Jak robi się zdjęcia pod słońce i przy dużym falowaniu powietrza to takie są efekty. Na jakość zdjęć na Jetphotos składają się 3 podstawowe czynniki:
1. fotograf, który ogarnia sprzęt
2. miejscówka
3. screenerzy
Witam.
Jest to mój pierwszy post na forum (jakimkolwiek forum) więc proszę o wyrozumiałość
Problem jest następujący:
Pewnego dnia fotografowałem samoloty na lotnisku w Krakowie, po raz pierwszy ze świeżo kupionym używanym sprzętem (jestem początkujący). Ustawiłem automatyczny tryb wyboru parametrów aparatu bez lampy. Pogoda była znakomita - słonecznie, prawie żadnej chmury, a na pewno w nad i w otoczeniu lotniska, upał. Robiąc zdjęcia zwracałem uwagę na wybrane automatycznie ustawienia. Czas: około 1/240-500, F=6-10, ISO-AUTO. Jakość zdjęcia FINE - najlepsza, rozmiar 14 mpix, format jpeg (tak, że aparat sam konwertuje RAW>JPEG. Na podglądzie w aparacie zdjęcia wyglądały w miarę dobrze, chociaż Nikon D3100, którym fotografowałem ma dość niską rozdzielczość ekranu. Następnie zdjęcia na karcie pamięci skopiowałem na komputer poprzez podpięcie jej przez czytnik kart. I tu czekało mnie niemiłe zaskoczenie: zdjęcia były w ogóle jakieś takie niedoświetlone, samoloty nie ostre. Dużo brakowało im do tych z np. jetphotos.net, na których można zobaczyć blachy składające się na pokrycie kadłuba samolotu, a biały lakier aż bije po oczach, chociaż zdaję sobie sprawę, że tamte są poddane małej obróbce.
Podaję link do niektórych zdjęć, które wtedy zrobiłem i nie są poddane żadnej obróbce czy czemukolwiek innemu, tylko zmniejszone do 1920 szerokości: https://www.dropbox.com/sh/2qijmendd...yeieDv1oUHTPda.
Zależy mia uwagach w sprawie tych zdjęć i określeniu co jest nie tak. Może jest to wina złych ustawień dobranych automatycznie przez aparat?
Mój sprzęt: Nikon D3100+Nikkor 55-300+założona osłona przeciwsłoneczna na obiektyw+statyw.
Proszę o pomoc w tej sprawie.
Oczywiście mogę podać jakieś informacje co do sprzętu i warunków panujących wtedy na lotnisku.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
Jak robi się zdjęcia pod słońce i przy dużym falowaniu powietrza to takie są efekty. Na jakość zdjęć na Jetphotos składają się 3 podstawowe czynniki:
1. fotograf, który ogarnia sprzęt
2. miejscówka
3. screenerzy
Bo robiłeś zdjęcia pod słonce i gdy gorące powietrze przy ziemi zniekształcało krawędzie samolotu. W takich warunkach nie uda Ci się nigdy zrobić idealnego jakościowo zdjęcia.
Pozdrawiam
.................Don't let me die, I want to fly
Wypunktuję kilka technicznych błędów i/lub porad:
1. "Jestem początkujący" nie jest usprawiedliwieniem dla używania trybu Auto - w ten sposób na zawsze pozostaniesz początkującym. Opanuj w pierwszej kolejności tryby A i S. Tego pierwszego będziesz używał w 80-90% przypadków dla kontroli nad optymalną przysłoną dla Twojego obiektywu i głębią ostrości, tego drugiego przy panningu lub zdjęciach śmigieł aby uzyskać pożądane rozmycie obrazu.
2. Nie jest prawdą, że zdjęcia robiłeś na f/6-10. 3 z 5 zdjęć które zalinkowałeś są zrobione na f/5.6 czyli na maksymalnym otwarciu Twojego obiektywu. Wszystkie obiektywy mają słabszą ostrość i kontrast przy pełnym otwarciu, a efekt potęguje się na dłuższym końcu obiektywów zoom. No i generalnie kitowy 55-300mm jakimś tytanem ostrości nie jest. Po raz kolejny kłania się tryb A (priorytet przysłony) i niestety przy dłuższych ogniskowych (>200mm) optymalną wartością dla tego obiektywu będą okolice f/8.
3. ISO Auto - w tym przypadku problemu nie było bo było na tyle jasno, że aparat utrzymał ISO 100, ale na przyszłość polecam ustawienie maksimum ISO Auto na 400.
4. Zmień tryb autofokusa z AF-A na AF-C i tryb AF-Area Mode z Auto na Single. Z AF-A aparat sam decyduje, czy obiekt jest stacjonarny czy poruszający się, z AF-C masz pewność, że aparat będzie śledził obiekt. Z AF-Area Mode ustawionym na Single wybierasz którym punktem autofokusa w wizjerze chcesz śledzić samolot (D3100 ma ich 11 jeśli dobrze pamiętam), zamiast pozostawiać to do wyboru aparatowi (który np. może wyostrzyć na końcówkę skrzydła zamiast na kadłub).
5. Format zdjęcia - zapomnij o JPEG i rób zdjęcia w NEF, inaczej pozbawiasz się praktycznie możliwości późniejszej obróbki zdjęcia z zadowalającymi rezultatami.
6. Natychmiast wyłącz Active D-Lighting i zapomnij o istnieniu tej funkcji. W niektórych sytuacjach może być ona pomocna, ale spotting absolutnie do nich nie należy. Generalnie jest ona mocno zwodnicza i często robi więcej szkody niż pożytku.
7. Jeśli robisz zdjęcia ze statywu to wyłącz VR na obiektywie.
8. Wejdź w ustawienia Picture Control, podciągnij ręcznie kontrast i ostrość o jedną lub dwie działki i zobacz, czy rezultaty bardziej Ci teraz odpowiadają. Spróbuj też ustawień Vivid lub Landscape. Niestety D3100 nie obsługuje zewnętrznych plików Picture Control więc nie będziesz mógł sobie stworzyć własnej krzywej tonalnej na komputerze, ale i tak wiele można osiągnąć dostępnymi ustawieniami. Aha - gdybyś robił zdjęcia w RAW (NEF), to mógłbyś do woli eksperymentować z Picture Control bowiem jest to jedno z ustawień które w RAW można zmieniać bezstratnie.
To tyle technicznych porad na tacy, bo miałem dobry humor i sam spędziłem kilka lat z tym aparacikiem. Reszta to praktyka, praktyka, i praktyka. No i weź pod uwagę też to, co napisali koledzy powyżej, Twoja miejscówka nie była idealna - no ale to też podpada pod praktykę.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Na potrzeby początkującego kolegi z kitowym obiektywem i najniższą w hierarchii lustrzanką dokonałem kilku skrótów myślowych. Ale jak już mamy być ściśli, to obiektywów które są dobre przy całkowicie otwartej przysłonie (ale po przymknięciu o 1-2 działki stają się fantastyczne) kilka się znajdzie, ale takich, które od razu osiągają maksimum? Raczej wątpię w ich istnienie.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Witam
Dzięki wszystkim za podpowiedzi i uwagi, szczególnie stnm. Kolejna praktyka szykuje się w Warszawie.
mam nadzieję że odpowiedzi przydadzą się nie tylko mnie
Pozdrawiam
Ok, tych szkieł nie znałem. System Canona śledzę raczej pobieżnie. Ale żeby nie ciągnąć dyskusji niepotrzebnie, niech będzie że masz rację, że są obiektywy które w bardzo specyficznych przypadkach* oferują maksymalną rozdzielczość przy pełnym otwarciu.
* - tylko w centrum klatki, tylko na konkretnej ogniskowej, pomijając inne zależne od przysłony parametry wpływające na jakość obrazu (np. winietowanie), i nie wspominając o ograniczonej przydatności tak szerokiego kąta w spottingu.
Oczywiście, że cudów się nie zrobi i fizyki nie przeskoczy w obiektywie za marne kilka tysięcy złotych. Profesjonalne obiektywy do celów naukowych oferują o wiele lepsze parametry, ale kosztują też "profesjonalnie".
Za to w zupełności nie zgodzę się z ograniczoną przydatnością szerokiego kąta w spottingu. Szerokie szkło jest niezastąpione a czasem niezbędne do spottingu, czy to z bliska, czy wewnątrz samolotu. Spotting to nie tylko leżaczek, piwko i teleobiektyw na podejściu.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Oczywiście zgoda, ale jednak dobre 70% czy 80% galerii to zdjęcia tele "spod płota", i to głównie miałem na myśli. Szczególnie, gdy mówimy o nowicjuszach. Osobiście też bym bardzo chętnie poużywał szerokich kątów do spottingu, ale żeby na spokojnie wejść na płytę lub do pustej maszyny - najlepiej ze statywem - to przypuszczam, że bez znajomości nie da rady.
Da rade
FOTO > http://www.zicher.net | RADAR > http://www.radar.zicher.net | ACARS > http://www.acars.zicher.net
Chętnie się dowiem jak. Fotografią zajmuję się na co dzień, natomiast konkretnie spottingiem raczej od święta, więc szczerze mówiąc nie miałem nigdy ciśnienia by się dopytywać i próbować.
Chocby dzieki temu forum:
1- do Lasku byly organizowane 2 wejscia
2- do Poznania tez jak mnie pamiec nie myli byly wejscia 2 razy
3- Katowice maja DzienSpottera, od CHYBA Maja do wrzesnia
4 - Najprostsza sprawa - POKAZY - duzo jest maszyn otwartych dla zwiedzajacych/ogladajacych
FOTO > http://www.zicher.net | RADAR > http://www.radar.zicher.net | ACARS > http://www.acars.zicher.net
Ostatnio edytowane przez pwl ; 12-08-2014 o 08:45
galeriaPozdrawiam, http://tomaszi.blogspot.com/
Zakładki