Sporo Harrierów można spotkać w różnych brytyjskich muzeach. Ten oto egzemplarz - w znakomitym muzeum wcale nie związanym z lotnictwem - w legendarnym ośrodku szyfrowym Bletchley Park, gdzie łamano szyfry Enigmy. Poważna część ekspozycji poświęcona jest udziałowi Polaków w operacji Ultra.
Ale wracając do samolotu: przedstawiam trochę szczegółów, głównie związanych ze specyficznym sterowaniem samolotu w zawisie czy w locie z bardzo małą prędkością. Regulowane dysze wylotowe rozmieszczone są w różnych częściach płatowca: za usterzeniem. na końcach skrzydeł, przed przednim podwoziem.
Samolot nie jest w doskonałym stanie, robi wrażenie autentyczności a nie odmalowanego na błysk eksponatu czy makiety muzealnej.

HARRIER GR3 - serial XV752, National Codes Centre Bletchley Park:







Sprężarka silnika Pegasus:



Potęzna płyta hamulca aerodynamicznego:






Tylna dysza i deflektor odchylający gorący strumień spalin od kadłuba

















Pewnie przesadziłem z tymi zdjęciami. Mam jeszcze uwiecznionych kilka innych egzemplarzy zadziwiającej maszyny latającej, także w locie.