https://www.facebook.com/media/set/?...7250849&type=3
https://www.facebook.com/telewizjapolskaolsztyn/ tu jest kilka materiałów z dziś
Po godz. 7 samolot saab 340, z dziennikarzami i urzędnikami na pokładzie, wyleciał do Berlina. Tak rozpoczął działalność port lotniczy Olsztyn-Mazury. Wszyscy mieli jednak świadomość, że to dopiero początek trudnej drogi. Lotnisko musi bowiem z czasem zacząć na siebie zarabiać.
Cały tekst: Wyborcza.pl
Wyborcza.pl
I jeszcze :
http://gazetaolsztynska.pl/329426,Ot...nach-FILM.htmlW środę (20.01) nastąpiło oficjalne otwarcie portu lotniczego w Szymanach i oddanie go do użytku pasażerskiego. Po tym wydarzeniu na lotnisku wylądował pierwszy samolot saab 340 linii SprintAir, który przyleciał z Berlina.
Ostatnio edytowane przez STYRO ; 20-01-2016 o 20:54
Pozdrawiam
STYRO
LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert...
https://www.facebook.com/media/set/?...7250849&type=3
https://www.facebook.com/telewizjapolskaolsztyn/ tu jest kilka materiałów z dziś
harnas
Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki
Przewodnik po chmurach
W tym tygodniu [COLOR=#F21616 !important]trasy[/COLOR] Szymany - Berlin i Szymany - Kraków, realizowane przez linię SprintAir, zostały uznane za połączenia tygodnia przez brytyjski analityczny portal lotniczy anna aero. Info z finanse WP
Zapowiada się całkiem nieźle:
BÄdÄ 4 nowe trasy i nowi przewoĹşnicy z Szyman! I to juĹź od czerwcaBędą 4 nowe trasy i nowi przewoźnicy z Szyman! I to już od czerwca
Praktycznie wszystkie szczegóły są już dogadane, zostało nam tylko podpisanie umów – mówi Leszek Krawczyk, prezes lotniska w Szymanach. W ciągu kilku tygodni mazurskie lotnisko ma ogłosić nazwy 2 lub nawet 3 nowych przewoźników, którzy będą latali na 4 nowych trasach. Z nieoficjalnych informacji Fly4Free.pl wynika, że wśród nich znajdzie się Ryanair.Szymany to najmłodsze lotnisko w Polsce, które jednak rozwija się bardzo dynamicznie. Na razie jedynym przewoźnikiem w porcie jest Sprint Air, który lata stąd po 3 razy w tygodniu do Berlina i Krakowa, jednak ta sytuacja zmieni się już od czerwca, gdy pojawią się tu dwie nowe linie lotnicze. Jako pierwsza pojawi się słoweńska Adria, która poleci do Monachium, a od 18 czerwca (także 3 razy w tygodniu) z Szyman do Londynu będzie latał węgierski Wizz Air (https://www.fly4free.pl/z-szyman-do-londynu/).
Jednak jak się dowiaduje Fly4Free, od czerwca nowych połączeń będzie jeszcze więcej.– Mogę powiedzieć tylko tyle, że w maju ogłosimy przynajmniej 4 nowe kierunki i 2-3 nowych przewoźników. Praktycznie wszystkie szczegóły zostały już ustalone, zostało tylko podpisanie umów – mówi w rozmowie z Fly4Free.pl Leszek Krawczyk, prezes lotniska w Szymanach.Krawczyk oczywiście nie zdradza, jakie linie wejdą do Olsztyna, dodaje jednak, że 3 kierunki będą realizowane najpewniej już od czerwca, a jedna trasa miałaby wejść do siatki dopiero we wrześniu.
Z nieoficjalnych informacji Fly4Free.pl wynika, że jednym z nowych przewoźników będzie Ryanair. Nie jest to duże zaskoczenie, bo bliskie porozumienie w sprawie lotów z Szyman sugerował niedawno w Warszawie David O’Brien, dyrektor handlowy Ryanaira.
A w jakich kierunkach polecą nowi przewoźnicy? Jeszcze niedawno w nieoficjalnych rozmowach przewijały się takie lotniska jak Dublin, Bristol czy holenderskie Eindhoven, ale władze lotniska jasno deklarowały, że chcą też powalczyć o kolejne trasy do Niemiec i połączenia ze Skandynawią.
Szymany przebiją prognozy? Wiemy, ilu pasażerów obsłużyło lotnisko
Tak duża liczba przewoźników oznacza, że lotnisko w Szymanach może przebić tegoroczne prognozy dotyczące liczby pasażerów – w tym roku przez ten port miało się przewinąć 37 tys. pasażerów. Jak na razie frekwencja w samolotach utrzymuje się na zadowalającym poziomie – od otwarcia lotniska pod koniec stycznia do czwartku 5 maja lotnisko w Szymanach obsłużyło 3,7 tys. pasażerów.– Nasze założenia były dość skromne. Zrobiliśmy to ze względu na UE, która rozlicza nas z realizacji zaplanowanego ruchu. Wolimy być chwaleni za to, że przewieźliśmy więcej od prognoz niż ganieni za to, że nie zrealizowaliśmy naszych planów – mówił w styczniu tuż przed otwarciem lotniska Krawczyk.
Z Ryanairem było pytanie ,,kiedy" a nie ,,czy" bo coraz głośniej się pojawiało. No i czy dadzą jedną czy 2 trasy, chociaż jak w maju ma być ogłoszone, to wątpię, by oni w niewiele ponad miesiąc ruszyli z lotami a nawet od września byłoby super- nawet sam STN 2 x tygodniowo sporo, ale wiemy, że to pewniak. Z czasem może takie RYG, DUB i coś w Niemczech. Ciekawe co to za inna linia- jakiś ,,wynalazek" latający za dotację w stylu SprintAira czy co? I co ważne, spokojnie uda się spełnić wymogi ruchu by nie stracić dotacji.
^^Dlaczego? Wiesz, jaką dotację(kompensację strat) dostają w przeliczeniu na paxa? Taniej byłoby chętnych wysłać taksówką, ale władze chciały mieć jakąś linię zanim wejdą inne co by port pusty nie stał. OIDP płacą koło 500 tys. miesięcznie. Wejdzie Adria, Wizz i oby Ryanair to się ,,zrobi większy ruch" i kto wie czy kasy na ,,reklamę i promocję" starczy dla wszystkich i nie zdziwię się, że za jakiś czas mając do wyboru utrzymać cieszące się stałym zainteresowaniem i generujący duży ruch low-costy( a bez nich nie uda się spełnić wymogów ruchu co by nie stracić dotacji) vs dopłacać kwotowo tyle samo SprintAirowi za loty do KRK i TXL to skasują te drugie.
Szymany: SamorzÄ d nie dopĹaci do poĹÄ czenia... ale pokryje straty - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, CiepĹownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, OperatorzySzymany: Samorząd nie dopłaci do połączenia... ale pokryje straty
Umowa między lotniskiem w Szymanach i linią Sprint Air, która od stycznia przyszłego roku uruchomi połączenia do Krakowa i Berlina, będzie obowiązywała przez trzy miesiące. Po tym czasie przedstawiciele przewoźnika zdecydują, czy chcą kontynuować współpracę.
Od 21 stycznia 2016 trzy razy w tygodniu Sprint Air zapewni pasażerom Szyman połączenia do Berlina i Krakowa. Najtańsze bilety do stolicy Niemiec będzie można kupić już za 149 zł. Z Krakowem sytuacja rysuje się natomiast identycznie, jak w przypadku uruchomienia sezonowego połączenia do stolicy Małopolski z Bydgoszczy – za najtańszy bilet trzeba będzie zapłacić 99 zł.
Jednocześnie przedstawiciele przewoźnika utrzymują, że aby trasy były rentowne, bilety poza promocją musiałyby kosztować ponad 400 zł. Dlatego pula najtańszych biletów będzie znacznie ograniczona. Ceny na połączenia mają też być uzależnione od zainteresowania pasażerów.
Tutaj mowa o średniej cenie pewnie dość mocno obłożonego miejsca, więc samorząd dopłaca(pokryje stratę) spokojnie z 200 zł jeśli nie bliżej 300 bo najtańsze bilety są za 100, koszt realny bliżej 400, więc nawet jak się uwzględni, że część biletów jest droższa(ale dopiero te, kiedy samolot jest wysoko zapełniony) to i tak dochód z miejsca na pewno nie pokrywa kosztów. Teraz pomnóżmy liczbę foteli: 2 trasy po 3 loty, w 2 strony(12 lotów) w 33-miejscowej maszynie- to tygodniowo daje prawie 400 miejsc zatem koło 120 tys. zł a więc miesięcznie koło 0,5 mln dopłat czy w skali roku koło 5-6 mln. Jak wiemy, często w samolocie jest po kilka osób a koszt jest niemal stały, także dopłaca się i więcej, ale przynajmniej port pusty nie stoi i nie tak razi podatników i mediaDlatego jak pojawi się Wizzair i Adria to moim zdaniem władze nie będą tak skore do dopłacania Sprint Airowi bo za tę samą kasę dostaną znacznie więcej paxów a przecież budżet nie jest z gumy. Zobaczmy ile płaci np. RZE-też koło 6 mln Ryanairowi( czyli miesięcznie ile tutaj SA), ale chociaż sporo dostają(i w przeliczeniu na pasażera to jest kilkunastokrotnie mniej) zatem logiczne jest, że jak wejdą te linie to trasy do KRK i TXL długo się nie utrzymają(nawet same umowy są zaledwie na 3 miesiące- na tyle krótko by nie obciążać finansowo władz województwa a jednocześnie na tyle długo by przewoźnik zaoferował bilety, pasażerowie mieli świadomość, że loty są a nie, że pstryk i trasy nie ma jakby np. były comiesięczne umowy). Czyli Sprint był taką ,,zapchajdziurą" - byle coś latało, pokaże, że port działa, inne linie wejdą i dopiero na nich zbuduje się ,,właściwy ruch" by mieć jego wymagane poziom i nie stracić dotacji unijnej (bo zapisali we wniosku ile chcą mieć paxów w pierwszym, drugim i kolejnych latach a jak nie spełnią to mogą stracić część czy całą pomoc- a to 120 baniek, więc taniej im jest płacić po tych kilka co roku.).Lublin miał ten problem(25 ze 160), ale Komisja brała pod uwagę OIDP słaby 2013 czy 2014 rok, a od tego czasu się sporo zmieniło- baza Wizzaira i teraz ,,z górką" spełniają kryteria, więc może i widząc to zagrożenie władze województwa od razu ,,sypną groszem" co by statystyki ruchu rosły.
Cóż, trzeba płacić, ale skoro muszą to już lepiej takiej Adrii, Wizzowi czy Ryanairowi, gdzie wygeneruje większy ruch(emigracja) czy otworzy port,region na biznes(Adria) niż Sprintowi, gdzie ani jedno ani drugie. To pierwsze bardziej przypomina inne młode lotnisko -Lublin a drugie Radom. Nie muszę przypominać które w tym roku obsłuży 400 tys. pasażerów a w którym wieje pustką.
Na razie nie polecimy z Szyman do Dusseldorfu. Ale bÄdzie jeszcze wiÄcej nowych tras!Bilety na loty do i z Londynu przez pierwsze 2 miesiące są wyprzedane w 80 procentach – cieszy się Leszek Krawczyk, prezes lotniska w Szymanach. Z tego powodu Wizz Air już wkrótce ogłosi start nowych połączeń z mazurskiego portu. Na lotnisku pojawią się też nowi przewoźnicy.
W związku z większą liczbą połączeń, lotnisko przymierza się już do zakupu sprzętu potrzebnego do obsługi dodatkowych samolotów.
– Chodzi na przykład o schodki, którymi pasażerowie schodzą na płytę lotinska. Obecnie mamy dwa takie urządzenia, w tym jedne w zapasie, ale niedługo zdarzy się, że w jednym momencie obsługiwane będą dwa samoloty czy więcej – mówi Krawczyk.W Szymanach poprawiają też bieżące problemy – na terenie terminalu jest już zasięg, dzięki czemu można korzystać z telefonów komórkowych. Być może od jesieni na lotnisku pojawi się też Wi-Fi, choć na razie port czeka na decyzję samorządu w tej sprawie.
Jednocześnie cały czas prowadzone są rozmowy z nowymi przewoźnikami.
– Do lotów z naszego lotniska przymierzały się ukraińskie linie UIA. Na razie się nie dogadaliśmy, ale dostaliśmy zapewnienie, że jesteśmy pierwsi w kolejce, jeśli będą wchodzić na nowe lotniska w Polsce – mówi Krawczyk.
Lotnisko Olsztyn-Mazury hitem biznesowym? Prawie 6,5 tysiÄ ca odprawionych pasaĹźerĂłw - Gazeta OlsztyĹskaWedług najnowszych danych, lotnisko Olsztyn-Mazury przez pół roku swojego funkcjonowania obsłużyło 6411 osób, z czego 4591 na trasach regularnych i aż 1820 osób z tzw. GA, czyli lotnictwa ogólnego. Według specjalistów, te dane dobrze świadczą o lotnisku i o tym, że w regionie jest duże zainteresowanie biznesu na loty z Szyman.
Od 20 stycznia do 20 czerwca z lotniska w Szymanach wykonano łącznie 357 operacji lotniczych, z czego 214 lotów rejsowych, a 143 - w ramach lotnictwa ogólnego
"Latanie nie jest niebezpieczne. Niebezpieczne są katastrofy."
Taki tam mały artykuł:
Lotnisko w Szymanach zadowolone z poĹÄ czenia z WarszawÄ - Logistyka
Zgierz - małe miasto, ale mające swój urok.
OMD Em-10, Canon 800D, FinePix S-1
Z zapowiadanych jakiś czas temu nie został ogłoszony tylko DUS. Czyżby to miał być ten kierunek?wkrótce z lotniska w Szymanach zostanie uruchomione kolejne połączenie międzynarodowe.![]()
O locie inauguracyjnym do Lwowa.
Inauguracyjny lot do Lwowa - Port Lotniczy Olsztyn - Mazury
"Latanie nie jest niebezpieczne. Niebezpieczne są katastrofy."
Zakładki