proste i szybkie wytłumaczenie
SUPER!!
Wyspa
Korfu, znana też pod grecką nazwą Kerkyra to jedna z największych wysp archipelagu Wysp Jońskich. Położona jest na granicy Adriatyku, najbliższy ląd to Albania, a nie kontynentalna Grecja. Korfu wyróżnia się spośród pozostałych greckich wysp łagodniejszym, wilgotniejszym klimatem, co sprawia, że porośnięta jest dość gęstą roślinnością. To także sprawia, że jest ona popularnym miejscem spędzania urlopów (już od 200 lat). Nie ma tu jednak zbyt wielu dużych hoteli, wyspa zachowała swój naturalny charakter. Warte obejrzenia jest zwłaszcza stolicę Korfu, uznawaną za najpiękniejsze greckie miasto, są także piękne plaże i malownicze wioski, niektóre zbudowane jeszcze za czasów panowania Wenecjan. Ruch turystyczny na wyspę nie rośnie zbyt dynamicznie, z rozmów z miejscowymi wynika, że w tym roku wyjątkowo niewiele osób wybrało się na Korfu.
Lotnisko
Na Korfu jest jedno lotnisko, jeśli nie liczyć lądowiska dla wodnopłatów w zatoce Gouvia, na północ od Korfu (miasta).
SX-BMG (AirSea Lines / De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter)
Wodnopłaty latają na wyspę Paxos, możliwe jest także wykupienie lotu widokowego dookoła wyspy.
Mapka 1
Lotnisko na Korfu umieszczone jest w głębokiej zatoce (patrz mapka 1). Na wschód od jedynego pasa znajduje się górzysty półwysep Kanoni, zabudowany hotelami.
Mapka 2
Zatoka przecięta jest tamą, widoczną lepiej na drugiej mapce.
N977RY (Primera (Futura International Airways) / Boeing 737-800)
Tama jest bardzo istotna z punktu widzenia spottingu: jak widać samoloty lądujące na 35 przelatują tuż nad nią. Co ważniejsze, można przedostać się po niej na drugą stronę pasa (5-10 minut). Ale o miejscach za chwilę.
Lotnisko to w praktyce pas i płyta postojowa. Samoloty kołują po tym jedynym pasie (35/17), na jego południowym końcu znajduje się miejsce, w którym maszyny zawracają.
D-ABAE (Air Berlin / Boeing 737-800) - zdjęcie z tarasu przy barze, 21mm x 1,6
Backtracking (po lądowaniu na 17, przed startem z 35) jest na porządku dziennym. Miejsce to znajduje się w takim miejscu, że jest doskonale widoczne, niezależnie od pory dnia. Jak nie z tarasu umieszczonego nad nim, to z tamy.
Starty/lądowania na 17, nieco rzadsze, powodują konieczność zamknięcia drogi wiodącej z miasta Korfu na południe. Czasem tworzą się dość pokaźne korki z tego powodu.
Lądowania odbywają się na ogół na 35, ale dość często również na 17. Podobnie (tylko na odwrót) ze startami. Kierunki pasów, zwłaszcza jeśli chodzi o starty, zmieniane są bardzo często, tak, by oszczędzić paliwo i uniknąć długiego zajmowania pasa przez kołujące maszyny.
Samoloty
Lotnisko jest w stanie przyjąć wszystkie maszyny, poza największymi (B747). Niestety, nie oznacza to, że lądują na nim liczne A340 czy B777. Zdecydowanie przeważa ruch charterowy, realizowany przez przewoźników angielskich, holenderskich, niemieckich, austriackich, belgijskich, szwajcarskich, rosyjskich, czeskich i polskich (mniej natomiast jest maszyn ze Skandynawii). Różnorodność jest spora, choć zdarza się tak, że w ciągu kilku godzin ląduje kilka maszyn tego samego przewoźnika.
Ruch ostatnio nie rośnie. Przeciwnie, miejscowi spotterzy twierdzą, że wręcz maleje. Do przeszłości należy regularnie latający niegdyś A330 LTU.
G-OJMR (Monarch / Airbus 300B4-600)
Z widebodies udało mi się złapać jedynie A300 Monarch, zdarzają się także B767. Dość dużo można złapać także biznesjetów i mniejszych maszyn.
G-GPFI (OzJet / Boeing 737-200) - rok produkcji: 1974
Jak dla mnie, perełką tego sezonu były dwa 737-200 latające dla European Charters. Przylatują prawie codziennie po południu.
030 (Greece Air Force / PZL Mielec M-18 Dromader) - używany do wykrywania pożarów
Sympatycznym akcentem są polskie Dromadery.
Kiedy wybrać się na spotting? Wyłącznie w sezonie. Zimą ląduje kilka samolotów dziennie. W sezonie ruch jest znacznie większy, choć mocno nieregularny. Najlepsze dni to sobota, piątek, poniedziałek (w tej kolejności), najgorszy jest czwartek. Spędziłem ponad cztery bite godziny w czwartkowe popołudnie i wróciłem z prawie niczym.
Rozkład ruchu w ciągu doby, o ile udało mi się zorientować, wygląda mniej więcej tak: sporo jest operacji przed południem, potem, do końca dnia, ruch jest mniejszy, ale jak twierdzą tubylcy, łatwiej o ciekawsze maszyny po południu niż rano. Lotnisko przyjmuje samoloty 24h/dobę, wiele samolotów ląduje w nocy.
Spotting
W przeciwieństwie do wielu innych lotnisk w Grecji, spotting na Korfu nie budzi zainteresowania władz. Lotnisko nie ma znaczenia militarnego. Ale to nie jest wystarczający powód, by obserwować tam samoloty.
Powodem są REWELACYJNE miejsca do spottingu. Wystarczy spojrzeć na mapę 3, żeby zobaczyć, jak blisko pasa można się znaleźć. Odległość od osi to ok. 150 metrów. To nie wszystko. Miejsca, z których robimy zdjęcia są umieszczone wysoko na wzgórzu. Samoloty lecą na wysokości obserwatora, a potem są nawet niżej.
Podejście na 35, po lewej Mysia Wyspa, na którą można dostać się łódką. Jeden z najpiękniejszych widoków na Korfu + samoloty jako bonus.
Hitem jest obserwowanie lądowań na 35 przed południem (przewodnicy zabierają wycieczki, by pokazać im "lądujące samoloty z bliska"). Są dwa miejsca.
HA-LOH (Boeing 737-800 Malev) - miejscówki w tle
Starsze, to taras z barem, na którym możemy usiąść i zamówić coś do picia lub zjeść jakąś przekąskę (nie jest to "obowiązkowe", taras jest samoobsługowy) - białe parasole. Nowością jest otwarty w tym roku Starbucks (zielone parasole w prawym dolnym rogu).
SX-BGH (Boeing 737-400 AEGEAN) - drzewo rośnie w trochę złym miejscu...
Taras ciągnie się kawałek wzdłuż pasa
To pierwsze ma tą zaletę, że jest najlepszym miejscem do fotografowania samolotów backtrackujących, czasem można uchwycić przyziemienie lub start z 17, choć w tym niestety, przeszkadzają drzewa (jest ich niewiele, ale rosną w newralgicznych miejscach). Zaletą Starbucksa jest wysokość, na jakiej go zbudowano, nie mówiąc o kawie. Samoloty przelatują przed nosem. Nawet nieco niżej ;-) Jak blisko jest? A321 to ok. 80mm (przy mnożniku 1,6x).
F-GXGA ((NN) / Avions Pierre Robin DR 400-180)
Mniejsze maszyny wymagają oczywiście większych ogniskowych.
Kiedy słońce przechodzi na drugą stronę pasa (12-14), możemy przejść po tamie na drugą stronę zatoki.
G-CEAH (European Aircharter / Boeing 737-200)
Przechodząc możemy spróbować fotografować starty z 17 lub backtracki
Widok z tarasu na drugą stronę, widoczna tama
Po drugiej stronie zatoki jest tawerna "Nissos" (pomarańczowy budynek pod ogonem Finnaira). To też dobre miejsce do robienia zdjęć, choć trzeba mieć niezły refleks, jesteśmy bowiem bardzo blisko osi podejścia. Można nawet próbować robić zdjęcia samolotów zawracających na backtrack, ale to już spora odległość i rozgrzane powietrze może przeszkadzać. Pod tawerną, przy tamie, znajduje się plaża, tam można się wykąpać, chociaż ja osobiście wolałem nie rozstawać się z aparatem.
Zapewne, jeśli jest taka konieczność, można robić zdjęcia lądowań na 17 od strony lądu. Problemem mogą być liczne kable, poza tym i tak wszystkie lądujące tam maszyny jadą na backtrack i lepiej łapać je tam.
EI-CXN (Transaero Airlines / Boeing 737-300) - przez bardzo brudne szyby
Można też próbować robić fotki z lotniska, po odprawie.
Informacje praktyczne
Do miejsc spottingowych można dostać się bardzo łatwo. W okolice Starbucksa najlepiej taksówką/wynajętym samochodem z miasta, jest parking. Na drugą stronę można dojechać autobusem jadącym do Benisites. Nie powinno być problemów z noclegiem. Na półwyspie Kanoni jest kilka hoteli, są też hotele przy lotnisku i mnóstwo "kwater". Bez problemu znajdziemy też miejsce z widokiem na lotnisko, choć jeśli stan pokoi w hotelu przy tarasie widokowym jest taki, jak stan basenów, to wolałbym tam nie mieszkać. Poniżej tarasu widokowego jest domek, w którym można wynająć pokój. Tam bez zatyczek do uszu bym się nie wprowadził (i bez szerokątnego obiektywu). Domek jest chyba z 80 m. od osi pasa.
Podsumowując: może nie jest to St. Maarten, ale "prawie". Jeśli macie jakieś pytania, to pytajcie. Ja leciałem z Wizzem (loty raz w tygodniu, o wygodnej porze, tylko w sezonie).
No i najważniejsze: zdjęcia. Jeszcze ciepłe, nie opisane i nie do końca przejrzane. Jest ich sporo, zapraszam!
http://airnews.pl/view/list_by_location/12?page=1
http://airnews.pl/view/list_by_location/12?page=2
http://airnews.pl/view/list_by_location/12?page=3
Super!!!! Lotniosko marzenie :P
Poznajcie Bydgoszcz! Zapraszam na mojego bloga http://mojemiasto-bydgoszcz.blog.onet.pl/
super opis, super miejsce, chyba wiem gdzie wyskocze na kolejny urlop
pozdr
Super! Dzięki za wyczerpujące informacje. Bardzo mi się przydadzą za tydzień.
Pozdrawiam!
Tomek
Dzięki ze feedback. Wszystkie samoloty są już opisane, zapraszam jeszcze raz: http://airnews.pl/view/list_by_location/12
a jeśli macie mniej czasu, to polecam fotki zrobione tego dnia:
http://airnews.pl/view/list_by_date/2008-07-26
Wróciłem przed kilkoma dniami z Korfu. Wprawdzie Marcin doskonale opisał, co, gdzie i jak, niemniej jednak dodam trochę informacji i fotek od siebie.
Jak dla mnie najlepszym miejscem do fotografowania jest taras z barem, o którym wspominał Marcin. Trzeba tylko być tam przed południem. Później, tj. od około 1300 słońce przechodzi na drugą stronę, co niestety widać na niektórych moich zdjęciach. Cóż, albo się człowiek wyśpi na urlopie, albo zrobi dobre zdjęcia . Daszek rozpięty nad tarasem oraz oferta baru łagodzą znacznie trudy spottingu w śródziemnomorskim słońcu.
Oto kilka moich fotek z tarasu i okolicy :
Scenka rodzajowa z Grecji – International Airport i jego otoczenie
Start B737 na 17 …
… i lądowanie na 35. Marcin, o tym domku wspominałeś?
Backtracking "misia z Berlina" po lądowaniu na 17 - A319 Germanwings.
Jak się okazuje, B737 jest w stanie zawrócić po prostu na pasie.
Jeśli jesteśmy w okolicach tarasu przed południem polecam ścigać obiektywem startujące samoloty. Wykonując ciasne manewry, pokazują się od strony rzadko oglądanej z dołu na „zwykłych” lotniskach. „Berliński miś” po starcie na 17.
Spotting można rozpocząć natychmiast po wylądowaniu. Na zdjęciu smutne resztki greckiego F-104 w krzakach przy pasie startowym. Zdjęcie zrobione przez okno A320, którym przyleciałem.
Można również robić fotki ze środków komunikacji publicznej. Dromader sfotografowany przez okno autobusu lini nr 6 Korfu-Benitses.
Tu kilka słów o naszych Dromaderach. Na Korfu stacjonują dwa (dla dociekliwych – numery boczne 117 i 030) i praktycznie codziennie można zobaczyć któregoś w powietrzu a bywa, że i dwa naraz. W końcu sezon pożarów w Grecji jest w pełni i nie bez dumy tłumaczyłem spotkanej Greczynce, że samoloty, które z nimi walczą są „made in Poland”. Więcej zdjęć Dromaderów wstawił Marcin, więc nie będę ich dublować.
Poza Dromaderami, lata tu niewiele „wolnobieżnych”. Miłośnicy wiropłatów będą zawiedzeni. Przez dwa tygodnie spotkałem raptem tego EC-135 oraz Bö-105.
W ciągu dnia można zrobić sobie fajną fotkę na tamie na tle lądującego samolotu ale polecam również jako ciekawostkę wieczorny spacer na tamę. Ruch lotniczy wówczas jest niewielki i zdjęcia zrobić trudno, ale jak już coś startuje/ląduje o zmierzchu tuż nad głową, wrażenie „światło/dźwięk” jest niesamowite.
Start na 17 A320, zdaje się, że Air Berlin.
I jeszcze romantyczny widoczek na pas po zachodzie słońca…
… a jeśli ktoś nie ma ochoty na wycieczkę na lotnisko, to takie zdjęcia można robić nie ruszając się z plaży w miejscowości Benitses, około 4 km na południe od lotniska.
To tyle ode mnie.
Pozdrawiam!
Tomek
tak, zdaje się, że tam mozna wynająć kwaterę. cieszę się, że pobyt się udał (poznałeś lokalnych spotterów?).Zamieszczone przez Tomek
ja sam często wracam do tych fotek. niezwykłe miejsce.
Pobyt udał się, jak najbardziej ale lokalnych spotterów nie poznałem. W każdym razie nie odróżniali się od innych turystów.
Tomek
Wspomnieliście, że Wizz lata tam w sezonie. Z którego miasta w Polsce ma on połączenie z Korfu? Coś czuję, że jest to jeden z moich planów wycieczkowo-spotterskich na 2010
Pozdrawiam, Maciek.
Jak tam dolecieliście i ile Wam wyszło za bilet?
Pozdrawiam, Maciek.
kilka moich z ostatnich wakacji:
Boeing 737-8K5, TUIfly, D-AHFR
Boeing 737-8Q8, XL Airways, F-HAXL
Airbus A320-214, Air Berlin, D-ABDU
Airbus A320-214, Air Berlin, D-ABDU
Airbus A320-214, Thomas Cook Airlines, OO-TCJ
Airbus A320-214, Thomas Cook Airlines, OO-TCJ
Dassault Falcon 50, Serbia - Government, YU-BNA
Boeing 737-3Y0(QC), TNT, OO-TNG
Boeing 737-3Y0(QC), TNT, OO-TNG
Airbus A320-232, Aegean Airlines, SX-DVG
Airbus A320-232, Aegean Airlines, SX-DVG
Airbus A320-232, Aegean Airlines, SX-DVG
Boeing 737-8BK, Sunwing Airlines, C-FYLC/903
Boeing 737-8K5, Thomsonfly (Thomson Airways), G-FDZG
PZL-Mielec M-18B Dromader , Greece Air Force / Hellenic Air Force - Elliniki Polemiki Aeroporia, 127
Airbus A320-214, Easyjet, G-EZTG
Boeing 757-204, Thomsonfly (Thomson Airways), G-BYAP
Boeing 737-86Q, Viking Airlines (Sunwing Airlines), C-FEAK
Boeing 737-86Q, Viking Airlines (Sunwing Airlines), C-FEAK
Boeing 757-2T7 , Monarch Airlines, G-MONK
Airbus A320-232, Aegean Airlines, SX-DVG
Airbus A320-231, Thomas Cook Airlines, G-VCED
Airbus A320-231, Thomas Cook Airlines, G-VCED
Boeing 757-25F, Thomas Cook Airlines, G-JMCD
Boeing 757-25F, Thomas Cook Airlines, G-JMCD
Boeing 737-8BK, Sunwing Airlines, C-FYLC/903
Airbus A320-214, Easyjet, G-EZTG
PZL-Mielec M-18B Dromader , Greece Air Force / Hellenic Air Force - Elliniki Polemiki Aeroporia, 127
Boeing 737-8K5, Thomsonfly (Thomson Airways), G-FDZG
Boeing 737-86Q, Viking Airlines (Sunwing Airlines), C-FEAK
Boeing 757-204, Thomsonfly (Thomson Airways), G-BYAP
Airbus A320-214, Thomas Cook Airlines, G-SUEW
Airbus A320-214, Thomas Cook Airlines, G-SUEW
Airbus A300B4-605R, Monarch Airlines, G-MAJS
Airbus A320-232, Easyjet, G-TTOG
Boeing 737-45D, LOT Charters, SP-LLG
Boeing 757-25F, Thomas Cook Airlines, G-JMCD
Boeing 767-324/ER , First Choice Airways, G-OOBK
Airbus A320-232, BMI British Midland, G-MIDP
Boeing 767-324/ER , First Choice Airways, G-OOBK
Lotnisko Terminal, ,
Airbus A320-232, BMI British Midland, G-MIDP
i kilka z samolotu:
Boeing 737-45D, LOT Charters, SP-LLG
Boeing 737-4Q8, Centralwings, SP-LLK
Boeing 737-4Q8, Centralwings, SP-LLK
Boeing 737-4Q8, Centralwings, SP-LLK
Boeing 737-4Q8, Centralwings, SP-LLK
Zakładki