Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 26
  1. #1
    Awatar Preskaler

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie


    Polecamy

    Ten spott wykonałem jako pierwszą próbę (pierwszy dzień). Jedyne doświadczenie jakie miałem to kilkaset zdjęć astro wykonanych w ciągu 4-ech miesiey. Wcześniej przez pół wieku robiłem analogami. Czy można prosić o konstruktywną krytykę a w zasadzie o wskazanie dalszego kierunku działania (rozwoju)? Użyty sprzęt to Synta 200/1200 Dob. i C 40 D.

    UL 986 17:19:52 - 26-04-2008 Emirates. Przelot nad Krosnem


    http://images47.fotosik.pl/35/62cdeea0f66927b6.jpg
    Preskaler
     

  2. #2
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    Ten spott wykonałem jako pierwszą próbę (pierwszy dzień). Jedyne doświadczenie jakie miałem to kilkaset zdjęć astro wykonanych w ciągu 4-ech miesiey. Wcześniej przez pół wieku robiłem analogami. Czy można prosić o konstruktywną krytykę a w zasadzie o wskazanie dalszego kierunku działania (rozwoju)? Użyty sprzęt to Synta 200/1200 Dob. i C 40 D.

    UL 986 17:19:52 - 26-04-2008 Emirates. Przelot nad Krosnem


    http://images47.fotosik.pl/35/62cdeea0f66927b6.jpg
    co można powiedzieć....zdjęcie fajne, ale proponuję dokupić jakąś soczewkę, aby było "bliżej"
     

  3. #3
    Awatar Preskaler

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie

    Soczewek ci u mnie pod dostatkiem! Pytanie konkretne - jaką użyć? W projekcji okularowej 25mm? Wtedy już trochę zaczyna rozmywać obraz chociaż jest większy. Czy to o to chodzi aby powiększenie optyczne zwiększyć? Zdjęcie wykonałem z odległości ok. 12 km więc samolot jest nie za duży. Wolałem tutaj więc raczej powiększyć cyfrowo. To i tak ogniskowa obiektywu (przeliczeniowa w stosunku do 24x36mm) wynosi 1920mm.

    Jak samolot jest bliżej to wychodzi większy

    Preskaler
     

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    Soczewek ci u mnie pod dostatkiem! Pytanie konkretne - jaką użyć? W projekcji okularowej 25mm? Wtedy już trochę zaczyna rozmywać obraz chociaż jest większy. Czy to o to chodzi aby powiększenie optyczne zwiększyć? Zdjęcie wykonałem z odległości ok. 12 km więc samolot jest nie za duży. Wolałem tutaj więc raczej powiększyć cyfrowo. To i tak ogniskowa obiektywu (przeliczeniowa w stosunku do 24x36mm) wynosi 1920mm.

    Jak samolot jest bliżej to wychodzi większy

    Chodzi mi właśnie o powiększenie optyczne, wiesz dobrze, że powiększenie cyfrowe psuje jakość, i najlepiej stosować go najmniej
     

  5. #5
    Awatar Preskaler

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie

    Pewnie to nie miejsce na naukę spottingu ale zapytam czy jest gdzieś dyskusja na temat techniki uprawiania tego hobby jak i zasad jakimi trzeba się kierować? Jestem zupełnie "zielony" w tej "branży" i nie wiem czy spotting zaczyna się od fotografowania samolotów po oderwaniu się od ziemi a może nawet jak kołują. Przypuszczan, że istnieją jakieś reguły tego "sportu".



    Czy to zdjęcie Ogara i wcześniej AN 2 też można zaliczyć do Spotting'u?
    Preskaler
     

  6. #6
    Awatar michał s

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    Czy to zdjęcie Ogara i wcześniej AN 2 też można zaliczyć do Spotting'u?
    Tak, można
     

  7. #7
    Awatar piotr-pajor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Do spottingu to już można zaliczyć to, że je obserwowałeś
    Nikon D90 + MB-D90 + Nikkor 70-300 mm VR + Nikkor 18-105 mm VR + Nikkor 50mm F1.8 + DigiMate III plus z dyskiem 120 GB
     

  8. #8
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    Jestem zupełnie "zielony" w tej "branży" i nie wiem czy spotting zaczyna się od fotografowania samolotów po oderwaniu się od ziemi a może nawet jak kołują.
    Spottingiem jest obserwacja/fotografowanie każdego statku powietrznego,nawet jeśli jest on trwale uziemiony (np.pomnik)


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel
     

  9. #9
    Awatar Preskaler

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michał s
    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    Czy to zdjęcie Ogara i wcześniej AN 2 też można zaliczyć do Spotting'u?
    Tak, można
    No fajnie! Ale dlaczego z przymrużeniem oka?
    Preskaler
     

  10. #10
    Awatar tomekk55

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    No fajnie! Ale dlaczego z przymrużeniem oka?
    Michał nie chciał tego powiedziec (chyba) z przymrużeniem oka, a z usmiechem potwierdzajacym

    Co do spottingu, jest dobra stronka ale tylko o rnavspottingu czyli rnavspotting.pl

    Pzdr
    Pozdrawiam, Tomek
     

  11. #11
    Awatar Preskaler

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie

    Widzę, że moje posty awansowały do rangi nowego tematu (zostały wydzielone) więc nabrałem trochę śmiałości i proszę o bardziej wyczerpujące odpowiedzi jak te, które dostałem. Nie doczekałem się na odpowiedzi na następujące pytania

    (cyt.) Soczewek ci u mnie pod dostatkiem! Pytanie konkretne - jaką użyć? (kon.cyt.)

    Nadal nurtują mnie pytania. - Czy istnieją jakieś kategorie spottingu (podział na grupy, klasy itp.)? Na przykład - Wysokolecące, na ziemi (lotnisku), starty i lądowania, akrobacja, spadochrony, balony itp.
    Wiadomo, że podejść w pobliże lotniska lub nawet wejść na jego teren i wykonać kilka fotek, nawet obiektywem standartowym jest dużo łatwiej niż wykonać zdjęcie lecącego samolotu na wysokości przelotowej. Oczywiście każda fotka może być technicznie lepsza lub gorsza nie wspominając już o artystycznym podejściu do niej. Wydaje mi się, że im trudniej czegoś dokonać tym osiągnięcie jest większe i im jakość techniczna i artystyczna jest na co najmniej przyzwoitym poziomie. Jednym zdaniem - każdy spotter dążyć powinien do uchwycenia wszelkich przypadków związanych z lotnictwem i to im rzadsze i ciekawsze tym lepiej, dążąc przy tym do jak najlepszej jakości technicznej i artystycznej.
    Kolejne pytanie - Czy istnieje wśród kolegów spotterów wymiana doświadczeń w zakresie techniki fotografowania i dlaczego nie podają (no może rzadko tak) jakim sprzętem zostało wykonane zdjęcie?
    Częściowo spotting jest podobny do astronomii. I tu i tu są prowadzone obserwacje, wykonywane zdjęcia (też podobnym sprzętem) obiektów poruszających się po niebie lecz w astro wymaga się wręcz, precyzyjnego podawania czym i w jaki sposób zostało to wykonane.
    Poniżej zamieściłem zdjęcia wykonane C 40 D i "Synta" 200/1200 Dob. z wyjątkiem piwrwszego (sorry za jego jakość ale nie miałem lepszego a chciałem go zamieścić dla porównania. Obraz na nim odpowiada powiększeniu ok. 4 x

    To jest fotka wykonana z ogniskową przeliczeniową 80 mm ruin zamku z odległości ok. 8 km

    http://images33.fotosik.pl/334/92ef6cd619e7bbebmed.jpg

    Z tego samego miejsca z ogniskową 1920mm. Ten obraz jest powiększony ok. 100 x.

    http://images34.fotosik.pl/323/5999b7fec126469f.jpg

    Podobnie jak wyżej tylko zdjęcie robione w tzw. projekcji okularowej z okularem 25 mm (obiektyw 1920 mm). Tutaj szacunkowe powiększenie to 300 x.

    http://images27.fotosik.pl/253/73ea0dcf470dcb5c.jpg

    A to podobnie w projekcji okularowej z ok. 10 mm. To powiększenie szacuję na ok. 800 x.

