kamizelki to nikt mi nie mówił żeby ją zakładać, ale warto ubrać ją dla siebie i dla innych jeżeli w grę wchodzi bezpieczeństwo .

    Jeszcze nigdy indywidualnie nie podchodziłem bliżej pasa, żeby robić zdjęcia, i podejrzewam, że gdyby nie loty AM to tak łatwo by nie było się tam dostać .

    A teraz jeszcze w kwestii tych konwojów bo bardzo mnie to ... No bo tak... jak jedzie sama Bryza czy Skytruck czy Black Howk od pasa do postojówek to można robić zdjęcia i nikt nie ma pretensji... Ale już jak któraś z tych maszyn jedzie w konwoju ( maszyna, traktor, straż pożarna + SOL-iści ) to jest z tym problem i każą zdjęcia usuwać...

    Nie wiem czy jest na to jakieś wytłumaczenie, dlaczego tak się dzieje... Chyba, że po prostu jak SOL-istów nie ma to focić, a jak są to nie i tyle ?!
    Pozdrawiam, Mikołaj
    Sprzęt: Nikon D5100, Synta 8", Meade S5000 TeleXtender 2x, Uniden UBC360CLT
    Drogi i przestrzeń: L981, L999, L856, P746

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPML/EPRZ

    Domyślnie

    Osobiście bym się tak z tymi opowiadaniami o możliwościach na kwadracie nie rozpisywał. Pamiętaj, że będąc tam ktoś za Ciebie ponosi pełną odpowiedzialność prawną.
    W jednym miejscu piszesz o bezpieczeństwie, w drugim może nawet nieświadomie przyznajesz, że sam łamiesz przepisy.
    Ja jestem za tym aby to pogodzić, ale nie można stwarzać pretekstów do tego aby każdy kto przypadkowo nawet przeczyta twój post brał go za przykład i tak postępował. Dojdziemy do sytuacji gdzie zamknięte zostaną wszystkie furtki i nikt z nas się na lotnisko bez 500 nie będzie miał po co wybierać. Bardzo się cieszę, że tak się napracowałeś z tymi mapkami itd. jednak ja jestem zwolennikiem aby to konkretni rozpoznawalni zrzeszeni w jakiś sposób ludzie mieli takie przywileje. Jest łatwiej nad tym panować, zarządzać i kontrolować. Pomyśl co się stanie jak większość z tych co teraz są za płotem ruszy pod Twój upragniony pas. Oprócz "wkradania" się coraz bliżej polecam również drabinkę, zza ogrodzenia i w prezencie ze słonkiem w plecy.

    Marcin (Marcel)



  9. #9
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcel37 Zobacz posta
    W jednym miejscu piszesz o bezpieczeństwie, w drugim może nawet nieświadomie przyznajesz, że sam łamiesz przepisy.
    Może mnie źle zrozumiałeś... Podchodzę tylko tam dokąd lądują szybowce ... Chodzę tam, gdzie chodzimy wszyscy, ci co focą i ci co nie focą podczas lotów szybowcowych, nie robię samotnych wypadów ... A bliżej pasa, no bo w sumie jest to bliżej niż przy samym kwadracie czyli bliżej miejsc nr 5 i 6. Tym przepisów nie łamię.

    A co jeszcze w sprawie tych przejazdów samolotów konwojowanych?
    marcel37 likes this.
    Pozdrawiam, Mikołaj
    Sprzęt: Nikon D5100, Synta 8", Meade S5000 TeleXtender 2x, Uniden UBC360CLT
    Drogi i przestrzeń: L981, L999, L856, P746

  10. #10
    Awatar wapster89

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Mielec (EPML) / Rzeszów

    Domyślnie

    Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 czerwca 2003 - PZL pod to podchodzi i dlatego może wprowadzać zakaz fotografowania. To o czym mówisz podejrzewam, że regulują jakieś wewnętrzne ustalenia, możliwe że konwojowana maszyna ma jeszcze status "w produkcji" a kołująca na oblot już status "ukończona"

  11. #11
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Być może tak jest . Ewentualnie przy jakiejś okazji spytam kogoś jak to jest dokładnie ...
    Pozdrawiam, Mikołaj
    Sprzęt: Nikon D5100, Synta 8", Meade S5000 TeleXtender 2x, Uniden UBC360CLT
    Drogi i przestrzeń: L981, L999, L856, P746

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPML/EPRZ

    Domyślnie

    Jeszcze TUTAJ jest trochę wyjaśnienia w tych niejednoznacznych i nieujednoliconych przepisach o zakazie fotografowania.
    Ostatnio edytowane przez marcel37 ; 03-07-2012 o 11:04

    Marcin (Marcel)



  13. #13
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcel37 Zobacz posta
    Jeszcze TUTAJ
    W tym TUTAJ nie ma odnośnika .
    Pozdrawiam, Mikołaj
    Sprzęt: Nikon D5100, Synta 8", Meade S5000 TeleXtender 2x, Uniden UBC360CLT
    Drogi i przestrzeń: L981, L999, L856, P746

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPML/EPRZ

    Domyślnie


    Polecamy

    .....Nie wiem gdzie zwiał

    Może TUTAJ

    Marcin (Marcel)



Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •