Witam,
Nie wiem czy to jest odpowiednie forum ale tutaj napisze.
Jak ustawic aparat aby zrobic zdjecie smigla w pelnym kolku? Jest jakies uniwersalne ustawienie aby zlapac obroty smigla?
Pozdrawiam,
Rafal
Wersja do druku
Witam,
Nie wiem czy to jest odpowiednie forum ale tutaj napisze.
Jak ustawic aparat aby zrobic zdjecie smigla w pelnym kolku? Jest jakies uniwersalne ustawienie aby zlapac obroty smigla?
Pozdrawiam,
Rafal
Długi czas (przeważnie 1/100s wystarczy) i śmigła będą ładnie rozmyte :)
To wszystko zależy od wielkości śmigieł i prędkości.
Inny czas będzie dla małego sportowego samolotu a inna dla dużego samolotu transportowego.
dla małego samolotu 1/100 może wystarczyć - choć nie zawsze. W locie powinno zamknąć. Kiedyś jak robiłem zdjęcia Su Kairysa, na płycie przed startem, śmigła złączyły się dopiero przy 1/50. Przy 1/100 pozostawała dziura. Co prawda niewielka, ale jednak.
Z dużymi śmigłami, np. samolotów transportowych już nie jest tak wesoło. Tam 1/100 nie wystarczy. Np. Dakota w przelocie zamknęła się w 1/60. Spartan w 1/80.
Panowie, dzieki za odpowiedz. Dzisiaj pojade na lotnisko popraktykowac. Narazie jedyne samoloty na ktorych moge cwiczyc ta technike to Saab 340 i DHC-8. Chce sie przygotowac na nadchodzace pokazy lotnicze.
Dzieki jeszcze raz.
Wczoraj na lotnisku przylecial tylko jeden turbosmiglowy samolot (SF340), i w dodatku wyladowal na zlym pasie. Zrobilem zdjecie z daleka na 1/60 i rzeczywiscie mialem pelne smigla.
To teraz musze czekac az do czwartku aby popstrykac zdjecia turbopropom :)
Dzieki jeszcze raz za wskazowki.
Pozdrawiam,
Rafal
Myślę, że pomocny może być ten poradnik: Poradnik fotografii - odc.6. Jak fotografujemy śmigła?
Dzieki za linka. W tym poradniku dowiedzialem sie ze helikoptery robi sie nawet do 1/15. Jutro bede mial pierwsza okazje popstrykac turbopropy. Juz sie nie moge doczekac :)
Powodzenia!
Pochwal się później efektami.;)
Tu masz efekt rozmycie stojącego śmigłowca przy 1/20s z ręki przy -13 stopniach :) Moim zdaniem lepsze było by zachmurzone niebo, wtedy efekt byłby bardziej widoczny.
http://photos.skrzydla.org/2011-02-17/92781_mid.jpg
skolei tutaj również 1/20s ale śmigłowiec w ruchu (start samolotowy)
http://photos.skrzydla.org/2009-08-13/31406_mid.jpg
I kolejne 1/20s ale już po ciemku
http://photos.skrzydla.org/2009-08-12/31356_mid.jpg
Przed zaczęciem fotografowania na takich czasach w dzień proponuje wyczyścić matryce. W związku ze zwiększoną wartością przysłony w takim czasie każdy syfek matrycowy na zdjęciu się ujawni.
Dzisiaj byla ladna pogoda i scigalem helikoptery po calym DC. Zdjecia robilem na 1/60. Smigla ladnie sie zamykaly tylko ze kadlub jest nie ostry.
Wiekszosc zdjec jest do wyrzucenia. Jak mozna zrobic ostre zdjecie helikoptera w locie przy takich ustawieniach?
Pozdrawiam,
Rafal
Nikt juz nie poradzi jak pstrykac? Podnioslem sie na 1/100 i zdjecia wychodza "takie sobie" ale znowu smigla sie nie zamykaja podczas ladowania na DHC-8. Zawsze zostaje luka. Na 1/80 wszystkie zdjecia sa blurry.
Tutaj jest zdjecie dla przykladu:
http://home.comcast.net/~tipek/propblur.jpg
Pomocy!!! Mam jeszcze 6 tygodni do praktyki :)
Przy lądowaniu ciężko będzie złapać ci zamknięte śmigła, bo przy podchodzeniu zazwyczaj są na małych obrotach. Co innego przy samolotach sportowych - tu obroty są dużo wyższe więc łatwiej złapać pełny "dysk". Poza tym już na powyższym zdjęciu efekt jest fajny. Jak zwykle w takich przypadkach - ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć... a że zdjęcia wychodzą poruszone, to naturalne przy dłuższych czasach...