    http://images31.fotosik.pl/332/97aad6be3b0136cc.jpg

    Jak widać i optyka już nie daje rady z tak dużymi powiększeniami i powstaje "mydło" a w zasadzie już całkowite rozmycie. Zaszumienie też jest potężne bo zmuszony byłem do zwiększenia czułości bo drgania powietrza przy dłuższych czasach zupełnie zamazywały obraz.
    Trzeba więc iść na kompromis pomiędzy powiększeniem optycznym i cyfrowym bo w pewnym zakresie lepsze efekty osiąga się przy mniejszym powiększeniu
    optycznym i do tego umiarkowanym cyfrowym.
    Dzięki "tomekk55"! Domyślam się, że to RNAVSPOTTING to właśnie te wysokościowe fotki. Poczytam! Dzięki!
    Preskaler
     

  12. #12
    Awatar Shievel

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Wiadomo, że podejść w pobliże lotniska lub nawet wejść na jego teren i wykonać kilka fotek, nawet obiektywem standartowym jest dużo łatwiej niż wykonać zdjęcie lecącego samolotu na wysokości przelotowej

    Takiej bzdury dwano nie słyszałem ... Masz na myśli ze stanie czasem nawet i w temp. -20 stopni i wyczekiwanie na jakiś samolot albo zrywanie sie w nocy czy tez siedzenie całą dobę na lotnisku jest łatwiejsze niz gapienie sie bezczynnie w radar i wyjscie w odpowiednim momecie na balkon na 30 sek. zeby pstryknąc dwa zdjecia samolotu na przelotowej ? No to juz przechodzi ludzkie pojęcie ...
    Dla krotkiego podsumowania , co jest łatwiejsze :
    zrobienie panningu 1/20 sek siadającej maszyny przy beznadziejnej pogodzie czy pstrykniecie zdjecia Syntą 1200 samolotu na przelotowej ...
    Nikon D60 + Nikkor 18-55 1:3.5-5.6 VR + Sigma 70-300

     

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    Czy istnieją jakieś kategorie spottingu (podział na grupy, klasy itp.)? Na przykład - Wysokolecące, na ziemi (lotnisku), starty i lądowania, akrobacja, spadochrony, balony itp.
    Zapraszam do galerii jetphotos.net airliners.net czy z naszego podwórka skrzydla.org - tam można przeglądać zdjęcia według kategorii powszechnie uchodzących za obowiązujące w fotografii spotterskiej.
    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    Czy istnieje wśród kolegów spotterów wymiana doświadczeń w zakresie techniki fotografowania i dlaczego nie podają (no może rzadko tak) jakim sprzętem zostało wykonane zdjęcie?
    Istnieje nawet na tym forum dział "Sprzęt i obróbka" który już się rozrósł do naprawdę sporych rozmiarów. Jest tam też temat "Nasz sprzęt" w którym wielu z nas dzieli się posiadanym arsenałem.
    ________________________________________
    Pozdrawiam, Krzysiek.

    "If you need a machine and don't buy it, then you will ultimately find that you have paid for it and don't have it" - courtesy of Henry Ford.
     

  14. #14
    Awatar Preskaler

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Krosno

    Domyślnie

    No"Shievel"! Jeśli Ty mieszkasz w stacji radiolokacyjnej to może i dla Ciebie to są bzdury. Ja mieszkam pod lotniskiem i dla mnie bzdury są te co Ty opisujesz! Jak słyszę warkot samolotu to wychodzę na 30 sek, pstrykam kilka serii i wracam do ciepłego mieszkania. Skąd ja mam wziąć radar? Z emerytury mnie nie stać na to! Dobrze, że kupiłem sobie "Syntę" na raty!
    Muszę siedzieć na zimnie i czekać aż coś poleci. Bo jak usłyszę to już jest za póżno na tym wysokim pułapie.

    Dzięki "Kshyhoo"! Poczytam i poduczę się trochę.
    Preskaler
     

  15. #15
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    Preskaler, w linku ponizej zamieszczonym masz (moim zdaniem) doskonala lekcje fotografii spotterskiej

    lekcja fotografii w wydaniu naszego wlasnego forumowego Muflona ;-)

    poczytaj. polecam bardzo

    Kszyhu
     

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2008

    Domyślnie

    Tu masz radar internetowy ;] www.radar.piopawlu.net
     

  17. #17
    Awatar michał s

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomekk55
    No fajnie! Ale dlaczego z przymrużeniem oka?
    Michał nie chciał tego powiedziec (chyba) z przymrużeniem oka, a z usmiechem potwierdzajacym
    Dokładnie
     

  18. #18
    KF
    KF jest nieaktywny
    Awatar KF

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    J A S Ł O

    Domyślnie

    Preskaler - jeśli ta fotka Emirata to debiut - to gratulacje !

    Dedykacja dla Shieve

    „Eunuch i krytyk z jednej są parafii...Obaj wiedzą jak trzeba - żaden nie potrafi.” (Boy- Żeleński)

    Prawda jest taka , że najciekawsze są te okazy których nie widać na radarze.
    Ale to trzeba być „praktykującym” ,a nie pisać o rzeczach o których nie ma się pojęcia.

    To tak , żebyś nie musiał się wysilać z ripostą.
    Zrobienie samolotu na przelotowej widzę że cię nie przekona.
    ISS i prom podczas rozładunku stacji badawczej KIBO.
    http://images31.fotosik.pl/322/2b06227ab8d0d6d9.jpg

    Pozdrawiam
    KF
     

  19. #19
    Awatar Shievel

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Preskaler
    No"Shievel"! Jeśli Ty mieszkasz w stacji radiolokacyjnej to może i dla Ciebie to są bzdury. Ja mieszkam pod lotniskiem i dla mnie bzdury są te co Ty opisujesz! Jak słyszę warkot samolotu to wychodzę na 30 sek, pstrykam kilka serii i wracam do ciepłego mieszkania. Skąd ja mam wziąć radar? Z emerytury mnie nie stać na to! Dobrze, że kupiłem sobie "Syntę" na raty!
    Muszę siedzieć na zimnie i czekać aż coś poleci. Bo jak usłyszę to już jest za póżno na tym wysokim pułapie.

    Dzięki "Kshyhoo"! Poczytam i poduczę się trochę.

    I kto tu pisze bzdury , darmowy radar w sieci mozna wyszukac przy pomocy takiej stronki jak "google" w 30 sek , i wcale nie trzeba mieszkac w stacji radiolokacyjnej ;] ...
    No ale forum nie jest miejscem do kłotni i jakich kolwiek sprzeczek ... Także temat uważam za zamkniety i prosze zebyś tez czasem przemyślał swoją wypowiedz

    Pozdrawiam

    [edit]
    K F - nie widze nic specjalnego w zdjeciu ktore dodałes poprostu jest dobry motyw ... No ale nie chce sie klocic ... Pojde na kompromis i uznam ze kazdy rodzaj spottingu jest unikatowy ... Jednak ja mianem "extremespotting'u " określam stanie w -20 stopniowym morzie pod płotem a nie pstrykanie RNAVu
    Nikon D60 + Nikkor 18-55 1:3.5-5.6 VR + Sigma 70-300

     

  20. #20
    Awatar Kilerek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szalowa

    Domyślnie


    Polecamy

    Shievel, czytam co piszesz i normalnie mnie nosi Czy TY wiesz jak sie robi fotki na przelotowej Chyba nie, nie widziałeś tego, nie próbowałeś więc sie nie wypowiadaj Jeśli myślisz że to takie proste to sam spróbuj Kolega KF pokazał coś o czym Wy większości możecie sobie pomarzyć.

    Focić pod płotem to każdy może i potrafi (nawet dziecko 10 letnie zrobi dobra fotkę), ale zrobić fotkę maszynie na przelotowej z odległości 15-20 km na której widać zasłony w oknach i inne szczegóły na maszynie, wymaga wręcz nieprawdopodobnej precyzji, tym bardziej że nie mamy czegoś takiego jak AF, stabilizacji innych technologicznych bajerów! A tak po za tym stojąc pod płotem to sobie możesz pomarzyć o super fotkach maszyn egzotycznych których nie spotkasz na Polskich lotniskach. Także moja prośba, aby nie wypowiadały sie osoby które nie mają zielonego pojęcia o fotografii PRZELOTÓWEK!

    Dla przykładu możliwości Synty i EOSa:

    UN133; UL984; UL986; UL999; UL619; UL623;
    EOS 400D i taka mała lupka 1200mm ;)

    Pozdrawiam.
     

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •