Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 50
Like Tree46Likes

Wątek: Obróbka zdjęć - workflow i programy

  1. #21

    Dołączył
    Apr 2018
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez MarekNC Zobacz posta
    i mała dygresja: obserwuję, podpatruję efekty pracy kolegów, bardzo chciałbym poznać warsztat np tego fotografa:
    https://www.airplane-pictures.net/ph...her.php?p=6281
    Refleks pantery, zwinność małpy, pewna łapa i dobre oko to są główne elementy warsztatu Sandora z własnego doświadczenia wiem, że jak fotograf lichy to nawet turbo obróbka i cudowne filtry niewiele pomogą

  2. #22
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MarekNC Zobacz posta
    i mała dygresja: obserwuję, podpatruję efekty pracy kolegów, bardzo chciałbym poznać warsztat np tego fotografa:
    A co u niego zachwyca? Serio pytam, bo trochę zdjęć przejrzałem i ani kadry nie są jakieś super ani obróbka.

    Mi bardzo odpowiada obróbka tego gościa z Helsinek -> https://www.airplane-pictures.net/ph...reen_timestamp
    Bardzo przyjemny kontrast, nasycenie kolorami i przede wszystkim szczegółowość zdjęć a nie przesadzona obróbka ala grafika komputerowa a później ratowanie się przed szumem odszumianiem na pupkę niemowlaka. Światło i miejscówki też są jego sprzymierzeńcem, bo czy dzień czy noc ma super doświetlone kadry.

    Czasami też lubię pooglądać trochę ostrzejszą obróbkę ale dalej ze smakiem i spoglądam w kierunku tego Holendra -> https://www.airplane-pictures.net/ph...her.php?p=6699
    myszygon and solti like this.

  3. #23
    Awatar MarekNC

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek_c Zobacz posta
    Refleks pantery, zwinność małpy, pewna łapa i dobre oko to są główne elementy warsztatu Sandora z własnego doświadczenia wiem, że jak fotograf lichy to nawet turbo obróbka i cudowne filtry niewiele pomogą

    pełna zgoda, i dlatego wyróżniłem Sandora.

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    A co u niego zachwyca? Serio pytam, bo trochę zdjęć przejrzałem i ani kadry nie są jakieś super ani obróbka.
    Prosta odpowiedź: ja tak nie umiem. Kilkakrotnie staliśmy obok siebie na pokazach i jego zdjęcia były najlepsze, i na ile potrafię ocenić wszystkie elementy wpływające na ostateczny efekt kadru to Jego umiejętności użycia w minimalistyczny sposób obróbki bardzo mnie się podobają. Fin - dobre efektowne foty, jednak usuwa exif, przez co nie łapie się do moich kryteriów.

    Cytat Zamieszczone przez Bangi Zobacz posta
    IMHO u Sandora jakiejś szczególnej obórki nie ma,
    ... i właśnie o to chodzi, ...


    sory za odpowiedzi na raty, proszę o połączenie.
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 08-11-2018 o 09:24 Powód: scalenie i poprawa cytatow

  4. #24

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    A co u niego zachwyca? Serio pytam, bo trochę zdjęć przejrzałem i ani kadry nie są jakieś super ani obróbka.

    Mi bardzo odpowiada obróbka tego gościa z Helsinek -> https://www.airplane-pictures.net/ph...reen_timestamp
    Bardzo przyjemny kontrast, nasycenie kolorami i przede wszystkim szczegółowość zdjęć a nie przesadzona obróbka ala grafika komputerowa a później ratowanie się przed szumem odszumianiem na pupkę niemowlaka. Światło i miejscówki też są jego sprzymierzeńcem, bo czy dzień czy noc ma super doświetlone kadry.

    Czasami też lubię pooglądać trochę ostrzejszą obróbkę ale dalej ze smakiem i spoglądam w kierunku tego Holendra -> https://www.airplane-pictures.net/ph...her.php?p=6699
    Jako iż już pojawiłeś się w tym wątku, dałoby radę, gdybyś przedstawił swój workflow? Pretty please

  5. #25
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MarekNC Zobacz posta
    Fin - dobre efektowne foty, jednak usuwa exif, przez co nie łapie się do moich kryteriów.
    Marek ale ze sprzętem się nie kryje Canon 5D IV + 400mm 2.8 L IS, tak ma na Instagramie. Czasy naświetlania raczej krótsze niż dłuższe bo stawia na szczegół a nie rozmycie tła.

    Cytat Zamieszczone przez andżej Zobacz posta
    Jako iż już pojawiłeś się w tym wątku, dałoby radę, gdybyś przedstawił swój workflow?
    Ja widzisz używam równolegle trzech aparatów D7100, D800, NX500, a wcześniej jeszcze k10D, K-5 i NX300.
    Zdjęcia wywołuję w ACR i obrabiam w PS CS5. Soft jest bardzo wiekowy, ale ani na CS6 ani na CC nie potrafiłem osiągnąć satysfakcjonującego mnie efektu. Pewnie to kwestia obycia ale nowsze wersje mi nie leżą tak samo jak LR. Już pomijam fakt, że polskojęzyczne wersje PSa mi też nie leżą i uparcie używam wersji angielskiej.
    Po zakupie D800, chciałem wywoływać RAWy tak jak wcześniej wywoływałem RAWy z D7100 ale to dawało opłakany efekt, szczególnie wyostrzanie i odszumianie degradowało obrazek. Trzeba było startować od zera i kombinować z ustawieniami, teraz w miarę to opanowałem ale dalej jest problem z odszumianiem w ACR powyżej ISO1000 i dlatego zainstalowałem plugin NeatImage, do którego są presety do D800 i tak jakoś sobie radzę.
    Między obróbką RAWów z NX500 a D7100 też jest duża różnica, a niby oba to APS-C i raptem 4mln pixeli różnicy. Z D7100 (i z D800 też) nie wyciągnie się tak niebieskiego nieba jak z NX500. Po podkręcaniu nasycenia pojawia się banding albo wszystko wygląda sztucznie.
    Nawet w obrębie jednego aparatu inaczej obrabiam zdjęcia z Samsungu 30/2, który daje po prostu żyletę i ogromny kontrast a inaczej z Samsunga 16-50PZ, który jest po prostu średniakiem, co gorsza z ogromną dystorsją beczkowatą, którą redukuje soft Samsunga pod warunkiem, że się go używa.

    Ten długi wywód jest po to żeby uzmysłowić Ci, że podawanie parametrów wyostrzenia, odszumiania, kontrastu, saturacji itd. w przedziałach od do mija się z celem, bo jest uzależnione od puszki i szkła, a nawet koloru samolotu, bo jak jest czarny a niebo białe to wcześniej pojawi się biała obwódka niż przy białym na niebieskim tle.

    Nie zmniejszam tak jak BartEPBY, dla mnie jest to zbyt pracochłonne choć faktycznie widać różnicę. Po imporcie z ACR do PSa używam narzędzia crop ze sztywnymi proporcjami jak np 1920x1280px i później ostrzę narzędziem unsharp mask dopasowując promień tak żeby nie wychodziły białe obwódki i zęby.
    Nie korzystam z masek tak jak Marek, nigdy się tego nie nauczyłem.
    Nie używam wcale lub mniej niż +10 narzędzia clarity w ACR, bo powoduje to efekt halo. W granicach dobrego smaku używam fill light. Jak matryca wybacza prześwietlenia, a ta z D800 i mniej z NX500 pozwala, to czasami przy kontrastowych scenach używam recovery. Generalnie w Nikonie lepiej niedoświetlić i potem wyciągnąć z cienia niż prześwietlić bo światła są słabe. Winietę, aberrację usuwam w ACR, niektóre obiektywy mają presety ale do Tamrona 150-600 G2 mój ACR jest za stary, tam samo jak do całego systemu NX. Poziom też w ACR przy użyciu siatki, bo u nas w galerii też jest siatka i nic na oko nie robimy.

    Cytat Zamieszczone przez andżej Zobacz posta
    ale wystarczy zerknąć na listę "najwięcej dodanych w 24h/7 dni". Podejrzewam, że te osoby nie dopieszczają każdej fotki artystycznie (stąd nie o poziom ala Hesja mi chodzi), a mają już utarty workflow ze zmiennymi ustawieniami aplikowanymi do konkretnego już zdjęcia, który zajmuje max naście minut per fotka, a nie dziesiąt lub set. Mam nadzieję, że przybliżyłem, o co mi chodzi.
    Nie mam żadnych zapisanych presetów tak jak sugerowałeś w poście. Jak zacznę jechanie z presetami to skończę przygodę z galerią bo hurtowe wrzucanie niedopracowanych zdjęć mnie nie kręci. Każde zdjęcie obrabiam indywidualnie, stąd z danej serii każde może mieć inny balans bieli czy nasycenie i kolor nieba. Niestety zajmuje to dużo czasu, a jak przychodzi stemplować plamy to bardzo dużo, ale tak trzeba, bo userzy bezlitośnie wytykają gnioty kadry lotnictwo.net.pl nie widząc przy tym jakie swoje gnioty wysyłają.
    Ostatnio edytowane przez schwefel ; 08-11-2018 o 17:40

  6. #26

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Nie mam żadnych zapisanych presetów tak jak sugerowałeś w poście. Jak zacznę jechanie z presetami to skończę przygodę z galerią bo hurtowe wrzucanie niedopracowanych zdjęć mnie nie kręci. Każde zdjęcie obrabiam indywidualnie, stąd z danej serii każde może mieć inny balans bieli czy nasycenie i kolor nieba. Niestety zajmuje to dużo czasu, a jak przychodzi stemplować plamy to bardzo dużo, ale tak trzeba, bo userzy bezlitośnie wytykają gnioty kadry lotnictwo.net.pl nie widząc przy tym jakie swoje gnioty wysyłają.
    Dzięki za posta. Co do tego presetu, to nigdy go nie sugerowałem i nie wiem dlaczego zostałem tak zrozumiany.

    Cytat Zamieszczone przez andżej Zobacz posta
    Ja wiem, każde zdjęcie ustawia się indywidualnie i nie ma magicznego presetu - już to też napisałem, że ustawienia per zdjęcie są zmienne. Ale pewien workflow jest też stały.
    Chodzi mi o to, że spędzam obecnie około 20-30 min/foto i chcąc wrzucić np. 10 wychodzi pół dnia Chcę ten proces przyspieszyć, nie tracąc na jakości, a nawet ją zyskując. Stąd te pytania.

  7. #27
    Awatar MarekNC

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie korzystam z masek tak jak Marek, nigdy się tego nie nauczyłem.

    ... i jak widać da się bez tego żyć, co prawda operowanie na warstwach przyśpiesza obróbkę.

  8. #28
    Senior Screener
    Awatar adamsc

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    Piastów/EPWA

    Domyślnie

    U mnie wygląda to tak:

    Z poziomu RAWa: (gdy RAWy są z jednego dnia, przy identycznych warunkach i podobnych kadrach to obrabiam jedno zdjęcie ze środka serii, tworzę preset i w pozostałych wprowadzam tylko drobne poprawki i ustawiam horyzont)
    - temperatura
    - ekspozycja
    - światła (na minus)
    - cienie
    - biel, czerń (zazwyczaj wyciągam trochę czerni)
    - kontrast
    - nasycenie
    - ostrzenie (amount 35-50; radius 0,5)
    - automatyczne usunięcie aberracji chromatycznej
    - wyprostowanie zdjęcia

    Potem eksportuje do tiffa i obrabiam w CS6:
    1. wykadrowanie
    2. zmniejszenie do rozsądnego rozmiaru, od razu do oczekiwanej wielkości (interpolacja dwusześcienna do gładzenia gradientów).
    3. wyostrzanie wstępne za pomocą maski wyostrzającej (wartość: 100-220; promień 0,2; próg 0)
    4. odszumianie - podstawowa redukcja szumów w PS, intensywność - 8; preserve details 70-95%; reszta 0%.
    5. ponowne ostrzenie o ile jest potrzebne (wartość 20-120; promień 0,2; próg 0)
    6. stemplowanie plam
    7. drobne zmiany kontrastu i jasności
    8. punktowe zmiany jasności przy użyciu rozjaśnij/ściemnij
    9. punktowe ostrzenie, odszumianie (maska wyostrzająca; promień 0,2; wartość zależnie od potrzeb)
    10. zapis w jpg

    Efekty jak na lustro entry level są całkiem przyzwoite. Ciężko będzie wyciągnąć z tego sprzętu coś więcej.

    Link do zdjęć
    frik, andżej, Bangi and 1 others like this.

  9. #29
    Awatar andrew23

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWR/Oława

    Domyślnie

    Kompleksów obróbkowych człowiek może przy Was się nabawić Warstwy, maski i inne tu wymienione niektóre etapy to dla mnie czarna magia.
    Teraz się będę stresował przy próbach dodawania zdjęć do galerii
    W każdym razie szacun, że tak wyczerpująco dzielicie się tu tajnikami swojego warsztatu.

  10. #30
    Photo Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    To chyba nie żadne tajniki
    Myślę, że u każdego gruntem jest próba zrobienia jak najlepszej technicznie klatki w aparacie

  11. #31
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adamsc Zobacz posta
    4. odszumianie - podstawowa redukcja szumów w PS, intensywność - 8; preserve details 70-95%; reszta 0%.
    A dlaczego nie odszumiasz przy wywoływaniu RAWa? ACR gorzej sobie radzi?
    Może i ja się czegoś nowego dowiem.

    Cytat Zamieszczone przez andżej Zobacz posta
    Chodzi mi o to, że spędzam obecnie około 20-30 min/foto i chcąc wrzucić np. 10 wychodzi pół dnia Chcę ten proces przyspieszyć, nie tracąc na jakości, a nawet ją zyskując. Stąd te pytania.
    To nie jest nic nadzwyczajnego, dlatego czasami noc jest zarwana bo swoje trzeba obrobić i czyjeś ocenić.
    Jak wczoraj obrabiałem zdjęcia z Płockiego Pikniku sprzed 5 lat, to 10 zdjęć zajęło mi ok. 2 godzin, bo i sprzęt był inny - krótszy bo tylko 300mm, gorsza stabilizacja i AF, więc trzeba było się przyłożyć do obróbki żeby coś z tego wyciągnąć a to tylko 1200px.
    http://lotnictwo.net.pl/gallery/foto...isla(%20).html
    http://lotnictwo.net.pl/gallery/foto...(%20EPPL).html
    Ostatnio edytowane przez schwefel ; 09-11-2018 o 21:07

  12. #32
    Photo Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    @andżej - wracając do Twojego posta #26, 20-30 minut to IMHO dość długo. U mnie, mimo że workflow wydawać się może rozbudowany schodzi mi max 10 minut na fotę. Choć nie będę ukrywał, że kiedyś siedziałem nawet dużo dłużej nad niektórymi fotami, ale teraz takie nad którymi siedzieć trzeba, to raczej wyrzucam do kosza

  13. #33
    Awatar MarekNC

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Najwięcej czasu tracę na selekcję zdjęć jako że robię RAW-y staram się przynajmniej wywalić kadry skopane, średnio wychodzi ok 10 minut na kadr

  14. #34
    Moderator
    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    Dla przykładu.
    W canonowskim DPP wybieram jednego rawa z dwu-zdjęciowej serii oraz likwiduję aberrację. Importuję do PS, tam kadruję 16:9, zmniejszam do 1920. Na koniec filtrem górnoprzepustowym podostrzam w ramach potrzeb i zapisuję. Cała operacja obróbkowa dla wersji "galeryjnej" trwa 2 minuty, a czy efekt końcowy nadaje się do tej czy innej galerii internetowej nie ma dla mnie absolutnie żadnego znaczenia bo frajdę zapewnia mi zabawa LR dla własnych potrzeb, ale o tym tutaj nie dyskutujemy ;-)
    btw - Kwestie odplamiania, balansu bieli czy innych rzeczy zazwyczaj wykonuje przed naciśnięciem migawki.

    IMG_1486.JPG
    Załączone obrazki Załączone obrazki
    frik likes this.

  15. #35
    Photo Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Co do selekcji, to ja od pewnego czasu zmuszam się, by selekcję robić podczas zgrywania zdjęć do kompa, bo inaczej to mi leżały takie starocie i gnioty, a miejsca brakowało.

  16. #36
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Mam drobne pytanko (mam nadzieję, że to dobry wątek).
    Używa ktoś Capture One do obróbki RAWów - tak na dłużej.
    Mam kilka pytań - chodzi mi głownie o odszumianie.

    p,paw

  17. #37
    Awatar Cavrii

    Dołączył
    May 2018
    Mieszka w
    EPTO

    Domyślnie

    Mam pytanie, zdjęcie robicie jak największe typu 6000x4000 czy ciut mniejsze? Pozdrawiam.

  18. #38

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cavrii Zobacz posta
    Mam pytanie, zdjęcie robicie jak największe typu 6000x4000 czy ciut mniejsze? Pozdrawiam.
    Im więcej, tym lepiej - zawsze możesz zostawić margines na kadrowanie i poziomowanie (obracanie) bez niepotrzebnej utraty jakości i rozdzielczości przy skalowaniu

  19. #39
    Awatar Cavrii

    Dołączył
    May 2018
    Mieszka w
    EPTO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ItsMeOnly Zobacz posta
    Im więcej, tym lepiej - zawsze możesz zostawić margines na kadrowanie i poziomowanie (obracanie) bez niepotrzebnej utraty jakości i rozdzielczości przy skalowaniu
    Dziękuję za odpowiedź, chciałem poprostu jak najlepszej jakości mieć zdjęcia i uniknąć schodkowania, a zchodząć z 6000px na 1440px jest ryzyko że to wystąpi, ale tak jak mówisz można przyciąć i też powoli można schodzić delikatnie ostrząc żeby finalnie przyostrzyć.

  20. #40

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Cavrii Zobacz posta
    chciałem [...] uniknąć schodkowania, a zchodząć z 6000px na 1440px jest ryzyko że to wystąpi
    Zależy od funkcji interpolacji w skalowaniu niż od samej rozdzielczości - jak robisz dwusześciennie z takich ekstremalnych rozmiarów, to zawsze będziesz miał schodki. Ja tam jak mam wybór to wybieram resampling gaussowski albo Lanczosa

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •