Babimost: Trwa instalacja systemu ILS W Polsce jest tylko jeden port lotniczy, który wciąż nie ma systemu ILS, umożliwiającego lądowanie samolotom w trudnych warunkach atmosferycznych. Ale już niedługo. Do końca roku w Babimoście zostanie zainstalowany ILS pierwszej, najniższej kategorii. System ILS to standard na europejskich lotniskach. Jeszcze na początku września, czyli zaledwie miesiąc temu, mieliśmy w Polsce aż trzy porty lotnicze, które tego systemu nie miały w ogóle. W połowie września udało się go uruchomić w Modlinie, chwilę później – w Lublinie. Na liście portów, które systemu nie mają w ogóle, pozostał jedynie Babimost. Ale niedługo i tutaj pojawi się nowoczesny system naprowadzania samolotów. Realizacja instalacji systemu ILS/DME w kategorii I na lotnisku w Babimoście rozpoczęła się 13 września. Zakończenie budowy planowane jest w grudniu 2013 roku. To projekt całkowicie realizowany przez PAŻP. 85 procent kosztów inwestycji pokryje marszałek, pozostała część należy do Agencji Żeglugi Powietrznej. - Po zakończeniu budowy ILS/DME cały system przechodzi przez ok. 2 miesiące tak zwane "Wygrzewanie", a następnie oblatanie i wpisanie ILS do odpowiednich dokumentów /rejestrów/ urządzeń lotniczych. Przewidywany przez nas termin oddania ILS/DME do eksploatacji operacyjnej luty 2014r – wyjaśnia dla „Ryneku Infrastruktury” Maciej Król, prezes zarządu lotniska Zielona Góra/Babimost. Nowy system nawigacji i stacja meteo mają ułatwić rozmowy z tanimi liniami lotniczymi, które być może po pojawieniu się systemu w Babimoście będą chciały wykonywać z zielonogórskiego lotniska operacje lotnicze. Maciej Król w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” przyznaje, że port planuje rozwijać siatkę połączeń o ruch wakacyjno-czarterowy i połączenia low cost.
Lądowanie w trudnych warunkach pogodowych takich jak gęsta mgła jest dużo łatwiejsze, kiedy na lotnisku zainstalowany jest system ILS – Instrument Landing System, czyli radiowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie przy ograniczonej widoczności czy niskiego zachmurzenia. System posiada trzy kategorie, większość polskich lotnisk posiada ILS I kategorii, II – znajduje się jedynie na Lotnisku Chopina, które zapowiada, że w przeciągu najbliższego roku dorobi się ILS-u najwyższej, trzeciej kategorii.
System pierwszej kategorii umożliwia podejście do lądowania z wysokością decyzji nie niższą niż 61 m i widzialnością nie mniejszą niż 800 m. Koszt jego montażu to około 4 mln zł.
Zakładki