Strona 1 z 28 1 2 3 11 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 541
Like Tree66Likes

Wątek: Katowice - Muchowiec (EPKM)

  1. #1
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie Katowice - Muchowiec (EPKM)


    Polecamy

    Sugerując się zawartością forum w poprzedniej lokalizacji i wątkami tam założonymi, zakładam tutaj wątek o lotnisku - Katowice-Muchowiec

    Wątki z starego forum http://www.lotnictwo.fora.pl/viewtop...t=5457&start=0

  2. #2
    Awatar ural

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT, EPKM

    Domyślnie

    W nawiązaniu do wątku z poprzedniej odsłony forum - mieszkam koło Muchowca (chodzę tam czasem spacerkiem przez las) i szczerze mówiąc nie widzę większych szans na dłuższy pas niż 850m. Zresztą to by nie przeszło (i moim zdaniem słusznie). Póki to będzie lotnisko szkoleniowo-rekreacyjne + lądowisko dla prywatnych samolotów, ewentualnie jakichś małych business-jetów - jestem za. Ale dla większych maszyn jestem na nie. Muchowiec to nie tylko lotnisko, ale i jeden z ważniejszych parków, lub terenów zielonych - jak kto woli - w mieście. Nonsensem byłoby burzenie tej sytuacji i zwiększanie ruchu na Muchowcu. Poza tym bałbym się o funkcję szkoleniową lotniska, a Muchowiec ma wyjątkowy klimat, do tego można sobie z bliska poobserwować maszyny, spacerować wzdłuż pasa, itd. - a gdy zrobi się z tego lotnisko po części po to, by przerzucać tam niedobitki z Pyrzowic, to general aviation dostanie po tyłku Inna kwestia, że dłuższy pas raczej nie przejdzie - teren jest za mały, zbyt blisko zabudowań, mieszkańcy się nie zgodzą. Niemniej ogólnie modernizacja Muchowca bardzo by się przydała - pas jest w opłakanym stanie, więc trzymam kciuki, by ta inwestycja wypaliła.

  3. #3
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Muchowiec odciąży Pyrzowice dodano: 2007.03.06
    Katowickie Lotnisko Muchowiec ma zostać rozbudowane. Dzisiaj odbyło się pierwsze spotkanie w tej sprawie.

    Lotnisko Aeroklubu Śląskiego ma stać się lotniskiem miejskim przyjmującym małe samoloty. W ten sposób odciążony zostałby Port Lotniczy w Pyrzowicach.
    Dyrektor Śląskiego Aeroklubu Jarosław Szołtysek zapewnia, że przyjmowanie małych samolotów nie spowoduje jednak zakłócenia spokoju mieszkańców okolicznych osiedli. Maszyny, które będą lądowały na Muchowcu, to małe, lekkie awionetki, przewożące niewielkie liczby osób. Z lotniska korzystali by więc w głównej mierze biznesmeni.

    Z pomysłu cieszy się miasto. Rzecznik katowickiego magistratu Waldemar Bojarun mówi, że zwiększy to atrakcyjność miasta i zachęci kolejnych inwestorów. Miasto ma także zamiar wesprzeć realizację inwestycji. Rozbudowa lotniska może rozpocząć się nawet już za rok.

    http://tanielatanie.net/aktualnosci.php?id=1,24,3056

  4. #4
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    Lotnisko na Muchowcu nie ma pieniędzy.

    Śląski Aeroklub w Katowicach obchodzi w tym roku 80. urodziny. Impreza nie będzie huczna, bo lotników nie stać ani na fajerwerki, ani na pokazy lotnicze


    W latach 80. aeroklub przyciągał tłumy mieszkańców. Na Muchowcu, gdzie znajduje się małe katowickie lotnisko, funkcjonowała sekcja spadochronowa, organizowano loty widokowe nad miastem.

    Dziś aeroklub zrzesza zaledwie 300 osób. Wystarczy spełnić jeden warunek, by do nich dołączyć: trzeba mieć pieniądze. - No cóż, lotnictwo było zawsze drogie. Kurs podstawowy na szybowcu dla osoby przed 23. rokiem życia kosztuje 400 zł w części teoretycznej i 2,5 tys. zł w praktycznej. Starsi płacą więcej: 600 i 3,5 tys. zł. Szkolenie na cesnie jest jeszcze droższe. Tylko niewielu może sobie na to pozwolić - przyznaje Zygmunt Gołąb, instruktor lotniczy.

    Za upadek aeroklubu Gołąb zwala winę na wojsko. Z powodu przepisów antyterrorystycznych ograniczono loty widokowe, a sekcja spadochronowa rozpadła się, bo zlikwidowano zakłady w Legionowie, które szyły spadochrony. - Przepisy tak się skomplikowały, że jeśli chcielibyśmy zorganizować jakiś pokaz, musielibyśmy wydać masę pieniędzy. A nas na to nie stać - wzdycha.

    W ciągu lat teren lotniska obniżył się z powodu szkód górniczych. Wandale zniszczyli ogrodzenie. Na płytę mógł wejść każdy: pracownicy lotniska nieraz znajdowali tu wnyki na zające zastawione przez kłusowników. Do katowickiego Urzędu Miejskiego płynęły z kolei skargi mieszkańców pobliskich osiedli, którym przeszkadza hałas samolotów. Żeby zdobyć pieniądze na utrzymanie lotniska, władze aeroklubu przeznaczyły na wynajem wszystkie możliwe pomieszczenia, łącznie z głównym budynkiem. Są tu siedziby firm, restauracja, stacja meteorologiczna.

    Nikt nie ma pomysłu, co zrobić z Muchowcem. Wladze Katowic od lat powtarzają niemal to samo: że lotnisko może być bazą dla lekkich samolotów biznesowych i w tym kierunku będzie się rozwijać. Tylko, że od lat kończy się na gadaniu. I tylko lotnicy są dobrej myśli. - Rozbudujemy pas i zrekultywujemy teren. Trwają rozmowy z Pyrzowicami, by przenieść do nas część drobnych lotów. Jest ciężko, ale jakoś sobie radzimy - zapewnia Cezary Orzech, katowicki dziennikarz, pasjonat lotnictwa i członek aeroklubu.

    Lotnisko Muchowiec powstało 1927 roku. Wtedy też działalność rozpoczął Klub Pilotów Województwa Śląskiego. Pierwsze szkolenia samolotowe ruszyły dwa lata później. Po wojnie reaktywowano działalność lotniska. Z Muchowca korzystał również LOT. Z Aeroklubu Śląskiego wywodzi się wielu pilotów i sportowców: szybowcowy mistrz świata w klasie otwartej z 1963 roku i wicemistrz z 1960 roku Edward Makula, członkowie samolotowej kadry narodowej w akrobacji - Felicjan Kawala, Antoni Kozłowski, Adam Labus, zwycięzca zawodów Christopher Columbus Rediscover America Ballooning Quest w 1992 roku w USA oraz największych zawodów balonowych świata we Francji w 1991 roku, zdobywca drugiego miejsca w zawodach Gordon Bennett w 1985 roku - Waldemar Ozga czy też wielokrotny wicemistrz świata w modelarstwie lotniczym Edward Ciapała.
    GW

  5. #5
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Dziwny tytuł który sugeruje brak funduszy na działalność, a tak naprawdę są pieniądze na inwestycje (pas startowy, drogi kołowania, płyta postojowa i oświetlenie pasa)

    Z drugiej strony faktycznie lotnisko nie ba zbyt wielu członków m.in sekcji szybowcowej bo wiele osób lata w Gliwicach. Natomiast prężnie działa sekcja samolotowa z tego co się orientuje Zresztą który aeroklub w Polsce nie ma problemów z kasą?

