Napiszę od siebie, że terminal na tle innych Polskich lotnisk bardzo ładny. Trzymam kciuki![]()
Pozdrawiam
STYRO
LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert...
PKP wydało 146 mln zł za tory do Szyman
Nie znam sytuacji lokalnej, ale czy autobus by tutaj nie wystarczył? Przecież takie pieniądze to w życiu się nie zwrócą.
Pies drapał czy pieniądze się zwrócą czy nie, gorsze są koszty utrzymania lotniska. Niech osiągną chociaż 1,5mln pasażerów rocznie (IMO pobożne życzenia), żeby nie trzeba było dokładać do tego interesu.
Duże lotniska mają kolej to i tu sobie wymyślili.
Pozdrawiam BAS
1500000/365 = 4109
Dzieląc to przez jakże popularne maszyny FR które zabierają 189 pasażerów, wychodzi blisko 22 samoloty dziennie. Niestety nie powstał jeszcze taki kabaret w Polsce aby przebił to.
Natomiast ja życzę z całego serca, aby rząd "dobrej zmiany", "odnowy" i czego tam jeszcze, wsadził do pierdla każdego który się przyczynił do powstania tego idiotyzmu.
W Radomiu proponowałem centrum konferencyjne zrobić. W Szymanach właściwie też fajnie się to sprawdzi. W lasach, w ciszy i spokoju, można dobrze myśleć i debatować. A po konferencji, w ramach rozrywki można na "karuzeli" pojeździć.
Dla dobra kraju, czym prędzej to upadnie na ryj, tym lepiej.
Mi tam się podoba. W sezonie lotów nawrzucać i moim zdaniem nie będzie takie tragedii jak w Radomiu (kiedy jest sezon na Radom?).
Ciekawe czy loty z Modlina będą.
Tak jak nie cierpię tego rządu tak muszę się z Tobą w pełni zgodzić.
Nawrzucać to sobie możesz, problem polega na tym, że ludzie, którzy pracują w liniach lotniczych potrafią liczyć.
Do lotniska w Łodzi ciągle musi dopłacać miasto. Radom czy Szymany to przykłady skrajnej niegospodarności.
Po co?Z Warszawy na Mazury masz 3h samochodem, bez martwienia się o ilość bagażu i o to, że nie będziesz miał czym dojechać do samego celu podróży.
Pozdrawiam BAS
O, i nie posłuchani Ciebie?![]()
Widzisz, takie właśnie ośrodki powstają w niedalekiej odległości od lotniska. Jeden jest już z resztą otwarty, Hotel Natura Mazur. drugi powstanie w miejscowości Wałpusz, również nad jeziorem, z drugiej strony Szczytna. Myślę, że lokalizacje nad jeziorami są bardziej atrakcyjne niż na samym lotnisku, a transport na tych kilkunastu kilometrach zapewni na pewno sam Hotel.
O Modlinie też tak zdaje się pisałeś... (?)
byłem piękne lotnisko - przepiękny terminal z ciemnego szkła ze wstawkami drewna całość robi wrażenie solidności i jest po prostu duże. Lotnisko tak duże , konkretne klasy międzynarodowej a nie jakiś tam ładniej wykonany barak. Mieszkam w Łomży na bank z niego będę korzystał. W sumie wróże mu dobra przyszłość ale niestety połączenia kolejowe z Ostrołeką i dalej Łomżą oraz Ełkiem przez Pisz są tu bardzo ważne bo zwiększa dostęp do lotniska. Trasa 645 w kierunku Białegostoku tez jest ważna. Myslę ,że poprawa sieci drogowej i kolejowej w regionie zadecyduje o powodzeniu tego projektu a jest on naprawdę bardzo ciekawy i świetnie zrealizowany.
a odnośnie tej linii kolejowej to nie płaczcie bo to dobry pomysł wszak to cześć dawnej linii kolejowej do Ostrołęki i Łomży . Wystarczy tylko teraz ją rewitalizować mi jest połaczenie z tymi miejscowościami oraz one mają połaczenie kolejowe z lotniskiem i Olsztynem. W sumie ktoś całkiem mądrze je zlokalizował. Nie kraczcie tylko wspierajcie ten pomysł bo on jest wielką szansa dla naszego regionu tzn Podlasia , Warmii i Mazur. Ona zacznie dobrze funkcjonować tylko należy dopasować do niej sieć dróg i linii kolejowych.
to lotnisko nie jest dla słoików z warsiawy którzy jada balować na mazury tylko dla mieszkańców naszego regionu którzy pracują poza krajem oraz dla zachodnich turystów - proste panie bas
jubel masz racje branża turystyczna jest zachwycona nowymi możliwościami dotarcia na mazury właśnie przez ten port lotniczy. A miejscowi docenią gdy do pracy poleci z lotniska znajdującego się pod nosem niz z warsiawki albo modlina
poza tym więcej informacji o funkcjonującym lotnisku i rozkładzie lotów na terenie podlasia , Warmii i mazur bo większość nawet nie ma pojęcia ,żźe pod nosem maja takie międzynarodowe lotnisko
sterbid po to ktoś mądry wymyślił wielkie litery i znaki interpunkcyjne żeby je stosować. Każdy następny niechlujny post będzie kasowany. Podobnie post pod postem, a takich napisałeś 5.
Nie pisz posta pod postem w odstępie kilku minut. Masz 30 minut na edycję i nie ma potrzeby pisania kilku postów jeden pod drugim, w krótkim odstępie czasu. Jeśli się nie dostosujesz do tej zasady, to Twoje posty mogą zostać potraktowane jako SPAM a Ty otrzymasz ostrzeżenie od moderatora.
Ostatnio edytowane przez STYRO ; 21-01-2016 o 10:38 Powód: Laczenie postow
Akurat każdy kto tak myśli jest w dużym błędzie. Lotnisko już podczas certyfikacji nie szło utartą ścieżką, jak każdy nowo otwierający się port. Szukali nowych rozwiązań i dzięki temu zaoszczędzili sporo $, udowadniając również, że pewne firmy/urzędy były w błędzie myśląc, że mają monopol na to czy tamo w PL.
A wszystkim, którzy z upodobaniem porównują Szymany do Radomia: Szymany się krócej budowały niż Radom certyfikował. Tak pod przemyślenie kto faktycznie chce rozkręcić lotnisko a kto liczy, że jakoś to będzie![]()
oj proszę o wybaczenia pana modero . Bo ja tak z wielkich emocji ,że mnie tu takie piękne lotnisko pod nosem otworzono. Na dodatek z emocji palce mnie po klawiaturze jakoś rozbiegały siębez kontroli.
Może dajmy im trochę czasu, co? Wiele wyzwań przed tym lotniskiem ale już udało im się parę rzeczy nieźle ogarnąć bo terminal ładny, połączenia regularne są i dojazd na lotnisko komfortowy. Połączenie ruchu expatów z turystycznym powinno pozytywnie wpłynąć na ocenę opłacalności połączeń większymi samolotami, tym bardziej że lotnisko ma małą konkurencję.
Ależ oczywiście, że dyskutować można. Najmojsze racje to raczej domena lokalsów, którzy nie do końca obiektywnie potrafią patrzeć na tę inwestycję. Dla mnie to raczej mało istotna ciekawostka, więc nie mam jakichś płomiennych poglądów w tej kwestii.
Całe warmińsko-mazurskie ma niespełna półtora miliona mieszkańców. Przy czym taki powiat elbląski z Elblągiem to ponad 10%, a bliżej i szybciej stamtąd zdecydowanie do GDN niż SZY, nie wspominając o ofercie. Pamiętajmy, że porty w większych ośrodkach miejskich w Polsce płacą przewoźnikom, żeby latali, a i tak ruch jest poniżej progu opłacalności lotniska. Jaki ruch mogą zapewnić expaci? Jak dużo ich jest, jak rozrzuceni po świecie i jak często latają do kraju? Zapełnią jeden samolot tygodniowo do Londynu? Czy będą też skłonni płacić za droższe bilety, żeby lecieć do Szyman, czy wybiorą GDN/WAW/BZG jeśli będzie parę stów taniej?
Jeśli chodzi o turystów to chyba samolot nie bardzo idzie w parze z turystami, którzy jeżdżą na Mazury? Nie mam danych, ale żeby z Szyman dostać się do Mikołajek np. trzeba wynająć samochód, możliwe że będą jakieś prywatne busy jeździły. A to rozumiem, oznacza turystów zagranicznych, w Polsce raczej niewielu się znajdzie zainteresowanych, większość wybierze jednak własny samochód, przynajmniej od równoleżnika Warszawy, ciekawe jaki będzie ruch z KRK. Faktycznie może na jeden średni samolot tygodniowo będzie dość chętnych. Tylko wciąż wychodzi raptem parę lotów na tydzień. Przy okazji w SRN w cenie biletu jest bagaż 12kg, najtańszy bilet to jeszcze mniejszy limit. Nie bardzo widzę rodzinny wyjazd z Krakowa na Mazury z małą walizką za ponad 300zł od głowy (a to tylko koszt dotarcia na miejsce).
Do tego rozkład SRN jest nastawiony na ruch z SZY, a nie do. Biznesowo rozkład delikatnie mówiąc słaby, przylot do SZY późnym popołudniem, powrót po dwóch dniach z rana. W tygodniu dwa loty, jeden w weekend.
Jakiś mały ruch, dotowany przez samorząd będzie, więcej niż RDO, na poziomie podobnym do IEG, może więcej, ale LUZ wg mnie nie przebije. Tylko czy nie jest to przepalanie publicznych pieniędzy? Czy naprawdę wydanie tych milionów na budowę lotniska, jego utrzymanie i płacenie przewoźnikom, żeby latali jest najefektywniejszą opcją na tę kasę?
Terminal naprawdę piękny
Co do perspetyw lotniska wypowiadał się nie będę.
Wbrew pozorom uważam, że ma nieco większe szanse niż Radom, ale czy to "większe" oznacza że jego istnienie będzie miało sens to mocno wątpię niestety...
Na ten rok planują obsłużyć 30 tys. paxów- jeśli nie zrealizują (oczywiście nie jeden rok- LUZ miał w 2014 190 tys. zamiast 270 ale tyle mieli w 2015 a w tym ponad 400 tys. więc raczej mogą być spokojni) zgodnie z harmonogramem i co roku ta różnica będzie mocno odbiegać od tego co zapisali we wniosku to Unia może żądać zwrotu części dotacji(ponad 120 mln z 200 mln inwestycji) a to już spory problem dla władz. Także sam SRN to za mało(nawet jak się policzy po 15 paxów na lot to mam obawy czy SZY przegonią IEG- ,,silny" konkurent, że dajmy spokój). Nie słychać nic by miasto wojewódzkie-Olsztyn- podobnie jak jest w większości lotnisk regionalnych, by przejął część udziałów w porcie(czy wspierał je).
Jest certyfikat a mimo to żaden LCC nie wszedł, są artykuły, ładne zapowiedzi, ale liczą się fakty a te są takie, że nie ma ,,pewniaków" typu DUB, STN, LTN, RYG. Bez LCC będzie ,,drugi Radom" bo na tanich liniach de facto opierają się nasze lotniska-zwłaszcza najmniejsze. Nawet jeśli by dziś ogłoszono to wątpię by loty zaczęły się przed połową roku-linie te muszą mieć czas na reklamę, zwłaszcza na nowym lotnisku-co gorsza oddalonym od centrum i ,,pomiędzy" dwoma sporymi portami-bazami dwóch głównych graczy na naszym rynku- GDN-W6 i WMI- FR, gdzie te linie nie będą palić się by otwierać na nowym nieznanym rynku- pewnie ,,za ryzyko" zażyczą sobie jakiejś ,,opłaty" reklamowej a tu nawet nie słyszałem o przetargu na takowe.
No i skoro robią loty do takiego TXL to już znacznie lepiej by było zadbać o CS z kimś więc byłoby jakiejś ,,okno na świat". Bo ,,wartość" dodana p2p jest znikoma.
Grzesiek, Twoje wyliczenia są pewnie i słuszne, ale jednak oparte na tym, co Ci się wydaje (no i pewnie tak samo jest z resztą nas). Nie masz na to poparcia w postaci biznes planu lotniska, jakichś wyliczeń, czegokolwiek, tak?Lotnisko wcale nie musi obsługiwać wyłączenie samolotów "pasażerskich" latających regularnie. W sezonie letnim mogą to być chartery, na 100% będzie też ruch GA, bo takowy tam zawsze był jak lotnisko było czynne. Do tego, tak jak pisałem wcześniej, w okolicy powstało już jedno duże centrum rekreacyjno-konferencyjne, i powstaje kolejne. Obydwa są/będą zorientowane na niemieckiego klienta (polskiego również, ale rozmawiamy w kontekście lotniska), i są/będą położone odpowiednio ~10km w linii prostej od lotniska (25km jadąc przez Szczytno, ale w linii prostej też jest droga), oraz 17km. Po co zatem cisnąć do Mrągowa? Oczywiście to nie spowoduje znacząco zwiększenia ruchu na lotnisku, ale będzie miało jakiś tam wpływ. 10% w powiecie elbląskim niech korzysta z GDN, ale czy pozostałe 90% w-m i podlaskiego też musi? Ziarnko do ziarnka ... i niekoniecznie musi być drugi Radom.
Poczekajmy ten rok i będzie można naprawdę podyskutować.
Akurat biznes plany polskich portów lotniczych to ostatnie na co bym patrzył. W 2012 IEG zakładało ruch w 2016 na poziomie 75-120 tysięcy. Te biznes plany są pisane, po to by dostać dotacje, bardziej przypominają pobożne życzenia, życie je za każdym razem weryfikuje negatywnie.
Mogą, jeden, dwa tygodniowo, w sumie to będzie razem z SRN nawet jeden lot każdego dnia! Masz na myśli czartery dla pasażerów z SZY, czy turystów do SZY?
A ile kosztowało lądowanie wcześniej, a ile będzie teraz? Dla małego GA alternatyw na Mazurach jest parę, większe maszyny, bizjety czy turbopropy to będą raczej epizodyczne historie, mogą zresztą lądować na EPOD. Warmia to nie USA, żeby GA stanowiło istotną część przychodów portu lotniczego.
Znowu jednak rozbija się to o liczbę potencjalnych pasażerów z tego tytułu i ile będą skłonni zapłacić by się tam dostać. Pamiętajmy, że bilety za parędziesiąt złotych nie przynoszą zysku linii lotniczej. Trzeba sprzedawać droższe bilety w konkretnych ilościach, by połączenie było rentowne. Z tego artykułu: Ilu pasaĹźerĂłw, dokÄ d i za ile? Czyli Szymany w szacunkach - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, CiepĹownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Ruch wrażliwy cenowo poleci z GDN czy WMI, jeśli tam będzie taniej. A mając większe oferowanie w tamtych portach łatwiej jest przewoźnikowi dać więcej tańszych biletów.Zbadano również, ile mieszkańcy regionu są skłonni wydać na bilet lotniczy w jedną stronę. Studenci zadeklarowali, że akceptowalną dla nich stawką będzie 75 euro. Większa część mieszkańców, około 2/3, wskazało stawkę do 100 euro. Powyżej 175 euro zadeklarowało jedynie 2% osób.
Mikołajki były w temacie turystów przylatujących na Mazury via SZY. Sam byłem kilkukrotnie w Nartach i Warchałach, które też w linii prostej są bliziutko Szyman. Ale jeśli miałbym zapłacić parę stów więcej by tam dolecieć 3-4 godziny szybciej to bym nie wybrał tej opcji. I patrząc na ludzi, którzy tam wypoczywali też bym się po nich nie spodziewał innej opcji.
Nie no, takich jaj jak w RDO na pewno nie będzie, raczej poziom IEG. Tylko to wciąż niezmiernie mało, wpływ na region niewielki i dyskusyjny, a koszty całkiem konkretne.
Zakładki