Lotnisko w Burgas jest czynne caly rok.Zamieszczone przez harrier
Tu http://www.pasazer.com/port.php?kod=BOJ strona pasazer.com wymienia jakie linie można tam spotkać i podaje inne informacje.Zamieszczone przez harrier
Aha dzięki, wybieram sie na wakacje 12.08 - 19.08 i ląduje w Bourgas dlatego chciałem sie czegoś dowiedzieć Mam nadzieje że nie będzie żadnych problemów z foceniem w pobliżu lotniska
Canon EOS 60D + Canon EF 70-200 f/4 L IS USM
Mają tam fajny taras (już po przejściu "za bramki") - otwarty bez żadnych szyb z widokiem na lądujące (a może nawet siadające) maszynki.
Lotnisko w Bourgas jest czynne cały rok. Duży taras, bez żadnych szyb i przeszkód więc bez problemu można robić fotki startującym jak i lądującym maszynom bowiem najczęściej lądowania jak i starty odbywają się na tym samym pasie chyba (04).
Sądzę, że gdzieś przy płocie też można się ustawić i nie będzie niemiłych sytuacji ze służbami mundurowymi w roli głównej.
Pozdro
No właśnie dzisiaj pisałem do jednego kolesia z Bułgarii, który miał na JP.net dużo fotek z Bourgas i powiedział mi właśnie, że w tym roku słyszał o nieprzyjemnych incydentach z policją. On sam nalezy do Bulgarian Aviation Society więc może bez żadnego problemu focić. Aha a co do tego tarasu, to on jest dostępny tylko dla tych, którzy odlatują?Bo 2 posty wyżej widzę, że jest po przejściu przez bramki
Canon EOS 60D + Canon EF 70-200 f/4 L IS USM
Nie mam doświadczeń spotterskich z Burgas ale miałem okazję robić zdjęcia z Sofii.Zamieszczone przez harrier
Nie ma teoretycznie problemów z robieniem zdjęć w Bułgarii, ale jak trafisz na "upierdliwego" Policjanta to rożnie może być. Do Nas podjechali po kilku godzinach, sprawdzali dokumenty jakieś 30 minut i gdyby nie legitymacja prasowa mojego kolegi to pewnie musieli byśmy zakończyć spotting.
Kilka fotek z niestety krótkiego spottingu na BOJ 18/19 sierpnia
Wizzair A320-233 HA-LPJ
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335542
Flightline MD-83 G-FLTM
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335548
Monarch Airlines B757-2T7 G-MONE
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335549
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335640
Tajik Air (VIM Airlines) B757-230 RA-73011
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335559
Bulgarian Air Charter MD-82 LZ-LDC
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335564
BH Air A320-211 LZ-BHE
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335570
BH Air A320-211 LZ-BHB
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6335638
Bulgaria - Government Dassault Falcon 2000 LZ-OOI
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6343885
Canon EOS 60D + Canon EF 70-200 f/4 L IS USM
Witam, widze ze odgrzebuje bardzo stary temat ale bylbym wdzieczny gdyby ktos zaznajomiony z lotniskiem wskazal na mapce google jakies dobre miejscowki do spottingu, albo napisal gdzie takie sie znajduja
sorki za brak polskich liter ale niestety nie ma takowych w bulgarskim kompie
Mam przyjemność focić tu od trzech dni Po powrocie do Polski napiszę kilka słów na temat spottingu jaki dokonałem oraz pokażę pewnie kilka fotek. Generalnie uważam, że to super miejsce w sezonie na spotting oraz wypoczynek na wybrzeżu. Można łączyć przyjemne z przyjemnym
Zgodnie z zapowiedzią przedstawiam opis miejscówek, na których byłem w tym roku w BOJ.
W roku ubiegłym tez byłem w tamtej okolicy na wakacjach, ale z racji tego, że było to świeżo po zamachu na izraelskich turystów stwierdziłem, że nie będę ryzykował ewentualnych nieprzyjemności ze służbami i odpuściłem spottingu.
Szukałem też wtedy informacji na temat miejscówek, ale właściwe nie znalazłem za bardzo nic (nawet na forach zagranicznych), więc może komuś się przyda mój opis.
Generalnie uważam, że to fajne miejsce do spottingu, przynajmniej w sezonie. Lata tam dużo ciekawych maszyn, w fajnych malowaniach. Mieszkałem w Słonecznym Brzegu na obrzeżach na jednej ze ścieżek i często wdziałem nad głowa przelatujące maszyny, zresztą nad plażą również latały. Z ciekawych maszyn to często było widać białoruskiego Tupolewa oraz kilka razy widziałem 747, niestety 747 nie udało mi się sfotografować, ani razu z racji tego, że rano nie latał, a na spottingu byłem tylko z rana, gdy reszta rodziny jeszcze spała
Największy ruch obserwowałem w weekendy oraz na początku tygodnia. Zresztą na stronie lotniska jest dość sensowy rozkład, który był z wyprzedzeniem kilkunastogodzinnym, tak więc wieczorem można było sprawdzić, co będzie się działo rano następnego dnia i jechać lub odpuścić. We wtorek w godzinach od ok. 6:30 do 9:00 lądowało ok. 13 maszyn i startowało ok. 5, więc ruch jak dla mnie całkiem duży.
Pierwszy i drugi raz jak pojechałem stałem samochodem mniej więcej tutaj (zielona strzałka): 42.553586, 27.504664
https://maps.google.pl/maps?q=42.553...8&z=18&iwloc=A
Generalnie miejsce przy drodze, na poboczu (cały samochód poza linią drogi). Przyznam, że nie wiem czy można tam było legalnie stać, była przy krawędzi linia ciągła, a do tego wydaje mi się, że w ubiegłym roku była na całej tej długości trasy znak zakaz parkowania (jadąc od strony lotniska), ale w tym roku znaku nie widziałem, a i nie jestem pewien czy w ubiegłym był. Przez dwa dni w godzinach porannych od ok. 6:30 do 9:00 nikt mnie nie zaczepiał. Było tam pole słoneczników (w roku ubiegłym rosło coś innego, jakieś zboże) i nie oddalałem sie od samochodu dalej niż 100 m. Miałem plan przebić się przez te słoneczniki jeszcze bliżej lotniska, ale ilość owadów i pszczół skutecznie mnie zniechęciły. Jak się ktoś będzie wybierał to pomimo upałów polecam przynajmniej długie spodnie i czapkę obowiązkowo. Z tego miejsca zrobiłem m.in. tutkę, którą możecie zobaczyć powyżej oraz tego S7 Airlines (jest jeszcze kilka fotek, ale na razie nie miałem czasu wrzucić).
Dysponuję zasięgiem 300 mm, ale 400 mm jest o wiele bardziej wskazane.
Trzeci raz jak pojechałem stałem samochodem tutaj: 42.553833, 27.491537
https://maps.google.pl/maps?q=42.553...8&z=19&iwloc=A
To była zatoczka, która wyglądała jak przystanek, był tam jakiś znak, że niby przystanek, ale mocno zardzewiały i nie wiem czy czynne. Również nie wiem, czy można tam było legalnie stać, ale przez ok. 3 godziny rano nic się z autem nie działo.
Stamtąd doszedłem piechotą na główną miejscówkę tego ranka, która była tutaj: 42.558130, 27.503578
https://maps.google.pl/maps?q=42.558...8&z=19&iwloc=A
Miejscówka bardzo fajna, praktycznie przy płocie. Można było fotografować nadlatujące do strony Burgas samoloty (lądowania) oraz kołowania o starty w kierunku przeciwnym do Burgas. Płot jest ze starej siatki, która gdzieniegdzie przy słupkach była tak naprawiana, że spokojnie można było bez osłony wsunąć T 70-300 VC USD lub C 85/1.8. Oczywiście drabina trzystopniowa byłaby super ułatwieniem, ale jest tam też jakiś taki betonowy element, na którym jak się stanęło, to można było złapać lądujący samolot bezpośrednio. Było też drzewko, ale gałęzie za cienkie jak dla mnie. Kilkadziesiąt metrów dalej był też jakiś mały budynek (należący do „pola”) i wydaje mi się, że można by się na niego wdrapać (na dach), ale nie próbowałem.
Tu praktycznie każdym obiektywem od ok. 85 mm wzwyż można robić foty, a i pewnie krótkim kitem możnaby sie wykazać kreatywnością, szczególnie przy kołowaniach do startu.
Wskazane powyżej miejscówki są dobre z rana, gdy słońce było relatywnie nisko i praktycznie z tyłu, co dawało naprawdę fajne światło.
Do tego znalazłem jeszcze jedną, wg mnie fajną miejscówkę na popołudnie, ale nie korzystałem, z racji tego, że popołudniu musiałem czynić honory na plaży.
Ta miejscówka znajduje się tutaj: 42.561242, 27.493444
https://maps.google.pl/maps?q=42.561...8&z=19&iwloc=A
To też była zatoczka, tym razem bez jakichkolwiek oznak, że to przystanek (chociaż być może to był kiedyś przystanek). Spokojnie można by focić z samochodu, czymś od 300 mm w górę lub po prostu zostawić auto i pójść przez pole pod płot. Zresztą na Street View możecie zobaczyć.
Drugiej strony lotniska nie odwiedziłem, ale generalnie wszędzie dookoła, są pola i jakieś polne drogi więc autem quasi-terenowym lub terenowym można by podjechać praktycznie pod sam płot, szczególnie w po żniwach (trwały w dobre), gdy jeszcze pola nie były zaorane, a pokryte ścierniskiem.
Obserwowałem, że najwięcej lądowań było od strony Burgas (kierunek 04), a startów w kierunku przeciwnym (kierunek 22), ale zdarzały się też lądowania w stronę Burags (od strony Słonecznego Brzegu, kierunek 22).
Nikt mnie przez te kila dni tam nie zaczepiał i o nic nie pytał. Szczególnie jak stałem pod płotem, przejeżdżał ze dwa razy samochód (od strony lotniska) chyba ochrony (miał tylko napisane „Burgas Airport”) i nawet Pan na mnie nie zerkał, a przynajmniej jak się na niego patrzyłem i próbowałem uśmiechać. Wg mnie lotnisko jest zabezpieczone dużo słabiej niż np. Balice (do tego mam przede wszystkim porównanie), ale może ze względów bezpieczeństwa (wielki brat czuwa) nie będę się tu rozpisywał.
Z rzeczy, które mnie mocno zaskoczył to był sposób odstraszania ptaków, przed lądowaniem był puszczamy z głośników głoś chyba jakiegoś sokoła i jeszcze jakieś mniej lub bardziej denerwujące dźwięki oraz odpalane race hukowe. Stał sobie przy pasie taki terenowy samochód i Pan „strzelał”. Jak się stało w tych słonecznikach to ten odgłos sokoła robił niesamowite wrażenia, bo naprawdę niosło to bardzo mocno. Miało się wrażanie, że zaraz zaatakuje...
Było to dość fajne z punktu widzenia spottingu, bo wiadomo było, że coś lada moment wyląduje.
Jeszcze jedna rzecz – dużym minusem jest tam ilość owadów, którą masakrycznie „plamiły” zdjęcia. Praktycznie na każdej focie mam „plamy” z latających owadów.
Przy tej okazji polecam jeszcze program (na PC darmowy) do określania pozycji słońca w danym miejscu i czasie http://photoephemeris.com/tpe-for-desktop
Poniżej jeszcze kilka fotek poglądowych, galeryjne będę wrzucał w miarę wolnego czasu.
Fotki z pierwszych dwóch dni (kadrowane).
Fotki spod płotu
Dzięki za relację, niedługo będę miał okazje przetestować. A jak się ma sprawa ze skanerkiem?
Zakładki