  6. #6
    Zbanowany
    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Udetfeld

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcin747
    Za upadek aeroklubu Gołąb zwala winę na wojsko. Z powodu przepisów antyterrorystycznych ograniczono loty widokowe, a sekcja spadochronowa rozpadła się, bo zlikwidowano zakłady w Legionowie, które szyły spadochrony.
    A co do tego ma wojsko???
    Raczej MSW

    Jeżeli chodzi o sekcje spadochronową to rozpadła się w momencie, w którym przestał latać An-2 z powodu braku kasy na remont silnika. Samolot świeżo po remoncie płatowca ( pieniądze były ale poszły na coś innego ). Jakoś w Gliwicach czy Pobiedniku nikt nie narzeka na likwidację zakładów w Legionowie i sekcje działają.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    śląskie

    Domyślnie

    Z góry przepraszam za dość banalne pytanie: jakie dokładnie badania lekarskie trzeba przejść abym mogła ubiagać się o przyjęcie na kurs szybowcowy?? Chodzi mi o Katowice-Muchowiec.
    Z góry dziękuję za info. pzdr.

  8. #8
    slider1000
    Goście

    Domyślnie

    Caroline przyjdz po skierowanie to sie dowiesz

  9. #9
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie


    Wojna o lotnisko na Muchowcu
    Tomasz Głogowski, 2007-04-03, ostatnia aktualizacja 2007-04-03 20:31

    Dwa aerokluby spierają się o to, kto jest właścicielem lotniska na Muchowcu. Sprawa trafiła właśnie do sądu i może na wiele miesięcy zablokować planowaną rozbudowę tego miejsca. Chodzi o lotnisko czy też o atrakcyjną działkę w centrum Katowic?

    Muchowiec ma dostać 10 mln zł na budowę nowego, betonowego pasa startowego. Będzie miał 850 m długości i 25 m szerokości. Dla lotniska ta inwestycja ma mieć przełomowe znaczenie. Na nowym pasie będą mogły lądować małe samoloty pasażerskie, przewożące do 18 osób, a Muchowiec ma zmienić się w lotnisko miejskie z prawdziwego zdarzenia. Teraz przyjmuje tylko maszyny lądujące na trawie.

    Tymczasem - jak dowiedziała się "Gazeta" - rozbudowa Muchowca stanęła pod znakiem zapytania. Kilka dni temu do Sądu Rejonowego w Katowicach trafił wniosek Aeroklubu Polskiego w Warszawie, który zakwestionował fakt, że wieczystym dzierżawcą tego terenu jest Aeroklub Śląski. Szykuje się więc precedensowa sprawa o ustalenie, kto tak naprawdę ma prawo do tego gruntu (właścicielem lotniska jest gmina Katowice, ale oddała go w wieczystą dzierżawę).

    - To granda. Na przypadające w tym roku 80-lecie aeroklubu możemy stracić nasze lotnisko - denerwuje się Andrzej Wernicke, prezes Aeroklubu Śląskiego w Katowicach, i dodaje: - Trudno się nie zastanawiać, czy w tej sprawie naprawdę chodzi o lotnisko, czy też o bardzo atrakcyjny kawałek ziemi w centrum Katowic.

    Aeroklub Śląski ma osobowość prawną i własny majątek. Z Aeroklubem Polskim w Warszawie łączy go tylko statut. - Przez lata w ogóle nie wiedzieli o naszym istnieniu, nie pomogli nam w żadnej sprawie. Gdy jakiś czas temu prezes Aeroklubu Polskiego wylądował na Muchowcu, dziwił się, że tu w ogóle jest jakieś lotnisko. A teraz, gdy szykuje się modernizacja i rozbudowa Muchowca, nagle sobie o nas przypomnieli - mówi prezes Wernicke.

    W księgach wieczystych jako tzw. wieczysty użytkownik lotniska widnieje Aeroklub Śląski. Piotr Niewiarowski, sekretarz generalny i dyrektor biura zarządu Aeroklubu Polskiego, twierdzi jednak, że zapis ten został "wykreowany". Jego zdaniem w latach 90. z ksiąg zniknął jeden, ale za to bardzo istotny szczegół: że wieczystym użytkownikiem jest "Aeroklub Śląski - oddział regionalny Aeroklubu Polskiego".

    - Niestety, dokonano tego za pomocą różnych manipulacji, za którymi stoją członkowie śląskiego aeroklubu. Dziś księgi wieczyste nie odzwierciedlają prawdy, bo to my jesteśmy wieczystym dzierżawcą tego terenu - mówi Niewiarowski.

    Przyznaje, że zainteresowanie Muchowcem nie jest przypadkowe i wiąże się z planowaną rozbudową lotniska. - Ale nie chodzi o skok na działkę w centrum Katowic, jak sugerują niektórzy. Po prostu bez uporządkowania stanu prawnego lotnisko i tak nie ma szans na otrzymanie jakiejkolwiek dotacji. Dlatego zainteresowaliśmy się tą sprawą. To nasz obowiązek - przekonuje Niewiarowski. Dodaje, że to Aeroklub Polski lobbował za przyznaniem lotnisku na Muchowcu pieniędzy na rozbudowę. - Nasi koledzy ze Śląska zrobili w tej sprawie naprawdę niewiele - ocenia.

    Prezes Wernicke nie kryje oburzenia i mówi, że w najbliższym czasie przeanalizuje pozew z prawnikami. - Smutne jest to, że zarzuty padają pod adresem ludzi, którzy już nie żyją i, po pierwsze, nie mogą się bronić, po drugie - powiedzieć, jak naprawdę było - mówi Wernicke.

    Miasto Katowice, prawny właściciel terenu, nie chce w ogóle angażować się w ten spór i stawać po czyjejkolwiek stronie: - Dziwi nas to zamieszanie. Najlepiej, by obie strony się dogadały i wspólnie rozmawiały z nami o rozwoju tego lotniska - mówi Waldemar Bojarun, rzecznik prasowy miasta.

    Na Muchowcu nic nie będzie się działo do czasu, aż sąd wyda prawomocny wyrok w tej sprawie. To może potrwać wiele miesięcy.

  10. #10
    Awatar ural

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT, EPKM

    Domyślnie

    Po raz kolejny obecne władze Katowic pokazują, że są niedorajdami. Skoro miasto jest prawnym właścicielem terenu i skoro mówimy o sporej inwestycji, która ma duże znaczenie nie tylko dla Katowic ale także dla okolicznych miast, to władze muszą się wypowiedzieć! Inna kwestia, że Aeroklub Polski się obudził, gdy się okazało, że Muchowiec doczeka się budowy nowego pasa - jakoś przez 10 lat im nie przeszkadzały dokumenty - nagle doczytali? Wolne żarty. Jednym słowem niech Warszawa się odczepi od katowickiego lotniska. Możnaby to skomentować "banda idiotów". Typowo polskie działanie.

  11. #11
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Witamy na Muchowiec City Port!
    25.06.2007

    Pas startowy przynajmniej na 850 m, nowa hala odpraw i większe możliwości szkoleniowe. To obraz nowego lotniska Muchowiec, które w tym roku obchodzi swoje 80-lecie. Już za kilka lat zaczną tam przylatywać kilkunastoosobowe samoloty pasażerskie

    Przynajmniej jeden samolot dziennie. Tyle w sprawach biznesowych ląduje dzisiaj na katowickim lotnisku Muchowiec.
    – Kiedy powstanie tu miejskie lotnisko z prawdziwego zdarzenia, może ich być nawet kilkadziesiąt – zapowiada Jarosław Szołtysek, dyrektor lotniska i Aeroklubu Śląskiego.



    Awionetki i jety
    Muchowiec ma takie moce przerobowe, bo poza obsługiwaniem klientów przylatujących na Śląsk w interesach, zajmuje się działalnością szkoleniową, wykonując przynajmniej kilkanaście lotów dziennie. Dlatego właśnie w Aeroklubie Śląskim powstał pomysł zbudowania City Portu, czyli lotniska dla małych samolotów pasażerskich.
    – Takich rozwiązań jeszcze w Polsce nie ma. Co prawda w Kielcach i Piotrkowie Trybunalskim są już betonowe pasy, ale brakuje infrastruktury. W Katowicach powstanie nie tylko betonowe lądowisko długości przynajmniej 850 m, ale także całkiem nowy punkt odpraw pasażerów. Awionetki i małe jety, zabierające na pokład od 15 do 20 osób, zapychające dzisiaj Pyrzowice można będzie skierować tutaj. Chcą zwiększyć ruch dużych samolotów, a my przyciągnąć do siebie klientów – to można połączyć – dodaje Szołtysek.

    Pas bez węgla
    Trasa lądowania samolotów jest już na Muchowcu wyznaczona. – Prowadzi przez pas, pod którym, jak nas zapewniono, nie ma szkód górniczych – tłumaczy Szołtysek. One były zresztą głównym problemem przy planowaniu inwestycji, ale Katowicki Holding Węglowy ma podobno zmienić miejsce wydobycia i po wycofaniu się spod Muchowca zabezpieczyć cały teren. Z holdingu, który płaci lotnisku za szkody, pochodzić będzie także część pieniędzy. Resztę dołożą Aeroklub Śląskich i fundusze unijne. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowć inwestycja – na sam pas potrzeba 10 mln zł.

    Szkolenia mocną stroną
    – Zakładamy, że budowa City Portu potrwa przynajmniej dziesięć lat, jednak pierwsze samoloty będą mogły startować znacznie wcześniej. Dodatkowo, kiedy wejdziemy do strefy Schengen i zniesiona zostanie kontrola graniczna, bez problemów będą mogli u nas lądować goście z zagranicy – mówi Szołtysek.
    Przy City Porcie swoje miejsce zachowają adepci lotnictwa. – Z funkcji szkoleniowej nie zrezygnujemy. Skoro np. LOT będzie w najbliższych latach potrzebować przynajmniej 200 pilotów, a specjalistów w tej dziedzinie brakuje nawet w wojsku, to nauka latania ciągle jest na topie. Dodam, że do zdobycia pierwszych stopni pilota wystarczy przecież ukończyć kurs na cessnie, a my mamy je opanowane do perfekcji – mówi Szołtysek.

    Łukasz Buszman
    lukasz.buszman@echomiasta.pl

  12. #12
    Awatar sirius

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Dzisiaj na stronie aeroklubu przez przypadek znalazłem takiego newsa:
    http://www.aeroklub.katowice.pl/inde...&id=1&Itemid=4

    Czy ktoś wie coś więcej może w tym temacie?
    Kilo Tango Charlie

  13. #13

  14. #14
    Awatar sirius

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Musze przyznać, że było całkiem nieźle. Biore poprawke na to, że to dopiero 2-ga edycja w Katowicach i mam nadzieje, że impreza sie rozwinie.

    Kilka rzeczy, które zwróciły moją uwagę i powinny być poprawione:
    - ochrona maszyn na pasie - 3 kolesi z ulicy weszło sobie za taśmę i wsiadło do cessny, żeby sie pobawić! gdyby nie właściciel, który szybko zareagował nie wiadomo jak by sie to skończyło

    - puszczanie modeli RC w trakcie pokazu zaraz przy samolotach!

    - zamknięta restauracja w dzien pokazu, w tygodniu pewnie maja 2 klientow dziennie, wczoraj mieli by 100 ale postanowili akurat zamknac !

    - brak prowadzącego, który cały czas kierował by zabawą - przykład skoki spadochronowe przechodza praktycznie bez echa bo wszystko zagłusza jakis kabareciarz opowiadający czerstwe żarty - ja wiedziałem co sie dzieje w powietrzu bo miałem skaner

    - brak ramowego programu dostepnego dla każdego w wersji papierowej: kto, co o której

    - samoloty akrobacyjne powinny mieć świece dymne czy jak to sie tam nazywa

    - gdzie te loty widokowe, wszyscy o nich mówili a zapytany kierownik lotów nic o tym nie wiedział

    - pokaz sił specjalnych trochę za blisko ludzi - kto strzelał kiedyś z AK wie jak łuski latają, szczególnei przy strzelaniu seriami

    Licze na to, że za rok będzie lepiej pod względem organizacji i bezpieczeństwa.

    Generalnie piknik miał kameralny charakter, można było spokojnie pogadać z pilotami, zajrzeć a nawet usiąść w samolocie (oczywiście za ich wiedzą)

    Fajny pokaz i wykład policji dla dzieci jak sie zachować w przypadku napotkania obcego agresywnego psa.

    Ogólna ocena 3+

    PS. opis ten jest subiektywny i popełniony z punktu widzenia entuzjasty lotnictwa
    Kilo Tango Charlie

  15. #15
    Awatar petter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT/R.Śl

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sirius
    puszczanie modeli RC w trakcie pokazu zaraz przy samolotach!
    Gdy poszedlem na koniec pasa i zobaczyłem jak mały samolocik sterowany radiem lata pomiędzy startującymi samolotami... szkoda słów!!
    A co do lotów osobiście słyszałem że 15min. lot lotnią ok. 100zl
    Pozdrawiam,
    Piotrek

  16. #16
    Awatar sirius

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    jesli mowimy o cenach to godzinny lot cessną 600 zł. możliwe krótsze przeloty. hmm chyba wybiore się za to rejsowym chociazby do frankfurtu na calodzienny spotting
    Kilo Tango Charlie

  17. #17
    Awatar petter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT/R.Śl

    Domyślnie

    Takich cen to się nie spodziewałem Trochę wcześniej miejsca zarezerwować i spotting jak ze snu
    Pozdrawiam,
    Piotrek

  18. #18
    Awatar ural

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT, EPKM

    Domyślnie

    Godzina lotu gdy się samemu pilotuje kosztuje ok. 400 PLN - a ile sądziliście, że kosztuje paliwo i amortyzacja samolotu? GA wcale nie jest tanią zabawą i wiadomo, że taki lot wyjdzie drożej, niż samolotem rejsowym (rzecz jasna uśredniając na osobę ).

  19. #19
    Awatar petter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT/R.Śl

    Domyślnie

    Przypominam że od 17.09-23.09 na lotnisku będzie sterowiec Allegro
    Pod Skrzydłami Allegro
    Pozdrawiam,
    Piotrek

  20. #20
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie


    Polecamy

    Katowice przekażą 10mln zł na nowy pas startowy

Strona 1 z 28 1 2 3 11 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 10-01-2016, 15:23
  2. 25-05-2015, 20:12
  3. 28-06-2014, 09:05
  4. 13-11-2013, 17:03
  5. 13-11-2013, 16:22
  6. 30-07-2013, 18:13
  7. 24-01-2013, 20:13
  8. 04-01-2013, 16:22
  9. 22-09-2012, 21:21
  10. 21-09-2012, 09:37
  11. 02-09-2012, 19:16
  12. 16-07-2012, 10:31
  13. 15-07-2012, 13:17
  14. 12-06-2012, 23:44
  15. 25-05-2012, 10:33
  16. 14-04-2012, 12:01
  17. 05-03-2012, 12:18
  18. 06-02-2012, 21:19
  19. 09-01-2012, 23:46
  20. 04-12-2011, 12:39
  21. 23-11-2011, 15:22
  22. 16-11-2011, 20:21
  23. 15-11-2011, 14:01
  24. 24-09-2011, 17:48
  25. 12-09-2011, 23:28
  26. 29-01-2011, 20:57
  27. 26-01-2011, 11:08
  28. 19-11-2010, 12:35
  29. 13-10-2010, 09:46
  30. 31-07-2010, 15:59
  31. 31-05-2010, 10:31

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •