Cytat:
Lim-2 już w muzeum
30 czerwca 2011 roku odbyło się uroczyste przekazanie samolotu Lim-2 (nr boczny 1705) przez pilotów z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach dla Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.
W Rogowie obecni byli: dowódca 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego płk pil. Cezary Wiśniewski, ppłk mgr inż. Jarosław Zieliński – dowódca Grupy Obsługi 31. BLT oraz pasjonaci, którzy przez kilka miesięcy odnawiali samolot Lim-2 (MiG-15). Podziękowania za ratowanie zabytków techniki wojskowej wręczył Starosta Kołobrzeski – Tomasz Tamborski oraz dyrektor Muzeum – Paweł Pawłowski.
Goście z Krzesin wręczyli dyrektorowi Pawłowskiemu nietypowy prezent: łopatkę z samolotu F-16 ze specjalną dedykacją od żołnierzy w stalowych mundurach oraz tablicę dokumentującą cały proces renowacji samolotu od chwili jego transportu z Kołobrzegu do Krzesin po stan obecny.
Po prezentacji odnowionego samolotu, uczestnicy spotkania obejrzeli również kolekcję statków powietrznych, znajdujących się w rogowskim hangarze: PZL TS-11 Iskra (1411), PLZ TS-11 Iskra bis Df (1806), Su-22M4K oraz PZL I-22 Iryda (103), oraz wystawę fotografii Tomasza Pacana „Podniebny Krajobraz”.
Samolot Lim-2 trafił do muzealnej kolekcji od Dowództwa Wojsk Lotniczych 27 lutego 1978 roku. Przez ponad 30 lat stanowił część plenerowej ekspozycji w Oddziale Dzieje Oręża Polskiego, co znacznie wpłynęło na jego stan zachowania. Od lutego do czerwca 2011 roku został poddany całkowitej renowacji przez żołnierzy, na co dzień zajmujących się samolotami F-16. Wszyscy należą do personelu inżynieryjno-lotniczego Grupy Obsługi, dowodzonej przez ppłk. Jarosława Zielińskiego. Blisko 50 pasjonatów z jednostki w Krzesinach było zaangażowanych w doprowadzenie do stanu fabrycznego muzealnego eksponatu. Odnawianiem zabytkowych samolotów zajmują się już od 2003 roku. Pierwszy był SBLim, nie licząc „tygrysa” – MiGa-21, którego przygotowali na Air Show w Radomiu, w 2003 roku. W swoim dorobku mają Lima, Iskrę, MiGa-15, 17.
1705 – Lim-2 (MiG-15) z tym właśnie numerem bocznym jest ostatnim „dzieckiem” grupy pasjonatów. Prace odbywały się po godzinach służbowych, a czasem nawet w soboty i niedziele. A pracy było naprawdę dużo – należało usunąć starą farbę, wypiaskować, wyszlifować elementy, uzupełnić braki… Największym wyzwaniem było odnowienie kabiny, którą trzeba było wyposażyć od podstaw. Obecnie można podziwiać samolot w magazynie muzealnym w hangarze na Lotnisku w Rogowie.
Siódmym samolotem, który „przywrócą do życia” pasjonaci z Krzesin, będzie MiG-19 z kolekcji kołobrzeskiego muzeum. Będzie to drugi eksponat objęty opieką przez 31 BLT w ramach programu Honorowej Adopcji Zabytków.
Malwina Markiewicz
Muzeum Oręża Polskiego
No, jeśli limek odświeżyli tak jak te w Krzesinach, tylko pozazdrościć eksponatu. Jednak dopiero MiG-19 w takim stanie, to będzie perełka! :shock: