Masz może jakąś surówkę w większej rozdziałce albo najlepiej RAWa?
Witajcie,
Mam pytanie związane z obróbką zdjęć z pokazów etc. Mam sporo takowych zdjęć i po kilku godzinach spędzonych z photoshopem nasuwa mi się jedno pytanie, czy moje zdjęcia są po prostu kiepskie czy może nie potrafię "wyciągnąć" z tych zdjęć czegoś fajnego.
Wklejam przykładowe zdjęcie i proszę o porady, a jeśli ktoś z Was mógł by poświęcić chwilkę na obróbkę tego zdjęcia wedle własnych możliwości był bym wniebowzięty
Pozdrawiam wszystkich maniaków serdecznie!
wspomniane zdjęcia :
Masz może jakąś surówkę w większej rozdziałce albo najlepiej RAWa?
RAWa niestety nie mam, wrzucam link do pliku z oryginałami :
Darmowy hosting plików, zdjęć i obrazków - Hostuje.net
Dzięki za odezw!
Ale konkretnie chcesz z nimi zrobic ? Zamiast probowac jakis bezsensownych obrobek, pomysl nad kadrowaniem i technika fotografowania. Tym zdjeciom by nic nie brakowalo jakby byly zrobione z glowa.
Moja porada - wywal PSa w cholere, naucz sie robic zdjecia, rozmyj smigla itd...
KZ
To oczywiste, że jeśli zdjęcie jest słabo zrobione nawet najlepszy grafik mu nie pomoże. Mam tego świadomość. Z ustawieniami aparatu walczę nieprzerwanie od jakiegoś czasu i staram się jak mogę Zdjęcia pochodzą z ubiegłego roku.
Pytasz co właściwie chciał bym z nimi zrobić - i tu właściwie dochodzimy do tego o czym piszesz, czyli poprawa samego zdjęcia.
To niezwykle cenne dla mnie usłyszeć porady ludzi którzy się na tym znają i robią świetne zdjęcia nie od roku.
Dlatego dziękuje za porady serdecznie!
Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 09-10-2012 o 10:30 Powód: ort.
Ale tu nie trzeba walczyć z niczym tylko opanować podstawy, czyli samolot musi wypełniać większość kadru żeby było z czego ciąć i w przypadku śmigłowych czas powinien być odpowiednio dłuższy żeby rozmyć śmigło.
Jeśli już próbuję zabawy z PS to tylko sprawdzam (po wołaniu z RAW) czy ustawienia auto tony, auto kontrast nie poprawią zdjęcia i potem tylko wyostrzam i odszumiam, na inne zabawy szkoda czasu.
Zresztą zauważyłem, że im mniej kombinuję z obróbką, tym częściej foty wchodzą do galerii. Tak jak koledzy piszą powyżej grunt to dobry materiał wyjściowy.
To zdjęcie pierwsze bym wykadrował ciasno, tak by wypełnić kadr wszystkimi 4 samolotami i pewnie obrócił tak by leciały w pionie - ale to tylko moje przemyślenia.
Ponadto przy tych fotach czas rzędu 1/250-1/200 dałby ładne rozmycie śmigieł, które prawie zatrzymałeś czasami 1/500 i 1/640.
Co do drugiego to wykadrowałbym tak, by samolot był mozliwie blisko prawej strony zdjęcia, a za nim smuga.
Dziękuje za wszelkie porady raz jeszcze!
A co w przypadku samolotów które poruszają się szybciej niż śmigłowe? Jak z czasami i ustawieniami aparatu? Czy w przypadku grupy samolotów które zajmują większą część kadru, focus powinien być ustawiony centralnie i całościowo? Przeglądałem inne tematu związane z techniką robienia zdjęć lotniczych i są one na prawdę pomocne!
W tych zdjęciach, moim zdaniem właśnie ostrość zawodzi najbardziej, poprawa PSem grozi zbyt dużymi szumami.
IMHO w podanych przez Ciebie teraz zdjęciach to niekoniecznie ostrość jest problemem, szczególnie, że pierwsza fota robiona przy 1/1000 a druga nie wiem bo nie ma exif-a. Zresztą ostrość można by ocenić przy pełnym rozmiarze foty (może wklej link do full rozmiaru).
Bardziej jest problem z ekspozycją i światłem, IMHO korekta +1EV by tu mocno pomogła. No i kontras jest "słaby".
Ja jak focę samoloty (pasażery na lotnisku) to mam zazwyczaj tak: ISO zawsze jak najniższe, pomiar światła albo centralnie ważony albo skupiony (w Canon jest coś takiego jak skupiony), zazwyczaj korekta do +1EV (to zależy od sytuacji), AF w trybie ciągłym no i zazwyczaj tryb seryjny.
przy odrzutowcach, gdzie nie ma śmigła staram się nie schodzić poniżej teoretycznej granicy poruszania zdjęcia, tzn. jak ogniskowa np. 300mm, to na cropie 1,6, staram się nie krócej niż 1/480s
przy śmigłowych staram się „poruszyć” śmigła i próbuję czasy do 1/250,
przy panningu próbuję w granicach 1/50 – ale tu jeszcze dużo muszę poćwiczyć
Ostrzę punktem centralnych.
Oczywiście, tak naprawdę wszytko zależy od bardzo wielu zmiennych. Jak światło do kitu to i najlepszy sprzęt go nie zastąpi. Dużo zależy również od praktyki i umiejętności wyciągania wniosków z własnych zdjęć.
Tu na przykład wrzucam link do zdjęcia nie ruszanego w ogóle żadnym programem graficznym : http://www.kochamnarty.pl/uploads/im...__p9249229.jpg
I większa rozdzielczość zdjęć które wrzucałem powyżej :
http://www.kochamnarty.pl/uploads/im...__2ostrava.jpg
http://www.kochamnarty.pl/uploads/im...wy_1_kopia.jpg
Puki co, twierdzę że korekta czasów jest rzeczą nad którą muszę szczególnie popracować
Uważam, że zdjęcia jak na warunki oraz możliwości sprzętu, w których je zrobiłeś są ostre, problemy tak jak pisałem są wg mnie inne – przede wszystkim ekspozycja, a do tego: warunki oświetleniowe, szum, który widać w powiększeniu (szczególnie na dwóch ostatnich), nie bez znaczenia jest też pewnie przejrzystość powietrza (jak byłem w Ostrawie to po przelotach z „dymem” łapałem trochę kadrów z pozostałością „dymu” i widać było, że jest problem również przez to – kontekście).
Na pierwszym jest niby nieostrość samolotu, ale chyba to bardziej kwestia obrazowania niż poruszenia.
IMHO zacznij od pracy z korektą EV – wg mich doświadczeń do +1 często pomaga, szczególnie jak masz jasne niebo.
I nie to żebym się czepiał, ale nie pracuj nad korektą czasu, tylko korektą ekspozycji
Wyszły to bardziej porady antyphotoshop niż photoshop
Porada to porada, w tym wypadku bardzo cenna.
Miał bym jeszcze jedno pytanie - czy istnieje program do wywoływania RAWów (w przypadku olympusa .orf) alternatywny dla PSa?
Lightroom, Capture One, Bibble a z darmowych RawTherapee i FastStone Image Viewer.
Dziękuje, puki co zainstalowałem oryginalne oprogramowanie olympusa, ale wydaje mi się że to chwilowe
Dopóki piłka w grze, póki co wszystko jest możliwe.
BTW Słownik nie podkreśla, ani jednej, ani drugiej wersji. Może ktoś bardziej obeznany w temacie się wypowie?
Co tu napisać....
Zakładki